üzenetek

hozzászólások


MeszesKPT
(őstag)

De mitől ilyen biztos, hogy egy ARM64 alapú rendszer fogyasztása annyival kedvezőbb lesz emulálás mellett?

"A Microsoft mér"


leviske
(veterán)

Amiket írsz, már megvan Androidon és iOS-en is. Itt nagyjából arról van szó, hogy az általad említett emberek miért ragaszkodnának a Windows-hoz, ha semmi legacy cucc futtatása nem lényeg az életükben.

[ Szerkesztve ]


aprokaroka87
(nagyúr)
Blog

Hiába támogatták volna a fejlesztést, ha az akkori soc-k teljesitménye kb lepkepuki volt a mai szinthez.

Nyilván egy huszárvágással meglehetne oldani a problémát, ha az arm cpu-k natívan támogatnák az x86/amd64 utasitásokat, de erre meg kb 5% esély van, még a jövöben is.

Probálkozik az MS, nyilván nehéz dolga van, mert a windows eleve nem igazán mobil os.
Az Android meg annak készült alapból.

Szerintem ennek a win10arm dolognak majd 3-4 év múlva lesz értelme, meg akkor ha mondjuk a cortex a78 vagy mi, már úgy lesz tervezve hogy jobban kihasználja ezt az x86/amd64 emulálás dolgot alapból, mert ha jól tudom most még csak pár snapdragon 8xx széria támogatja a dolgot.


E.Kaufmann
(addikt)

Annyi esély sincs, az x86 licensz miatt. Ma egyedüli útja az emuláció, de attól még magát az sw emulációt gyorsító plusz utasítások és áramkörök kerülhetnének SoC-ba, de mindenképp az sw emuláció az egyetlen jogilag járható és gazdaságos út, különben tejelni kellene az intelnek és talán az AMD-nek is vastagon.

[ Szerkesztve ]


aprokaroka87
(nagyúr)
Blog

Az 5% esélyt azért irtam, mert lehet lenne az a pénz:)

De az arm-nek meg megvan egy elég nagy piaci szegmense, így nem szorulnak rá...


[K2]
(tag)
Blog

"de a Neowin információi szerint ez már javában készül"
Jó hogy nem már egyből JS-ben írják :))


gliskard
(senior tag)

MS oldalról az ARM támogatás sokáig inkább belső politikai játszma volt mint tudatos, stratégiai lépés. Nem volt a piacukat fenyegető alternatíva, ami miatt hajtani kellett volna. Részben ezért is sikerült nagyon bénán a WinRt vonal...

Másik kapcsolódás az ARM felé az UWP lehetett volna, de MS anno túl nagyot álmodott. Elemzők közül többen temették már bejelentéskor az egész platformot a nem megdelelő stratégia és a piaci viszonyok leszarása miatt.
Pedig volt pozitív példa a több platform egyidejű támogatására.

Multi cpu támogatást anno az Apple kétszer is megugrotta relatív probléma mentesen. Elöször az m68k -> ppc váltást vitték végig még a classic mac os alatt ami nem sokkal bonyolultabb mint win3.11fw. Mindezt az internet elterjedésének az elején, amikor még fizikai adathordozóról ment a telepítés és a patch letőltés sem volt a hétköznapi rutin része.
Később a pp -> x86 váltásnál már osx alatt történt itt pluszban hoztak egy os által nagyjából elfedett emulátort (rosetta), igy mentek azok az appok amikhez nem volt nativ bináris.
Apple ugyan igy tudná megugrani az x86 -> arm váltást is, az osx és a fejlesztő eszközökben ott a lehetőség.

UWP lényegesen sikeresebb lehetett volna az elemzők szerint, ha az ms első körben szigorúan csak a win32 platform leváltását nyomja végig és csak ezután kezd a multi platform támogatás megvalósításába.


dokanin
(aktív tag)

Az UWP-ben az a legnagyobb vicc, hogy Win7-en nem megy. Ezt mégis, hogy gondolták anno?
Mindenen fut csak az akkori pcék minimum felén nem. Zseniális.


sh4d0w
(nagyúr)
Blog

Az ARM vonal (mostani, korábbi) pont ugyanazért fog elhalni, mint az IA64: nincsenek alkalmazások, az emuláció teljesítménye meg kritikán aluli.


dokanin
(aktív tag)

Windows Phone-on meg kitalálták, hogy iOS-hez hasonlóan engedélyeztetni kell az appokat és ha nem követte az elcseszett Metro design-t visszadobták. Aztán ment a kesergés, hogy nincs elég app. Direkt nehezítették a fejlesztők dolgát és nem értik, hogy miért nem lett sikeres.


