üzenetek

hozzászólások


vidotom
(kezdő)

Komolyan: kamu a 2-3 év. Sehol nem lesznek a húszas évek elején a szilárd test lítium akkumulátorok. A ráfordított összeg azonban valós, és aligha fogják veszni hagyni. Ezért várom én kb. 2025-re a tényleges termékben - méreg drágán - megkapható első valódi alkalmazását a technológiának méghozzá nem feltétlenül autóban. Elsőre valószínűbb, hogy kisebb méretben valamilyen mobil eszközben fog debütálni.

Az autóiparban a következő évtized végére várom, hogy a most ismert lítium akkumulátorok alternatívája legyen. És majd a harmincas évekre tenném a széles körű elterjedést több iparágban. De a húszas évek közepe vagy vége felé már ez lesz a meghatározó technológia.

[ Szerkesztve ]


holozis_HUN
(veterán)
Blog

"Technológiai forradalom kell ehhez még, mert a lítium kb. ugyanolyan gyorsan (50 év) elfogy a bolygóról mint az olaj."

Az lehet, de az olaj "megsemmisül" a motorban, míg az aksi évekig működik, illetve újra is hasznosítható. Szóval ha 50 év alatt el is fogy az aksi alapanyag, attól még a meglévő aksik még 7-10 évig simán vállalható kapacitáson tudnak működni, és így abban a 50-60 évben simán kifejlesztünk más anyagokkal való tárolást, esetleg teljesen új hajtásláncot és üzemanyagot (akár mini fúziós erőmű az autókban, ki tudja...)


vicze
(félisten)

SciFi-ben biztos van nem lítiumos, a való életben jelenleg elkerülhetetlen, ha üzembiztos könnyű, és időtálló aksit akarsz. Még a üzemanyag cellás Toyoták is Li-t használnak köztes tárolónak.

De ahogy látom elég sokan keverik az aksikat a kondenzátorokkal és szuper kondenzátorokkal.

[ Szerkesztve ]


vidotom
(kezdő)

Kondenzátorokat is alkalmaztak járművekben, de alacsony energiasűrüségük miatt csak ott, ahol különösen nagy teljesítményre volt szükség kis helyen: pl. Le Mans MP1 kategóriában hibrid meghajtás akkujaként, ahol féktávról féktávra teletöltődtek és kigyorsításkor le is adták a tárolt energiát pár másodperc alatt.
Dolgoznak grafénnel szuperkondenzátorok energiasűrűségének nagyságrendi növelésével. De az alapkutatás is gyerekcipőben jár még, arról nem is beszélve, hogy grafént, az alapanyagot ipari méretben még senki sem tudott előállítani. És az alkalmazás csak ott kezdődne.


#06658560
(félisten)
Blog

Ahhoz, hogy a következő évtized végére autóba kerülhessen, ahhoz már most látni kéne, hogyan lehet majd gyártani. Amit még senki nem tud. Az, hogy borítják bele a pénzt cégek, semmit nem jelent. Mennyit öltek már tüzelőanyagcellákra az autógyárak? Mennyi jött vissza nekik?


velizare
(nagyúr)

az olaj elég rossz hasonlat, mert ~50 éve mondják, hogy ~20 éven belül elfogy. :DDD


headhunter
(addikt)

"Handras fóbia", mint új magyar trend...


ORCA58
(addikt)

Vajon milyen térképpel látja el az NNG a navigációt?
Azért nem használom az iGot-t (telefonon), mert a térkép nagyon elavult volt, rengeteg helyet nem ismert, na meg az agyamra ment az "Újratervezés" szöveg. Pedig a menüje, és a működése nagyon tetszett.

holozis_HUN
A lítiumot nem eszi meg az autó! Az újra hasznosítható. A telefonodból talán eltűnik az aksid, ha lemerül?

[ Szerkesztve ]


vicze
(félisten)

Szuper kondenzátornak egy csöppet olvass utána ilyen kijelentések helyett, hogy hol és mennyit használják.
Kb. minden villamosban, villanyvonatban, elektromos buszban, és elektromos teherautókban használják több mint 10éve, gyerekcipő... :U
De sok autóban is megtalálhatóak, max. te nem tudsz róla.


vidotom
(kezdő)

Feltételezem, hogy ez a #24 bejegyzésemre akart válaszolni. Amennyiben igen, akkor olvasd el még egyszer, a grafénról szólt a gyerekcipő. Azt hiszem abban nem lesz vita köztünk.

