[Re:] [fLeSs:] PC upgrade, elég lesz a tápom? - BLOGOUT fórum

üzenetek

hozzászólások


proci985
(MODERÁTOR)
Blog

jo, de neked az unigine 1080pben meg mindig nem mervado. nem egy benchmarkkal jatszol, hanem egy valtozoan cpuintenziv jatekkal (maskepp: az unigine mer valamit 1080pben, de korantsem biztos, hogy neked az relevans info... maskepp experimentkent az unigine eredemenyei reliabilityje magas, de a validityjuk eroteljesen kerdeses. eleg sokat teszteltel, gondolom a "nem uniginevel jatszom" velemeny ismeros, az eltero keparany miatt ez hatvanyozottan ervenyesul.). kieg: az unigine eredmenyei alapjan tenyleg nincs CPUlimited (vagy elhanyagolhato), de az unigine szerintem nem mond sokat arrol, hogy 15 autoval, 48:9es keparany mellett, egy fas palyan mi fog tortenni ACben. ugyanis teged gondolom inkabb ez erdekel, avagy rf2/iracing/ac alatt a legjobb jatekelmeny.

RF2 Titan 5760x1080 eredmenyek a poszt vegen.

AC, Stereo hozzaszolasa erdekes de kerdes a proci. Itt ThomPnek van 780 SLIje

viszont ACre szerintem neked ez a legerdekesebb: srac posztolt par videot, szinten 5760x1080 GTX760, viszont 4770kval tolja. eleg sokat tolt fel, FPS meg kb valamennyire a videobol szerintem lathato.

viszont buildekhez jatekokon belul nem ertek, en Race07/RaceRoom/Shift2vel toltam tobbet. szoval a linkelt dolgok se lehet relevansak mar. a tobbihez: bottleneck keresesben neked van tobb tapasztalatod, en viszont a forumon az egyik elsokent ugrottam bele a multimonitorozasba, amiatt is mondom, hogy 1080ps eredmenyekkel nagyon vigyazni kell, par jatek/adott effekt jatekon belul skalazodasa meg finoman szolva is erdekesen viselkedik 48:9ben. tovabba nem azt mondom, hogy a GPUcsere nem fog segiteni (biztosan eleg sokat), hanem azt, hogy a nagyobb latoszog miatt a versenyjatekoknal kritikus helyzetekben az 1080ps eredmenyeknel elobb lesz CPU bottlenecked... szoval a valtas elott szvsz szanj ra par orat es akar a GPU/CPUterhelest egy negyedik kijelzon jatek kozben monitorozva/filebe printelve nezd meg, hogy megis mi miatt lassu.:R nem kotekedesbol, nem rabeszelesbol, hanem mert sajat tapasztalatbol tudom, hogy mivel lehet megszivni ilyen kiepitessel, feleslegesen meg en se szeretek penzt kidobni.

[ Szerkesztve ]


Dany007
(veterán)
Blog

VGA-s topikban egy ilyen tesztért óriási oltás szokott jönni. :D
Mégpedig azért, mert ez a tesztprogram kifejezetten csak a VGA-t méri.
Úgy is mondhatnám sarkítva, hogy azonos VGA mellett ugyanolyan pontot hozna ki egy i7-es csúcs és egy p4-es prescott proci alatt.

Ergo értelmetlen CPU limitet tesztelni ilyen programmal. Csak a nyers VGA erejét fogja kihozni.
Anno a 270x topikban mi is próbálkoztunk. És ugyanaz lett a végeredmény az én APU-mal is, mint egy 4770k-val... Holott adott játékban, főleg multiban brutális különbségek mutatkoztak.