BazsiBazsi
(aktív tag)

Azt látom hogy az ARM pár éven belül lehagyja a mobil(lapik) fronton őket, egy jó progressziónak tűnik az hogy amd64re is megíródik az emu még akkor is ha trágya lesz a teljesítmény mivel később javulni fog rohamosan.

@dokanin ott sok más faktor játszott ami megakadályozta az elterjedést én támogattam a fullnáci dizájn hozzáállást mert nagyon egységes lett ami íródott rá viszont így minden vagy semmi volt a tét. És hát mindenki tudja hogy mekkor pofáraesés lett belőle ;]

[ Szerkesztve ]


gliskard
(senior tag)

desktop windows esetén lehet...

de több platform létezik ahol van arm, ebből az android és az ios elég jól ellátott (+ linux) és esélyes apple részéről egy x86 -> arm váltás.

Jelenleg a legtöbb otthoni tevékenységre bőven elég az arm teljesítménye, ráadásul az arm-ios lényegesen jobb az energia hatékonyságú mint egy intel-win megoldás.

Ez a vinal évek óta kanibalizálja a hagyományos desktop/notebook vonalat, az MS kénytelen beszállni vagy megfelelő alternatívát biztosítani a piac vesztés elkerülésére.


gliskard
(senior tag)

natív támogatás kéne az emuláció max köztes megoldásnak jó - fogyasztás szempontjábol nem optimális.
Megoldható lenne natív támogatás akár két eltérő arhitektúra esetén, ahogy fent írtam az apple ezt kétszer is megugrotta. MS erősen szív a legacy win32 miatt amit anno nem akart modernizálni, most meg a fejére nőtt...


aprokaroka87
(nagyúr)
Blog

link

ahogy tudom, ez volt az első fecskék egyike.

Azóta már megjelent egy Snapdragon 850 soc, ami direkt win10arm-hez lett csinálva.


aprokaroka87
(nagyúr)
Blog

Ezért is irtam le hogy talán majd 4-5 év múlva lesz jobb opció.
Akkora már talán fejlődni fog.
Már ha életben marad a projekt.


vicze
(félisten)

Az UWP-s AIDA-hoz képest mekkora a különbség?
Így lenne igazán látható az emuláció vesztesége.


Robitrix
(senior tag)

az ilyen mindig is zsákutca..... az ARM procik eleve gyengébbek, mint hasonló magszámú X86-osok. Ráadásul ha még emulálni is kell nekik az X86-ot az még további jelentős teljesítmény esés. Sokkal értelmesebb volna atom procikat használni.


Robitrix
(senior tag)

pontosabban jelenleg otthonra bőven elég egy akár 5-6 évvel ezelőtti proci teljesítmény is. :) legalább is szöveget szerkeszteni, böngészni vagy mediát lejátszani stb. Ha elkezd játszani az ember vagy valami nagyobb teljesítmény igényű programokat használni, akkor már nem. Persze játék a passzánsz is és a BF V is mondjuk. :)
Mondjuk egy ilyen fórumra azért nem a hétköznapi átlag emberek járnak. Akik vesznek egy gépet a tescoban és elvannak vele. Mert bőven elég nekik arra, amire használnak gépet. Itt vagy olyanok vannak akik komolyan játszanak, vagy szakmabeliek informatikában vagy azért használnak komolyabb alkalmazásokat a gépen. Végül is valahol szakmai fórum. Így az itteni emberek elvárnak a gépektől komoly teljesítményt. Akik képesek ölre menni egy intel vs. amd vagy nvidia vs. radeon vitában 2-3 FPS miatt.... :) Így simán azt mondják egy arm-os PC tákolmányra, hogy bööööööööö..... :)

[ Szerkesztve ]


#06658560
(félisten)
Blog

Annyiért kapsz bármi értelmeset? Ötször-tízszer annyiért veszel notit?


gliskard
(senior tag)

"Itt vagy olyanok vannak akik komolyan játszanak, vagy szakmabeliek informatikában vagy azért használnak komolyabb alkalmazásokat a gépen. Végül is valahol szakmai fórum".
:D pont ezért gondolnám, hogy kicsit szélesebb látókörrel rendelkeznek :U


E.Kaufmann
(addikt)

Igény mindig volna gyorsabbra ;] , csak kapni se nagyon lehetett eddig azon az áron, mint 5-8 éve.


Necroman_Mk2
(őstag)
Blog

Ha meg tudják oldani az emulációt, vagy akár egy Wine-hez hasonló compatibilty layerrel az x86-ra írt programok futását kis hatékonyság vesztéssel ARM procin, az adhat egy lendületet a W10-es tabletek (újbóli) elterjedésének. Főleg, ha a tulajdonosa játszik régi vagy nem annyira gépigényes mai PC játékokkal is.

