üzenetek

hozzászólások


gusthy
(veterán)

Ezt nagyon rosszul és szabálytalanul teszed, biciklivel a KRESZ szerint a jobb oldali keréknyomvonalon mehetsz és pont. Szóval aki nem ott közlekedik, az konkrétan balfék.


#16820480
(titán)

Ez teljesen alapvető dolog, mint a sávtartás. Ha mondjuk nem bringás halad előtted lassan, hanem traktor, akkor nem beállsz mögé, amíg nem tudod biztonságosan megelőzni...?


gusthy
(veterán)

De, de a "biztonságosan megelőzés" kritériuma nem a mindenféle biciklis egyesületek által kitalált kretén másfél méteres nem létező "szabályon" múlik, nem véletlen, hogy nem szabályozza ezt a KRESZ. Az annyit mond, hogy megfelelő oldaltávot tartva, és hogy mi a megfelelő oldaltáv, az helyzetfüggő. Bizonyos utakon például egyszerűen lehetetlen lenne biciklist előzni akkor is, ha kettővel megy, ezzel szemben a valóságban simán végrehajtható a manőver. Szóval a másfél méter az egy egyszerű hoax, álhír, amit valakik mint létező szabályt terjesztgetnek.
Nem érdemes és nem értelmes olyan szabályozást írni, ami lehetetlenné teszi a közlekedést.

Itt van erre egy jó cikk:
[link]

[ Szerkesztve ]


485
(aktív tag)

Kíváncsi vagyok, rendeltem egyet


Ksix
(tag)

Hogy a francba ne lenne olyan, hogy jármű:
„II. A közúti járművekkel kapcsolatos fogalmak
a) Jármű: közúti szállító- vagy vontató eszköz, ideértve az önjáró vagy vontatott munkagépet is. A mozgáskorlátozottak közlekedésére szolgáló, emberi erővel tolt vagy hajtott kerekes szék és a gépi meghajtású kerekes szék - ha sík úton önerejéből 10 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes, továbbá a gyermekkocsi és a talicska - azonban nem minősül járműnek. Az ilyen eszközökkel közlekedő személyek gyalogosoknak minősülnek.”

Ebből az is kiderül, hogy még a babakocsi is jármű lenne, hiszen az is szállítóeszköz, csak azt külön, kivételként kiveszik a jármű kategóriából. Az e-rollert viszont nem vették ki, az tehát jármű.

Ne csak az elejét nézzük meg annak, hogy milyen járművel szabad közlekedni (és itt is látszik, hogy járműről van szó, nem annak a kategóriáiról), vegyük végig:
„A közlekedésben olyan járművel szabad részt venni,
a) amelynek jogszabályban meghatározott érvényes hatósági engedélye van;”

Szerinted van a biciklinek forgalmija? Közlekedhet közúton? A e-rollerrel pontosan ugyanez a helyzet, jogszabály nem határoz meg rá hatósági engedélyt (lásd majd kicsit lejjebb), mint ahogy a kerékpárra se, így ugyanúgy közlekedhet anélkül is.
Aminek viszont 4 vagy több kereke van, mint a hegesztett gokart és a roncsderbis autó, amiket írt itt valaki példaként, az már gépkocsi, amire már rengeteg szabály vonatkozik (pl. annak már kell forgalmi is), és azoknak nem felenek meg, ezért nem közlekedhetnek közúton.

„b) amelyre külön jogszabályban meghatározott számú, típusú és elhelyezésű hatósági jelzés(ek) [rendszámtábla(ák)] van(nak) felszerelve;”
Láttál már biciklin rendszámot? Ugyanaz a helyzet, mint az előbb.

