üzenetek

hozzászólások


f4lcon
(őstag)

2 dologban soha nem fogja utolérni a mechanikus fék a hidraulikusat és egyik sem a fékhatás:
- a mechanikus rendszernél a fékkarban van egy rugó, meg a fékben is van egy rugó, különben nem megy vissza a fékbetét a helyére. folyamatos fékezés esetén (nem 3mp) az ujjad állandóan ez ellen a rugóerő ellen dolgozik. ez észrevehetően fárasztó hosszú távon. a hidraulikussal nincs ilyen gond
- a másik az "önbeállóság" azaz a fékbetét kopásának a kiegyenlítése: a hidraulikus fékben ha kopik a betét, akkor megy egy kis olaj a túlfolyóból a rendszerbe és a nyomáspont ugyan ott marad. a mechanikusnál a kopásnak utána kell állítani (jellemzően a féknyergen egy csavarral, szerencsésebb esetben kézzel, lásd Avid BB széria) és ezt nem lehet megúszni, folyamatosan figyelni kell rá.

szóval bár fékerőben lehet ugyanolyan egy mechanikus, mint egy alap hidraulikus, mégis összességében a hidraulikus jobb választás* főleg mert a jó mechanikus jó fékkarral, jó bowdenezéssel már MT200 ár felett van.

*kivéve azokat az extrém eseteket, ahol a júzer attól a szinte alig bekövetkező esettől tart, hogy a civilizációtól órákra akkorát esik, hogy elszakad a fékcső és elfolyik az olaj, és akkor jaj mi lesz. ennek a hibának az előfordulása azonban szerintem azon embereknél is egy milliomod százalék, akik tényleg bringáznak a civilizációtól órákra. mindenki másnál meg felesleges aggodalom, egy kiszakadt külsőnek szignifikánsan nagyobb az esélye, mint ennek, és azzal se lehet tovább menni.

[ Szerkesztve ]


yle_greg
(tag)

Aha! Igy mar ertem, hogy miert sokkal elonyosebb a hidraulikus, koszonom!

Szerintem, ha valaki akkorat esik, hogy elszakad a vezetek, akkor nem az lesz a legnagyobb baja, hogy mar csak egy fek mukodik a bicajon. :-)


f4lcon
(őstag)

persze mindig lesznek olyanok, akik minden hidraulikus mellett szóló érvre felhoznak kettőt, hogy de miért jobb a mechanikus fék. ezeknek az origója általában az, hogy félnek a hidraulika szerelésétől és/vagy még soha nem próbáltak olyat, így nem tudják, hogy miről maradnak le.

a fékerő modulációja a te esetedben is olyan dolog, ami sokkal könnyebben megvalósítható hidraulikus fékkel, mint mechanikussal, és kis méretű keréknél nagyon nem mindegy, hogy adott szituációban megcsúszik-e a kerék vagy nem.


sebgutkopf
(őstag)

A videó alapján nincs itt semmi extra. A Shimano motornak ilyen a hangja. Más motoroknak is van és változik a pedálfordulat és a rásegítés intenzitásától függően.

Előben nem tudom mennyire más.


Ijk
(nagyúr)

Beraktam a chipet, első tapasztalatok hogy baromi jó amikor nem fog meg 25-nél. Hosszabb, üres szakaszokon gyorsultam 25 fölé egyébként, 30 körül van a komfortos haladós tempó, ennél gyorsabban (35-ig segít rá) már csak jóminőségű autóúton éreztem biztonságosnak, de túra módban ott azért már bele is kell tenni az energiát. De hosszabb szakaszokon a 25 vs 30 ég és föld haladás érzetre. De mindig is sajnáltam hogy itt nem az usa féle 32-es a limit. Persze kb. 80%-ban így is 20-25 közötti tempóm volt a városban.

[ Szerkesztve ]


gbors
(nagyúr)
Blog

Gratula! Emlékszem én is, milyen frusztráló volt, amikor a nejem bringáját próbálgattam, és akartam haladni - 23-24-ig kb. erőfeszítés nélkül ment, onnantól meg minden km/h extra küzdelem volt.
35-nél hirtelen veszi el, vagy van valami lefutása?


Ijk
(nagyúr)

Szerintem elcsusztatta a limitet, tehát ugyan úgy vesz vissza. Ezen a speedchipen nem lehet semmit állítani, csak felnyomja a limitet 35-re.


bulikavagyok
(nagyúr)

Köszi a megerősítést! :R Egyébként ma is gurultam vele, vagy halkabb lett, vagy kezdem megszokni! :D


yle_greg
(tag)

Lehet, hogy felreertettel, en nem allitom hogy jobb a mechanikus a hidraulikusnal! Pont, hogy azt kerdeztem, hogy miben jobb a hidraulikus? En abszolut el tudtam fogadni a fenti valaszokat, mert logikusak.