Emlékszem anno vitáztunk egy párat a CPU limitről és részben igazad is van, részben meg nem. :) Azért a 780 szvsz már tényleg brutál erős ahhoz a procihoz.
De még ha nem is... Költöttél egy vagon pénzt a monitorokra, a kokpitre az asztalra az állványokra meg a VGA-ra... most miért fájna ha vennél egy CPU+ alaplap + ram kombót is mellé végre?
Nem kell nagy eresztés, egy 2500k vagy 3570k használtan, deszkával már nem olyan vészes összeg. Legalábbis a korábban felsoroltakhoz képest.

De tényleg régi téma én a helyedben már rég fogtam volna egy havert akinek erősebb procija van és áthívtam volna magamhoz a gépével együtt. Ott betetted volna az övébe a vga-d rákötötted volna a monitorrendszeredre és kipróbálod u.a. a játékot egy erősebb cpu-val. Aztán meg is van az eredmény. Meglátod, hogy nőtt-e az fps, folyamatosabb lett-e a játék vagy sem.
És ez szvsz egy igen egyszerű és gyors megoldása lenne a kérdésnek. Biztos van egy rakás ismerősöd akinek erősebb procija van a tiédnél... pár órát rá lehetne szánni egy hétvégén. És el is dőlne a kérdés.


fLeSs
(nagyúr)
Blog

Nem gondoltam volna, hogy elalszok a Godzilla alatt...

Naszal, ezeket az eredményeket azért tettem be, mert nekem nincs sok fogalmam arról, hogy mostanában mivel mérnek. Benchmark kb. 2005-ben volt utoljára a gépemen. Ezt az Uniginet láttam youtube-on, megtaláltam a tesztet, GTX 760 van benne, más procival, szóval megnéztem a saját gépemet is. Ennyi.
Ha sz@r, akkor sz@r.

Majd azt fogom megnézni, hogy Afterburner alatt a GPU terhelés mennyi, ez elvileg megmutatja, mennyire használjuk a VGA-t.


Dany007
(veterán)
Blog

Jó, én nem azért mondtam. Csak engem is oltottak ilyen eredmény miatt, de úgy néz ki jogosan.

Amúgy a vga kihasználtság mérése jó lehet. Meg kell nézni adott játékban hogy áll. Olyan 95-100% között kell mennie, mialatt a CPU kihasználtság nincs 100%-on hanem alatta rendesen.

Aztán lehet még mérni frametime-ot is. Fraps tudja. Na ha az is jó alacsony és aránylag egyenes akkor jó.
Ha zizis és sok a nagy kilengés akkor az már micro lag.


proci985
(MODERÁTOR)
Blog

"Majd azt fogom megnézni, hogy Afterburner alatt a GPU terhelés mennyi, ez elvileg megmutatja, mennyire használjuk a VGA-t."
Az tokeletes lesz. :R

Kivancsi leszek az eredmenyekre :K Unigine nem rossz, sot par helyzetben kivanatos: Megismetelheto, konzisztens eredmenyt ad es adott konfig es adott felbontas mellett VGAt rangsorolni tokeletes.


fLeSs
(nagyúr)
Blog

Ránéztem már most.

iRacing (replay)
4800x900-ban GPU 60-99% között, CPU max 50%... :F (gondolom mert csak két magot használ a játék)
5760x1080-ban GPU 70-99% között, CPU max 50%...

rFactor 2 (29 AI-s verseny)
5670x1080 GPU 80-100% között, CPU max 50%

AC (23 AI-s verseny)
5670x1080 GPU 50-90% között (többnyire 50-60%), CPU max 80%

Na akkor ez mit jelent?
iRacing alatt 5760-ban magasabb a GPU usage, de alacsonyabb az fps. :D Pedig ez csak replay.


Dany007
(veterán)
Blog

Na ez frankó. :D Ez a fene se tudja kb.
Legalábbis nálam is volt ilyen pár játékban, hogy egyik se volt kihasználva...

