üzenetek

hozzászólások


tibaimp
(nagyúr)

Ez is jogos!


Tuomas
(addikt)
Blog

Érdemes kiállni a szabad ég alá, és órákat eltölteni ott. Szabad szemmel való észleléshez úgy ámblokk az összes mesterséges égitest (műholdak - nem csak Starlink, Nemzetközi Űrállomás, Kínai Űrállomás) inkább hozzáadnak élményt, mint elvesznek szerintem, hiszen ha elhúz valami felettünk azt külön élmény megcsodálni és esetleg párhuzamosan nézni, hogy mi is az pontosan. Az égbolt többi csillaga pedig ugyan úgy megcsodálható, mint eddig. De ez csak az én véleményem, tapasztalatom. :B :R

[ Szerkesztve ]


MaCS_70
(félisten)

Az öt év múlva regnáló jogi környezetről nem tudok nyilatkozni.

Ma, jobb híján az autóhoz adott, a felelősségre is kiterjedő használati utasítás lenne mérvadó, hozzávéve a gyártó egyéb kommunikációját. Persze nyilván vizsgálni kell számtalan körülményt, és nagyon nem mindegy, hogy polgári vagy büntető jogi felelősségről beszélünk, de még a szabálysértési vonal sem mellékes.

Amint írtam: nem akkora nagy feladat megoldani a feladatot, mint ahogy azt sokan hangoztatják -- nyilván annál jobban keresnek rajta, minél komolyabbnak tűnik a feladat.

A polgári részen szerintem szükségszerűen lesznek biztosítási megoldások, a büntető/szabálysértési vonalon meg az elvárható magatartást kell egyértelműsíteni.

Lesznek adatrögzítési és hitelesítési szabályok, velük együtt durva csörtékkel a jogvédőkkel.

De nagy találmányokra nem lesz szükség, az európai kontinentális jog alapjai elég rugalmasak ehhez.

Ja, és amiről valamiért el szokás feledkezni: egyáltalán nem szükségszerű, hogy egy adott (bal)esetnek egyáltalán legyen büntető jogi következménye.

A jog alapvetően egy reaktív eszköz. Meg kell teremteni a kiindulási alapokat, és ésszel alakítani a szabályokat és a joggyakorlatot.

MaCS


Timer
(veterán)

Oké, azért is írtam, hogy ez a starlink még csak a kezdet, egy rossz kezdet. Lehet, hogy most nem nagy gond. De ha emellé fellövik a kínaiak a saját rendszerüket, esetleg az oroszok, aztán mondjuk még az indiaiak, akkor a végén azon kapjuk magunkat, hogy úgy néz ki az égbolt, mint a diszkógömb.


Donki Hóte
(veterán)

A Starlink szerintem is tök felesleges (meg az összes többi hozzá hasonló űrinternet projekt), Musk csakis azért foglalkozik a Starlinkkel, mert annyi pénzt kapott rá az amerikai kormánytól, amely pénzmennyiség nemhogy a Starlink műholdakról, nemhogy a Holdról, de még a Jupiterről is látszik :K


#54625216
(addikt)

"szeretném, ha az égbolt az unokáim számára is pontosan azt az égboltot jelentené, amit nekem jelent, vagy a nagyszüleimnek jelentett"
Ha a komplett 40ezres Starlink hálózat kiépülne (jelenleg 12000-re van engedélyük), akkor sem haladna át Magyarország teljes területe felett egyidőben 8-nál több, tehát az éjszakai égbolt látványa az utolsó, ami miatt bárkinek aggódnia kellene.
Ha emellé minden nagyobb nemzet fellőné a saját hálózatát, az se jelentene lényegi változást legfeljebb 8 helyett 16 vagy 32 lenne.
Persze első hallásra több tízezer műhold soknak tűnik, de kb. olyan nagy területen szórják szét őket, mintha a Föld teljes felszínén egyenletesen szétosztva leparkolnának ennyi autót és a parkolóhelyek miatt paráznánk.

"Semmi baj, lapozz tovább, nem kell egyetértenünk."

Nem meggyőzni akarlak, csak a demagóg, hangulatkeltő kijelentéseket nem szoktam válasz nélkül hagyni, nehogy úgy tűnjön, hogy az az általános vélekedés, mert hogy nem érkezik rá ellenvélemény.


