Modellvasút topic - Technika, hobbi, otthon fórum

üzenetek

hozzászólások


Longjohn
(csendes tag)

Kattogás, lehet valami mechanikai gond, esetleg egy öntéshibás fogaskerék, vagy kardán, ami bizonyos ívbeállásoknál megfeszül. A villanást okozhatja a váltón pillanatnyi rövidzár, vagy valami hasonló nem kívánt kontaktus, vagy egyszerűen a mozdony szerkezete. Digitális, vagy analóg gépről van szó? Ha még garanciális a gép és módodban áll visszavinni a vásárlás helyére akkor tedd meg. Mellesleg megjegyzem, van egy 1964-es gyártású BR-118 as dízelmozdonyom, még TT Zeuke gyártás. A leg megbízhatóbb gép a járműparkban! Szóval nem kell megijedni a régi holmiktól, nagyon sok kiváló darabhoz hozzá lehet jutni. H0-ban főleg! Egy régebbi MARKLIN, vagy Gützold gép kimondottan színesíti a terepasztalt. Csak MARKLINnél vigyázz a két és három sínes rendszer megtréfálhat!


Aaron14
(őstag)

Értem. Hát nem tudom ,de nagyon gyanakszom ,hogy a kereke leérhet a sní melletti kis ''bütskökre'' és az kattog. Váltónál pedig ha megmozgatom jobbra-ballra a mozonyt akkor van amikor jó és világít. :F Digitális a rendszer így talán a régebbi analógok szóba sem jöhetnek. Ezeknél a digitális rendszereknél nem tudod ,hogy van megoldva az ,hogy csak egy adott mozdony induljon? Tehát hogy viszi az infot a sínben a chippig? Ja és analógnál ,nem is lehet egyáltalán külön mozgatni a mozdonyokat vagy ez hogy működik?
Asszem még garis ,csak az a helyzet ,hogy egy kismozdonyomra ami régebbi típusú még füstöl is ha cseppentek bele iylen szert és illatos :) na szóval erre rendeltünk egy bal első ütközőt két éve és még azóta sme jött meg.:S Nemtudom mozdonyoknál iylenkor mivan. Egyébként pont azért választottam a H0-ást mert itt lehet a legszélesebb körben válogatni, igaz helyigényes de szépis szerintem. Mindenki a maga méretét tartja szépnek és ez így jó :) A másik kérdésem még az lenne ,hogy láttam ROCO 2001-2002-es katalógusbvan asszem ,hogy mutatnak alulról motdonyokat és középen van nekik valami fehér léc vagy mi és egy lézert vetítenek rá vagy valami iylesmi. Ez mi célt szolgál?
Majd képeket is felteszek a netre és akkor meg is lehet nézni az eddigi gyűjteményem ami nem annyira hűde.... De el sem tudom hinni miylen drágák ezek a cuccok..istenem mennyire elit lett ez is mind sokmonden a mai világban, főleg ebben az országban. :( :O


Longjohn
(csendes tag)

Ami a kattogást illeti, lehet a kerék nyomkarimája is. Akkor viszont vagy mindenhol kattog, vagy egy adott pályán mindig ugyan ott. Azért megnézetném, hátha... A modul terepasztalt is kérdezted az előbbiekben. Gyakorlatilag azt jelenti, hogy több terepasztalt lehet összekapcsolni. Ha minden asztal építésénél betartanak bizonyos szabályokat, akkor szabadon variálható az összekapcsolt asztalok mennyisége és sorrendje.
Analóg vezérlés, a hagyományos egyen, vagy váltóáramű működés, amikor egy trafóval van a pálya vezérelve, illetve pályakörönként van egy tranzformátor.Ilyenkor is lehet egyszerre több mozdonyt vezérelni, csak kicsit macerásabb.
Az viszont tény, hogy a modellvasutak ára az égbe szökött. Ezért van, hogy egyre több vasút őrült vásárol használt cuccot, aminek következtében természetesen a használt vasutak ára is megy fel, ha nem is az égbe, de a padlásig biztos.
Digitális vezérlésnél valószínűleg valamilyen nagyfrekvenciás jelet szabályzol, minden szabályzó és minden mozdony páronként más-más frekin működik. Legalábbis erre tippelek. Nekem hagyományos vasutam van, a digitálisokat csak nézegetem. Mozdonyok alján fehér csík... Hmmm... Passz. Lehet valamilyen vezérlő bigyó. Analóg vasutaknál szokás ilyet használni. Pl. a mozdonyok aljára ragasztunk egy kicsi mágnest, a pályába pedig reed-csöveket építenek. Ezek kapcsolják a mozdonyon lévő mágnes hatására a váltókat, jelzőket, stb. Lehet az is valami hasonló okosság.