De az az alap, hogy a GPU szinte mindig 90% fölött kell legyen. Hiszen úgy éred el a lehetséges max fps-t.
Ha nincs így a GPU kihasználtság akkor vagy nem tudja a játék kihasználni és jó magas az fps-ed esetleg 60fps-ben maximalizálva a v-sync által vagy a CPU nem tudja kihajtani teljesen.

na ilyenkor jön a bökkenő ha mindeközben a CPU se teker maxon. :)
Persze ha csak két magot tud használni a játék, akkor megint más. Akkor érdemes lenne külön progiban nézni a magonkénti kihasználtságot. Mert könnyen lehet, hogy a CPU useage úgy jött ki 50%-ra, hogy 2 mag megy fullon 100%-on a másik kettő meg kb nullán. Így az átlag amit az afterburner mutat 50% körüli lesz csak. És ha így van akkor az CPU limit erősen.

Szóval na, érdekes helyzet az biztos.


Dany007
(veterán)
Blog

Azért én néznék egy frametime diagrammot mindenképpen.
Fraps-ben tök egyszerűen el lehet indítani. Csak kell hozzá egy viewer a végén hogy megtudd nézni amit a fraps mért...

No a lényeg ha ilyet látsz: [link] akkor az Ok.

Ha viszont ilyet: [link] akkor az microlag és v.színűleg a cpu limit okozza. Ergo egy erősebb cpu-val ha nem is lenne lényegesen több fps-ed, érzetre sokkal simább / smoothabb lenne a játék.
Ugye, mindkét képen látszik az average fps ami 60-60 annak ellenére, hogy az egyik lagol mint az állat! Na ezért kevés az, hogy az ember csak nézi fraps-szel az épp aktuális fps értéket.


fLeSs
(nagyúr)
Blog

Ebből mit olvasol ki? :D


proci985
(MODERÁTOR)
Blog

azt, hogy harom kort mentel az adott palyan?:DDD

az iRacinges eredmeny nekem picit gyanus, az a 60%os GPU maxon tekero ket szallal potencialis CPU thread (vagy core2nel fsb) limit, anno Dirt3nal volt nekem eleg hasonlo a q6600al. van meg valamennyi tartalek a CPUban, egy teszt erejere tudsz meg olyan 10-15%ot huzni rajta, vagy igy is a hataron van valamelyik komponens?

btw: az iRacing azert nekem ugy tunik eleg szepen fut:). vagy fix 60 fps miatt kene?

[ Szerkesztve ]


Dany007
(veterán)
Blog

Na jóóó ez egyikhez se hasonlít amelyeket linkeltem. :D Nagy ingadozásnak tűnik, de még így is 20ms alatti az átlag. Azt jónak mondják.

Viszont eszembe jutott még egy teszt, amivel állítólag eléggé tutira lehet menni. :) Ez az utsó ötletem ígérem.

Gondolom max grafikán tolod, hogy elkerült a lehetséges cpu limitet...
Na most úgy lehet megnézni hogy limites vagy-e, hogy fogod és leveszed a grafikát minimumra! És megnézed hogyan változik az átlag fps-ed!
Mert elvileg ha leveszed a grafikát akkor a VGA könnyebben dolgozik, gyorsabban ergo nagyobb feladat hárul a CPU-ra. Ha képes feldolgozni akkor látványos fps növekedést kell elérned.
Ha marad az fps vagy csak pici javulást észlelsz mittomén hasra ütve 10-15%-t csak, akkor limitál a cpu.

Tehát fogod magad és mérsz egy átlag fpst max grafikán. Aztán leveszed minimumra a grafikát és úgy is mérsz egyet. Ha minimum grafikán látványosan növekszik az fps-ed akkor nincs limit.
Elvégre ha a cpu a szűk keresztmetszet akkor hiába veszed lejjebb a grafikát a cpu akkor se fog tudni gyorsabban dolgozni ergo nem lesz érdemi fps növekedésed. Ez szerintem elég tuti módszer.

Ahogy látom most 89fps az átlag így. Ha minimalizálod a grafikát akkor kéne kapnod mondjuk 120-130fps-t átlagnak hasra ütve.

