Hány CPU mag kell napjaink játékainak?

Leteszteltem pár játékot, hogyan skálázódnak különböző magszám mellett. – írta: bacsis, 12 hónapja

Bevezető

Egészen 2002. novemberéig kell visszamennünk az időben, hogy megtaláljuk az Intel Pentium 4, 3,06 GHz-es CPU megjelenését. Ez volt az első CPU, ami támogatta a Hyper Threadinget. Azaz még bőven az egy CPU maggal rendelkező processzorok korát éltük, de legalább megjelentek az első példányok, amik párhuzamosan, két szálon tudtak számolni. Én mindig is úgy voltam vele, hogy a HT kb. annyit ér, hogy semennyit, de legalább elindult a párhuzamosítás. 2005-ben jelentek meg a piac első kétmagos CPU-i, az Intel oldaláról a Pentium D 800-as széria, míg az AMD az Athlon 64 X2-vel képviseltette magát a piacon az első kétmagos processzorával.
Eleinte az átlagfelhasználó ebből túl sokat nem profitált, mert egyszerűen a programok döntő többsége nem tudott mit kezdeni a második CPU maggal. Ez különösen igaz volt a játékokra is.
Persze ahogy terjedtek a kétmagos CPU-k és az újabb programok, úgy egyre több program profitált belőle. De az a trend továbbra is igaz volt, sőt máig igaz, hogy hiába emelik a CPU magok számát, a programok döntő többsége ezt nem követi le egyből.
Mára oda jutottunk, hogy egy 8 magos processzor is teljesen általános, sőt, "sima" asztali számítógépben akár 16 magig is elnyújtózhatunk.
Én úgy érzem, hogy a játékok természetesen elkezdték kiaknázni a többmagos CPU-k előnyét, ám négymagos kihasználtság után kicsit megrekedt a dolog. Talán annak is köszönhető, hogy sok évig nem is emelkedett az asztali processzorok magszáma. Ne felejtsük el, hogy a 2008-ban megjelent (első generációs) Core i7, és a 7. generációs Core i7 is egyaránt 4-4 maggal rendelkezett. (A HEDT platformot ne keverjük ide, az azért mindig is más liga volt.)
Aztán a Ryzen CPU-család megjelenésével végre felpezsdült a piac, és ismét elkezdték emelni a desktop processzorok magszámát. S így eljutottunk oda, hogy 2023 környékén egy 8-16 magos CPU-ra sem feltétlenül kapjuk fel a fejünket.
S igen, továbbra is az van a gamer köztudatban, hogy magas órajelű processzor fog kelleni neked, mintsem sok mag. S ez nem véletlenül van a köztudatban, mert hát bizony bizonyos magszám felett nem kapunk magasabb FPS számot. De vajon a gyakorlatban ez hogy néz ki? Vajon a (többé-kevésbé) aktuális játékok hány CPU magot használnak? Továbbra is jobb választás egy 4-6 magos, de magasabb órajelű CPU, mint sem egy még több maggal rendelkező, de alacsonyabb órajelű példány? Vagy azért már kihasználják a játékok az ennél több magot is? És ha igen, a skálázódás hogy alakul? Azaz ha 25-50%-kal több a magszám, ez így mutatkozik meg teljesítményben?
Eme cikkemben pont erre keresem a választ!
A méréshez a korábban is tesztelt/bemutatott gépemet hívtam segítségül, ami a következő komponensekből épül fel:

- Asrock X99 Extreme 4 alaplap
- Intel Xeon E5 2660 V3 CPU
- 32 GB (4x8 GB) DDR4@2133 MHz Memória (Quad Channel)
- Geforce RTX 3090 VGA kártya
- 512 GB M.2 NVME SSD
- 2X512 GB SATA SSD@RAID0
- 850 W PSU
- Windows 10 PRO operációs rendszer

A CPU a Haswell architektúrára épül, ami igaz, már nem egy friss modell, de legalább jó sok magja van, konkrétan 10.
Az RTX 3090 pedig egyértelműen a csúcskategória, így úgy gondolom, az alábbi konfig egy olyan félkarú óriás lett, ahol a CPU a szűk keresztmetszet, azaz a játékok alatt mutatott teljesítményt / sebességet a CPU fogja elsősorban befolyásolni, értsd: erős CPU limit lesz / van.
Mivel a fentebbi tesztben is a korosodó CPU ellenére, 4K felbontás mellett azért sokszor éreztem VGA-limitet, ezért ebben a tesztben a felbontást 1920x1080-ra, (FullHD) korlátoztam, illetve minden esetben kikapcsoltam vagy legalacsonyabb értékre állítottam az élsimítást (vagy szűrést).
A tesztet úgy képzeltem elkészíteni, hogy a Hyper Threadinget letiltottam, majd első körben, mindössze csak négy CPU magot engedélyeztem a BIOS-ban, és elkészítettem a méréseket a játékok alatt. Miután megvolt az "első kör", a BIOS-ban engedélyeztem további két CPU magot, és jöhetett az újabb mérés. Majd ismét két CPU mag lett engedélyezve, stb. Így végül a méréseket elvégeztem 4-6-8-10 CPU maggal, Hyper Threading tiltása mellett, majd legutolsó mérésemnél a Hyper Threadinget is engedélyeztem.

Ezeknek tükrében jöjjenek akkor a játékok!

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Előzmények