üzenetek

hozzászólások


Cifu
(nagyúr)
Blog

Megbocsáss, de az nem vita, hogy a te érveid szerinted megdönthetetlenek, az én (alátámasztott) érveim viszont "nem alkalmas" példának meg "súlytalan".

Részemről nem kívánok ilyen "színvonalú" témára időt pazarolni, szóval innentől nem fogok reagálni a hsz.-eidre.


GEIL
(addikt)

Sziasztok !
Mit szóltok az új hírekhez ? (civilek "a zűrben"....stb stb...)
:U :K :DDD


opr
(veterán)

Eloszor sikeruljon a ma delutani/esti kiloves... :D


GEIL
(addikt)

Volna pár ötletem a politikai érdekeltségű és országvezető személyek közül (nemzetközileg) vegyesen)....akiknek ingyenes lehetne....és szépen mehetnének földkörüli pályára. :C :C :C


opr
(veterán)

Kilovest nezi mindenki? :)


llax
(senior tag)

Természetesen :)


opr
(veterán)

:(


llax
(senior tag)

Még mindig jobb, mint ha technikai probléma miatt fújnák le...


opr
(veterán)

Ebben egyetértünk!


llax
(senior tag)

Ma jöhet az újabb nekifutás...

Kíváncsi leszek a StarShip SN4 problémáira is, nekem erősen GSE körüli hibának tűnik.


opr
(veterán)

Siker, eddig nagyon jol nez ki a dolog. Holnap lehet nezni a dokkolast is.

SN4: Igen, arra nagyon kivancsi leszek. Eddig annyit tudunk, hogy az utolso kepkocka alapjan, ahol meg nem volt rapid unscheduled disassembly, valami gebasz volt alul. Ebbol En nem mernek kovetkeztetni semmire, bar az is igaz, hogy megcsak szakbarbar szinten se vagyok a temaban sajnos, csak nagyon erdekel minden, ami urhajo, de abszolut nem ertek hozza. :(


llax
(senior tag)

A DM-2 küldetés továbbra is mintaszerűen zajlik.

SN4:
Hajtóműteszt előtte megtörtént, a problémák már az üzemanyag leengedése közben léptek fel (a "hajtóműrobbanás" és egyéb hazai fake címekkel ellentétben). Az tisztán látszott, hogy nem a tartályok sérültek, nem onnét szökött a metán. A robbanás sem ott keletkezett, hanem az elszökő metán robbant be, az ekkor keletkező lökéshullám indította a többi problémát.
2 teszttel korábban is volt ott probléma, csak nem ennyire súlyos, akkor is szökött a metán, csak kevésbé, ill. azonnal meg is gyulladt (így nem tudott halmozódni, majd esetleg berobbanni).
Ezek miatt megint csúszik néhány hetet a legelső próbarepülés, pedig már tényleg napokra voltak tőle. (Az SN5 már majdnem kész, kb. 2 hét lemaradással követi az SN6 is, készülnek az SN7 részei. Az "indítóállást" helyre kell hozni, de az annyira "minimál dizájn", hogy az sem tart hónapokig.)


Cifu
(nagyúr)
Blog

Csak hát megint GSE hiba... Szóval a jelek szerint még az alapdolgoknál is vannak gondok.


llax
(senior tag)

Szerintem minden szinten vannak még gondok...
Nem véletlenül épül jelenleg is 3 példány, készültségben kb. 2-2 hét eltéréssel. Ha tartják ezt az ütemet, akkor minden hasonló hiba 1 hónapnál kisebb csúszást jelent a következő teszt számára.
Az első igazi (80+km) és sikeres (leszállással végződő) szuborbitális űrrepülés talán SN10-ig összejöhet, még akár idén (ahhoz továbbra sem kell booster) :)

GSE körül a minimalista kialakítás, már-már "tábori körülmények" közötti üzemeltetés lehet a cél, jelen állapotában tömve sok ideiglenes, sebtében "összetákolt" megoldással (ez is kb. mindenre igaz ott). Itt is csak egyszer kell célba érni, repülésenként több millió dollárt takaríthatnak meg.

