Itube-tól ITube-ig

Nagyjából két évvel ezelőtt szereztem egy Fatman Itube ValveDockot IPod dockkal és két gyári hangfallal. – írta: Pixel kft., 10 éve

Audioquest Dragonfly és a többiek

Egyszerre mindenki az Audioquest Dragonfly-ról beszélt. Gordon Rankin tervezte, kisebb egy USB pendrive-nál, nem kell hozzá USB kábel, aszinkron USB adatátvitel, ultra rövid jelút, analóg hangerő-szabályozás az operációs rendszer hangerőszabályzójával szinkronizálva, ESS Sabre 9023 DAC, 24/96 lejátszás. Meg kellett hallgatnom. Hetekig kóstolgattam, és végül azt konstatáltam, hogy sajnos az AIAIAI TMA-1 fejhallgatómmal nem igazán szeretem a hangját (pedig milyen ígéretesnek tűnt, hogy a mini sticket kell csak magammal vinnem…). Szerencsémre a Dragonfly-t és az A2-t sok szempontból, mintha egymásnak találták volna ki.

A Dragonfly gazdag, friss középtartománya életre kelt a nyílt hangú A2-n, a basszusokat pedig szépen kontrolláltan vezényelte le az A2+S8 pároson. A hangok térbeli, sztereó szeparációja kiváló, a számok keverése jól nyomon követhető, de hangzás tere volt az, ahol nem remekelt ez az összeállítás. Kis méretű szobánkat (15-20 nm) sem töltötte meg zenével.

Hozzá kell tenni, hogy a közeltéri A2-t alapvetően desktop használatra tervezték, nem arra hogy a szilikon talppal fordítva megdöntve, a kanapé felé irányítva célirányosan szórja be a szobát zenével. A Dragonfly-ról pedig többen megírták már (jogosan), hogy nagyon részletező, de egyúttal kicsit digitálisba hajló és kissé talán vékony a hangja.

A Dragonfly-A2+S8 lánc hangjának karakterét (szinte kirobbanó középtartomány, nagyon életszagú ének megszólaltatás, hangszerek külön választása és légies, bár kevésbé részletes magasak) minden kompromisszumával együtt máig nagyon szeretem. A hangzás erőteljességének, terének felerősítésének lehetősége foglalkoztatott, mikor rábukkantam az USB tápellátás problémáit feszegető írásokra, majd ennek kapcsán az ifi IUSB USB tápegységre.

Az írások azt fejtették ki, hogy a számítógép meglehetősen zajos USB tápellátása milyen zajszint-emelkedést okoz a zenében, és hogyan rontja le a hangszerek térbeli szeparációját, okozza a hangszerek hangjának szétesését, elmosódását - ezek alapján úgy döntöttem teszek egy kísérletet.

iFi iUSB

Az IUSB az Ifi Audio (az AMR leányvállalata) terméke, mely egy kombinált USB tápegység, táp-szűrő. A mellékelt USB kábellel lehet a számítógéphez csatlakoztatni. Az USB foglalat mellett kapott helyet a szintén mellékelt ultra alacsony zajszintű 9 V-os táp csatlakozója. Az iUSB-n belül történik a további ifi fejlesztésű, Super regulator zaj-szűrés több lépcsőben. Itt lehet még ki/bekapcsolni az IsoEarth USB föld szűrést is - a tápellátás mellett a földelés a másik kritikus zajforrás USB DAC-ok esetében.

Az eszköz másik végén két kimenet van: egy kombinált USB adat és táp és egy független USB táp kimenet. Az iUSB használható úgy, hogy a DAC-ot a kombinált kimenetbe dugjuk, vagy speciális V-kábellel a független USB táp csatlakozóról vesszük az áramot, és az USB kábel másik csatlakozójával a kombinált foglalatból csak az adatot vesszük le.

