üzenetek

hozzászólások


balaaazs
(senior tag)

Szerintem ebben a helyzetben az egyén a felelős... főleg a mostani jogi környezetben, de én azon a véleményen vagyok, hogy amúgy is.

Az egyén hozza meg a döntést, hogy beül egy autóba és megbízik a robotban, hogy vezessen. Az autó nem indulna el magától, azért indul el, mert beülök és elindítom, majd saját felelős döntés alapján átadom a kormányt. Egy szoftverben mindig lesznek bugok meg fagyások, irreális elképzelés hogy átadjuk a felelősséget (szvsz)

Nem is vagyok oda a teljes önvezetésért, de a különböző támogató rendszereket (sávtartás, adaptív tempomat stb) nagyon üdvözlöm. Elképesztő különbség 5-600km-t ezekkel végigpályázni, mint ezek nélkül


Noukoum
(veterán)

Elmondtam. Használtak lidart, rájöttek hogy nincsenek vele előrébb.


MaCS_70
(félisten)

A jogi háttér hiányosságaira hivatkozni erős csúsztatás. Nem kell hozzá semmi különös újdonságot feltalálni, a jelenlegi jogintézmények (legalábbis a kontinentális európai jogban) megfelelő alapokat nyújtanak.

Problémát jelent szerintem az a jogvédői hozzáállás, hogy csak a tökéletest akarják elfogadni, tehát hirtelen megoldást követelnek egy sor olyan problémára is, amelyek az emberi vezetőkkel is bőven fennállnak.

Mondom ezt úgy, hogy közlekedési jogász vagyok és elég sok valós balesetet elemeztem kifejezetten ilyen szempontból.

MaCS


balaaazs
(senior tag)

Akkor talán Te leszel a hitelesebb abban a kérdésben, hogy ha a jelenlegi jogi környezetben ezt bevezetik (vagy 5 év múlva) akkor ki lesz a felelős egy közlekedési balesetért?


MaCS_70
(félisten)

Ismétlem: biztos vagyok abban, hogy van nekik LIDAR-juk, és folyamatosan tesztelik is. Miért is mondanának le egy teljes fejlődési irányról?

Egyébként sokszor elhangzott már, hogy a LIDAR-ral a legfőbb probléma az, hogy nagyon drága a komplett technológia, tehát a Tesla azonos eredményt olcsóbban ér el. De ez simán megfordulhat. Az ára is bezuhanhat és a képességei is javulhatnak, és a Tesla ezzel triviálisan tisztában is van.

MaCS


Timer
(veterán)

Szerintem addig nem lesz teljesen biztonságos és jó az önvezetés, ameddig vegyes forgalomban járunk, emberek és önvezető autók együtt, egyazon időben, ugyanott. Éppen azért, amit írtak is már korábban: az ember lazán felülbírálja a szabályokat, ha alapvetően józan ésszel él, akkor jellemzően még helyesen is teszi. Milyen AI lesz erre képes, és mikor? Esélytelen ez még 20 év múlva is ebben a vegyes közlekedésben, szvsz. Onnantól működhet ez jól, ha teljesen átadjuk a kormányt, és mindenki rábízza magát a technológiára, és akkor a gépek a saját, követekzetes szabályaik alapján lejátszák az adott szituációkat.

Egy ilyen technológia megalkotására pedig nem is találhatnánk alkalmasabb személyt, mint egy füves yuppie kapuzárási pánikos hipsztert, akinek egyszer-kétszer rendesen kiadta az élet, és azóta úgy isszák a szavát, mintha szentírás lenne. Akárcsak Jobs volt, méltó utódja lenne...

Szerintem ennek az embernek azt se kéne elhinni, amit kérdez, igazi marketinges pojáca. A háttérben serénykedő emberei nélkül jó eséllyel már sehol nem lenne, de hát a pénzes elit zöme ilyen, a saját szemében a reggeli végterméke is arany(at) ér.

