[Re:] [flymi:] Euro NCAP - BLOGOUT fórum

üzenetek

hozzászólások


sanzi89
(addikt)
Blog

Kérdés, hogy mit nevezünk vezetés támogató rendszernek. Egy ABS, vagy menetstabilizátor is ide sorolható szerintem, amit elég hülyeség lenne kihagyni... Van erre valami egzakt határ, hogy mi tartozik ebbe a kategóriába? Mert ha nincs, akkor elég erős így önmagában ez az egy mondat.
A sok modern csilli-villi cucc közül valóban nem biztos, hogy mindenre szükség van.

[ Szerkesztve ]


bambano
(titán)
Blog

"Kérdés, hogy mit nevezünk vezetés támogató rendszernek.": valóban, ezt lehetne pontosítani.
az abs/esp-t klasszikusan nem sorolják ide, mert már olyan autókon is van, amik 15-20 évvel a vezetéstámogatás nevű marketing rizsa megszületése előtt is piacon voltak.

adaptív tempomat, parkolássegéd, sávtartó elektronika, ilyenek.


DraXoN
(addikt)
Blog

Azért tegyük hozzá, hogy átlag sofőr csak "épp hogy" vezet, nincsenek F1 pilóta reflexei és a legtöbb ember nem tudja hogy reagálja le azt ha az autó "csak" megcsúszik.
ABS nélkül az autó pl. képes gyorsabban megállni akkor, ha valaki jól tudja adagolni a féket, de ha nem akkor az ABSel a rövidebb a fékút.
Ez egy kompromisszum mivel csak kevesen képesek ténylegesen jól és megfelelően lereagálni valamit ha "baj" történik, és azt elkerülni. Ezen rendszerekkel még mindig kisebb (elvileg) a hibaesély mint nélkülük.

Pl. a biztonsági öv esetén is megvan az esély, hogy az ember nyaka nagyon megrándul (akár több heti kórházi ápolást elszenvedve), még is, nagyobb rá az esély, hogy megakadályozza, hogy az autóban ülő nekiessen a szélvédőnek, esetleg ki is essen rajta, így egy "kisebb kockázat" lesz a nagyobbal szemben.

Magam részéről szeretem ha valami egyszerű marad, de ezen rendszerek és fejlődésük "szükségszerű" ha kevesebb közlekedési balesetet akarnak.

Persze mindig megvan az esélye, hogy egy ilyen rendszerrel ellátott autó hirtelen beblokkol mert valami dzsuva menet közben bezavarja a szenzorokat (pl. bogár/kavics becsapódás "rossz helyen").. pár éve mint ha lett is volna valami erről, hogy autópályán majdnem tömegbaleset lett, mert egy nagy lepke(? vagy valami bogár) pont a szenzort letakarva csattant az autó elején...

A menet közben mobilozó/könyvet/újságot olvasó "sofőrökből" (mindet láttam már) meg nem bánnám ha csak "utassá" válnának ...

Attól függetlenül vannak ezek a vezetést oktató tréningek/kurzusok.. minden jogosítvány mellé kéne vagy 15-20 óra kötelezően belőlük...
Sőt új ismétlés mikor új autója lesz az embernek (ismerje meg)... tényleg hasznosak..

[ Szerkesztve ]


bambano
(titán)
Blog

"ABS nélkül az autó pl. képes gyorsabban megállni akkor, ha valaki jól tudja adagolni a féket, de ha nem akkor az ABSel a rövidebb a fékút.": ez egy közismert fud. én tudok egy forgalmi helyzetet, amikor abs-sel valóban rövidebb a fékút, de ezt a sofőrök 99.9%-a nem fogja kitalálni magától. minden más esetben abs-szel *hosszabb* a fékút, mert nem arra találták ki, hogy rövidítse a fékutat (arra ugyanis a satu jobb), hanem arra, hogy fékezés közben irányítható maradjon az autó.

