Öreg Phenom nem vén Phenom?

Mire képes még egy maradékokból összelegózott, több mint 10 éves processzorral ketyegő asztali gép? – írta: bossbob, 3 éve

Játékok

A játékok tesztelésénél főként azokat raktam fel, amelyekkel én szoktam játszani és jól ismerem. Próbáltam azért olyan címeket összeválogatni, amelyek egy szélesebb palettán pörgetik meg a vasakat a gépben. Így DX9, DX11 és Vulkan API-s játékok jöttek össze, kipróbálva egy régi, egy már-már közép korú és egy újabb alacsony hardware-hozzáférést nyújtó grafikus API-t.
A következetesség érdekében az alapjáraton és a húzott processzorral futtatott teszteket ugyanazokkal a grafikai beállításokkal csináltam, mint a szintetikus teszteknél, itt is háromszor futtattam le minden tesztet, majd átlagoltam az eredményeket. Az értékeket az MSI Afterburner-rel rögzítettem, lássuk is hát szépen sorban a teszteket.

A CS:GO-t a Steam Workshopból letölthető Benchmark pályán teszteltem. A játék elég jól fut még ezen a gépen is, habár nagyjából egy idős is a számítógéppel. A játék ismert arról, hogy eléggé CPU nehéz, de a túlhajtott processzor nem sokat dobott a teljesítményen. Minden értéket átlagolva ez 2,3%-ot jelent, igaz, az átlag és a maximum FPS-ek nagyjából 10-zel növekedtek, de itt ez már nem igazán jelent sokat. A kis tuningos növekedés főleg azért lehet, mert a teszt során a CPU 30% és 60%-os kihasználtság között ingadozott, ezzel szemben a GPU legkisebb kihasználtsága 35% volt, de többnyire 70% és 99% között ingadozott.

Még egy játék, ami nem szorul bemutatásra. Habár PC-re 2015-ben jött ki, de máig megtalálható szinte minden PC Benchmark palettáján. A DX11-en futó GTA is szereti a CPU-t pörgetni, illetve az is közismert róla, hogy a magas grafikai beállításokhoz legalább 2 GB VRAM kell. A játékot a beépített Benchmark funkció segítségével teszteltem, ezért is mutatom csak ezeket az értékeket. Az OC itt átlagosan 10,6% növekedést eredményezett, az átlag és a maximum FPS értékek közti különbség megint csak jelentéktelen, de a minimum FPS értéknél a 26 és a 30 szerintem sokat dobott a játékélményen. Én nem vagyok egy sasszemű, de ha egy játék 30 FPS alá csökken, az már zavar, míg a stabil 30, de inkább 35 fölötti FPS arányt már abszolút játszhatónak érzem. Tudom ez nagyon szubjektív, mert valaki 120 FPS alatt már felháborodik és a 60 FPS pedig nem hiába olyan mint a gold standard, de én ilyen vagyok.

Mostanában ezzel szoktam tankozni és mivel egy fajta MMORPG, ezért ezt a kategóriát is ki lehet vele pipálni a listán. A War Thunder egyelőre még DX11-en fut, habár már jó ideje tervben van a Vulkan támogatás, amiből lehet DX12 lesz a végén. Laikus véleményem szerint egészen korrektül optimalizált a játék és ezen a régi gépen is egészen szép eredményeket produkált. A mérésekhez a játék Tank Battle és Battle for the Bridge benchmark pályáit futtattam le, ahogy már megszokhattátok, háromszor. Az alapórajellel és az OC-val elért teljesítmény átlagai között csupán 3% a különbség. A Tesztek alatt a CPU 45%-60% között mozgott, míg a GPU 93%-100% között.

A 2016-os DOOM az egyik első komolyabb AAA játék volt Vulkan támogatással és azóta is rendszeresen szerepel a Benchmarkok között, nem csak a Vulkan, hanem optimalizáltsága miatt is. Ezen a régi gépen is abszolút játszható volt, habár mikrolaggokat és ritkán apróbb akadásokat azért már észrevettem. Az Overclock átlagosan csak 5,3% többletet nyújtott, ami betudható annak, hogy a CPU 60%-80%-osan volt megdolgoztatva, de a GPU szinte folyamatosan 100%-on futott. Azt hiszem, már kikristályosodott egy ismétlődés a tesztekből, de vessünk egy pillantást utolsó játékunkra.

A World War Z egy viszonylag új, 2019-ben megjelent játék, amely szintén támogatja a Vulkan API-t. Mivel múltkorában ingyenes volt az Epic Games Store-ban, ezért lecsaptam rá (, akár csak a GTA-ra). Ha lanpartyzunk haverokkal, akkor ez arra pont megfelelő játék. Igen, mi még szoktunk lanpartyzni, én olyan öreg vagyok… No de nézzük az eredményeket. Szépen futott és abszolút játszható volt, de már itt is előfordultak nem túl idegesítő, de észlelhető mikrolaggok. Főleg a minimum FPS volt észrevehető. Az alap és az OC értékek között itt is elenyésző a különbség, csupán a 0,1%, Low értékek mutatnak számottevő javulást, de én játék közben nem észleltem különbséget. A többi játéknál tapasztalt tendencia itt is megismétlődött. A CPU 60%-75%-on futott, a GPU viszont, amint már jól sejthetitek, egyfolytában 100%-on ketyegett.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

  • Thinkpapa T400

    Használható-e még egy nem éppen csúcskategóriás, Core 2 Duos Thinkpad laptop 2021-ben?

Előzmények

  • CPU-tuning kúthűtéssel

    Bemutatom, hogy milyen hatásfokkal tud dolgozni egy kerti kút+búvárszivattyú+Phenom 1 CPU, ha összepárosítjuk.

  • Öreg platform nem vén platform

    Egy képekkel illusztrált eszmefuttatás arról, hogy miért építettem LGA2011-re új PC-t 2019-ben?

  • Last of the Quads

    A Core 2 Quad reális opció, ha meglévő Core 2 Duo rendszerünket akarnánk fejleszteni és még van potenciál a gépben.