DM-2:
Végső megközelítésre engedély kiadva, kevesebb, mint 2 óra a dokkolásig. Eddig egy apró kommunikációs hibát leszámítva minden rendben ment.


opr
(veterán)

Kuldetes elso fele teljes siker. Remeljuk, a masodik fele is ilyen siman fog menni, ez peldas volt. Es igen, voltam akkora mazo, hogy egy rovid alvast kiveve vegigneztem az egeszet, bar a vegen mar picit turelmetlen voltam, hogy nyissatok mar ki azt a rohadt ajtot mostmar vegre, dehat ennyi belefer. :D


llax
(senior tag)

A küldetés 2. fele egy kicsit odébb van. (ami a 2 fél között van, az valójában nem a DM-2 része) Akkor kevesebb dolognak kell az eddigieknél is jobban működnie.

A következő, már menetrend szerinti repülésen várhatóan hamarabb dokkolnak. A mostani megközelítés sem egy kimondottan energiatakarékos volt, csak olyan ablakban indultak, hogy maradjon idő a rendszerek tesztelésére, esetleges kisebb problémák elhárítására.


opr
(veterán)

Igen, a második fele még bőven odébb van, de ugye addig nem lehet igazából sikerként elkönyvelni a küldetést, amíg csak felfele ért oda valaki élve. Majd ha vissza is lettek hozva, hasonlóan sikeresen és gond nélkül, akkor lehet igazán örülni.

Mindegy, már ez is jó, ahogy a falcon leszáll, azzal meg nem lehet betelni, tiszta scifi még mindig. :K


GEIL
(addikt)

:U :DDD


opr
(veterán)

:F


llax
(senior tag)

Az új teszt/indítópad elemei már meg is érkeztek Boca Chicára. Az SN5 már egész szépen fel van "öltöztetve". Az SN4 robbanása után talán lesz 2-3 hét kiesés a tesztekben... Szerintem jobban járnának, ha 2 padot is építenének egymástól 100-200 méterre :)


llax
(senior tag)

Egy fontos változás, a jövőben a NASA nem zárkózik el a már használt Crew Dragon-ok és boosterek használatától személyzetes repüléseken. (Mire ezekre sor kerülhetne, lesz még idő bizonyítani, az 1. menetrend szerinti repüléshez már elkészült a zsír új booster és hamarosan az új Dragon is - ami már több kisebb fejlesztést is hoz a most fent lévőhöz képest.)

Ma hajnalban először történt meg, hogy épségben leszállt egy 5. alkalommal repülő booster. Így már van remény arra, hogy a nem túl távoli jövőben lássunk 6. útjára induló booster-t is.

Starship: Az új indítópad már majdnem kész, érkezőben a GSE elemei is. Mivel az SN5 is elég jól áll, jelen állás szerint 1-2 héten belül mehetnek tovább a tesztek. (az SN4 robbanása óta még 1 teljes hét sem telt el...) Szerintem mára eléggé félretették a kezdeti nagyon optimista hozzáállást (ugye a Starhopper-el, majd Mk1/2-vel kapcsolatos kezdeti tervek) és egyre jobban berendezkednek a gyakori elhullásra :)

[ Szerkesztve ]


Cifu
(nagyúr)
Blog

Kezdem azt gondolni, hogy hiba volt a Floridai gyártó kapacitást leépíteni...


llax
(senior tag)

Floridában mindenképp költözni kellett volna, amit ugye el is kezdtek. Szerintem ha kezd összeállni valami olyan know-how, ami mögött némi bizonyítás is akad, leporolják a floridai témát, addig az jegelve lesz. Jelenleg legalább annyira (ha nem jobban) gyárat fejlesztenek, mint űrhajót+rakétát.


opr
(veterán)

Cifu, van meg tervben orosz urhajozos cikk, vagy azt a sorozatot mar befejezted? :)


Cifu
(nagyúr)
Blog

Új munkahely, kevés szabadidő, még kevesebb energia.