"Pl. a biztonsági öv esetén is megvan az esély, hogy..." igen, meg a légzsák is az esetek túlnyomó többségében jól működik és hasznos, kivéve, ha takata gyártmányú patron indokolatlanul az arcodba robbantja és ettől meghalsz. a jelenlegi vezetéssegítő rendszerek véleményem szerint pont ezen a szinten vannak, mint a világméretű visszahívásra ítélt légzsákok.

szerintem két lehetséges út van:
- vagy mindig, de valóban mindig működjön a cucc, és akkor lehet hagyni, hogy a sofőr elbutuljon
- vagy ha nem tudnak üzembiztos cuccot csinálni, akkor igenis a sofőrt képezni kell valamilyen úton-módon arra, hogy kezelje az autót vészhelyzetben.
- a jelenlegi állapot, hogy ócska rendszerek mellett hagyjuk elbutulni a sofőröket, szerintem káros.


flymi
(addikt)
Blog

adaptív tempomat, parkolássegéd, sávtartó elektronika -> Ezekre gondoltam én is. Ha valaki nem tudja tartani a gázpedált mondjuk 50-en, felvenni a forgalom ritmusát, nem tud automata parkoló nélkül párhuzamosan beparkolni vagy a saját sávjában menni az adja vissza a jogsiját és menjen tömegközlekedéssel. Ott lehet nyomkodni közben a telefont is.

Nem azt mondom, hogy egy tolatókamera rossz dolog, de mikor a gép parkol be, az nekem már túl sok.
Én autót akarok vezetni, és ha autót akarok vezetni, akkor erre koncentrálok, nem a telefont nyomkodom, vagy mit szoktak még csinálni közben. Persze lehet zenét hallgatni, beszélgetni az utastárssal, stb. Igaz ez is figyelemelterelő valamilyen szinten, de a törvény mégsem bünteti ugye. :)
Persze tegyük biztonságosabbá a közlekedést, de ne essünk át a paci másik oldalára sem. A határok feszegetése meg valóban pályára való, de egy szép napos őszi délután a dombvidéken vezetgetni is lehet élmény.

Az autó a szabadságot adta az embernek, vagyis nagyjából bármikor bárhová elmehet vele. Ennek persze ára van/volt/lesz, de próbáltuk kiküszöbölni a hátrányokat, több kevesebb sikerrel. De pont ezt a szabadságot akarjuk elvenni így magunktól, hogy csak beszállunk, megadjuk az úticélt és hátradőlünk. Nyomkodjuk a telefont, megosztunk, lájkolunk és így megyünk el egymás mellett, miközben épp maga az út lenne a lényeg. Az életünk is egy elég hasonló út, amiben nekünk kell kormányozni, senki nem teszi meg helyettünk. Jó esetben.
Lehet, hogy nonszensz, de ennyi erővel élhetnénk burokban is, a gépek majd mindent megcsinálnak helyettünk, életben tartanak bennünket.
Sajnos nem is állunk annyira messze ettől az utópiától.

Értitek miről beszélek, mire akarok rávilágítani? Nincs semmi gond, az ABS-szel, a szervokormánnyal, az ESP/EBD-vel, de ne akarjon már helyettem kormányozni.
A közlekedés egy bonyolult rendszer, tele apró hibákkal. De minden sofőrnek, bringásnak, gyalogosnak, stb. tudnia kellene, hogy felelőssége van a többi közlekedővel szemben. Az autóvezetés is képesség, amit lehet fejleszteni, tanulni. Aki meg nem érti/érzi, az tényleg menjen tömegközlekedéssel. Az a gond, hogy a sok normális közlekedő mellett mindig van néhány, aki valamilyen okból kifolyólag épp tesz a rendszerre és ebből van mindig a baj, tőlük félünk. Véletlen balesetek (ma hallottam egy jó sztorit épp) pedig mindig lesznek, akármennyire is legyen óvatos és koncentrált a vezető.

Igazából nem akartam elmenni ebbe az irányba, mert ez egy tyúk-tojás vita.
A lényeg az lett volna, hogy a passzív biztonság (törésteszt) kapjon értékelést (plusz légzsák, az nem tudom mennyire része a passzív rendszernek), az aktív biztonsági és vezetést támogató rendszerek pedig kapjanak külön értékelést, ne vegyék egy kalap alá a kettőt. Szerintem.


Hieronymus
(addikt)
Blog

"...hogy rövidítse a fékutat (arra ugyanis a satu jobb),"

Ezt már többször leírtad, de a helyzet nem változik.
A kerék a gördülési ellenállása magasabb, mint a csúszási ellenállás. Középiskolás mechanika tananyag.

"..hogy fékezés közben irányítható maradjon az autó."
Pontosan ez a melléktermék. Mivel Mivel a gördülési ellenállás magasabb, az oldalirányból ható erőknek is jobban képes ellenállni.


bambano
(titán)
Blog

én elég jó középiskolában tanultam, de nem volt tananyag annak a mozgásnak a fékútja, ahol az abs folyton beleszól a fékerőbe. viszont tesztpályán megnéztük.
tehát legjobban az az autó lassul, amelyiknek még éppen gördül a kereke.
második legjobban a satuzott autó lassul.
harmadik az, aminek a fékjét folyton kikapcsolja az abs.