Nálam is volt ilyen a régi C2D e6600-as gépen. Mikor 8800GTS-ről 9800GTX-re váltottam. Csodálkoztam, hogy ugyanannyi pontot érek el 3D markban és játékokban se jutottam előrébb... Aztán amikor néztem a hivatalos tesztekben, hogy azért a 9800gtx szintekkel erősebb a 8800gts-nél már gyanús volt valami... Akkor ütött szíven a dolog, mikor az egyik NFS játékban több fps-t szerettem volna elérni és lejjebb vettem a grafikát (végső esetben szoktam csak) és a felbontást is és jóformán semmi pluszt nem kaptam... max 5-10%-ot... szomorú volt... de mivel a proci volt a szűk keresztmetszet mindegy mit csináltam...


fLeSs
(nagyúr)
Blog

Ezt a grafikont 1920x1080-ban készítettem, szóval ne vonjatok le belőle következtetést. :D


proci985
(MODERÁTOR)
Blog

oke, azert neztem, hogy 10ms koruli kozepertek mellett miert akarsz cserelni barmit is:D

Dany007

"Gondolom max grafikán tolod, hogy elkerült a lehetséges cpu limitet...
Na most úgy lehet megnézni hogy limites vagy-e, hogy fogod és leveszed a grafikát minimumra! És megnézed hogyan változik az átlag fps-ed!
Mert elvileg ha leveszed a grafikát akkor a VGA könnyebben dolgozik, gyorsabban ergo nagyobb feladat hárul a CPU-ra. Ha képes feldolgozni akkor látványos fps növekedést kell elérned."

Marmint a GPU kevesbe lesz bottleneck?:). A CPUra emiatt nagyobb feladat nem fog harulni (max az valik a szuk keresztmetszette), a magasabb fps is a szuk keresztmetszet valtozasa miatt lesz. Gyakorlatban versenyjatekok vegyeslimitesek, atlag fps sajnos sokat nem mond, a sok AI es a nehezen ismetelheto tesztek miatt erdemesebb frametimeokat nezni ha az ember tenyleg pontos kepet akar kapni. A rajt szokott altalaban a necces lenni, illetve a tomegjelenetek: Ezek az ido kis reszet teszik ki (avgn a tuskek/rovid valtozasok nem latszanak), ellenben szvsz jatekelmeny szempontjabol fontosak.

[ Szerkesztve ]


Shing
(őstag)

"nalam is kb egy elso generacio i5 van egy 780/7970/titan szintet hozo GPU paros melle rakva, es elfogadhatoan megy"

Pedig az mára eléggé elavult. Itt vannak jó kis proci tesztek:
[link]

Az I5-650 már a legtöbb játékban sokkal kevesebb FPS-t ad mint a többi processzor. Ezért nem hiszem el, hogy egy még régebbi C2Q Ex QX9650 elég egy komolyabb videokártya mellé. Olyan játékoknál amik gagyin vannak több magra optimalizálva, pl. GTA4 vagy Planetside 2 már teljesen elvérezhet. De egy BF3-4 multiba is kevés már egy ilyen. Venni kell egy I3-4150-est. Az már mindenhez elég.

[ Szerkesztve ]


Dany007
(veterán)
Blog

Figyelj a dolog egyszeru...
Ha leveszed a grafikat akkor a vga gyorsabban tudja kudni a frameket a cpunak. Ha a cpu kepes gyorsabban feldolgozni akkor no az fps. Ha nem akkor cpu limites a rendszer...
Jo persze jatekfuggo is a dolog de altalanossagban mukodik es kelloen latvanyos az eredmenye hogy ne legyenek ketsegesek. És ez személyes tapasztalat, nem csak ugy "olvastam vhol". :)

Szerk

Vagyis forditva mert a cpu az elso... Lol. Ezert van az ha nem eleg eros a cpu akkor a vga sem tud 100%-on porogni...Ha lassabban dolgozik a cpu mint ahogy a vga birna akkor a cpu lesz a szuk keresztmetszet. Ezert szoktak maxra tolni a grafikat ilyen helyzetekben nehogy a vga gyorsabb legyen mint a cpu. Ha leveszed a grafikat akkor ott mar a cpun mulik a dolog...