Elsőre parasztvakításnak, vagy egy kiegészítő terméknek megágyazásnak tűnhet ez a megoldás, de távolról sem erről van szó. Egy villamosmérnök barátommal építettünk olyan USB audio kábelt, melyben az aranyozott USB csatlakozókat ultragyors, STP/S PiMF CAT 7 kábelből származó rézkábellel kötöttük össze, és a külső árnyékoláson túl a kábelen belül a CAT7 kábelből örökölt külön árnyékolással láttuk el a táp és az adat kábelpárt.

Azóta csak ezt a kábelt használom a notebookomhoz, ha úton vagyok. Külsőségeiben messze van a gyári kábelektől, de hangtérben, részletességben, zajszintben messze jobb a hangja, mint a középkategóriás kábeleké, amik nálam jártak. Így első kézből tapasztaltam meg a táp és adat elválasztásának jelentőségét.

V kábelt gyárt az ifi audio is Gemini néven, de ilyen kábel az Elijah Audio ISOLAATE BL és többek között a Kingrex is kínál V-kábelt. Az iUSB megérkezése után nagyon kiváncsi voltam az elkülönített tápellátás pozitív hatására. Jobb híján ideiglenesen egy USB winchesterek kiegészítő tápellátására szolgáló kvázi V-kábelt (ez a kombinált csatlakozóról is vesz áramot) tudtam felhasználni.

A hangzás dinamikája, ereje jelentősen javult, viszont a kábel minősége miatt többek között a basszusok kontrolláltsága csökkent, így egy idő után visszadugtam a Dragonfly-t a kombinált foglalatba. Az Ifi egyébként az első széria kivételével egy USB- DC tápcsatlakozó adaptert is mellékel, amivel például az iUSB kiváló, tiszta 5 V-os áramforrás lehet a Squeezebox Touch vagy egyéb 5 V-os áramellátást igénylő eszközök számára.

Az installálás nem igényelt többet néhány percnél, azaz az eszközök csatlakoztatásánál és áram alá helyezésénél. Bármelyik számítógépre kötöttem az iUSB-t, a hozzá csatlakoztatott DAC-okat gond nélkül felismerte. Olvastam fórumokon olyat, hogy egyeseknek problémájuk volt a DAC felismerésével – ilyen esetekben az Iso Earth kikapcsolása segített. Nálam az IsoEarth bekapcsolása esetén is működtek az audio eszközök, így én mindig bekapcsolva hagytam ezt a funkciót.

Mit tapasztaltam a hangzás terén? A zajszint jelentős csökkenésének köszönhetően korábban nem hallható részletek kerültek a felszínre. A Stockfish Records-Art of Recording CD-jén szereplő Bass Swing Trio és Barbara Bukle - Easy to love felvételen az énekesnő hangja sokkal természetesebben szólal meg, még a levegővételei is jól hallhatók. Az énekhang eltávolodik a hangfalaktól és közöttük levő térben szólal meg.

A nagybőgő húrjai rezgésének lecsengése és a bőgő rezonálása jól hallható, és emellett folyamatosan tudunk figyelni a zongorára vagy a különféle dobokra. Koncert felvételeken pl. Nils Frahm: Spaces című cd-jén a Says című számban a közönség által keltett zaj is jól kivehető a háttérben, miközben az előtérben pontosan elhelyezkedve csendül fel a zene.

Nils Frahm zongorajátékának sokoldalúságát, dinamikáját végre teljes mértékben visszaadja a rendszer. A zene térbeli megszólalása és dinamikája egy nagyságrendet javult úgy, hogy a DAC-om hangjának kedvelt karaktere szerencsére semmit sem változott. Az iUSB érezhetően javította a Dragonfly basszusának alaphelyzetben sem rossz kontrollját - Bruce Cockburn Rise and fall című felvételén a mélyen lépkedő nagybőgőt is jól nyomon lehet követni a gitár (hajlítások), pergők, cinek és a szintén a gitáros által megszólaltatott csengők csilingelése mellett.

Összességében azt tette hozzá az iUSB a hangzáshoz, amit ígért/reméltem: a hangszerek sokkal részletesebben, hihetőbben lecsengve, dinamikusabban, térben széltében és mélységében is pontosabban elhelyezkedve szólalnak meg, ami révén sokkal könnyebben befogadhatóvá válnak az összetettebb hangzású zenék. Az iUSB hatásának mértéke DAC-onként eltérő. A Dragonfly szerintem más ligába ugrott az iUSB segítségével.