Aaron14
(őstag)

Ahha, értem, köszi. Egyébként a mozdony adott érszen kattog ,de eléggé elkeserítő ,hogy egy 50eft-os mozdony ami vadiúj, ilyet csinál.
Lehet nagy baj az ,hogy földön van és ez okozza ,hogy nem teljesen sík hanem kicsit más, úgyértem sík csak azért mégsem annyira mintha lelenne szögezve.
Most lesz szülinapom és azt tervezem ,hogy 80eft összegben vásárolok majd sínt hozzá meg iylen cuccokat. Mit ajánlassz egy kezdőnek ,hogy mivel bővítsem még a gyűjteményem. Persze nem nézegetni akarom őket :) Előbbi hozzászólásomban levannak írva ,hogy mik is vannak nekem így röviden.


Batman2
(őstag)

Ok.

Üdv.:


Batman2
(őstag)

Hi

A modellezes.lap.hu -n nézz szét [link]
Itt találsz modellvasútas oldalakat és rajtuk egyx rakás terepasztal fotót is.
Ezekből meríthetsz ötleteket !

Jó nézelődést és terepasztal építést !

Üdv.:


Batman2
(őstag)

Dehogynem :)

Éppen azért nem vagyok én sem géközelben !
Éppen Pénteken voltam nagybátyjámmal együtt Pesten modellvasút cuccokat nézni.
Vettünk is négy mozdonyt meg egy expressvonati kocsit.

Hétvégén is ezekkel töltöttük az időt, megtakarítottuk a mozdonyaink kerekeit és karbantatrásokat végeztünk rajtuk. A terepasztalon végzedő átalakításaimmal is haladtam valamennyit.

Nekem is sajnos csak aprénként halad a modellvasútazás, mert közben dologzni is kell, igaz azt is szeretem. :)

Tudom, hogy a kezdő lendület mindíg nagy, ez így is van jól, de azért türelem. ;)

Üdv.:

[Szerkesztve]


Batman2
(őstag)

Hi

A digitális vezérlésnél a pályában folyamotosan jelen van a 12V egyenáram és erre a tápfeszültségre van ''ráültetve'' a nagyfrekvenciás vezérlőjel, amit a mozdony áramkörei leválasztanak a tápfeszültségről és dekódolják az információt belőle, aztán végrehajtják az utasítást. A vezérlő jel természetesen minden egyes modonynál más, így lehet külön vezérelni azokat, ha jól tudom egy vezérlő 99 mozdonyt tud vezérelni.

Ez elektronikailag több helyen van így megoldva, hogy a tápfeszültség viszi az információt is (pl. kétvezetékes kaputelefon rendszerek), ügyes megoldások.

Üdv.:


Aaron14
(őstag)

Na ,dejó ,egyre többen leszünk:)
[link] << na ez mi? erre lennék én kiváncsi.


Longjohn
(csendes tag)

A linken található képet passzolom egyenlőre, de megpróbálok utána járni. Egy vezérlő 99 mozdony? Nem semmi!!! Mibe kerül egy ilyen vezérlő berendezés, és a hozzá tartozó elektronikák a mozdonyba? Vajon TT méretű gépekbe be lehet gyömöszölni? Lehet meg kéne próbálkozni a digitális vezérléssel a terepasztalomon...
Közben alakul a modulasztal is. A második modul vágányzata lefektetve. Persze még nem üzemképes, de ha minden simán megy vasárnap kezdődnek a tesztmenetek. Már egészen barátságos méretet ért el az asztal a maga 4 méter hosszával és 1 méter szélességével. TT-ben ez már elég kellemes méret. Jön az ősz, a tél, lehet foglalkozni a vasúttal egyre többet. Na meg a nyaralás elvitte a pénzt is tehát az otthoni időtöltések kerülnek előtérbe.


Aaron14
(őstag)

Na igen ,nekem meg jön a szülinapom, gondolhatod,miylen leszek amikor bemegyünk egy vasútmodell boltba, mint egy ovódás (mondjuk 14 éves vagyok és msot leszek 15),de ott a felnőttek is olyanok mint a gyermekek :) Nagyon szép hobby.
Igen a digitális vezérlés jó dolog, csak ugye 99 mozdony egyszeri irányítása nem ajánlott ,mert mire eljutsz a 20.ról az 55-sre addig összeütköztek :D
Na jó viccet félretéve, van benne oylan funkció ,hogy ahol már vezéreltél valamit mondjuk a kettesen és gyorsan pörgeted, akkor ott megáll, nagyon hasznos.
Nemtudom,mennyibe fáj egy iylen digitális rendzser magában mert én start szettel vettem ROCO és van egy ovális pálya mellékvágánnyal hozzá, egy kis gőzmozdony ami füstöl, 4 kocsi asszem ami teher és személy is van. És maga a digitális rendszer ez így 140.000FT körül van. A mozdonyoknak sajnos ''digitálisnak előre készítve'' kell lenniük,tehát egy dekóder helynek kell lennie és nemtudom ,hogy régebbi modelleknél mit lehet tenni. Egy dekóder borsos, 7500FT körül van. Elég a mozdonyt megvenni iylen árakon. :( Én még amikor nem is tudtam semmit ezekről csak azt hogy nekem iylen kell akkor azthittem egy 50-ből kijön a start, de tévedtem :( Sebaj annak örüljünk ,hogy mennyi örömünk van benne :)
Van oylan digitális rendszer is ahol 9999 mozdonyt vagy egyebeket lehet kezelni, mert pl nekem arról megy egy váltó is :) csak kétszer kell megnyomi ,hogy váltson nem tudom miért:S Meg eléggé zajos.
Sok sikert a pályaépítéhez Longjohn :)