#54625216
(addikt)

A SpaceX összesen 900 millió dollárt nyert el az FCC-től, ehhez képest a teljes konstelláció kiépítése bőven 10-15 milliárd felett lesz, tehát egészen biztos, hogy nem az állami pénz miatt csinálják.


FattyDove
(őstag)

Bullshit decoder on: Elképzelésed sincs, hogy mennyi pénzt kaptak a starlinkre és mennyibe kerül a project, de azért szakértesz.

[ Szerkesztve ]


atus72
(senior tag)

neki elég a betárcsázós ....


Donki Hóte
(veterán)

Nagyjából 2400 műholdjuk van csak fönt, tehát ha a 40 ezres állomány kerül 15 milliárd dollárba, akkor a 2400 pont 900 millióba kerül.

Vagyis eddig mindent az FCC finanszírozott :K


Timer
(veterán)

"Nem meggyőzni akarlak, csak a demagóg, hangulatkeltő kijelentéseket nem szoktam válasz nélkül hagyni, nehogy úgy tűnjön, hogy az az általános vélekedés, mert hogy nem érkezik rá ellenvélemény."

Ettől speciel még Neked se lesz igazad, ez itt két szembeálló vélemény, ennyi. Az meg, hogy demagóg, vagy nem, nézőpont kérdése. Szerintem az a demagóg, hogy manapság mindenki Muskot élteti ragyogó szemekkel, pedig csak egy milliárdos a többi között, akinek van néhány olyan húzása, ami szimpatikus lehet az átlagember számára is. Ettől még nem lesz Teréz anya, hogy kötelezően imába kelljen foglalni a nevét minden tech fórumon.

[ Szerkesztve ]


Donki Hóte
(veterán)

van néhány olyan húzása, ami szimpatikus lehet az átlagember számára is

Viszont ha valaki feljebb emelkedik egy átlagos amerikai Trump szavazó szellemi színvonalához képest, akkor azért vannak kérdőjelek jócskán Muskkal kapcsolatban :K


#54625216
(addikt)

A kezdő, 12ezres állomány kerül kb. 15 milliárdba. Amúgy már akkor javában lődözték fel a műholdakat, amikor az FCC még ki sem írta a pályázatot, tehát kár ezen rugózni, konkrétan az állításod, hogy a Starlinket az állami pénzek miatt csinálnák egyszerűen tárgyi tévedés.


#54625216
(addikt)

Az nem vélemény kérdés, ha azt állítod, hogy valaki mások szellemi munkájából él yuppi életet. Ez egy konkrét állítás, amit indokolnod kellene, de nem teszed, mert abban bízol, hogy általában a hasonló demagóg benyögéseket érzelmi alapon úgyis támogatja a többség. Ezért fontos, hogy legyen ellentétes álláspont és hangozzanak el az állítást alátámasztó vagy cáfoló érvek és a vita vagy kerüljön át racionális alapokra vagy egyértelműen derüljön ki, hogy valójában konkrétumok nélkül, érzelmi alapon vagdalkozol.

Hogy egyébként ki szereti Muskot és ki nem, na az valóban vélemény kérdés és felesleges azzal szalmabábozni, hogy ha valaki elutasítja a tartalom nélküli indulati beszólásokat, az csak Muskot istenítő rajongó lehet. Ez ugyanis már önmagában érvelési hiba, mert azzal próbálod cáfolni a másik érvelését, hogy ki mondja és miért.


Timer
(veterán)

Most komolyan, egy olyan emberről kellene bizonyítanom, hogy yuppie életet él mások szellemi tőkéjéből profitálva, aki brahiból kilövi a saját autóját az űrbe, és élő adásban füvet szívva osztja az észt? :D Ne nevettess már... Önmaga adja az indokokat, ha csak azokat a dolgait nézzük, amelyeket nyilvánosan csinál, és akkor még nem is feltételeztünk semmit a háttérből.

