Az öt év múlva regnáló jogi környezetről nem tudok nyilatkozni.
Ma, jobb híján az autóhoz adott, a felelősségre is kiterjedő használati utasítás lenne mérvadó, hozzávéve a gyártó egyéb kommunikációját. Persze nyilván vizsgálni kell számtalan körülményt, és nagyon nem mindegy, hogy polgári vagy büntető jogi felelősségről beszélünk, de még a szabálysértési vonal sem mellékes.
Amint írtam: nem akkora nagy feladat megoldani a feladatot, mint ahogy azt sokan hangoztatják -- nyilván annál jobban keresnek rajta, minél komolyabbnak tűnik a feladat.
A polgári részen szerintem szükségszerűen lesznek biztosítási megoldások, a büntető/szabálysértési vonalon meg az elvárható magatartást kell egyértelműsíteni.
Lesznek adatrögzítési és hitelesítési szabályok, velük együtt durva csörtékkel a jogvédőkkel.
De nagy találmányokra nem lesz szükség, az európai kontinentális jog alapjai elég rugalmasak ehhez.
Ja, és amiről valamiért el szokás feledkezni: egyáltalán nem szükségszerű, hogy egy adott (bal)esetnek egyáltalán legyen büntető jogi következménye.
A jog alapvetően egy reaktív eszköz. Meg kell teremteni a kiindulási alapokat, és ésszel alakítani a szabályokat és a joggyakorlatot.
MaCS