üzenetek

hozzászólások


sutszi
(veterán)
Blog

:DDD Rendben. Számomra ez a végszó.


#16820480
(titán)

Értelek, hogy nincs ilyen szabály, és hogy sokan ezt hibásan törvényként kommunikálják, de hidd el, hogy alapvetően az segít azért, ha bekerül a köztudatba, hogy tartsuk már a távolságot. Az lenne az ideális, ha nem kellene egyáltalán közös úttesten közlekedjenek a bringások és autósok, ahogy a vonattal sem mész közös pályán, csak keresztbe néha, amikor muszáj (de azt is igyekeznek csökkenteni és nem szintben megoldani).

Az meg már bocs, de nem érv, hogy hát a másik is hülye, akkor én is szarok rá :U Ezt már jó esetben általánosban sem illik eljátszani, hogy azért kaptam karót, mert Pistike is megbukott. Igen, vannak sajnos sokan tahó bringások, én is utálom őket, ahogy a tahó autósokat is. Teljesen felesleges mutogatni, a saját hatáskörben kell megtenni, amit lehet. Ha nem bringázol, csak vezetsz, akkor kérlek aközben tegyél meg mindent, amit tudsz, hogy másnak ne okozz sérülés, ne sodord veszélyes helyzetbe :R
Nem szoktam amúgy városban bringázni, egyrészt mert nem élvezem, hogy azt kell figyelni mikor merről jön felém néhány tonna halál, másrészt meg a beakasztós pedállal még az átlagosnál is életveszélyesebb lenne. Élvezetből bringázni pedig inkább olyan úton lehet, ahol nincs forgalom, vagy nagyon kicsi, de még ott is néha van valami gyökér, aki megpróbál ledudálni, mert neki felháborító, hogy adott esetben lassítania kell és nem tud padlógázzal közlekedni. Ez ilyen sajnos. Bringával nem lehet úgy menni, mint autóval, nem lehet átrongyolni úthibákon, mert jön a defekt, küllőtörés, bukás.


gusthy
(veterán)

Azt hiszem, félreértettél.
Közlekedem autóval és elektromos robogóval is, utóbbiból kettő van, az egyik biciklinek számít. És hidd el, nekem, hogy az a tény, hogy a biciklisek egy jelentős kisebbségét (nyilván nem mindet, az ilyen viselkedés mindig kisebbségben van) baromarcú, kártékony, arrogáns öngyilkosjelöltnek tartom, nem jelenti azt, hogy ne vigyáznék rájuk, bármivel is közlekedem. (Szerintem sokszor jobban, mint ők magukra.) A problémám azzal van, hogy elképesztően követelőző, ámde végtelenül agresszív és kettős mércét használó kisebbségről van szó. Nyilván ezt a problémát nem a másfél tonnás személyautóval oldom meg, de - ahogy írtam - ne várd, hogy még siránkozzak is, hogy deszarnekik.


zsolt501
(nagyúr)

Alapvető probléma, hogy kerékpárok és egyéb közlekedési eszközök esetén nincs KRESZ oktatás, pedig már általános iskolai szinten be kellett volna már rég venni az oktatásba a túltolt vallási és testnevelés képzések kárára, mert ezzel sokkal nagyobb hasznot hajthatnának a társadalom részére, pláne úgy hogy az oktatás némileg csökkentené a balesetek számát.
Én még általános iskolában kaptam KRESZ oktatást amit azóta be szüntettek, pedig igen hasznos volt.
Rendszerváltás óta CSAK ígérgetések történtek azzal kapcsolatban, hogy a KRESZ oktatás bekerül a tantervbe, ez azóta sem történt meg az okait nem tudom, de hogy óriási károkat okoz a halogatása az biztos.


zsolt501
(nagyúr)

Ami még hozzátartozik, hogy maguk a szülők sem törik azon magukat, hogy gyereküket a szabályos közlekedésre és a KRESZ szabályok betartására neveljék.


sfdrakex
(nagyúr)

Ne általánosítsunk. Vannak ilyen szülők, és mindig a negatív példa a feltünőbb, de a legtöbben tanítjuk a gyerekeinknek a helyes, szabályos közlekedést.


zsolt501
(nagyúr)

Sajnos 1 kezemen meg tudom azokat a szülőket számolni akik a gyereknek úgy engedik a városi biciklizést, hogy előtte ki is oktatják a KRESZ-böl, hidd el nekem hogy NEM az az általános hogy a szülő kioktatja a gyereket, és jó példával jár a gyerek előtt, és sajnos a klinikák nagy része tudna hosszan erről nyilatkozni mikor nyáron vagy iskolakezdéskor milyen mértékben ugrik meg a balesetek száma, de ha van rendőr vagy mentős ismerősöd az is tudna hosszan mesélni az ilyen esetekről, én CSAK egy klinikai informatikus voltam aki sajnos igen sokat látott az épületen belül is... nekem nem kell ez ügyben magyarázkodni nem egy esetet láttam személyesen is, és többször volt ez miatt álmatlan éjszakám, pedig nem voltam érintett a balesetben csak szemtanú.