[ Szerkesztve ]


proci985
(MODERÁTOR)
Blog

Leegyszerusitve igy van, de a gyakorlatban vegyes limites helyzetben nem feltetlenul, plusz par meglatasod nem minden esetben all meg (pl "Ha leveszed a grafikat akkor ott mar a cpun mulik a dolog").

Ha leveszed a grafikat lehet noni fog az atlag fps, de azokban az esetekben ahol a CPUlimites a helyzet low mellett is (siman lehet) nem lesz valtozas. Szoval az avg fps no, viszont adott ponton a jatek ugyanugy be fog szaggatni. Pl a Shift1 csinalt ilyet eyefinityvel az egyik palya egy adott pontjan, illetve a Dirt3 is tudott ilyet.

Pelda:

Ultra grafika, avg 30 fps 100secen, ebbol van egy 10seces helyzet ahol 15 fps van es 90 sec ahol ahol ~31.7.
Low grafikaval van avg 55,5 fps 100 secen, ebbol meg mindig ott a 10 seces helyzet 15 fpssel, viszont a maradek 90ben megy 60at.

Szoval atlag lesz 55.5 fps, ami majdnem duplaja, csak eppen a 10 seces elfogadhatatlanul lassu helyzetben tovabbra is szaggat a jatek: Ilyen helyzet egy autoszimulatornal a rajt miatt elegge konnyen elkepzelheto, az autok szamanak novekedesevel a toredekere eshet vissza az fps.

Maskepp: A jatekok (elosztott) valosideju rendszerek, amiknel a valaszidok varianciajara is kriterium van (tehat nem csak korlatos idon belul kell reagalnia a rendszernek, hanem egymashoz kepest egy adott idointervallumon belul se lehet egy hatarnal nagyobb kilenges). A mozgokep amit mi latunk kepek sorozatabol all elo, amiknel a kirajzolasi idok (frametime) fontosak. Ld pl GTA4 es a mikroakadas. Pelda: jateknal periodikusan az elso framet kirajzolni az adott masodpercben tart 50msig, majd a kovetkezo 59 frame szinten 50ms. Az avg 60 fps lesz, csak eppen a jatek szemmel lathatoan es nagyon rondan akadni fog az 50mses frame miatt.

Ami miatt ez fontos: Lehet van szemelyes tapasztalatod, viszont a 48:9es keparanyra a jatekok egy resze kevesbe van felkeszitve (es optimalizalva), emiatt adott esetben teljesen mashol vannak a szuk keresztmetszetek, mint 16:9en: Adott esetben lattam mar hogy az egyik szalnak kb haromszorosara(!) ugrott az igenye, ami az adott vegrehajto magon eleg csunya dolgokat muvelt: Hiaba volt 35%on a negymagos proci (amikor ket magot hasznalt a progi, ebbol egyik ugye hataron 25%on ment, a masik 10% korul... hiaba lenne meg eroforrasa, nem tudja kihasznalni), hiaba volt 40%on a GPU, az egyik magon futo thread miatt 30ms koruli frametimeok voltak kb egy fel masodpercig. Nem sokaig, de addig pont eleg ideig, hogy a driftelo autoval az ember keresztbealljon.