Gondolom, emberünk épp úgy ért a műholdakhoz, a rakétákhoz, az elektromos autókhoz, a blockchainhez, a social media-hoz, és még a jó ég tudja, mihez, és véletlenül sem mások szellemi tőkéjéből él. Az meg, hogy horror pénzekbe kerülő, polgárpukkasztó baromságokat csinál, ha kedve úgy tartja, teljesen általános, pórnépi viselkedés, és véletlenül se a pénzes yuppie réteg sajátja. Szerinted legalábbis, mert szerintem elég egyértelmű mindkét dolog.

Azt javaslom, fejezzük be, mert lassan axiómákat kellene megmagyaráznom, hogy elégedett legyél. De hogy legyen egy jó napod, direkt Neked leírom: egy demagóg f@sz vagyok, aki rühelli Muskot és az összes többi egocentrikus bohócot. Remélem, így már megfelelően kiegyensúlyozottnak érzed a véleményemet. A többieknek meg ott van az előző két bekezdés...

[ Szerkesztve ]


Tuomas
(addikt)
Blog

"Gondolom, emberünk épp úgy ért a műholdakhoz, a rakétákhoz, az elektromos autókhoz, a blockchainhez, a social media-hoz, és még a jó ég tudja, mihez, és véletlenül sem mások szellemi tőkéjéből él."
Jól gondolod, mert mérnök. Ha nem a szennymédiából tájékozódsz és nézel szakmai videókat is (Tim Dodd - Everyday Astronaut neve már elhangzott) ott meg is győződhetsz erről.


Timer
(veterán)

Nyilván, egy mérnök mindenhez is ért. Szakterületek meg nincsenek, sőt, az alkalmazottai szerintem kávézni járnak be, meg tapsolni. Meggyőztetek, egy zseni ez az ember.

[ Szerkesztve ]


#54625216
(addikt)

Ez már haladás, mert nem csak benyögsz egy állítást, amit az információs buborékodban axiómaként szokás kezelni, hanem próbálsz hozzá konkrétumokat is rendelni.

" aki brahiból kilövi a saját autóját az űrbe"

A Falcon Heavy első tesztrepülésénél raktak be mass simulatornak egy Tesla-t. Fizetős payload-ot nem vihetett, mivel senki sem kockáztatta, hogy a több százmilliós műholdja az óceánban köt ki, elég a légkörben vagy hibás pályára áll egy kísérleti űreszköz nagyon is valószínű meghibásodása miatt.
Tehát a Falcon Heavy-be kellett rakni valamit, aminek megvolt a kellő tömege és bizonyítani tudta a leendő ügyfelek számára, hogy az eszköz képes a megadott pályára állítani. Az a valami volt egy Tesla mert ha már tök mindegy, hogy mit lőnek fel, akkor miért ne használják ki a kilövés PR értékét?
Tehát baromira nem brahiból lőtték ki a Tesla-t, hanem kihasználták az ingyen reklám lehetőséget.

"élő adásban füvet szívva osztja az észt"

Először is pontosan ugyanannyi joga volt betépve osztani az észt, mint bármilyen más USA állampolgárnak abban az államban. Másodszor ez mitől is "yuppie életmód, amit mások szellemi tőkéjéből finanszíroz"? Mert ugye az eredeti kérdés ez volt és nem az, hogy fel tudsz-e sorolni további hangulatkeltő kijelentéseket Muskkal szemben.

"Gondolom, emberünk épp úgy ért a műholdakhoz, a rakétákhoz, az elektromos autókhoz, a blockchainhez, a social media-hoz, és még a jó ég tudja, mihez, és véletlenül sem mások szellemi tőkéjéből él."

Válasszuk külön a témaköröket.

1. Amihez értenie kell:

Musk a Tesla CEO-ja és a SpaceX főmérnöke.
Hogy Musk ért-e az elektromos autózáshoz és az űrtechnológiához, azt nehéz a Tesla és a SpaceX sikereinek fényében elvitatni.
És mielőtt újra futnánk a szokásos "de a munkát mások végzik helyette" köröket, had idézem a korábbi érvemet:
"amikor Musk bejelent valami lehetetlennek tűnő fejlesztést, akkor ugye nem a háttérben serénykedő embereit hülyézik le a mindent tudó fórumhuszárok, hanem őt magát, majd amikor szállítja az eredményeket, akkor már a háttérembereké az érdem"
Azt meg remélem nem kell magyarázni, hogy felsővezetőként mérnöki kérdésekben napi szinten döntéseket hozni valódi mérnöki tudást igényel és a döntéseknek valódi ráhatása van a projekt sikerességére.

