üzenetek

hozzászólások


K82
(őstag)

Annyiban biztos jobb hogy 1997 óta reszelgetik és más gyártó is átvette ahelyett h saját maga állt volna neki a fejlesztésnek (többek között pl. a Ford, ahol a Mondeoban is Toyota technika van).
Ha nézek más full hibrid (nem PHEV) autót, azonos méret esetén fogyasztásban nincs hatalmas különbség; a saját Aurisom sokéves átlaga tankolásonként utánaszámolva 5 +/- 0,5 liter. Lehet mondani h ilyen fogasztást egy dízellel is el lehet érni, a különbség ott van hogy a városi használatot is bírja a hibrid (sőt, igazából ott érzi jól magát). Szeretem a dízeleket, de az én használati szokásaimnál (nagyrészt városi-elővárosi-vidéki közlekedés) költség és meghibásodási lehetőség szempontjából a hibrid tökéletes választás (csak a PHEV lenne jobb, de annak van ára és dögnehezek amik nekem jók lennének).
Ami a durva, hogy ezt a fogyasztást úgy hozza hogy a benne lévő bolhafingnyi 1,31 kWh-s akku nagyon max. 30%-át használja ki. 60% körül próbálja tartani a töltöttséget, 40% alá ritkán ugyan de be tud nézni (rögtön be is röffenti a benzinmotort h töltse), a 60-80% közötti tartományt meghagyja amolyan vésztartaléknak (hosszabb lejtőnél pl.), de 80% fölé soha nem tölti (ugyanígy lejtmenetben amint eléri a 80%-ot a töltöttség azonnal bepöccenti a belső égésűt). El lehet játszani a gondolattal mi lenne a fogyasztással ha 1.: többet használna az akkuból 2.: nagyobb lenne az akku. Érdekes dolgok mert nagyobb kihasználtsággal hamarabb degradálódna az akku, nagyobb súlynál meg elveszne a kedvezőbb fogyasztás a súlytöbblet miatti nagyobb energiafelhasználással?
A Toyotákban csomó minden nincs ami egy hagyományos belső égésű motorral szerelt autóban viszont igen: önindító, kuplung, kettőstömegű lendkerék, turbó, részecskeszűrő - az utóbbiak közül ha valami megkotlik nem épp filléres tétel. Van egy hatékony (Otto-motornál jobb hatásfokú) szívómotorod, kettő villanymotorod plusz az ezeket kombináló bolygómű és nyomatékelosztó (vagyis a CVT váltó). Ezen felül vigyáz a motorra: amíg nem éri el a 40°C-ot a hűtővíz nem kapcsolja le a benzinmotort (reggel induláskor pl. ugyan jár a motor de villannyal hajt az első pár száz méteren és csak utána kap terhelést). Plusz amit fentebb is írtam, az akkut sem hajtja ki teljesen.
Fékezésnél első körben a villanymotor vált át generátor üzembe, kis sebességnél pedig inkább a hátsót használja (elég a kisebb tárcsa és olcsóbb is cserélni mint az elsőket). Tökéletesen látszódik ez a kerekeken is, itt a hátsó a koszosabb mindig.
Szóval itt van csomó kis okosság ami miatt a Toyota hibrid rendszere az egyik, ha nem a legjobb.

[ Szerkesztve ]

üzenetek