„c) amelynek műszaki-, biztonsági- és környezetvédelmi jellemzői megfelelnek a jogszabályban meghatározott feltételeknek;”
Az egyik jogszabály (168/2013/EU rendelet), ami ezeket meghatározza (és ami előírja a közúti közlekedéshez szükséges típusbizonyítványokat is), az azt mondja, hogy őt nem érdeklik a kerékpárok, a segway/hooverboard szerű cuccok, és az e-rollerek, így azok nem tartoznak a segédmotoros kerékpárok és egyéb hasonló járművek közé (L kategória), nem kell típusbizonyítvány. De attól még lehet ezekkel közlekedni, ismét ott a kerékpár, mint példa, ahhoz se kell típusbizonyítvány. Arra persze van külön biztonsági jogszabály, hogy annak mik a kötelező tartozékai, e-rollerre meg nincs, de ez megint nem azt jelenti, hogy akkor nem közlekedhet, mint ahogy a rendszám vagy a forgalmi hiánya sem jelentette azt.

„d) amely az utat és tartozékait nem rongálja és azok környezetét nem szennyezi;
e) amely megfelel a (9) bekezdésben meghatározott feltételnek;”

Pipa, pipa.

„f) amelyre a külön jogszabályban meghatározottak szerinti kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási fedezet fennáll.”
És sokadszor, kerékpárra sem kell, mégis lehet azzal is közlekedni, e-rollerre sincs előírva kötelező biztosítás. És ennyi, nincs több megkötés, szabály; bármi, ami ezeknek a pontoknak megfelel, az közlekedhet, és az e-roller pont ugyanúgy megfelel, mint egy bicikli, függetlenül attól, hogy nem az. (Bár egyébként a Xiaomi M365-re még azt is rá lehet fogni, hogy bicikli, az arra előírt törvényi feltételeknek megfelel.)


sutszi
(veterán)
Blog

Teljesen életszerű, hogy több km után is 20-al araszolunk egy biciklis mögött... A legjobb példa a szűk út, záróvonallal... Fantasztikus.

Legutóbb volt egy traktoros példa. Nem kis sor gyűlt fel. A traktoros egy idő után lehúzódott és megvárta míg mindenki elmegy.


vanye
(senior tag)

Nézd, toltam már szervizbe biciklit azért, mert balga módon megpróbáltam normálisan közlekedni a közúton - csak előttem épp szanaszét barmolt térköves szakasz volt, ami azonnali durrdefektet okozott. Szal inkább leszek a továbbiakban (is) balfék, mintsem olyan idióta, aki nem adaptálódik a magyar közúton tapasztalható viszonyokhoz.


#16820480
(titán)

Oké, de mondjuk inkább terjedjen valami kézzel fogható számérték, amit néha helyszűkében kicsit levágunk, mint az, hogy Józsi és a BMW-je szerint 20 centi a biztonságos előzés oldaltávolság :U
Ha valaki attól tart, hogy a bringás hirtelen ráhúzza a kormányt egy kátyú miatt, az vegyen nagyobb ívet előzésnél, a legtöbb esetben ennek azért nem szokott akadálya lenni.

sutszi: Nem mondta senki, hogy kellemes, én sem szeretek traktor mögött 15-tel araszolni. Ettől függetlenül hiába nem tetszik, ha záróvonal van, akkor nem lehet előzni.
Az ideális az lenne amúgy, ha lenne külön bringás sáv és nem kellene egyáltalán forgalomban tekerni. Bringásként sem kellemes élmény másokat feltartani, ahogy az sem, amikor centikre mennek el a válladtól autóval.


DaveJr
(őstag)
Blog

1. Megnézném, hogy egy olyan szituációban amikor hirtelen elég ugrik valami és félrerántod a kormányt még arra is van lélekjelenléted, hogy felfogd, hogy átlépted a sávelválasztót/felezővonalat és indexelj. Ha erre te képes vagy akkor megemelem a kalapom.

2. Ez nem közhely, hanem kresz szabályok. A biciklis nem forgalmi akadály hanem szereplő. Ugyanúgy része a közlekedésnek.


Noukoum
(veterán)

Azért menjek gyalog mert nem tudsz vezetni? Köszi de nem.

