üzenetek

hozzászólások


ceia
(őstag)

Na, ezt a cikkket jó későn találtam meg, de leírom a véleményem, hátha elolvassa még valaki, mint most én.. Szerintem sincs semmi undorító az 5:4-ben, inkább a wide undorító! Főleg a kisebbek, 19-20 inchesek. A felhasználók nem veszik észre, hogy át lettek vágva. Elhitették velük, hogy nekik is jó a széles kép, pedig nem. A gyártóknak jó, mint ahogy a cikkben ez le is lett írva: kisebb az előállítási költsége, és a garanciavállalásból eredő kockázatuk is kisebb! Persze ők az emberi látómezővel érvelnek, hogy természetesebb a széles, pedig az csak a tényleges látásra igaz, a széles monitort nézni rosszabb, mint a normál arányút. Próbáljátok csak ki: mozgassátok a szemeteket föl-le, majd jobbra-balra legalább 20-30x! Melyik volt fárasztóbb a szemnek? Szerintem a szem könnyebben mozog függőlegesen, mint vízszintesen. Márpedig a széles monitort nézve többet kell vízszintesen mozgatni szemünket! De mire is jó a széles kép? Vegyük csak sorra:

Filmnézés? Igen! Erre (ha új a film) tényleg jobb, bár engem nem zavar, ha a normál monitoron nézve alul-felül fekete csík van. Filmet nem monitoron kell nézni, hanem tv-n. De néha azon is megfelel.
Internet? Nem! A weboldalak több emelet magasak is lehetnek, de ritkán szélesebbek 1024-nél. Viszont 1024-nél kisebb függőleges felbontáson netezni asztali gépen? Nálam kizárt!
Grafika? Nem! Hiába tehetek ki eszköztárakat oldalra, ha fel-le sokat kell scrolloznom a képen..
Zeneszerkesztés, hangszerkesztés? Igen! Elvileg itt előny lehet, többet látok előre a hanganyagból. Megjegyzem, én Trackert használok, és ennél is hátrány, mert ugye függőlegesen scrollozik.

Játékok:
FPS? Nem! az igaz, hogy jól jöhet a szélesebb oldalra látás, de legalább olyan rossz a korlátozott függőleges láthatóság! Gyakran kell lentről, fentről jövő támadókat észlelni, szóval ebben sem jobb.
TPS? (pl. Tomb Raider..) Dettó!
Stratégia? Ritkán játszom ilyet, de szerintem ugyanúgy lehet rossz itt is a kisebb függőleges belátott terület. Viszont az oldalra tett vezérlőpanellel még jó is lehet. Tehát egál.
RPG? :Y Ilyet én nem tennék soha! :N Tehát nem tudom, de szerintem hasonló a helyzet a stratégiához.
Autóverseny? Nem! Mit érek azzal, ha többet látok a mellettem elsuhanó tájból?? (fákat, házakat..) Viszont ha magasabb a képernyő, messzebbre látok előre - végülis arrafelé mennék. Tehát itt is jobb a normál.
Platformer? Igen! A sidescroller játékoknál előny lehet a széles képernyő. De ha olyan, hogy több emelet magasan is vannak platformok, nem biztos itt sem.. de oké, itt legyen jobb.
Kaland? Nem igazán.. Elvileg lehetne jobb, de ahhoz oldalra kéne tenni az eszköztárat. Nekem az nem jön be, jó az a képernyő aljára, a megszokott helyére. Akkor meg jobb a magasabb képernyő itt is.
Flipper? Nem! Sem a scrollozó, sem az egyben mutatott 3D asztalnál nem előny a széles monitor!
A többi játéktípusnál (logikai, táblás, puzzle..) mindegy, nem igazán számít a képarány.

A szempontok némelyike inkább kisebb átlójú széles monitorra igaz, a nagyobbaknál (még ha wide is) megoldódik a probléma. (grafika, net) Legfeljebb hülyén néz ki a full képernyős böngésző a széles moitoron.. Ha jól számolom, a széles képaránynak több a hátránya, mint az előnye. Ami előnye van, az sem olyan nagy, de a hátrányai annál bosszantóbbak. Számomra beteges látványt nyújt a keskeny csík (16:9) képernyőjű monitor és maradok is a normál aránynál, amíg csak kapok ilyen monitort! Természetesen a 4:3 képarányra gondolok, az 1600x1200 számomra a tökéletes. És ehhez még erőmű sem kell, hogy natívban menjen minden. TV-ben pont a széles a jó (1920x1080), de az egy másik dolog.

[ Szerkesztve ]

üzenetek