üzenetek

hozzászólások


big-J
(őstag)

2v eses az igen kenyelmes. Dupla annyi krafotot is siman elbirna. 5-7V eses van ha rendesen hajtod oket, de meg nem terheled tul. Ami fontos hogy ami nyaron 2v eses az telen 3v.


KrAt
(veterán)
Blog

:R

Gyárilag 50A-s biztivel jött, most ezek alapján nem tudom, hogy maradjak a 20A-s biztinél, vagy menjek lejjebb a szükséges minimum elve alapján nyugodtan 15-re..


DigitXT
(félisten)

Ez azért erősen függ attól, hogy mekkora akku, és hogyan van megépítve.
Ha valami komolyabb eBike, oda nem normális az 5-7V esés, hanem meg
kell erősíteni a pakkot, mert a feszültségesés feleslegesen elfűtött energia.

Persze, ha a cellák belső ellenállása olyan vacak, azon nem segít semmi,
de ha csak szimplán vékonyak a nikkel(ezett acél) szalagok, a vezetékek,
esetleg gagyi a csatlakozó, ezeken mind lehet segíteni. Nem mindegy, ez
a feszültségesés hol mért: ha a kábelezés után, ott minden beleszámít.:K
De ha okos BMS méri, akkor viszont csak a cellák, olyankor beszélhetünk
a pakk alulméretezettségéről, adott felhasználásnál a túlterheléséről.:R

KrAt: a biztosíték nem arra van, az a kábelt védené egy rövidzárlat esetén
HA és amennyiben a BMS nem gyorsabb nála (általában gyorsabb). NEM
ahhoz kell méretezni, hogy mekkora az átlagos terhelés, hanem, hogy mit
kell tudnia az adott pakknak csúcsban. Azalatt nem szabad avatkoznia.:N
Gondolj arra hogy egy 15A biztosíték mekkora ellenállást jelent, és ha azt
folyton az olvadási határa mellett hajtod, de pláne mekkorát... Értelmetlen.
Ha valami rövidzárba megy, ott nem 20A lesz hirtelen, hanem sokkal több.

[ Szerkesztve ]


KrAt
(veterán)
Blog

Tudom, azert akartam kisebbet tenni, mert egy hiba eseten feleslegesen folyna rajta az 50A is akar, ha 15A felett soha nem fogyasztana a fogyaszto, hiaba tud tobbet az akksi :) Meghat a vezetek sem arra van meretezve. A lakas kismegszakitok elven gondoltam ra.
Az olvadashatar ténylegesen jogos, arra nem gondoltam. Azt nem tudom, allhat-e elo olyan helyzet, amikor az aram mondjuk mar meghaladja a 15A "uzemi" aramerosseget, de meg nem uti az 50A-s limitet.

Oke, az autista mernok enem szereti tul bonyolítani es tulgondolni a helyzetet.. :D

[ Szerkesztve ]


DigitXT
(félisten)

Mivel a 15A a motorvezérlő korlátja, ezért normál ügymenetben nem lesz több.
Ha viszont meghibásodik a vezérlő, és jóval nagyobb áramot akar kivenni (ám
még nem zárlatról beszélünk), esetleg előállhat, hogy rövid időre folyik 20-30A
csak hát nem valószínű... Milyen vezeték keresztmetszet van? 12AWG? Csati
valami XT60, vagy kisebb? Csak mert az XT60 már 60A-t simán elvisz. Ahogy
a 12AWG is elegendő erre: idővel melegedne, de szilikon kábelnél nem gázos.
(Ha már 90A környékére lő az ember, jobb a 10AWG. És az XT90... Építettem
ilyen akkut olyan rollerbe, ami amúgy csak 35A körül vett fel, de amikor vissza
került hozzám, akkor bizony megterheltem 100A fölött is és rendesen bírta.:K)