Emiatt mondom, hogy amit leirsz, az valamennyire fedi a valosagot, de nem elegge. Ha erdekel, anno a 7950/7970 startja korul volt egy tobb honapos diszkusszio angol portalokon a temaban, AnandTechre, a TomsHWre es talan a HardOCPre emlekszem, hogy elegge utannajartak a "miert erzodik ugy, hogy nvidian simabban fut" temakornek, magyarul pedig ugy emlekszem itt a ph!n is volt a temaban cikk. Igazabol a vegeredmeny az lett, hogy otthoni korulmenyek kozott a frametime nem merheto rendesen (fraps csak kozelitoleg ok mert nem onnan veszi a mintat az idore ahonnan kene, rendes frametimeokhoz egy megfeleloen erzekeny kamera kell), viszont az lett a konszenzus, hogy a teljes kephez nem eleg az avg, es nem eleg a min fps, hanem gyakorlatilag grafikonokat es eloszlasokat kell nezni.

Shing: jo de nekem i5-760am van:). amire en hasznalom meg jellemzoen nem limitalo (kiveve bioshock 5760x1080, azt visszavettem 4800x900ra).

[ Szerkesztve ]


fLeSs
(nagyúr)
Blog

Annyit azért elárulok, hogy iRacing alatt nem szaggat a játék akármekkora is a grid. Amikor figyelgettem ezt, minimum 40 fps mindig megvolt, általában 50-70 között van. Jó lenne, ha minimum 60 lenne, és általában 80-100 között lenne.
rF2-ben 15+-nál kezd sz@rrá válni a helyzet, AC-ben meg még nem kisérletezgettem, tegnap 23 AI-val eléggé gyengus volt. :D Az elején ki is írta, hogy a proci 95%-on van vagy vmi ilyesmi.
Számomra az iR a lényeg, mivel azzal játszok 80%-ban.

Elvileg ma du. hozzák az MSI 780 Twin Frozr-t.

[ Szerkesztve ]


proci985
(MODERÁTOR)
Blog

na szuper, kivancsi leszek az eredmenyekre :R


Dany007
(veterán)
Blog

Egyetértek. Illetve elfogadom az érveidet az enyémmel szemben. :)
Van pár dolog amit tényleg nem vettem figyelembe vagy nem úgy.

Timeframe grafikont egyébként csinált, ott van a #49-ben. Nem tűnik vészesnek, bár elég "zizis" lett ez viszont annak is köszönhető, hogy 4 perc fölötti a mért intervallum.

A gondot egyébként nem a lehetséges alacsony fps jelenti, hanem ahogy mondtad is a micro lagból adódó akadások, kihagyások.
Ugye, ha nincs proci limit akkor csak simán csökken az fps ott, ahol a vga jobban dolgozik de nincsenek kihagyások. Viszont ha a sok ai miatt csökken az fps akkor az már lehet a proci miatt, nem? És hogyha jelentkezik a microlag akkor ugyanolyan bosszantó lehet, ahogy leírtad pl egy driftelésnél.

Mindenesetre ha meglesz a 780, én azért kíváncsi leszek mi lesz a reakció. Meglepődnék ha durvább fps-t produkálna érdemben. De hát, meglátjuk.

Mondom, én csak azt nem tudom hova tenni, hogyha már ennyit költött monitorokra, állványokra, vga-ra, cockpit-re meg spéci asztalra stb.. akkor már igazán belefért volna egy picit újabb cpu, deszka, ram páros is. Szvsz egy ilyenre kiadott 50-80k összeg már eltörpülne a többi mellett.


fLeSs
(nagyúr)
Blog

Na, itt van a gépben a VGA.
Ahogy azt sejteni lehetett a procim nem hajtja ki teljesen.
Az itteni eredményekkel [link] összehasonlítva az én gépem
Heaven alatt 58 fps
Valley alatt 55 fps
Szóval végülis az előrelátott ~20% lemaradás.

De hogy az eredeti témánál maradjunk, a gép megy, nem kapcsolt le egyik játék/Unigine alatt sem.
Az imént ráeresztettem a gépre a Furmarkot 10 percre az itt leírt beállításokkal [link], a tápból hüvös levegő jön kifelé és még mindig hangtalan, szóval nem pörgött fel túlságosan a ventije. :)

Be Quiet Straight Power E9 400 Watt

:R :D

[ Szerkesztve ]

üzenetek