Köszönöm, javítottam...
hozzászólások
llax
(senior tag)
A "majdnem dupla" igaz, csak a dátumokat kell kivenni: a koncepció felmerülésétől a tényleges "késztermékig".
Ne törd le a fiad lelkesedését Igen, más is megoldotta az 1. fokozatok csokorba fogását, csak éppen többszörös áron és az újrahasznosíthatóság lehetősége nélkül. Konkrétan a Falcon Heavy teljes (bevallott) fejlesztési költsége alig nagyobb, mint egyetlen darab Delta 4 Heavy indítása... Mindez nem egy állami űrügynökség megrendelésére és finanszírozásával jött létre. Persze az alapot adó F9 jelentős részben abból - de mégis valódi "magáncég" fejlesztése, méghozzá majdnem az utolsó csavarig, nem úgy, mint a Delta vagy Atlas sorozatok.
Mindezek mellett ott van a céghez köthető számos "elsőség". A dolgok hátterének ismerete nélkül némelyikbe bele lehetne kötni, de ha hozzá tesszük (és tudjuk, mit jelent a különbség), hogy orbitális pályára indított rakétával érték el, már más a leányzó fekvése.
Hátttazéér... Mire Falcon, addigra mögöttünk van vagy 50 évnyi rakétatechnika. Ma már egy kölök is kisujjból vág olyasmiket (vagy kiguglizza pár perc alatt), amiért 30 éve egy mérnökcsapat a fél karját odaadta volna, ha tudja rá a megoldást.
llax
(senior tag)
Ez a lehetőség mások számára is régóta, ugyanúgy, sőt, "egyeseknek" sokkal inkább adott. Gondolok itt az ULA kartell (bocs, konzorcium) tagjaira. Most szívhatják a fogukat, hogy nincsenek sokkal olcsóbb rakétáik. Korábban biztosnak tűnő megrendelésektől (pl. GPS) esnek el és minél jobban meghúzza az USA kormánya azt a bizonyos nadrágszíjat (+ még többet bizonyít a SpaceX), ez annál inkább így lesz. Ráadásul náluk gyak. megszűntek a kereskedelmi megrendelések. (vannak terveik - Vulcan -, de az időben "odébb van")
Ha a Falcon Hevay túlesik 1-2 további sikeres küldetésen, különösen az STP-2 -n, akkor a Delta 4 Heavy-re már leszerződött későbbi indítások is veszélybe kerülhetnek, csak legyen még néhány GAO jelentés....
A SpaceX honlapja szerint még mindig 62mUSD egy reusable F9, de már 50m-ért megkötött szerződésekről csiripelnek a madarak (ez gondolom reusable ár, használt fokozattal), a GPS indításokért 83m üti a markukat. Ha tényleg valós az 50m USD, akkor az orosz Proton sem versenyképes a kereskedelmi műholdak indítására és az Ariane 5 "felezett" költsége (ált. két műhold /start GTO-ra) olcsóbb (meddig?) biztosítás mellett is veszélyesen távol kerül...
Ráadásul náluk gyak. megszűntek a kereskedelmi megrendelések. (vannak terveik - Vulcan -, de az időben "odébb van")
Mondjuk pont most nemrég nyerte meg az Atlas V. a ViaSat-3 indítást. Tippre a műholdtulajdonosok kezdenek elfordulni a SpaceX-től, lévén a Starlinkkel a cég a konkurenciájuk lesz.
Ha a Falcon Hevay túlesik 1-2 további sikeres küldetésen, különösen az STP-2 -n, akkor a Delta 4 Heavy-re már leszerződött későbbi indítások is veszélybe kerülhetnek, csak legyen még néhány GAO jelentés....
Szinte kizártnak tartom, hogy a Delta IV Heavy indítások szerződését felbontsák. Pláne, hogy az eddigi legbefolyásosabb SpaceX lobby támogatott, John McCain elment...
Ha tényleg valós az 50m USD, akkor az orosz Proton sem versenyképes a kereskedelmi műholdak indítására és az Ariane 5 "felezett" költsége (ált. két műhold /start GTO-ra) olcsóbb (meddig?) biztosítás mellett is veszélyesen távol kerül...
Tippre a SpaceX mehetne lejjebb, de nincs miért - nincs konkurenciájuk ilyen áron. Most még legalábbis.