[ Szerkesztve ]


Noukoum
(veterán)

Még egyszer: a rendszer tesztelése olyan autókon történik amikben nincs lidar, vagy az ki van kapcsolva.
Azért mondtak le róla, mert nem jutottak vele előrébb. Feleslegesen meg nem pazarolnak rá energiát.

[ Szerkesztve ]


#54625216
(addikt)

Az egész önvezetés témakört sokan tévesen közelítik meg.
Szabályozói oldalról nem akkor lesz racionalitása az önvezetésnek, ha az AI 100%-osan hibátlan, hanem ha azonos megtett kilométerre viszonyítva biztonságosabban vezet, mint egy átlagember.
Onnantól ugyanis az önvezetés folyamatosan csak javít a baleseti statisztikákon még akkor is, ha esetenként olyan hibákat vét, amit ember normális körülmények között nem tenne. Az AI hibájából ugyanis az összes önvezető autó tanul, az emberéből meg még az elkövető is csak ritkán.
Tehát egy ponton el fog jönni az az idő, amikor nem az lesz a kérdés, hogy engedjék-e az AI-t vezetni, hanem hogy engedjék-e az átlagembert.

"Szerintem ennek az embernek azt se kéne elhinni, amit kérdez, igazi marketinges pojáca. A háttérben serénykedő emberei nélkül jó eséllyel már sehol nem lenne, de hát a pénzes elit zöme ilyen, a saját szemében a reggeli végterméke is arany(at) ér."

Ez meg már nettó indulati hőbörgés.
Nézd meg mondjuk az Everyday Astronaut csatornán a Musk interjúkat, amikor nem valami fogalmatlan újságíró kérdezi bulvár témákban, hanem részletekbe menően (űr)technológiai kérdéseket feszegetnek és találj még egy "marketinges pojácát" aki ennyire képben van, hogy mi történik a cégjeinél.
Ettől még lehet Muskot utálni, de az eredményeit felesleges elvitatni, vagy más számlájára írni, mert amikor Musk bejelent valami lehetetlennek tűnő fejlesztést, akkor ugye nem a háttérben serénykedő embereit hülyézik le a mindent tudó fórumhuszárok, hanem őt magát, majd amikor szállítja az eredményeket, akkor már a háttérembereké az érdem.


MaCS_70
(félisten)

Még egyszer: ez a hivatalos verzió. Gyakorlatban meg egyszerűen kizárt, hogy a Tesla ne kövesse napra készen a lidarral kapcsolatos fejlesztéseket és valamilyen szinten ne foglalkozzon vele.

MaCS


Noukoum
(veterán)

De, biztosan követik. Miért is lényeges számunkra hogy a polcon ott porosodik a lidar?

Tehát még egyszer: kukázták a lidart, nem tudtak vele mit kezdeni. Ez tény, pont. Ha majd jövőben esetleg talán.. erről felesleges beszélni mert vagy nem, vagy igen.

[ Szerkesztve ]


MaCS_70
(félisten)

kpbendeguzzal értek egyet.

Még egy vegyes rendszerben is minden egyes valamilyen szinten önvezető autó utcára kerülésével nő a közlekedés biztonsága.

Én egyébként úgy látom, hogy Musk nagyon sokat tett a fejlődésért, még sok hasonló vállalkozó szellemű, potenciállal rendelkező figurára lenne szükség.

MaCS


Timer
(veterán)

"Ez meg már nettó indulati hőbörgés."

Oké, elismerem. Rühellem ezt a faszit, és az összes hasonlót, aki mások szellemi / fizikai munkájából él yuppie életet. Egy ideig szimpatikus volt, a tesla innovativ, a spacex talán tényleg jót tesz a teljes emberiségnek, de nálam a starlinkkel végleg elrúgta a pöttyöst.

[ Szerkesztve ]


MaCS_70
(félisten)

A Starlink nekem sem tetszik, nagyon nem. De ezzel együtt is messze pozitívnak látom Musk tevékenységét.

MaCS


Tuomas
(addikt)
Blog

Számodra személyesen milyen negatívumot jelent a Starlink?