Járművekkel pontatlanul fogalmaztam. Igen, nagy testű járműveknél már használják jó ideje. Én személygépkocsi méretű járművekre céloztam. Személygépkocsikban tudtommal elvétve alkalmazzák őket rekuperációs energia felvételére nagyobb akkumulátorok helyett. De ez inkább kivétel, mint szabály. De ha tömegével alkalmazzák a hajtáslánc részeként, kérlek linkelj be néhány cikket, had okuljunk mindannyian.


Azie
(őstag)

az ugye megvan, hogy nem erőltette, hanem leírta a véleményét, ha már kapott kipróbálásra egy 30M autót - gondolom ez egy nem túl nagy elvárás volt cserébe a kipróbálásért


Motion_Blur
(félisten)

Én nézem a videóit, mert érdekel a téma de a manustól viszket a tenyerem...


#06658560
(félisten)
Blog

"A lítiumot nem eszi meg az autó"

Kivéve, amikor mégis.
[link]
[link]


.DLL
(veterán)
Blog

Szerintem nem azt kéne nézni, hogy adott idő alatt hány százalék töltődött az akkukba, vagy hogy mindig a 80%-ot nézzük, és az elérhető 30-40 perc alatt, mert ez autónként változik... Ezt az átlagfogyasztásunkkal sztenderdizálni kéne kilométerre. Meg így látszólag nem is történt fejlődés az évek során, mert minden egyes elektromos autó kábé 30-40 perc alatt feltölthető kábé 80%-ig. :D Csak az 1. gen Nissan leaf-nek például 24kWh akkuhoz állt rendelkezésére 50kW-os DC töltés, de mégiscsk az itt elérhető 100, E-tron SUV-nál 150 kW-os töltési kapacitás km/órában sokkal gyorsabb. Nyilván a lassú AC töltő az nem ideális és bármilyen autóval csak 20-50 km-t tölt bele egy óra alatt, de az nem is a nagy utazásokhoz és ebédekhez van, hanem amikor ott hagyod a parkolóban.
Ez a rész pedig:
És az sem mindegy, hogy milyen a kábelünk, a tesztautóban egy sima Type-2 volt, CCS nem, pedig ez utóbbi kell a gyorsabb töltéshez
Az autóban/autóhoz nem is lesz CCS kábel mellékelve, mert a villámtöltés olyan teljesítményű, hogy azt a kábel inkább fixen bekötik a töltőoszlopba, plusz az nagyon vastag, nehéz és drága; de nem is kell, mert a fentiekből kifolyólag amelyik töltőoszlop tud DC-t, azon rajta lesz a kábel, neked nem kell a csomagtartóban legyen.


vicze
(félisten)

Grafén capacitor. Nem épp en gyerekcipő. Még Alibabán is vehetsz, ha akarsz


voyager4.4
(senior tag)
Blog

Ja, hogy ez egy reklám, úgy nincsen vele semmi baj.

headhunter:
Nem fóbia én is nézem, mert érdekel (mint ahogy Motion_Blur is írta), de maga a stílus, ami youtube-on elfér írásban már kevés. (a vlognak egyébként is van egy beszélgetést imitáló feelingje, ami miatt sok mindent megbocsájt az ember).


Bog
(HÁZIGAZDA)
Blog

15 éve így írok
Nem reklám, egyik teszt sem reklám


Kaiku
(senior tag)

Ja, közben még Magyarországon is találtak olajmezőt. A régi olajmezők jelentős részében még kb 50%-nyi töltet van, csak régen nem volt gazdaságos kitermelni...


velizare
(nagyúr)

persze, a mol folyamatosan rendeli a kutató-fúrásokat országszerte.

az az 50 jó 70nek is.

[ Szerkesztve ]


vicze
(félisten)

Más kérdés, hogy túléli-e az emberi faj, ha mind elégetjük. :)
Persze lehet műanyagot is csinálni belőle, és az óceánokba teríteni minél többet belőle.

Mivel a a fosszilis energia hordozókkal könnyű és olcsó az energia előállítása, így elég utópisztikus, hogy bármilyen rövid időn belül visszaszorulna. Viszont felveti az első bekezdés kérdését.
Hosszútávon még így se 50év lesz mire légi közlekedésben lecserélik, vagy lesz bármi új.

üzenetek