2. Amit ezeken felül nyilatkozgat, tweetel, stb.:

A blockchain, a social media, és a jóég tudja mi még, amivel kapcsolatban elmondja a privát véleményét pedig nem több, mint - by definition - privát vélemény, amit ugyanúgy jogában áll neki is elmondani, mint bárki másnak. Ezekkel persze lehet egyetérteni vagy nem, de ez semmivel sem támasztja alá az állításaidat a yuppie életmódról, vagy hogy mások szellemi teljesítményéből élne.

"Az meg, hogy horror pénzekbe kerülő, polgárpukkasztó baromságokat csinál, ha kedve úgy tartja"

Ha ez alatt a Tesla kilövést érted, arra feljebb már válaszoltam, ezen felül konkrétan milyen horror pénzekbe kerülő, polgárpukkasztó baromságokat csinál?

"De hogy legyen egy jó napod, direkt Neked leírom: egy demagóg f@sz vagyok, aki rühelli Muskot és az összes többi egocentrikus bohócot."

Hogy Te milyen vagy és hogy kit rühellsz vagy kedvelsz, az az érveid igazságtartalma (pontosabban azok hiánya) szempontjából irreleváns.


MaCS_70
(félisten)

+1

Az autó kilövése szerintem nagyon jó ötlet volt, tetszett.

Musk életmódjáról én semmit, se jót, se rosszat nem tudok, de komolyan kíváncsi lennék arra, hogy milyen kifogásolható magatartást tanúsít.

MaCS

[ Szerkesztve ]


Timer
(veterán)

Látom, komoly tyúkszemre léptem. Mivel nem szoktam vitából szó nélkül lelépni, így rövidre zárom: jórészt igazad van. Remélem, ennyivel megelégszel. Soha nem fogjuk egymást meggyőzni, ugyanis nekem elsősorban a személyével és a viselkedésével van bajom, nem feltétlenül az elért eredményeivel. Abban persze tévedsz, hogy neki ugyanannyi joga van füvezni és f@szságokat beszélni nyilvánosan, mint bárki másnak, a nyilvánvaló társadalmi és gazdasági szerepe miatt. Ahogyan abban is, hogy minden az Ő érdeme a cégeinél. Ennél jóval kisebb projektek is egy rakás döntéshozó kezén átmennek a főni előtt, mielőtt bármilyen szinten megvalósításra kerülnek, nem hiszem, hogy a spacex vagy a tesla más lenne ilyen szempontból, tök mindegy, hogy főmérnök-e, vagy sem. És igen, szerintem sokkal inkább ezek az emberek felelnek egy termék minőségéért, ha jó az, ha nem. A köznép persze mindenben és minden mögött az egyszemélyes zsenit látja, ami epic fail, szvsz.

Az autója fellövése vitathatatlan PR érték, de a szememben pont azért yuppie, mert ezt és így tette meg ahelyett, hogy egy random helykitöltő súlyt lőtt volna fel, ahogyan azt mindenki más csinálta volna. Felesleges rongyrázás volt, és ez nem tetszik. Ettől még technikailag meg lehet magyarázni, de akkor se szimpatikus az üzenete. Polgárpukkasztás volt emellett a twitterrel kapcsolatos bohóckodása is, másnak legalábbis nem tudom értékelni.

MaCs: amit a dogecoin / bitcoin húzásaival, a Teslát érintő és vitatható tőzsdei manővereivel, vagy a twitter megvásárlása kapcsán művelt, pont elég nekem a nyílt füvezésén felül. Volt ott még némi zaklatási vád is alkalmazottal szemben, de az futó ügy, lehet, hogy kamu.

[ Szerkesztve ]


Donki Hóte
(veterán)

Bocsánat, itt valami nem stimmel :(

kpbendeguz írta #47 hsz-ében: ehhez képest a teljes konstelláció kiépítése bőven 10-15 milliárd felett lesz

Aztán megint kpbendeguz írta #53 hsz-ben: A kezdő, 12ezres állomány kerül kb. 15 milliárdba.