Az, hogy en nem erzek hianyossagot a fekemben, egyaltalan nem jelenti azt, hogy a mechanikus jobb lenne mint a hidraulikus. Nekem a ket fek nem egyforman fekez, az elso puhabb, a hatso kemenyebb, de mindketto jol adagolhato. A fekerejuk is rendben van, de valoszinuleg egy nagyobb kerekatmerovel szerelt bringan mar nem lenne eleg.

Nem vagyok a hidraulika ellen, ha a mostani meghibasodik, akkor megnezem, hogy mennyibe fajna ha hidraulikusra cserelnem. De amig jol mukodik, addig nyilvan nem rohanok lecserelni, mert az penz kidobas lenne. Megvarom mig elromlik. :-)


f4lcon
(őstag)

én nem értettelek félre, tudom, hogy nem állítottad, hogy jobb a mechanikus. én csak kicsit kifejtettem jobban a véleményem :) talán ez ment félre, ne haragudj. nem téged akartalak meggyőzni, hanem akik esetleg még olvassák a beszélgetést, és felmerül ez a kérdés bennük.


Friczy
(senior tag)

Még hozzáteszem a harmadik különbséget: a mechanikus tárcsafékek többségében csak az egyik fékpofa mozog, azaz a fékezéshez mindig el kell hajlítani a tárcsát is, ami plusz erő, és amíg nem hajlik el a másik pofáig, nem fog a fék rendesen. Ezzel szemben a hidraulikusnál mindkét fékpofa mozog, ha jól van beállítva, akkor egyszerre ér mindkét fele a tárcsához.


trialboj
(őstag)

Ha úgy is a hídra fék a téma, akkor kérdeznék én is egyet gyorsan. Shimi xt 2 dugattyús 8100 hátsó fék, eddig bivaly erős volt és kemény is a fék karnál. Most fém betétet raktam bele így is jó volt, mentem vele, de nem tudtam eléggé visszsanyomni a dugattyukat, békéért a tárcsába, ezért raktam rá tölcsért, és mivel fekete olaj jött ki, toltam gyorsan egy gravity bleedet.
A fenti tölcsérből húzom lefeé az olajat a fecskendőbe. Stroke csavart kicsavartam előtte, fekkart legtávolabb állítottam a kormánytól, bleed után viszont nem lett olyan kemény mint volt.
Gondolom levegő maradt benne, de mitől? Lehúztam vagy 2 teli tölcsér olajat és a végére lent már csak tiszta jött.
Most már bánom hogy hozzá nyúltam, koszos olajjal jobban ment, ráadásul most már itt vagyok a bike parkban, ma nyílik de tegnap már láttam pár kva meredek trailt 🫠


nagylaci32
(tag)

Elméletben az a biztos légtelenítési megoldás, ha a teljes folyamat alatt túlnyomás van a rendszerben. Emiatt jobb inkább átnyomni az olajat, mint átszívni. Szíváskor a nyitott részeken levegő is bekerülhet. Valószínűleg ez történt.
Ha alulról felfelé átöblíted újra a teljes rendszert, miközben úgy forgatod a féket, hogy lentről felfelé mindig a legmagasabb ponton legyen a féknyergen, majd a fékkarban is a furatok, akkor nem tud majd sehol megrekedni a levegő. Érdemes lehet még a folyamat közben megmozgatni a dugattyúkat is.
Talán van ennek egyszerűbben elvégezhető, gyakorlatiasabb módszere is, de ez biztos működik.


sebgutkopf
(őstag)

A Shimano légtelenítésben azt a részt sose értettem, hogy miért fentről kell gravitációsan leereszteni. Ráadásul az is ellentmondásna tűnik, hogy fentről jön le az olaj, de a levegő az az olajban magától felfelé akar menni, tehát a két ellentétes irányú törekvésből nekem adja magát, hogy a végén valahova be fog szorulni a levegő.
Ezzel szemben, ha lentről tolom fel (ahogy te is írod), akkor a régi olajjal együtt a levegőt is feltolom a tölcsérbe (más rendszernél a másik fecskendőbe) és a helyére már előre levákumozott tiszta légmentes olajat nyomok a teljes rendszerbe.


yle_greg
(tag)

Ja, oke, semmi gond! :-)

Amugy megneztem, Alin egy tizes alatt van Shimano hidraulikus fek szett, szoval tenyleg nem egy nagy osszeg.