Szóval aki nekem azzal jön, hogy ő kioktatta a gyereket az kicsit gondolkozzon el a kijelentésén, mert nem hiszem, hogy szakszerű oktatásban részesült az a gyerek, és rendesen számon is kéri időről időre, mert sajnos a tudás meg tud kopni, pláne mikor többen vannak és meg akarják egymásnak mutatni, hogy ők milyen vagányak és mit is tudnak.


MrPetya19
(addikt)

Nekem vannak ismerőseim, akiknek jogsijuk van, de amint biciklire ülnek, elfelejtik a KRESZ-t sajnos. Mármint inkább csak szimplán leszarják, mert most miért baj az ha pl átmegy a piroson meg ehhez hasonlók.
De oktatás mindenképp kéne.
Illetve a szülők is sokszor hibásak. Egyszer majdnem elütöttem egy családot, mert a jobbra kanyarodó sáv jobb széléről mentek egyenesen, ráadásul a holt teremből.


sfdrakex
(nagyúr)

Sokat megyünk együtt a gyerekekkel, folyamatosan téma, hogy mit szabad és mit nem. Amit tudniuk kell azt tudják. Nem kresz oktatás, de nem közlekednek ész nélkül. Az iskolákból én is hiányolom a Kresz oktatást, nekem még volt. Hidd el a legtöbb gyerek normálisan közlekedik, csak azt nem vesszük észre. Olyan ez, hogyha szar úton mész, azt észreveszed, megjegyzed, de ha jó úton mész, azt nem teszed szóvá. 100 kmből, ha 5 km rossz arra emlékszel, de a másik 95ről nem beszélsz. 100 ból 95 gyerek rendesen közlekedik, az normális, nem figyelsz fel rá, de azt az 5 gyereket amelyik idióta, azt észre veszed, felfigyelsz rá, megjegyzed.


zsolt501
(nagyúr)

Igen és az ismerőseid mikor és hány évesen szerezték a jogosítványukat?
A szabályos és biztonságos közlekedés elsajátítását minél korábban akár már óvodás oktatásba is meg lehetne indiáni, hogy minél mélyebben bevésődjön.

Sajnos mint írtad te is, sok balesetet a szülő tudatlansága és figyelmetlensége okoz.

A holttér nagyon problémás dolog, és ezt nem egyszerű kivédeni mert senkitől nem várható el, hogy pontosan tudja melyik járműnek hol is van a holttere, figyelemfelhívó kampányok ez ügyben léteznek, de ez olyan, hogy egyszer elolvassa az illető, de 1-2 napon vagy órán belül már nem is emlékszik erre.
Erre leginkább a gépjármű vezetőnek kell felkészülnie, erre sokféle megoldás létezik, de egyik sem ad 100%-os biztonságot és védelmet a balesetek elkerülésére.
Több kamiont láttam már, hogy a holtteret bekamerázzák ezzel csökkentve azt a területet amit a kamion vezető a tükörből se látna.


zsolt501
(nagyúr)

Maradjunk annyiban, hogy az utóbbi időben nem mutat javuló tendenciát a közlekedés ismerete a fiatalok körében, de sajnos nem csak a fiatalok de az idősebb korosztálynál sem.
Amúgy mit is nevezünk normális közlekedésnek olyan illető esetén aki a közlekedési táblákat sem ismeri?
Milyen jó is az mikor az egyirányú utcába a forgalommal szembe behajt a biciklis, vagy a kereszteződésnél szét sem néz, de sorolhatnám hosszan a problémákat.

A legcsúnyább eset amit személyesen láttam, pont egy kereszteződésnél történt, mikor a biciklis kihajtott a sóderszálíró kamion elé, és az már nem tudott megállni, és áthajtott rajta, ott a kamionos mikor meglátta a biciklist el is ájult a látványtól az utána jövő kamionos takarta le a biciklist egy pokróccal mert olyan csúnya látvány volt, máig bennem él a látvány, pedig már 20 éve volt.