Tegnap még a teljes konstelláció ára volt 15 milliárd, mára már csak az első 12 ezres etap lett a 15 milliárd, várom a fejleményeket, hogy holnap mi lesz mennyi :C


atus72
(senior tag)

erre vered?


Donki Hóte
(veterán)

Tehát még egyszer: kukázták a lidart, nem tudtak vele mit kezdeni. Ez tény, pont.

Mivel a LIDAR lényeges többletinformáció mennyiséget tud szolgáltatni a sima optikai kamerákhoz képest, ezért felmerül a kérdés, hogy jól használták-e a LIDAR-t.

Erről egy vicc jut az eszembe:

Motoros fűrészt kap jutalmul a párttitkártól ajándékba Szerjózsa, aki egész Szibériában a legjobb favágó, hogy ezentúl könnyebben és gyorsabban végezhesse a munkáját. Egy hónap múlva a párttitkár visszamegy Szerjózsához és megkérdezi, hogy vált be a masina.
- Na, hány fát vágsz ki most?
- Tizet-tizenkettőt egy nap.
- Csak? Hiszen ezzel a géppel a négyszeresét kéne...
- Azt nem hiszem... Én kora reggeltől napestig megállás nélkül fűrészeltem, ennél többet teljesíteni képtelenség.
- Biztosan rosszul használod... Na, majd én megmutatom, hogy kell..
Kimennek az erdőbe, a párttitkár berántja a fűrészgépet.
Szerjózsa döbbenten néz, majd remgő szájszéllel megkérdezi:
- Bozse moj, mi ez a berregés?


Donki Hóte
(veterán)

Igen :R

Ha mond valamit és az nem igaz, akkor ne tegyen már úgy, mintha nem is mondott volna semmit.

Különösen rühellem, ha valaki mond valamit, abból valaki más levon valami következtetést, és a következtetés levonóját veszik elő azért, mert az alapinformáció nem volt igaz :(

[ Szerkesztve ]


#54625216
(addikt)

Jelenleg a tervezett konstelláció 12000 műhold, a további bővítés engedélyezése folyamatban van.
Tehát a jelenlegi és nem jövőbeni konstellációról volt szó, remélem így már érthető.

Egyébként nem olyan nehéz publikus adatokból nagyságrendileg kiszámolni a Starlink bekerülési költségeit:
- egy darab starlink műhold önköltségi áron 200000-350000 dollár között mozog
- egy Falcon 9 fellövés kb. 35-50 millió, ez pályától függően 48-60 műhold / kilövés
Tehát nagyjából a 12000 műhold legyártása 2.4-4.2 milliárdba, a fellövés pedig 7.6-10.9 milliárdba kerül.
Azaz az a 0.9 milliárd állami támogatás a teljes konstellációra nézve 5.9 és 9% között van.

Na most ha ebből csak a már működő 2400 műholdat nézzük, azok legyártása 480-840 millió, a fellövésük pedig 1.5-2.18 milliárd, tehát eddig összesen 2-3 milliárdor költött a SpaceX a Starlinkre.

Akárhogy is nézzük a konteódat, miszerint:

"Musk csakis azért foglalkozik a Starlinkkel, mert annyi pénzt kapott rá az amerikai kormánytól, amely pénzmennyiség nemhogy a Starlink műholdakról, nemhogy a Holdról, de még a Jupiterről is látszik"

erősen cáfolják a tények.


Noukoum
(veterán)

Trollkodik, mert hagyják. :R


#54625216
(addikt)

"Ahogyan abban is, hogy minden az Ő érdeme a cégeinél. "

Ez szalmabáb érvelés. Annak a cáfolata, hogy mások szellemi teljesítményéből élne nem jelenti azt, hogy minden egyedül az ő érdeme lenne. Én azt próbáltam bizonyítani, hogy x != 0 nem pedig hogy x = inf.

"Felesleges rongyrázás volt, és ez nem tetszik. "

Tehát szerinted az, hogy egy általa vezetett cég termékét sikerült a világ vezető híradóiba bejuttatnia elenyésző extra költségek mellett felesleges rongyrázás?