Ahogy nezem, a lecserelessel a legnagyobb gond az lenne, hogy a fekkar nalam a hatso feklampat is bekapcsolja, ergo ilyen kar is kell. Na, de ez a jovo zeneje, majd ha a mostani megadja magat. Addig is tanulok, most peldaul a lenti levegotlenitesrol. :-)


f4lcon
(őstag)

mivel itthon is 10 ezer, nem éri meg aliról kockáztatni egy hamisat

a féklámpa kapcsolós fék viszont drága, abból könyebb mechanikusan olcsót szerezni, valózínűleg ezért is lehet a te bringádon mechanikus fék. én eddig féklámpa kapcsolósban csak Magurát láttam


Runner_fxr
(Ármester)
Blog

Szerintem rendben van a motor, a shimano-nak ilyen hangja van. Ha bármi gond lenne vele, úgy is változni fog a hangja. Ha telefonról átkonfigurálod a nyomatékgörbét, reakció időt, lehet rajta halkítani.

#7592 trialboj
A hibalehetőségek amiket elkövettél. Dugattyúkat célszerű úgy visszatolni, hogy a fékkarnál nyitva van a rendszer, rajta a tölcsérrel. Azt jól csináltad, hogy a fekete olajat először lefelé engedted, de nem kell szívni fecskendővel, ez nem olyan mint a Sram, nem kell vákuumozni, csak folyatni egy csövön keresztül egy tartályba, zacskóba az olajat. Közben a nyerget lehet kézbe véve forgatni, kocogtatni, fékkart pumpálni.
A következő hiba, hogy a fékkar távolságot nem kell koppra kiengedni, egy fordulatot vissza kell tekerni. Ha koppra ki van tekerve az légtelenítés szempontjából nem jó, maradhat levegő, vagy épp nem megy át megfelelően az olaj a rendszeren. A Freestroke csavart sem kell teljesen kitekerni, először koppra be, aztán 3-4 fordulatot ki.

A következő hiba, hogy a tökéletes légtelenítéshez meg kell csinálni a hagyományos módon a fékkar felé is visszatolni az olajat. Amikor már lent tiszta olaj jön, akkor mehet rá alul a fecsi, friss olajjal, és tolod fölfelé a tölcsérbe, a fékkar 45 fokban előre döntve legyen ilyenkor, majd alul zár, fékkar pumpálás 3 pozícióban és újra nyit és még egy kis olajat átnyomsz rajta, aztán alul végleg elzár, leveheted a fecsit és még felül megpumpálod 3 pozícióba forgatva. A lefelé folyatáshoz nem kell a bleed blocker, a fölfeléhez igen.

És még egy tanács, amikor fölfelé tolod az olajat, az legyen azért határozott.

#7594 sebgutkopf
Részben igazad van, ezért is kell utána fölfelé is tolni az olajat, mert így jön ki az összes levegő. Viszont előfordul, hogy a nyeregnél megrekedt levegő meg csak akkor jön ki amikor lefelé folyatod a gravitációt kihasználva. De a legfontosabb, hogy a koszos olajat nem célszerű a fékkarig tolni, mert dugulást okozhat a rendszerben. Ha viszonylag tiszta az olaj, meg sűrűn légtelenítesz nem gond ha csak fölfelé tolod, de a koszos, fekete olajat mindig előbb lefelé érdemes ereszteni. A kosz a féknyeregnél kezd összegyűlni és onnan halad fölfelé a rendszerben, ezért jobb ha lefelé kiereszted. A féknyeregnél nehezebben alakul ki dugulás, a fékkarnál sokkal könnyebben.

[ Szerkesztve ]


bulikavagyok
(nagyúr)

Köszönöm neked is a megerősítést! :R A telefonos konfigurációban még nem mélyedtem el, egyelőre a 2. gyári beállítást használom.


bulikavagyok
(nagyúr)

Ma megvolt a harmadik hosszabb túrám a Rise-zal, a hatótávja durván felülmúlja az előzetes várakozásaimat! Igaz, h nem "száguldozok" felfelé, de az én tempómban simán meglehet a 2000-es szint. Mindezt a 360-as akkuval. Szerintem nagyon ritkán fogom használni a range extendert. :)

[ Szerkesztve ]


sebgutkopf
(őstag)

Így már értem az első fázist.
Valószínű én sose használom a fékfolyadékot olyan hosszan, hogy megfeketetdjen, nekem régebben se ásvány, se dot olajam nem volt láthatóan koszos, ha már a fékkaron úgy éreztem nem olyan az érzet, akkor mindig cseréltem frissre.

Kérdés:
1. Az ásvány olaj hajlamos arra, hogy egy helyen (tömbben) gyűjti össze a koszt, akárcsak a vizet?
2. Más nem nyitott ásvány olajos rendszereknél (elnézést ha tévedek) tudtommal nincs ez a gravitációs leengedés. Ott miért nem okoz gondot a kosz felfelé nyomása, esetleg ez a nyitott vs zárt rendszerrel lehet összefüggésben?

üzenetek