""..hogy fékezés közben irányítható maradjon az autó."Pontosan ez a melléktermék.": tévedés, ez a fő termék.


DraXoN
(addikt)
Blog

de a legtöbb ember képtelen abs nélkül úgy lassítani, hogy a kerék ne blokkoljon még be, és ha be blokkol akkor nem tudja hogy tudja "kiszabadítani" hogy újra forogjon és irányítható maradjon az autó... legalábbis ez reflexből nem jön, meg kell tanulni.
...és ezért jobb még is az abs.. azt nem kell tanulni, illetve még is, mert sokan megijednek a miatta lüktető fékpedáltól és "hangtól" ha működésbe lép és leveszik a lábukat a fékről hirtelen... de ennek ellenére "könnyebben tanulható, kezelhető".
De "Józsi bácsi" aki hétvégenként elvezet a piacig és vissza, neki nincs olyan reflexe hogy mindent kivédjen hirtelen, de átlag ember sincs mindig "készenlétben".. persze ha valaki előre készül, hogy lehet valami akkor gyorsan le tudja reagálni a dolgot, de sokszor csak "gurul" és az útvonalat is nehezen tudná utólag felidézni...

Persze "Józsi bácsinak" jó eséllyel nincs olyan autója amiben vannak ilyen biztonsági kütyük (itt most a vészfék asszisztens, holtérfigyelő, sávtartó és más ilyenekre gondolok). De ezen eszközök egyre "olcsóbbak" és kisebb kategóriájú új autókba is bekerülnek... de még vagy 20 év mire valamennyi "Józsi bácsi" féle embernek olyan autója lesz amiben lesz ilyen rendszer...

2020. valahánytól (nem tudom pontosan mikortól, de az elején) kötelező lesz minden új eladott autóba a legalább vészfék és sávtartó asszisztens...

Talán tényleg nem baj ezen rendszerek terjedése, egyre kevesebbeket érdekel a "vezetési élmény"... akit meg igen, az majd megtart valami "régi vasat" élményautónak (amíg még engedik vezetni, nekem is van ilyen "vasam").. utóbbinál az alkatrészekkel is idővel nem lesz probléma, a 3D nyomtatás javíthat majd a régi autók alkatrész ellátottsági gondjain (csak valakinek, valamikor kell csinálnia 1x egy jó sablont az adott alkatrészből)..

[ Szerkesztve ]


Hieronymus
(addikt)
Blog

Ezekről tesztekről hol lehet olvasni?


MineFox54
(őstag)
Blog

[link]
xD


siti
(senior tag)
Blog

jól elment a vita, tipikusan mint apukám, aki olyan korban szerezte a jogsit, amikor még nem volt biztonsági öv és mai napig meg van róla győződve, hogy sokkal jobb kirepülni a szélvédőn, mint bent összenyomódni, mert látott egy ilyen balesetet...
ma meg olyan autója van, ami figyelmeztet a sávelhagyásra, sőt, vissza is húzza a kormányt. Ez is jó dolog, amíg nem kátyút meg részeg biciklist kerülget az ember fáradtan, mert az autó majd szépen átmegy a kátyún, meg a bringáson...

Nekem se tetszik az önvezető autó, meg az se, hogy vezetni nem tudó emberek ülnek autóban, ezt egyik ncap se fogja megoldani.


.Szaki.
(addikt)
Blog

Akkor most mi a konklúzió?

A biztonsági öv becsatolásának elhagyásáért helyből büntetés jár, ezért szerintem nem jó példa. A másik pedig az, hogy egy baleset során szerintem jóval többször menti meg az életed és a balesetek borzasztó kis százalékánál lehet szerencséje az embernek azzal ha nem köti be magát.

Ezzel szemben ezek a vezetés segítő rendszerek minden nap csinálnak valami hülyeséget. Ez szerintem szimplán azért van, mert úgy tervezik őket, hogy a környezetében minden ideális. Jó idő van, tökéletes az út felülete, minden felfestés tökéletesen látszik, nincsen útfelújítás, építkezés, az autóúton csak autók vannak (mondjuk ez egy helyes feltételezés lenne ha nem szabadították volna rá az autóutakra a bicikliseket, de ez már egy másik téma) és még lehetne sorolni a körülményeket. Na ilyen viszont a valóságban nem létezik. Sok autót vezettem már, nem egy olyat, ami fel volt szerelve minden vezetést segítő automatikával, az önvezetésen kívül. Ez nem a vezetni tudó embereket segíti, hanem azt, aki teljesen analfabéta az egészhez, és többször sodorja az embert olyan szituációkba, amibe egy vezetéstámogató rendszer nélküli autóval nem kerülne.