[ Szerkesztve ]


zsolt501
(nagyúr)

Na majd mikor ilyen traktor után kell vánszorogni.
[1 000 lóerős traktor hasított végig egy repülőtéren]


Hadrian
(tag)

Az 1,5 méter oldaltartást azért találták ki, mert a bicikli a leginstabilabb. Ha oldalszélből szélárnyékba kerül autós előzésnél, könnyen felborulhat. Ugyan ez tehergépkocsi és az általa keltett légnyomás miatt. Ezeket a hatásokat lehet minimalizálni a többi közlekedő minimális akadályozásával, plusz ha mégis borul és befelé dől egyszerűbb kikerülni és nem a nyakán mennek át.


sutszi
(veterán)
Blog

(#49) DaveJr : Erről olvastam már sok vitát. Van aki azt mondja, hogy inkább fék mint félrerántás, mert nagyobb baj lehet belőle. Ha bele gondolunk egy szembe sávba, vagy egy párhuzamos másik sávba akkor tényleg nem nyerő ötlet... Szóval még mindig az a kisebb gáz, a tapadási határon fékezel. Kivéve ha korábban figyeltél a környezetedre és tudod, hogy nincs éppen senki és el lehet rántani... Na ezt kell marha gyorsan lereagálni. Nem mondom, hogy mindig sikerülhet...

(#50) Noukoum Én meg azért menjek gyalog, mert te nem tudsz biciklizni amire egy 10 éves is képes? :U Mellesleg a bicikliseknek mindig nagy arcuk van meg követelőznek, de amikor nap mint nap látom a szabálytalankodásaikat, akkor nem tudnak összegyűlni biciklit lobogtatva a fejük felett. Gyalogosként a Róbert Károly körút bicikli útján próbáltak nem egyszer elütni, mert figyelmen kívül hagyják a saját kis biciklis piros lámpájukat... :U Szóval tudod hová tedd a nagy dumád... egyik fél sem szent. Nem kell védeni egyik tábort sem...

Mindig előzékeny vagyok és udvariasan vezetek. Nem akadályozom a többieket és megadom az elsőbbséget mindenkinek... Attól mászok falra, amikor valaki határozatlan, nem tudja mit akar, nem biztos a jármű kezelésében(akármilyen jármű legyen az) és emiatt megy töketlenkedés...

[ Szerkesztve ]


GoldhandRent
(őstag)
Blog

Semmiképp se kerüljenek közutakra ezek a cuccok :D Alapvetően robogózok, imádom a sebességet, és ez a kis szirszar a ratyi kerekeivel életveszélyes... Rendes fostam rajta, bármennyivel mentem.. Egyszerűen rossz belegondolni, hogy egy kikeményedett galambszarban is akkorát taknyolhatsz, hogy nyakadat töröd.

Ennyiért kapni robogót, kicsit drágábban elektromosat is akár (egyik sem környezetszennyezőbb a másiknál... csak az egyik lokális, a másik nem), oké, hogy kisebb a helyigénye tároláskor, de pl nem hagyhatod az utcán, ha csak be kell vinned valamit valahova.. vinned kell magaddal.

Lényeg: magyar (köz)utakra nem való, de szvsz sehova sem, mert egy kavicsra ha rámész, akkor kifekszel az első autó elé.


gusthy
(veterán)

Akkor nagyon nem érted a KRESZ-t. MINDEN jármű - típus le van szabályozva, hogy mik a rá vonatkozó speciális szabályok. Nincs általános "jármű" kategória.
Ha nekem nem hiszel, kérdezd meg KRESZ professzort pl.
Egy "általános" jármű esetén hogy mondod meg, hogy pl jól közlekedhet, mennyivel mehet, kivel szemben van elsőbbsége? Milyen feltételeknek kell megfelelnie a forgalomban való részvételhez?
Vagy tök komolyan gondolod, hogy egy kézikocsira le van, egy lovas szekérre, robogóra, bringára le van, de te majd akkor ötletszerűen kitalálod, hogy az általános "jármű" - re ez mind nem vonatkozik, tehát ott és annyival közlekedsz, ahol akarsz?
Szerinted ha a bringa városi sebessége 25km/h, a robogóé 40, a személyautóé 50, akkor egy ingó-bingó roller vagy segway mehet bármennyivel?
Ne legyünk már hülyék.

