üzenetek

hozzászólások


Cifu
(nagyúr)
Blog

Az X33 és ez a Skylon is pont ugyanott vérzik szerintem, túl utópisztikus elképzelés. Mindennek nagyon ideálisnak kell lennie, hogy működjön és vért kell izzadni a működtetéséhez.

Az X-33 esetében összehozták a könnyűfém hidrogén-tartályt (ami könnyebb volt, mint a szénszálas kompozit), készen volt a linear aerospike hajtómű, készen volt a fémes hővédő pajzsa, szinte már csak össze kellett szerelni, és indulhatott volna a tesztelés. Ekkor végezték ki arra hivatkozva, hogy a program egyik kulcspontja (a szénszálas hidrogén-tartály) nem valósult meg, hogy a könnyűfém tartály kisebb tömegű lett, nem érdekelt senkit. A program másik érdekessége, hogy az USAF többször is fel akarta támasztani a programot, hogy "saját" hordozóeszközt fejlesszen belőle (egyfajta SSTO X-37-est), de a Fehér ház kétszer is becsapta előttük az ajtót.

Az X-33 / Venture Star program mintapélda lett annak, hogy a valódi innováció valamiért üldözendő lett a 2000-es évek után, és főleg azért fájdalmas a kudarca, mert innentől kezdve folyamatosan újjal mutogat mindenki rá, hogy "látjátok, az SSTO elképzelések eleve kudarcra van ítélve, még ők is belátták." Holott korántsem erről van szó...

A Skylon még a Venture Staron is túlmutat a kettős működősű hajtóműveivel. Hosszú távon megreformálhatja a világűrbe jutást, és elavulttá teheti még a SpaceX féle rendszereket is.

Az igazság az, hogy mindkettő esetében elfelejtik az emberek azt, hogy a rakétatechnológia azért tart ott, ahol, mert hajdan a hadseregek iszonyatos pénzeket fizettek ki a különféle ballisztikus rakétaprogramokra, és az ott megszerzett iszonyatos mennyiségű tudást használták fel a civil űrrakétákban is - hovatovább a legsikeresebb hordozórakéta-család, a Szojuz (Molnyija, stb.) az első interkontinentális ballisztikus rakétából, az R-7-esből született.

Te jobban tudhatod nálam, de szerintem még mindig a béna hővédő csempés megoldás a legjobb ötletük a hőelnyelésre, ami már az űrsikló programnál is egy betegágy volt, nem hogy ekkora felületeknél.

Mindkét jármű igen lapos szögben tért / térne vissza al égkörbe, mivel nagyon könnyűek a testük / szárnyai által generált felhajtóerőhöz képest. A nagyon lapos beérkezési szöget korábban kerülték visszatérésnél, mert féltek attól, hogy a keletkező felhajtóerő nagyobb, mint a test tehetetlensége, és "visszapattan" a világűrbe a test, és nehezen kiszámítható lesz a pályája ezáltal. Hozzá kell tenni, hogy az űrsikló is az 1970-es évek legelejének szülötte, azóta valóban modern, repülőgépként működő űrhajó nem készült. Az azóta elkészült, repülőgépként visszatérő tervek (ilyen a DreamChaser is, ami a CRS-2-be bekerült) viszont mind ilyen lapos szögű visszatéréssel számol - mert a modern technikákkal sokkal pontosabban meg ki lehet számolni a keletkező erőket.

Az X-33 / Venture Star esetén egyébként fémes hővédő pajzsot használtak volna, laborban letesztelték, életképes volt, mellékvágányok nélkül.

A Skylon esetében kerámia külső borítást képzelnek el, a belépőéleken és az orron aktív hűtéssel.

Na az a gép is egy pengeélen táncolás volt, nem pedig egy üzembiztos valami.

Azért az A-12/YF-12/SR-71 családnál az üzembiztonságot jellemzően a váratlan dolgok okozták - sok olyan dologgal kerültek szembe, amire nem voltak az 1960-as évek szintjén felkészülve. Az 1970-es évek végére az akkor még repülő YF-12-esek és SR-71-esek már igencsak üzembiztosak voltak, 1972-től 1989-ig egy balesetük sem volt, holott folyamatosan repültek.

Kihívásokkal teli a Skylon elképzelés? Igen.
De ha megvalósul, durván megváltoztathatja az egész űrbe jutást, hiszen abszolute semmit sem dob el egy forduló alatt.

400 millió font. Ennyit Elon Musk kitudna fizetni zsebből. Szerintem meg is tenné ha volna értelme, hisz kapna egy repülőgépre emlékeztető valamit, amit azért sokkal könnyebben ellehet adni az űrturizmusra vágyó embereknek, mint a rakétára ülést.

Elon Muskot nem érdekli az űrturizmus, ő a Marsra akar eljutni, megvan a saját elképzelése, az Interplanetary Transport System (ITS), írtam egy maratoni hosszúságú cikket a Logoutra róla, előbb-utóbb kiderül.

A lényeg: először is nem hiszem, hogy Musknak 400 millió dollár "zsebből" menne most (max. ha értékesítené a Tesla részvényeit). Másodszor: neki ott van már a kiépült SpaceX infrastruktúra, kockázatos üzleti döntés lenne innen másfele kacsingatni. Nem hiszem, hogy megtenné... Inkább az ITS-re fordítana pénzt, mint a Skylonra....

Én abban hiszek, hogy egy bolygó közi hajónak nem kell képesnek lennie a le és felszállásra. Nem is a földön kell megépíteni, hanem kint az űrben és az embereket egy másik eszközzel feljuttatni. Szerintem így lehetne egy masszív bolygó közi cuccot építeni és az ingázó hajónak is csak a fel/le jutásra kell megfelelnie.

Ebben egyetértünk, ám Elon Musk mégis egy Földön megépülő bolygóközi űrhajót lát a közeli jövőben...

üzenetek