Donki Hóte
(veterán)

Mondja a FőTroll :C


Donki Hóte
(veterán)

Akkor vissza a kiinduló pontra. Ha ennyire jól megy minden és Musk mindenet tökéletesen irányít, akkor mégis miért kellett elküldeni azt a közel 200 embert egy kulcsfontosságú, nagyon is szem előtt lévő területről :F

Ha sima létszámleépítést akart volna végrehajtani, akkor a kézbesítők közül is elküdhetett volna ennyi embert.


dabadab
(titán)
Blog

Főleg annak tükrében, hogy megnézed mi volt 2002-ben és mi van ma.

Önvezetés terén 2002-ben kb. semmi sem volt.
2004-ben volt az első DARPA Grand Challenge (az amerikai hadügy egy kutatóintézete a DARPA, az ő munkájuk eredménye egy bizonyos ARPANET is, ami később "Internet" néven lett ismert), ahol a 240 km-es offroad pályából (a pálya nem volt előre ismert a csapatok számára, a verseny kezdetén kapták meg a GPS waypointokat) a a legjobb induló is elbukott 12 km után :)
A 2005-ös Challenge-en már négy csapat is teljesítette a távot.
A 2007-es Challange szimulált városi környezetben zajlott, ahol a járműveknek a közlekedési szabályokra is figyelniük kellett meg a többi járműre, ilyenek, hat csapat volt sikeres.
2009-ben kezdődött a Google projektje, ami most Waymo néven fut.
2013-ban beszélt Musk először az Autopilotról.
2018-ban indult a Waymo robottaxi szolgáltatása.

Az azért látszik, hogy az elején nagyon látványos fejlődés volt, aztán kicsit belassultak a dolgok, de level 4 önvezetés az már most van.


dabadab
(titán)
Blog

Ezeket a helyzeteket nem lehet megoldani szabálykövetéssel, márpedig egy önvezető autónak kizárt, hogy engedjenek ilyet.

Annyira kizárt, hogy... ja, egyáltalán nem kizárt, a Waymo autó csinálnak ilyeneket: simán befér nekik némi gyorshajtás vagy erősen asszertív viselkedés olyan kereszteződésekben, ahol máshogy nem igazán lehet átjutni.


MaCS_70
(félisten)

Egyrészt: megint nem állította senki, hogy Musk tökéletesen irányít.

Másrészt: kis túlzással kézbesítő szintű embereket küld el, de messze nem kreatívokat. A technika meghaladta a munkájuk szükségességét, a gazdasági környezet meg olyan, amilyen.

Verseny van, és Must elég jól ismeri annak a szabályait, gyakorlatát.

MaCS


#54625216
(addikt)

Szerinted ha egy cégnél embereket küldenek el, annak egyedüli oka csak az lehet, hogy a CEO nem jól irányít?
(Mellesleg hol állítottam olyat, hogy Musk tökéletesen irányít? Azt az állítást cáfoltam, hogy Musk kizárólag a háttérembereinek köszönhetné a sikereit és ő maga csak egy "marketing bohóc" lenne.)

Szerinted egy fejlesztés során minden pozíció mindig nélkülözhetetlen függetlenül a projekt állásától?

Pontosan milyen konkrét információkkal rendelkezel a Tesla személyi állományáról, hogy ki tudod jelenteni, hogy:
1. van egyáltalán 200 készbesítőjük
2. azok legalább annyit keresnek, mint az autopilot-tól elküldöttek
3. a hiányuk nem rontana annyit a cég hatékonyságán, hogy egyáltalán megérje elküldeni őket?


dabadab
(titán)
Blog

Szerintem a kiindulópont az volt, hogy "Bill Gates megmondta, hogy 640 kB mindenre elég", amiről kb. mindenki tudja, hogy irgalmatlan nagy kamu. A többit ennek megfelelően érdemes komolyan venni. ;]


Timer
(veterán)

Ha ennyiből nem sikerült megérteni, mi a gondom, már nem is fogod. Kiszálltam.

[ Szerkesztve ]


#54625216
(addikt)

Elsőre is értettem, csak mivel az indulataid racionalizálására gyűjtögeted az érveket, azok sorra elhasalnak, ha összevetjük őket a valósággal.


Timer
(veterán)

Nyilván, ha te mondod.

üzenetek