MrPetya19
(addikt)

17 évesen és négy éve.


gusthy
(veterán)

Ez az egyik oka a problémának, ez tény. Bár szerintem a piros lámpa kéne, hogy menjen enélkül is... (Félreértések elkerülése végett: az autós közlekedési kultúra is rémisztő szinten van.)


zsolt501
(nagyúr)

Pláne mikor a kölök a piros lámpán áthalad, és mikor megkérdeztük tőle, hogy nem e kellett volna megállnia ott az volt a válasz vigyorogva, hogy piros lámpás negyednek gondolta... na ott kellett volna a vigyort letörölni az arcáról...
Sajnos autósok közt is nagy a szórás, ilyen olyan vezető, ilyen olyan tudással és gyakorlattal, azok tán a legveszélyesebbek, akik már több éve vezetnek és elhiszik magukról, hogy ők már mindent tudnak, és ők tökéletesen vezetnek.
De azok is veszélyesek akik kialvatlanul álmosan fáradtan ülnek a volán mögé, és ezt még alkohollal vagy droggal fokozzák, sajnos ilyenek is vannak (biciklisek és motorosok közt is), de ez már a bűncselekmény kategória.

Van egy ismerős aki nagy mellel szajkózta, hogy ő már több százezer kilometer vezetett balesetmentesen, aztán az egyik nap szól, hogy baj van, az egyik kereszteződésnél nem adta meg a teherautónak az elsőbbséget, és a teherautó elvitte a kocsi elejét (gazdasági totálkár) lett a vége, szerencsére személyi sérülés nélkül, azóta mélyen hallgat a balesetmentes vezetésével kapcsolatban.
Volt már olyan autós ismerősöm aki mellé soha többet nem ülök be, mert szó szerint ahogy vezetett halál félelmem volt.


Ksix
(tag)

De, hidd el, pontosan értem. A KRESZ-nek vannak általános szabályokat meghatározó részei, amik minden járműre érvényesek (nem véletlenül fordul elő benne 218 alkalommal a „jármű” szó), és azok mellett vannak speciális szabályai, amik csak adott dolgokra vonatkoznak csak (adott járműkategória, adott úttípus stb.).
Az tökéletes kérdés, hogy „általános” jármű esetén hogyan mondom meg, hogy kivel szemben van elsőbbsége, hát például így:
„28. § (1) Az útkereszteződésben - ha a (2) bekezdés rendelkezéseiből más nem következik - a járművel elsőbbséget kell adni
a) a jobbról érkező minden jármű és
b) a balról érkező villamos
részére.”