Ui: mindig célszerű az adott cellák terhelhetőségéhez méretezni mindent: BMS
maga, a cellák kötései, a kábelkeresztmetszetek, csatlakozók... Utána nem baj,
ha kevésbé van terhelve, sőt, fordítva baj, ha alul van méretezve, és nem bírja:
nagyon beszakad a fesz, stb. (Általában ott kezdődnek a bajok, hogy a random
kínai pakkban a random kínai cellák nagy belső ellenállással + a legvékonyabb
0.1-es nikkelezett acél szalaggal (nem tiszta nikkel véletlenül sem), aztán ez jó,
ha 15A-t le tud adni különösebb probléma nélkül (amíg el nem pattan a szalag):
utóbbi simán mechanikai behatásra is bekövetkezik idővel. Időzített bombák.:(
Csak abban bízhatsz, amiben tudod mi van, esetleg "nagy nevű" gyártó, rendes
minőségbiztosítással: egy random kínai pakk ilyet nem tud, ezért elég lutri.:R

Szerk: ha összefossa magát a motorvezérlő két MOSFET-je, és rövidre zárja az
akkut a motoron keresztül, akkor ott nem ilyen 15 vs. 50A a kérdés: zárlati áram
több 100A, és azonnal elpukkan a szűk keresztmetszet. Jó esetben a biztosíték.
De ez is csak akkor, ha a BMS nem tiltott, márpedig a BMS, ha jól működik, egy
ilyen hibát simán megfog, letiltja az akkut tüzijáték nélkül. Még a csati sem sérül.
Akkor van baj, ha az ember ilyenkor naivan szétszedi, s egy idő után ha az akku
életjelet mutat, újra összedugja a zárlatos verzérlővel. Na akkor a kontaktok már
ívhegesztés élményben részesülnek. Gyorsabban, mint a BMS reakcióideje...:D
Ne kérdezd honnan tudom. Sajnos láttam már eltűnni csatlakozó tűt kompletten.
(Elfröccsen a fém a francba, a másodperc tört része alatt... A biztosíték akkor jó,
ha a BMS maga murdel meg, nem tilt le zárlat esetén: kezdene égni az egész...)

[ Szerkesztve ]


big-J
(őstag)

"Ez azért erősen függ attól, hogy mekkora akku,"

Rajta van a kepen hogy 48v-s akku.

"Ha valami komolyabb eBike, oda nem normális az 5-7V esés, hanem meg
kell erősíteni a pakkot, mert a feszültségesés feleslegesen elfűtött energia."

Komoly ebike-on kihasznalod a cellat, ha 20A-s cellad van, es 3-5A-t huzol beloluk (2v ossz eses), akkor vehettel volna 10A-s cellat is, es 15%-al messzebre tudnal menni.

Amugy a varhato esest ki lehet szamitani, akksibol felvett amper/parhozamos cellak szamaval. Meg egy ilyen tablazattal arra amilyen cellad van.

"a feszültségesés feleslegesen elfűtött energia."

Nagyon nem. 3 es 7A kozott a kinyerheto energia kulonbseg kb 4%. Viszont ha kissebb amper kepes cellakat hasznalsz, joval tobb kapacitast nyerhetsz, inkabb 15%.

[ Szerkesztve ]


lacos001
(senior tag)

KMC X10 lánc van most a szerkezeten.
Szerintem, igy kb 6K km után enyhén rozsdás és nyúlott. nem mértem [kép] [kép] [kép]

Érdemes "spécibbet" venni vagy ez teljesen jó, mivel úgyis ugyanúgy gajra megy, mint bármelyik? Nem az ár miatt kérdezem, az nem érdekel...
thx


big-J
(őstag)

kmc e10, ebike-ra valo. En azt a szeriat hasznalom (kmc e9)


lacos001
(senior tag)

Ja, én is most nézegettem.
Akkor e10 lesz esélyes x10 helyett. Nem is értem mit keres rajta...és, hogy a facé nem néztem utána eddig. :B
Csak tekerem, nem értek én hozzá...
thx

[ Szerkesztve ]


pècsimunkás
(addikt)

Sziasztok!