De jövőre mindössze 16 indítás van a naptárban, és ha át is csúszik pár idénről, akkor is hosszú idő óta először csökken(het) 2019-ben az éves indítási szám. Jön a Blue Origin, a Vulcain, megjelentek a piacon az Indiai és Kínai rakéták... Ez már nem az a piaci környezet, mint 2-3 évvel ezelőtt. Innen újra csak úgy vihet újabb megrendeléseket, ha lejjebb viszi még az árakat...
llax
(senior tag)
"De jövőre mindössze 16 indítás van a naptárban, és ha át is csúszik pár idénről, akkor is hosszú idő óta először csökken(het) 2019-ben az éves indítási szám."
Szerintem nem kell őket félteni. Van még hátra néhány CRS indítás, ott a CCDev, valamikor el kellene kezdeni a Starlink kiépítését is. Sok szerződés köttetik a tervezett indításhoz képest 2 éven belül is. Ezen túl a kevésbé sürgős indításokkal talán kivárnak a megrendelők, a várható új konkurencia miatt. Még ha nincs is nagyon megtömve a 2019-es naptár, hosszabb távon van mit indítani, abból sok elég "zsíros" szerződés.
"Tippre a műholdtulajdonosok kezdenek elfordulni a SpaceX-től, lévén a Starlinkkel a cég a konkurenciájuk lesz."
Szerintem a Starlink helyett/mellett lehet még ok a sok késés is. Kereskedelmi műholdak indítása azért másoknál (elsősorban Arianespace) nem szokott annyit csúszni, mint a SpaceX-nél. Márpedig egy döglődő telekom műhold, vagy tervezett új szolgáltatások esetén nem nagyon lehet sokat halasztgatni.
Ha ahhoz a ViaSAT-3 sorozathoz új szolgáltatások is tartoznak, akkor nem véletlenül választhatják a menetrendet viszonylag pontosan tartó, de sokkal drágább Atlas-t...
Ilyen téren van még mit bizonyítania a SpaceX-nek. (De ha egyszer ezt is sikerül, akkor többiek megint vakarózhatnak.)
"Szinte kizártnak tartom, hogy a Delta IV Heavy indítások szerződését felbontsák. "
Ha ez nem is történne meg, 2-3 sikeres FH start után újakat már nem lesz egyszerű D4H-ra kötni. Csak előbb legyen meg az a 2-3 start. Ami ugye az első sikeres indításkor még úgy nézett ki, hogy idén meglesz.
Szerintem nem kell őket félteni.
Ez a gondolat meglehetősen távol áll tőlem.
Ezen túl a kevésbé sürgős indításokkal talán kivárnak a megrendelők, a várható új konkurencia miatt.
Létezik olyan, hogy kevésbé sürgős?
A tudományos műholdak egy dolog (a NASA és a törvényhozás azok többségét amúgy is odaajándékozták az ULA-nak), a kereskedelmi műholdak más tészta. Ott minél előbb kellene a műhold, hogy pénzt tudjon termelni. Ha később jön, akkor addig biztos nem fog pénzt termelni...
Kereskedelmi műholdak indítása azért másoknál (elsősorban Arianespace) nem szokott annyit csúszni, mint a SpaceX-nél.
Pont tavaly márciusban kellett a Koreasat-7 indítását csúsztatni, mert a Kourou-i indítóállás személyzete sztrájkot hirdetett.
Tény, hogy a SpaceX ilyen téren megbízhatattlanabb volt, de mára meglehetősen stabilak azért. Ha belegondolsz, az egyik legnagyobb megrendelőjük az Iridium volt (a NEXT műholdak 7 indítása), és a 2010-es tervekhez képest csak egy évet csúsztak a befejezéssel (a terv 2015-2017 volt, ebből 2017-2018 lett). Lehet, hogy az ArianeSpace vagy az ULA határidőre megcsinálja, de nem 492 millió dollárért...
[ Szerkesztve ]
kamov.
(újonc)
A globális GEO műhold piac lecsökkent, ez minden szolgáltatót egyformán érint.
A SpaceX idén augusztusban érte utol magát a 2015-ben és 2016-ban megsemmisült F9-esek miatt feltorlódott indítások kifuttatásával.
Ezért is van most kevesebb indítás, mint az év elején, mert részben már a rakományokra és az indítási ablakokra kell várni, nem pedig a következő rakétára.
Így lesz jövőre kevesebb indítás, mert a Starlink felbocsájtások még nem indulnak be.
[ Szerkesztve ]
@Cifu: Olyat nem csinálnál, hogy minden rész elején/végén legyen egy link a sorozat előző/következő részére? Sokat dobna a végigolvashatóságon.
A logoutos "Előzmények" rész teljesen össze-vissza dolgokat dob fel nekem, pl. a XIX. rész alatt csak a XIII. és XVI. közöttieket.
Az "előzmények"-ért én felelek, javítottam.
Egyszer nekiugrok, és csinálok egy közvetlen link folyamot az utolsó oldal utánra, az talán megoldást nyújt erre a problémára.
Az írásaid hatására (olvassa az egész család) és a srácok (12, 14 éves fiúk) nyomására elkezdtünk játszani a
Kerbal Space Program c. játékkal. [link]
Egy letölthető kiegészítővel végig lehet tolni a teljes amerikai és orosz (szovjet) űrprogramot. Jelenleg az Apollo 9-et építgetjük, de még nem röptettük. Ha be van kapcsolva a valós gravitációs szimuláció, és a háromtest gravitációs modellezés, akkor egy sima orbitális pályára való állás is megszívatja az embert.
Egyszóval hatalmas köszönet Neked !
Együtt tudok játszani a srácokkal és közben még tanulnak is !!! Kell ennél több ?!
Férfiasan bevallom, még én is tanulok közben...
[ Szerkesztve ]
Az ilyen hozzászólások mindig segítenek a pillanatnyi alkotói (?) válságon.
Szolgálati közlemény: a következő rész nagyon csúszik, mert az IAC 2018-ról akartam egy összefoglalót, de jó szokásomhoz híven sokkal több lett belőle (most 60 000 karakter felett járok, és még csak nagyjából 2/3 rész vagyok kész vele... )...
[ Szerkesztve ]
Alkotói válság a f@szom !!!
Írsz, amikor írsz...
Számon kért ezért téged itt bárki is, hogy mikor írsz legközelebb ?
Szerintem a számlálóból láthatod, hogy mennyien szeretnek tényszerű, valós adatokon alapuló, tartalmas, szórakoztató összefoglalásokat olvasni az űrkutatásról. Bárcsak a nagy hírportálokon olvashatna az ember, ilyen pontos írásokat. Tele van mind pontatlanságokkal, fogalmi zavarokkal, stb.
Nagy levegő... és nyugi !
Hiszen hamarosan megyünk (emberiség) a Holdra (újra) és a Marsra...
Ui: mai hírként olvastam [link]
A napi munkám kapcsolódik néha a kozmikus sugárzással kapcsolatos, vagy neutron befogással járó rácshibák okozta meghibásodásokhoz. Ezekkel a szilícium alapú félvezetőkkel baromi bajos lesz eljutni a Marsig.
Intel 80386SLC forever! Bombáztuk alfa, béta, gamma sugárzással. Tömény neutron áramba helyeztük, lehűtöttük, felmelegítettük. Ez a kis gyökér meg helyesen számolt! Az anyja úristenit neki...
Lehet hogy az embert egy 386-os processzor viszi el a Marsig ?!
Kell nagyobb teljesítmény az irányításhoz, mint amit egy 386-os hoz?
Jaaa, hogy nem fog tudni realtime deep learninges videochatet futtatni? Pedig az nélkülözhetetlen.
A napi munkám kapcsolódik néha a kozmikus sugárzással kapcsolatos, vagy neutron befogással járó rácshibák okozta meghibásodásokhoz. Ezekkel a szilícium alapú félvezetőkkel baromi bajos lesz eljutni a Marsig.
Pedig hát a SpaceX "dupla magos x86" procikat használ a fedélzeti számítógépeikben e szerint. Ők abban bíznak, hogy a redundancia miatt nem probléma, ha néha egy-egy CPU hibázik...
ph0nak
(csendes tag)
Újabb Szojuz-baleset közel negyven éve először. De legalább túlélték, úgy tűnik.
Pedig vmi ilyesmire szükség lesz, ha nem akarjuk hogy az emberi legénység bekattanjon...
Természetesen egészen más terület a vezérlés/irányítás és a szórakoztató elektronika.
Az a baj, hogy a világűr nem bánik túl kegyesen az elektronikai eszközeinkkel.