[ Szerkesztve ]


MaCS_70
(félisten)

Számomra az eget teleszemetelő tízezernyi potenciális űrszemét az aggasztó, a csillagászati megfigyelésekre gyakorolt hatásait is ideszámítva.

MaCS


#54625216
(addikt)

"és az összes hasonlót, aki mások szellemi / fizikai munkájából él yuppie életet"

Éljen a kommunizmus? Vagy hogyan kellene jól csinálni?
Mellesleg pont Musk nem él fényűző életet. (Nem mintha az én tisztem lenne védeni Musk karakterét, csak az ehhez hasonló demagóg kijelentésektől feláll a szőr a hátamon.)
Amúgy konkrétan mi a bajod azzal, ha a világ jelenleg lefedetlen területeire is eljuttatják a nagy széles sávú netet?


#54625216
(addikt)

A csillagászati megfigyelésekre a korai szakaszban volt negatív hatással, azóta folyamatosan együtt dolgoznak a csillagászokkal a probléma kiküszöbölésén, és a következő néhány műhold generáció váltással meg fog oldódni.
Az űrszemét meg pont a Starlink esetében minimális, mivel alacsony pályán mozognak és az élettartamuk végén elégnek a légkörben, de ha teljesen irányíthatatlanná válnak is max. 2 éven belül.


Tuomas
(addikt)
Blog

Az űrszemét része lehet aggasztónak tűnhet, de tudni kell, hogy aktív meghajtással rendelkeznek, emiatt élettartamuk végén, hiba esetén fékező manőverrel visszairányítják a Föld légkörébe, ahol megsemmisül, így nem keringenek évekig a Föld körül.
Csillagászati megfigyelésekre vonatkozó aggályok jogosak lehetnek arra nézve leginkább, aki amatőr szinten csinálja. A profikat annyira nem, mert ki tudják szűrni utófeldolgozással.
Sőt, sokaknak még extra is lehet, ahogy egy csillagot figyelnek célzottan úgy, hogy egy starlink műhold elhúz mellette, és sok olyan emberről tudok, akik starlink vonatokat keresnek és örökítenek meg.
Amatőr szinten csillagászkodok, de még nem zavart be egy Starlink műhold sem, ráadásul 3-4-5-6 magnitúdójú fényessége miatt nem is "takar el" más csillagokat, szabad szemmek sokszor nem is láthatók. Összehasonlításként a telihold - 12,6 magnitúdójú, aminek a fénye miatt már tényleg sok csillag nem látszik az éjszakai égen, de ez egy ilyen szakma. :D

[ Szerkesztve ]


Timer
(veterán)

MaCS jól leírta, szeretném, ha az égbolt az unokáim számára is pontosan azt az égboltot jelentené, amit nekem jelent, vagy a nagyszüleimnek jelentett. Rohadtul nem érdekel, hogy az utolsó teve talpa alatt van-e net, vagy nincs, ha annak ez az ára. De az sem, ha ennél kevesebb. Ez csak az első lépés, megcsinálja majd más is, fényesebbre, nagyobbra, stb. Vannak határok, amit nem szabad átlépni, és szerintem ezzel megtette.

@kpbendeguz:

"csak az ehhez hasonló demagóg kijelentésektől feláll a szőr a hátamon"

Semmi baj, lapozz tovább, nem kell egyetértenünk.

[ Szerkesztve ]


MaCS_70
(félisten)

Tuomas, kpbendeguz,

Meglátjuk hosszú távon. A családomban ténykedő csillagász mindenesetre nincs elragadtatva a Starlinktől, de ezt tényleg az idő fogja eldönteni.

Az igaz, hogy alacsony pályán lévén valóban nem jelentenek hosszú távú problémát, reméljük, nem lesz különösebb gond a felbocsátásokkal és a műholdakkal. Amíg mindegyikről tudjuk, hogy hol vannak, talán nem okoznak nagy gondot.

MaCS

üzenetek