Mi lehet a gond, hogy ma elkezdte azt csinálni a bringa váltója, hogy kattintok egyet lefelè, nèha megy lefelè a lánc, de marad kerregő hang, ès miután finoman megnyomom a váltókart, elhallgat a kerregès.
Vagy nem indul meg lefelè a lán a kattintás után, viszont ha finoman megnyomom a váltókart megint, akkor szèpen a helyère megy a lánc.

Ahogy írtam, ezt ma kezdte el.

Viszont tegnap volt egy èrdekes sztori:

Terepeztünk tegnap kollègámmal, földes füves úton. Egy darabig nem volt baj, de hirtelen nagy sebességgel rámentünk nagyobb kövekre. Mindjárt le is lassítottam, de hallottam furcsa hangokat aszfalton. 3-4km múlva megálltam, a hatsó kerèk gyorcsatlakozója kinyílott, ès mozgott a hátsó kerèk.
Vissza zártam, utánna minden rendben volt, ezèrt nem gondolnám, hogy köze lenne a váltó mai kinlódásához...


nagylaci32
(tag)

Pedig a hátsó agy pozíciója kihatással van a váltásra is. Biztos, hogy ugyanabban a pozícióba lett visszaszorítva a kerék? Nem lehet, hogy valami elgörbült? (pl. a tengely vagy a váltótartó fül)
Egyébként hogy lazult ki az a gyorszár? valami beleakadt és kinyitotta?


parandroid
(nagyúr)
Blog

Nagyobb ütéstől kinyílhat magától. Nekem is nyjlt már ki esésnél, meg másnál is láttam már. Az persze lehet, hogy ezekben az esetekben nem volt rendesen meghúzva, vagy már kilazult. A váltásra legit a tipp, ha odébb kerül, elállítódhat a váltás.

p


DigitXT
(félisten)

Rajta van a kepen hogy 48v-s akku.
Amiből annyit tudunk, hogy 13s. Hogy hány p, és milyen cellák, azt véletlenül sem. Azt állítod, hogy 5-7V esés normális: vegyünk akkor 6.5V-ot, ami 13s-nél 0.5V/cella. Én azt állítom, hogy ez SOK, és amin ez a feszültség esik (belső ellenállás), az bizony veszteség, és nem a pár % kapacitás veszteségre gondolok, hogy baj... :R

Az igazi probléma, hogy a cella ettől melegszik, de nagyon: ha már lygte, nézd hozzá, hogy a 30Q mennyire nem 20A cella. Csak 15A folyamatos terhelhetőség, ami "elvisel" 20A-t, de csak rövid ideig, és kegyetlenül melegszik (az korlátoz). :R

Vegyük hozzá, hogy ez magában, szabad levegőn mért eredmény: 75 fok, és meg kell állítani a tesztet... Ugyanezt bezsúfolod egy kicsi helyre, egymást melegítik, nem szellőznek, nos baromi gyorsan kész a baj...:B Mi ez, ha nem túlterhelés?:R

Ui: a várható feszültség esést egy magányos cella esetében a belső ellenállás ismeretében a legegyszerűbb megbecsülni: 30 mOhm belső ellenállású cellán akkor esik 0.5V, ha a terhelő áram 16.6A. Mivel ez már túl van a folyamatos terhelhetőségén, én nem lennék teljesen nyugodt, ha így kéne hajtanom. Szóval továbbra is fenntartom, hogy nem erre találták ki ezeket a cellákat, és sajnos egy random kínai pakkban messze nem egy 30Q minőségű cella lesz, szóval DIY eBike esetén szerintem elkerülhetetlen, hogy az ember az akku belső lelki világával is megismerkedjen.:))

[ Szerkesztve ]


Dreamie
(őstag)

Üdvözletem!