Mondok néhány példát: A TC-on, amikor tesztelték az aktuális E-Klasse-t említette meg a tesztelő (meg nem mondom már, hogy a tesztben szerepelt írásos formában, vagy az Égéstérben lett megemlítve), hogy nagyon jó a Merci, tényleg minden szuper, csak éppen amikor ki akart kerülni egy biciklist, az autó rá rántotta a kormányt a biciklisre.

Másik példa: Pistáék tesztelték az aktuális Ford Focus-t, talán ST-Line volt, ami önmagától parkol be. Mondták, hogy milyen ügyes, meg minden, ami igaz is, tényleg pontos, szép parkolás lett a végeredmény, de amennyi idő alatt beállt, annyi idő alatt már az ügyeiket is elintézték volna és mehettek volna útjukra.

Ja, a legviccesebb Karotta tesztjében évekkel ezelőtt a C4 Cactus volt, aminek az automata parkolója egy kisebb emelkedőn szétégette a kuplungot.. :))

Újabb: Ugyanezen a Focuson be lehet állítani azt a funkciót, hogy ha lát egy sebességkorlátozó táblát az autó, akkor azonnal lelassít erre a sebességre. Tök jól hangzik, ki is próbálták, látott az autó egy táblát, le is lassított a megfelelő sebességre. Na de akkor mi ezzel a gond? Na a napokban mentem egy autóval az M1-en, amiben volt táblafelismerő rendszer, szerencsére ez nem lassít le. Ha mész kifelé, és az M1-M7 kettéválásakor az M1-est választod, és mész tovább, akkor azt látod, hogy az első lejárat elég hosszú és kint van egy tábla, ami a lejáróra vonatkozik. 80km/h. De te nem akarsz lemenni, te haladsz tovább az autópálya belső sávjában, a megengedett 130km/h-ás sebességgel. Mi történt? Az autó kiszúrta a 80-as táblát. Gondold el, hogy ha a teszten lévő Focus szúrja ki ezt a táblát mondjuk nagyobb forgalomban, mennyire lenne balesetveszélyes ha a belsőben besatuzna 80-ra?

Saját tapasztalat, hogy még egy autó sávtartó automatikája sem vette észre az építkezések, vagy útfelújítások miatti sárga tereléseket. Viszont gyakran tekintik sávnak a villamos síneket, és úthibát is és csipog, hogy elhagytam a sávot, holott az nem egy másik sáv.

Az önvezető autóknál még szintén probléma pl a 30-as övezet és az úthibák. Nem fogja kikerülni a kerék méretű kátyút és két ugyanolyan magasságú fekvőrendőrrel sem találkoztam még. Na meg az is sokkal baleset veszélyesebb szerintem, hogy olyan soha a büdös életben nem lesz, hogy egy önvezető autó bárhol el tudjon menni, ahol egy ember is el tudja vezetni. Az meg baromira nem biztató, hogy azokon a szakaszokon pedig már egy teljesen rutintalan sofőr fog átvezetni egy fene tudja hány lóerős autót.

Amik hasznos segítők: Első-hátsó parkolóradar, tolatókamera, nagy esőben/ködben a holttér figyelő a tükörben. Ezek azok, amik tényleg fontosak. A táblafelismerő is segítség, ha az autó nem szól bele. Ennyi.


Hieronymus
(addikt)
Blog

Fogalmazzunk úgy, hogy a Ford vezetéssegítő rendszerei még tesztfázisban vannak. A Fiesta sikeresen beparkolt szűk helyre. A közlekedésbe visszatérés már nem sikerült neki. Lassan, de legalább bizonytalanul is, üzemel ez a rendszer. A többit is csak figyelmeztetés szintjén érdemes használni.

De ez nem jelenti azt, hogy ezek a rendszerekt használhatatlanok maradnak.
Ha egy ráfutásos baleset megelőző rendszer hibázik, legfeljebb indokolatlanul kezd el fékezni. Ez a kisebb baj. Ha a fékezést "felejtené el" a vezetőnek még be tud avatkozni. Pontosan úgy, mint a ráfutást megelőző rendszer nélküli járműben.
Ezek a rendszerek csak segítenek. még nem tudják átvállalni a vezetést.

üzenetek