Longjohn
(csendes tag)

Ez tény, hogy egy modellboltban még a felnőttek is ''elhülyülnek''. De ugyan ezt tapasztalod, ha elmész a közlekedési múzeumba, ahol van egy pár terepasztal, H0-tól az LGB-ig. Vagy kimész a Füstibe, a nagyvonatokhoz. Ott is vannak terepasztalok, meg mozdonyszimulátor. :) Az ember elmélyülten tudja rángatni hosszú időn keresztül a V63-as kallantyúit, kapcsolóit a szimulátorban.
Nem olcsó a digitális technika! Viszont biztosan egyszerűbb vele a vezérlés, mint a hagyományos analóg rendszerrel. Ha viszont nem lehet beleilleszteni a régi analóg mozdonyokba a vezérlőt, akkor sajnos kihagyom. :) tizen egy-két mozdonyt lecserélni, most hirtelen nem igazán menne. Meg pl a 3 db MÁV M61-et nem is adnám ugye...


Aaron14
(őstag)

De esetleg azt megcsinálhatod ,hogy külön egy digitális része lenne a terepasztalnak.
De arra felhívom a fogyelmed ,hogy míg a digitális vezérlésű vonatok mennek analóg pályán, addig az analógok nem mennek a digitális pályán ,sőt ha ráteszel egy digitális pályára egy analog mozdonyt, dekóder nélükl, akkor a rendszernek annyi. Úgyhogy ezzel vigyázni.

Most azon kell elkezdenem gondolkodni ,hogy mire költsem majd a szülinapi 80e FT pénzem, :D így iskola kezdetével :D


jasszer
(senior tag)

Hát 80e HUF-on már lehet gondolkozni... :Y


Aaron14
(őstag)

Te mire költenéd? ;)
Te is vasútmodelles vagy?


Longjohn
(csendes tag)

Wow! 80 rugóért már elég szép mennyiségű cuccot lehet venni a vasúthoz. Ha terepasztal építésén törném a fejem, akkor először egy olyan tervet szereznék, vagy csinálnék, ami a megépítendő asztalt ábrázolja, már legalábbis a vágányzatot, elektromos kapcsolást. Ha az megvan, akkor szisztematikusan elkezdeném a vágányanyag összegyűjtését. Komolyabb pálya esetén ROCO sínből nem lesz olcsó móka.
Közben azért egy-egy mozdony, pár kocsi is befigyelne...


jasszer
(senior tag)

Én? Nos... Azthiszem félretenném, kellene új bútor a szobámba. :)

Régen (12-14 éve, amikor még megfizethető kategóriába tartozott ez a hobby) volt egy átlagosnak mondható terepasztalom, csörlővel lehetett felhúzni a plafonra, H0-ás méretben. Pár hete rákaptam megint a kérdésre, de az árak/helyhiány miatt valószínűleg pár évig nem kezdhetek újra bele a dologba... :(


Aaron14
(őstag)

Na ,igen ! De ezek a kapcsolások ,meg mik nekem túl bonyolultak :S Azt sem tudom mit kell csinálni.
Meg ihez kell kapcsoló meg stb.?
Mert a sínben megy az áram, kell max a váltókhoz, lámpákhoz meg még a világításokhoz. Ennyi. Ezen kívül?


Longjohn
(csendes tag)

Na. Ha van időd körülnézni a neten, pl a Vaterán láttam Linzbauer Tamás Vasútmodellezés című könyvét. Ha tudod, vedd meg. Ezt újonnan biztos nem kapod meg, mert vagy 20 éve íródott. Akkor ugyan még nem volt digitális vezérlés, de attól eltekintve egy terepasztalt fel tudsz építeni a segítségével, a pályától a legmagasabb hegy tetejéig. Elég vastag könyv, 360 oldal. Zöld borító, a könyv elején egy terepasztal részlet van. Ott a kapcsolásokat is átnézheted, hogy mi mindent lehet csinálni a terepasztalra.


Aaron14
(őstag)

Jó reggelt!!

Köszi a tippet ,van nekem is egy iylen kiskönyvem. De télleg nemértem mit kell elektronikázni :S Na majd bővebben utánanézek ,most az elsődleges ,hogy miylen terepasztal formát nézzek és hogy nézzen ki a pályám.
Sajnos vásárlásnál beleesek abba a hibába ,hogy mozdonyt veszek sín esetleg valami más helyett :(((
Szóval most el kell határoznom magam ,hogy nem veszek mozdonyt asszem. 80-ból szépszámmal lehetne síneket venni,csak győzzem hazahozni Ceglédre vonaton :D

üzenetek