(#41) Robitrix Attól függ, egy 4K HDR videó lejátszása esetén már lehetnek gondok. Bár megfelelő beállítás mellett elképzelhető, én megoldottam régen a Pentium II 233 MHz-s laptopon a DVD filmek lejátszását. :U

(#44) gliskard Kivéve, mint ahogyan a fórumtárs rámutatott, az átlagos userek igényeinek ismerete.


E.Kaufmann
(addikt)

Ha beindulna a szekér, én nem hiszem, hogy ne jönne ki natív ARM verzió pl VLC-ből, valamint a Windows-os beépített lejátszó is natív lesz szerintem. ARM-ra meg ott a Neon, meg a GPU gyorsítás, meg még ki tudja milyen okosságok. Azért gyakran a régi PC-knél is nem feltétlen a nyers erő a gond, hanem az ilyen gyorsítófunkciók hiánya.
Emulálció meg legyen elég azokhoz a programokhoz, amikhez nincs támogatás vagy ARM verzió.

P2 elég erős volt már, de csak megfelelő lappal. Én azt tapasztaltam, ha VIA lapot használt az ember, akkor majdnem kétszer nagyobb órajelű proci kellett a lejátszáshoz (MPEG2), mintha tisztességes 440BX alapú lapja volt az embernek, ugynazon videókártyával komolyabb HW gyorsítás nélkül (iDCT, meg még nem tudom mi).

[ Szerkesztve ]


aprokaroka87
(nagyúr)
Blog

Ha jól tudom a mai modernebb és fejletebb arm alapú soc-k már vpu-t használtak videó enkodolásra és dekodolásra.

A neon meg a cpu-t használja, bár ahogy megfigyeltem elég hatékonyan lehet optimalizálni, pláne hogy a manapság népszerű formátumok már mind több szállra vannak optimalizálva.


Robitrix
(senior tag)

na ja csak miért venne valaki armos gépet 200-ért, mikor ugyan ezt a teljesítményt megkapja a Tescoban egy nxxxx procis celeron géptől 70-80 ezerért??????


Robitrix
(senior tag)

azért emlékeim szerint valahol úgy az 1300-1400 Mhzes celeronok(még egy magos gépek voltak) környékén kezdett akadás nélkülivé válni a video lejátszás az akkori gépeken az akkor elvárt szinten. Tudom mert akkoriban volt a munkahelyemen egy eredetileg 700 mhzes celeronom, ami túl volt húzva úgy 860 Mhzre és azon volt ami futott trendesen és volt ami meg meg akadt még. :) Persze akkoriban a jó videó minösége 800*600 vagy 1024*768 volt...


E.Kaufmann
(addikt)

Akkoriban a jó videók felbontása igazodott a DVD felbontáshoz (mint forrás :) ), legalább is a sorfelbontás mindenképp (ami meg az NTSC/PAL felbontásokhoz, ami meg 600-nál kevesebb volt), 800*600-as már picit túlzás lett volna. Úgy rémlik a nem hivatalos anyagok felbontása általában a fél és egész DVD felbontás közé esett. Lejátszáskor méretezték át a képernyő felbontására, videó átméretezést már az S3 Virge is tudott.
Magát az eredeti anyagot az MPEG2 kódolással elég sok videókártya tudta részben gyorsítani, de DivX/XVID-et talán csak valamelyik különálló DVD lejátszó kártya nem túl népszerű utódja tudott, ami vagy direkt TV-kimenetre dolgozott, vagy kellett passtrough kábelezés, mint egy Voodoo 1-2 kártyának. Úgy rémlik, azért egy tisztességesen felépített 7-800MHz-s gépnek, akkoriban friss VGA-val illett már tudni lejátszani, más kérdés, hogy olcsó lappal (VIA alapon ) és Celeronnal ez nem mindig jött össze, valamint maga az intel se bírt akkoriban a BX után rendes chipkészletet letenni az új procijai alá. A 810 irodai cucc volt, a 820 valami Rambusos elmebaj, ami nem müxött, a 815-nek meg úgy rémlik volt pár hiányossága a BX-hez képest (talán modulok száma vagy max mérete :F , rég volt)

[ Szerkesztve ]


lenox
(veterán)
Blog

egy klasszikus filmnél (értsd: amit nem CGI-jal rendereltek, hanem még kamerával forgatták le) nem igazán veszi észre senki a különbséget..

Ez max megszepul az emlekekben, a 640x480 es 1920x1080 kozott mar igen rossz szem kell, aki ne latna, vagy igen gagyi film, hogy nincs benne annyi reszlet.


aprokaroka87
(nagyúr)
Blog

A mai soc-k nek az mpeg 2 (720x576), már szinte megse kottyan:D

Multkor teszteltem a meizu m6-on, a 8 magból egyetlen magot használt, az mx player sw dekóderrel, és tökéletesen ment.

Pedig abban mára már egy elég elavult processzor van.

üzenetek