De ha nem hiszed el, a jogaszforum.hu csapata megkérdezte az ITM - et, itt a teljesen hivatalos állásfoglalás:

Innovációs És Technológiai Minisztérium
Jármű Módszertani Hatósági Főosztály
A levélben leírt jármű akkor vehet részt a közúti forgalomban, ha rendelkezik típusjóváhagyással.
A típusjóváhagyást a jármű gyártójának kell megkérni a sorozatgyártás megkezdése előtt, a jóváhagyási számot fel kell tüntetni minden jármű adattábláján, ha közúti járműként jóváhagyták.
Tájékoztatom, hogy a járda és a kerékpárút is a közút része, ott a közúti közlekedés szabályainak megfelelően szabad közlekedni. Amennyiben a járműve nem rendelkezik közúti járműre vonatkozó jóváhagyással, 168/2013/EU rendelete vagy 2002/24/EK irányelv szerint, akkor a közúton (úttesten, kerékpárúton, járdán) nem közlekedhet.
A közúti közlekedésre jóváhagyott jármű a jármű kategóriájának megfelelő szabályok alapján vehet részt a közúti közlekedésben, ha például L1ejárműkategóriában hagyták jóvá, akkor a segédmotoros kerékpár közlekedésére vonatkozó szabályok az irányadóak.

https://www.jogiforum.hu/forum/34/36750

[ Szerkesztve ]


Silεncε
(őstag)

Ezeket a sz@rokat úgy tiltanám be, mint a huzat (mehet vele a többi ilyen is, pl segway). Életveszélyes, egy ilyennel 30-40-el száguldozni, de az még nem is érdekelne, ha magára veszélyes (ha ennyi esze van..), de másokra is.


Noukoum
(veterán)

Miről beszélsz ember mi a szabálytalanság? Az hogy kiderülöm a kátyút? Sajnos manapság mindenki kaphat jogsit, csak pénz kérdése..

[ Szerkesztve ]


gusthy
(veterán)

És ha megvolt a másfél méter, akkor onnantól az autós nem felel a dologért?
Azt értem, hogy a _te álláspontod szerint_ jobb lenne, ha le lenne szabályozva így a dolog. Ezzel semmi bajom nincs, más kérdés, hogy az én álláspontom nem ez, de ezen max jól el lehet vitázgatni. Mármint hogy melyik a biztonságosabb.

De nem erről beszéltem elsősorban, hanem arról, hogy ezt némelyek tényként kommunikálják, mint létező szabályt. Ilyen szabály viszont egyszerűen nincs, nem is volt.

Egyebekben pedig ma pontosan 6 biciklistát láttam átmenni főútvonalon a piroson szemrebbenés nélkül. Olyan utakon, mint a Thököly út, Szent István körút, Szentendrei út. Ebből legalább kettő kényszerített hirtelen fékezésre autóst. Szóval azt gondolom, hogy először tán szabályosan kéne közlekedni a bringásoknak, aztán fiktív szabályokra mutogatni.
Már jött az autómba izomból bringás a zebrán, ahol ugye semmi keresni valója. Összetörte a hátsó ajtót, felborult, mire kimentem, hogy segítsek neki, összekaparta magát, és elhúzott, százezres kárt okozva.
Nem bírom ezek után szívből sajnálni szegényeket, akikre annyira nem figyelnek a gonosz autósok.

[ Szerkesztve ]


sutszi
(veterán)
Blog

Sajnos valahogy a bicikliseknek mégsem kötelező...pedig jó lenne. Fele ennyi nem lenne az tuti.


MrPetya19
(addikt)

A jogosítvány nem jelenti azt, hogy be is fogják tartani a szabályokat.

[ Szerkesztve ]

üzenetek