Ez egy jó példa az általános szabályra, ami minden járműre vonatkozik. Meg egyben arra is, hogy lám, nincsen külön minden járműtípus leszabályozva, nem azt mondja, hogy elsőbbséget kell adni a jobbról érkező kézikocsinak, elsőbbséget kell adni a jobbról érkező lovaskocsinak stb. És attól még, hogy nincs leírva külön, hogy elsőbbséget kell adni a jobbról érkező lovaskocsinak, attól még elsőbbséget kell adni a jobbról érkező lovaskocsinak is. Sőt, a lovaskocsival is elsőbbséget kell adni a a jobbról érkező másik lovaskocsinak, pedig az is csak „általánosan” van megnevezve, hogy „járművel elsőbbséget kell adni”, nincs külön leírva, hogy lovaskocsival meg kell adni az elsőbbséget másoknak. Szóval így mondja meg a KRESZ, hogy hogyan közlekedhet az „általános járműkategória”.
És az sem igaz, hogy minden járműre létezne speciális szabály, pont ezért vannak most az e-rollerek ilyen fura helyzetben. A szándék ez volt, persze, amikor annak idején a KRESZ készült, felsoroltak kb. minden akkor létező járművet, csak éppen születtek azóta újak, egyszerűen utánuk kellene igazítani a KRESZ-t. (Mint ahogy pl. a webáruházak megjelenésekor azokhoz kellett utólag igazítani a kereskedelmi törvényeket, de anélkül sem voltak illegálisak) De amíg ez nem történik meg, addig is, a KRESZ általános szabályai, amik egységesen minden járműre vonatkoznak, azok az e-rollerre is érvényesek, mert az is jármű, attól függetlenül, hogy speciális szabályok még nincsenek rá.
Egyáltalán nem mondtam, hogy ott és annyival közlekedsz, amennyivel akarsz. Attól, hogy az e-rollerre nincsenek speciális szabályok, attól még más dolgokra vonatkozó speciális szabályok korlátozhatják, hogy mit lehet vele csinálni. Például a járdákra és a kerékpárutakra vonatozó speciális szabályok konkrétan felsorolják, hogy azokon milyen járművekkel lehet közlekedni = kizárólag csak azok közlekedhetnek ott. És, a fentiek miatt, nyilván az e-rollert nem sorolják fel, így azzal jelenleg sem járdán, sem kerékpárúton nem lehet szabályosan közlekedni (kivéve azokkal, amik megfelenek a bicikli definíciójának). Ami meg a sebességet illeti, arra meg az a speciális szabály illeszkedik, a kisebb két KUGOO-k esetén, ami szerint nem fújt kerekes járművel maximum 20 km/óra sebességgel szabad csak közlekedni.
Ja, és persze az sem igaz, hogy kézikocsira és lovaskocsira le lenne szabályozva, azokra se vonatkozik semmilyen sebességkorlátozás! Úgyhogy amíg biciklivel csak 40-nel mehetsz városban, addig Usain Bolt egy kézikocsival tolhatja a 45 km/órás tempóját is. És jófajta lovakkal egy lovaskocsi is közlekedhetne 80-nal, akár lakott területen belül is(!), miközben egy robogó csak 40-nel. Igen, a jogszabályok már csak ilyenek, amire nincsen szabály, mint például a kézikocsi, a lovaskocsi, az e-roller (legnagyobb KUGOO) legnagyobb megengedett sebességére, az bizony annyival mehet, amennyivel tud, mert nincs semmilyen jogalap a megbüntetésére. (Akit büntettek már meg gyorshajtásért, az tudhatja, hogy szépen odaírják az indoklást, hogy a KRESZ x paragrafus y bekezdésének megsértéséért jár a büntetés, lovaskocsi és e-roller esetén nincs ráillő paragrafus, nem tudnának mit odaírni = nem tudnának büntetni.) És persze, ez egy kiskapu, ha sok probléma lesz az e-rollerekkel (vagy a lovaskocsikkal :) ), akkor majd megváltoztatják a jogszabályokat, mint ahogy ez sok más országban már meg is történt. (De itthon is nyilván volt már ilyen jogszabályváltoztatás, más témákban, mint pl. a külföldi rendszámú autók használata a regisztrációs adó elkerülésére, vagy a jogosult nélküli rokkantkártyával parkolás.)
Ismerem ezt az állásfoglalást, és egy fél mondatától eltekintve minden egyes szavával egyetértek, pontosan ugyanezt magyaráztam én is. (De azért itt jegyezném meg, hogy soha sehol nem derült ki, hogy mi is volt az a „levélben leírt jármű”, amire ezt válaszolták, lehetett háromkerekű atomtengeralattjáró is). Egyebként ettől függetlenül az e-rollerre is igaz minden szava. Szerintem is csak olyan jármű mehet forgalomba, ami rendelkezik az 168/2013/EU rendeletben meghatározott típusjóváhagyással. (Az mondjuk elég amatőr hiba a Innovációs És Technológiai Minisztérium Jármű Módszertani Hatósági Főosztály munkatársától, hogy nincs azzal tisztában, hogy az 168/2013/EU rendelet hatályon kívül helyezte a 2002/24/EK irányelvet, ami amúgy is csak irányelv volt, ami önmagában nem kötelező, csak ha annak alapján hoznak valami konkrét jogszabályt, így arra teljesen értelmetlen volt hivatkoznia.) Szóval pont az 168/2013/EU rendelet következménye az, hogy nem szükséges típusjóváhagyás a kerékpárokra, és az e-rollerekre sem. Ismétlem magam, láttál már jármű adattáblát biciklin? És volt rajta jóváhagyási szám? És biciklivel részt lehet venni a közúti forgalomban ezek hiányának ellenére is? Ugyanez igaz, érvényes az e-rollerekre is. Az emlegetett L1e járműkategóriának (könnyű kétkerekű gépjárművek) pedig feltétele az ülés megléte, ha esetleg a „levélben leírt jármű” egy olyan e-roller volt, amire volt ülés is szerelve, akkor onnantól már tényleg a világ összes szabálya vonatkozik rá (amiknek biztosan nem is fog tudni megfelelni), és annak valóban típusengedély is kell. A KUGOO-knak, Magyarországon, egyelőre, nem.


gusthy
(veterán)

Az megvan, hogy te jobban tudod, mint az ügyben eddig állást foglaló összes szakhatóság? (minisztérium, rendőrség, stb.) fenti hatóságok egységesen annak megfelelően foglaltak állást, amit én leírtam.