Ezzel párhuzamosan a HRT Microstreamer-el volt módom kipróbálni, ahol az eleve teltebb, folyékonyabb hangzást tette részletesebbé az iUSB, és a HRT terét növelte meg első sorban mélységében – ebben az esetben kisebb volt a változás mértéke. Logikusan első sorban az önálló tápellátással nem rendelkező DAC-ok esetében hozhat nagy minőségi ugrást az iUSB, de ez nem kizáró ok, hiszen az adatcsatorna földelése is komoly zajforrás, és a galvanizált szűrés megléte/hiánya is fontos befolyásoló tényező. DAC-onként eltérő a javulás mértéke – ki kell próbálni, hogy mennyit dob az adott DAC hangján az eszköz.

Az iUSB beemelése a láncba elévülhetetlen érdemei mellett sajnos azt nem oldotta meg, hogy szobát betöltő hangzást kapjak. A másik impulzust az jelentette, mikor a kiváló szinergiájú HRT Microstreamer – AIAIAI TMA-1 Studio Young Guru páros után a fenti hangrendszeren hallgattam meg Nat King Cole – Love című számát. Az ének bársonyossága, fénye elveszett – szépen, de ridegen szólalt meg a hangfalakból. Visszasírtam a Fatman Itube-ot minden leírt problémájával.

Elkezdtem a neten használt Fatman ITube MKII (2 x 25 W) erősítőket keresni, de nem találtam megfelelőt, és ezzel párhuzamosan elkezdtem stúdió hangfalakat meghallgatni (pl. Mackie MR5 Mk2, Presonus Eris E5) hátha az A2 a szűk keresztmetszet. Az ifi Audio éppen akkoriban kezdte demózni új termékét iTube néven. Kitartó érveléssel sikerült Péter barátomat meggyőzni, hogy hozzon belőle demó példányt, ami nálam landolt kipróbálásra.

Az Ifi ITube egy kombinált eszköz, mely tisztán analóg módon szól bele a hangzásba. Egy General Electric 5670 NOS csövet rejtettek el a fémváz belsejében, melyről működés közben külsőleg csak az ITube tetején levő kis piros fénypont árulkodik. Az ITube alján elhelyezett mikrokapcsolókkal lehet kapcsolni a különféle üzemmódok között. Alapállásban gain nélküli 1 M Ohm impedanciájú tube buffer-ként funkcionál az eszköz, míg előerősítő állásban 100K impedanciával működik. Mindkét esetben bekapcsolható 6dB gain, mely pl. IPOD és egyéb alacsony kimeneti jelszintű media lejátszók esetén jöhet jól.

Az üzemmódok mellett két plusz, kapcsolható funkciót építettek az eszközbe.
A Digital Antidote Plus néven Anthony Taddeo 80-as évekbeli technológiájának továbbfejlesztett verzióját kínálják, mely az analóg jelen végez el különféle időzítés és fázis korrekciós műveleteket, és ezzel lényegében kiküszöböli a digitális jelfeldolgozásból fakadó, első sorban az upsampling / oversampling eljárások használata révén keletkező fázis-hibákat.

Azt tudtam kideríteni róla, hogy a digitális forrásból érkező analog jelet kétfelé választja, az egyiket néhány millisecundummal késlelteti, majd újraegyesíti a jeleket az organikusabb hangzás érdekében.

A másik opcionális funkció a 3D HolographicSound, melynek fejhallgatókra kihegyezett verzióját korábban az iCAN fejhallgató erősítőben mutatták be. Ez az eljárás a hallásunk jellemzőinek megfelelően korrigálja a megszólaló hangzást, azon belül az egyes frekvencia tartományokat, és azokra jellemző hangszereket. Három állása van: kikapcsolt, normál és wide. A normált ajánlják egymástól néhány méterre elhelyezkedő álló vagy polcon álló hangfalakhoz, míg a wide üzemmódot desktop hangfalakhoz.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt