Kezdő fotósok digitális fényképei - Digitális fényképezés fórum

üzenetek

hozzászólások


*Ropi*
(félisten)

Na, akkor mégegyszer, ismétlés a tudás anyja... ;) Csak mert mindig elfelejtitek, hogy a rawnak jóval nagyobb a színtere, mint az Adobe RGB vagy az sRGB színtér, ezért a mi szempontunkból "nincs" színtere! A fényképezőgép vázakban a színtér beállítása csak a váz által végzett jpg konverzióra vonatkozik. Amiért még általában félreértik ezt a színkezelés dolgot: maga a színtér nem állítja át a színeket, hanem csak a színek megjelenítését. Az a lényeg, hogy mindig tudd, hogy egy megnyitott kép milyen színprofilban van, és konvertáld át abba a színprofilba, ami megfelelő a megjelenítő alkalmazásnak és eszköznek. Megnyitsz egy rawot a Camera Rawban, és rögtön (megnyitáskor) konvertálod Adobe RGB színtérbe. Potmétertologatás csuklóropogásig - korrigálod az alapokat, majd elmented psd-ben, dng-ben, vagy tif-ben, kinek mi tetszik. Ez lesz a mintafájlod a képből (még mindig Adobe RGB-ben vagy). Ha a webre akarod feltölteni, vagy mailben elküldeni egy havernak, akkor átkonvertálod sRGB-be, mert a böngészők és egyéb programok (maga az XP rendszer is) sRGB színtérben mutatják a képeket, függetlenül attól, hogy mibe lettek elmentve (tisztelet a kivételnek). És itt a lényeg: ezért néz ki máshogy egy kép, ha Adobe RGB színtérben hagyod és így nézed meg egy böngészőben ami csak sRGB-t tud és nem ismeri fel, hogy Adobe RGB-ben kéne az a képet megjelenítenie. El lehet játszani azzal, hogy fogsz egy képet és PS-ben kicseréled a képhez rendelt színprofilt ("Assign Profile"). Érdekes hatásokat lehet így elérni, de ettől valójában a kép színei nem változnak meg: a legkönnyebben úgy bizonyosodhatunk meg erről, ha visszaállítjuk az eredeti színprofilt, ekkor visszakapjuk az eredeti látványt. Tehát a színprofil átállítása nem színkorrekció, csak a színek megjelenítési módjának megváltoztatása. Hogy akkor ennek mi értelme van? Hogyha pl. neten rendelek stock fotót és nincs benne színprofil, akkor itt, az "Assign Profile"-lal ki tudom próbálni, hogy melyik profil lehetett mégis eredetileg a képben, pl. a bőrszíneket vagy egyéb konstansnak látszó változókat figyelembe véve. Szóval nem elég a PS-ban belőni a kép színeit, hanem mindig menteni kell egy olyan verziót is belőle, ami a kívánt profilba van konvertálva ("Convert To Profile"), ilyenkor ténylegesen átszámolja a program az eredeti színeket a célnak megadott színtérbe. Ez a művelet már valóban belepiszkál a képbe, ellentétben az "Assign Profile"-lal. Lehet próbálgatni a két menüpont hatásait és mindenféle képnézegető programokon tesztelni...

[ Szerkesztve ]

üzenetek