Egy 800-as rollernek teljesen egyértelműen a segédmotoros kerékpár kategóriában lenne a helye, ha valaha meg tudna felelni a hatósági engedélyezés kritériumainak. Tehát nem általános jármű, hanem szabálytalan segédmotoros kerékpár.
Ha balesetet okoz egy ilyen, akkor a bíróság el fogja dönteni, hogy mi ez, és baromira meg fogja büntetni a tulajdonost azért is, mert engedély nélküli eszközt vezetett, és ha nincs jogsija, akkor azért is

[ Szerkesztve ]


Fred23
(nagyúr)

Annak fényében, hogy nem 300-as, hanem 350-es és 800-as rollerről van szó, szerintem smkp mindkettő. Ha lenne 300-as, az viszont már mehetne kerékpár besorolásba.

Esetleg megjátszható a 300W-ra korlátozás, de gondolom, nem kis papírmunka meg extra költség lenne, illetve kicsit sem biztos, hogy a gyártó engedélyezné a szoftveres gányolást. (Gondolom, itt a fojtás szoftveresen történne.)


gusthy
(veterán)

Magam is így vélem.


485
(aktív tag)

Ha valakit a roller is érdekel, nekem megjött


szubrutin
(aktív tag)

Meselj majd rola par sort, kivancsi vagyok :)


485
(aktív tag)

ok, hétvégén lesz időm vele bohóckodni


#07746304
(senior tag)
Blog


Nos nekem is úton van :)


485
(aktív tag)

Sziasztok!

Tehát múlt héten megkaptam. Szépen becsomagolva, dupla dobozban. Adtak hozzá egy táskát, töltőt két dugóval eussal és háromágúval.
brutál súlya van, többnek érezni mint 12kiló. Összecsukva nagyon kényelmetlenül lehet hordozni, mert nem egyenesen áll a kézben, az eleje, nyilván a motor miatt lefelé húz.
A kijelző szép, jól olvasható napon is, a gombok, ameddig nem szokod meg, lehajolós, mert ugye az oldalán van az írás. a napi km számláló és idő bekapcsolástól kikapcsolásig mér, ez faszság. egy értéket tárol, a össz kmet. teljesen feltöltve 1es fokozatvab 16km/h, 2esben 24, 3asban 28, a 30at nem érti el, viszont a 28at lámpával is stabilan tartja. ha fél alatt van az akksi, ott már csak 24et tud. lejtőn lefelé max 32őt mértem. szerintem a kerék túl kemény, nagyon ráz, a lengéscsillapító érzésre csak dísznek van. egy kanyarban 28nál rámentem egy kis homokra, kurvára beszitált, de megtartottam, rohadt nagyot lehet vele esni. 20kmet mentem vele, nem merült le, és kb a harmadát 3asban nyomattam, tehát a 30km táv valószínű elérhető vele. szerintem ez az egy érték, amit tud a leírásból. a lámpa viszonylag jól világít. az indexet lehet villogóra vagy folyamatosra állítani. de x idő múlva lekapcsol, 10 perc kb. az alváz nagyon masszív, a kormány kicsit lötyögős, de még nem húztam át a csavarokat. a fék nagyon jó. mármint a karos fék. kitámasztó stabilan tartja. lábbal hajtani kényelmetlen, mert magasan van a padló. kb ennyi, a duda vicc, valami kis sípoló hang, mint valami gagyi kaputelefon. ha felgyorsult a max sebességre, aktiválódik a tempomat, ez hasznos, mert elég kényelmetlen nyomni, nagyon hosszú a kar és eléggé lent van, nem annyira ergonómikus. összességében megér 100ezret, viszont nagyon kell neki a sima út, érdesebb felületen hosszú távon zavaró. majd még tesztelem tovább, a melóhelyem 16kmre van, a héten valamikor begurulok vele


485
(aktív tag)

Mentem most a városban is 12 km-et. Majdnem végig hármasban, most elérte a 29km/h-t, de kb olyan 6km-ig, utána már visszaesik 24re a max sebesség. Próbálom kitapasztalni, hogy a legkomfortosabb, azt már érzem, hogy hátra kell tenni a lábat és ha azon van a testsúly nagy része, hátul elég jól csillapít és a kis keresztrepedéseket az aszfalton simán át lehet repülni, ha megemelem a rollert. Szóval alakul ez, egyre jobban tetszik, ja a csavarokat meghúztam a biztonság kedvéért de nem volt semmi gond, talán az egyik csavar volt picit lazábban.

üzenetek