Bike-discountról rendelnék egy cube E-bikeot. Arra lennék kíváncsi, hogy a garanciát tudom -e esetleg itthon érvényesíteni, vagy ki kell majd nekik küldeni, ha bármi probléma lenne vele? Itthon ugye 3 év Gari van 250000ft felett, ez ha kintről venném mennyi lenne? 2 év?

Köszönöm a segítséget előre is. :R


pècsimunkás
(addikt)

Szerintem a rázkódástól.
Megnèztem a gyorsszárat kèpen, nem eredeti állásba zártam le.

Szerk.: fènykèpen nèztem meg. Május1, újra megyek a bicóval, akkor vissza állítom a gyosszárat eredeti pozicióba.

[ Szerkesztve ]


gbors
(nagyúr)
Blog

Ezekre nincs univerzális szabály, alapvetően a bike-discount tud erre okosat mondani. Ráadásul lehet, hogy gyártónként sem ugyanúgy működik náluk (sőt, az is lehet, hogy most másképp működik, mint pár éve). Ha valaki itt vásárolt már tőlük, akkor lehet, hogy tud segíteni, de én a helyedben egyből bekérdeznék az e-tailerhez is.


big-J
(őstag)

Tudom hogy nem tudjuk hogy hany P meg ilyesmik, %-os aranyban mondom hogy mekkora eses a normalis 48v akksi es 5v eses = 0.38v cellankent elmegy. 5v eses 52v-nal jo, 72v-nal pedig istenes. Azert irtam hogy 5-7v, meg "a nyari 2v telen 3v", mert telen nyaron ez valtozik. A 7v-ot teli indulasra ertettem, bar lattam olyan rollert ahol ez a gyari helyzet alapbol.

Szoval ha valaki ezt olvassa es hidegben epit, nem kell megijedni ha lerantja a krafot 5C-ban, majd bemelegszik az akksi aztan jo lesz :D

"nos baromi gyorsan kész a baj"

Ha a jol megnezed akkor latod hogy a 3ah-s cellabol kivettek 2ah-t amire felmelegedett. Egy huzamban max teljesitmenyen te tudtak venni a nevleges kapacitas 67%-at.

"Mi ez, ha nem túlterhelés?:R"

Ez nem krosszverseny vagy autopalyan biciklizos topik hanem hanem elektromos kerekpar topik.

Mi most akksikrol beszelunk nem cellakrol. De ha ide hoztad a tulterhelest:

48v akksi eseten, ha 30Q-val van szerelve, 48v*15ah = 720wh
15/3 = 5 parhuzamos. Ez egy 48*100= 4800w csucsteljesitmenyu akksi. 4800w-al mehetsz 100kph-ot sik terepen, es 10 perc alatt lemerulsz.

Neked ez a felhasznalasi teruleted?

Altalaban nem szunet nelkul max sebesseggel 100kph korul jarunk.

Igy mertem feltelezni hogy nem nyelgazzal nyomjuk a kozlekedest, ebbol kifolyonan szinten nem nyel amperrel. ;)

A tesla autonak is felhevul az akksija ha versenypalyan megy meg kb minden amit a boltba megvehetsz.

Ha te egy olyan rendszert teverzel, ami sosem melegszik maximalis teljesitmeny eseten sem (ami alapjaba veve nem eletszeru felhasznalas), abban olyan szintu pazarlas lesz, hogy a pazarlas hatranyai miatt a versenytarsaid megesznek reggelire.

[ Szerkesztve ]


janakbacsi
(őstag)

ilyet is forgalmaznak, ami 45 km/h sebességre képes? ennek eltávolítható vajon az akkuja?
[link]

[ Szerkesztve ]


gbors
(nagyúr)
Blog

Az első kérdésre értelemszerűen igen a válasz, ha egyszer linkelted az árucikket :)
Az akku eltávolítható, igen.
Amúgy ilyet itthon is lehet kapni, tavaly ilyenkor néztem meg közelebbről.

üzenetek