Molnibalage egy PDF-be összefűzte az eddigieket, aminek lenne egy "0-adik" fejezete, egyfajta alapozó az űrbéli mozgás alapjairól, a rakétatechnika alapjairól, és így tovább. Ez kb. félkészen hever április óta. Szeretném befejezni, aztán ezt a sorozatot is tovább vinni, de energia és idő hiányában sajnos parkolópályán van jelenleg...


opr
(veterán)

Köszönöm a választ, kitartást! :R
És még ha úgy is hozza az élet, hogy nem lesz több rész, jár a köszönet az eddigiekért. :R


llax
(senior tag)

Megvolt a Starship SN5 150 méteres próbarepülése. Felszállt és egy darabban leszállt. Ami látszott, abból jónak tűnt a repülés (a kezdeti dőlés normális, mivel nem középen van a hajtómű).


opr
(veterán)

Ne is mondd, egész nap ment a stream az egyik monitoron, aztán olyan 11-éjfél körül mondtuk azt, hogy jó, ez ennyi, ebből már ma nem lesz semmi, toltunk inkább egy kis alvás előtti online pókert; a szokásos, atomkomoly 0.1$-os beszállós tournamentet, aztán mikor vége lett (nem nyertünk :() láttuk meg, hogy végül csak megcsinálták...
Jó lett volna élőben látni, még ha ennek ma aztán tényleg csak szentimentális értéke is van.
Na mindegy, lényeg, hogy még egy lépéssel közelebb vagyunk a starshiphez. Hihetetlen tempót diktál a spacex, egy ekkora volumenű és ambíciójú projektnél állami gondoskodás mellett még kb egy csavar se lenne meghúzva sehol.
Le a kalappal, annyira jó érzés látni, hogy végre a mi életünkben is fejlődik az űripar. :R

[ Szerkesztve ]


llax
(senior tag)

Ez még továbbra is csak annyit igazol, hogy ha valami alá hajtóművet szerelnek, az képes felemelkedni és leszállni :) + a Raptor működőképességét. Még úgy is jól irányítható, hogy az a hajtómű közel sem ideális helyen van (nem a középvonalban - ennek később még lehet (biztonsági) jelentősége).
Mondjuk ezekkel a képességekkel sem rendelkeznek valami sokan...

A SpaceX is feltette a saját videóját.
Közben Musk már lábak verzióiról írogat és (lentebb) további kisebb ugrásokat emleget.

A majdnem teljesen megépült SN6 sorsa némileg kérdéses, talán már csak az SN5-höz hasonló (kis magasság) kísérletekhez használhatják, mert egy anyagváltás (301->304L) is kinézőben van. Már az SN7 teszttartály is 304L-ből készült, abból készül az SN7.1 teszttartály is és az SN8 prototípus elemei is.

Mindeközben épülget a booster számára is a teszt/indítópad és az összeállítására szolgáló épület is. Az SH esetén sokkal gyorsabb kezdeti fejlődés várható.


Cifu
(nagyúr)
Blog

Ha lesznek további kisebb ugrások, akkor arra jó lehet az SN6 is, itt pedig inkább a hajtóművek tesztelése lehet tényező.


llax
(senior tag)

Úgy néz ki, hogy repülni fog az SN6 is.

Ha ebből a napi több repülésből csak havi 1-2 repülés / példány összejönne... Akkor is fényévekkel járnának mindenki előtt.


BatchMan
(senior tag)

Most, hogy a Crew 1 is elment, és a kínaiak is fellőtték a Chang'e5 -t, egész izgalmasra sikeredett az év vége. Még az SN8-at várom, leesik, vagy leszáll. (Még nem jöttem rá, miért hegesztenek olyan baromi rondán, látványos az elemek illesztése).

A marathoni sorozathoz meg még egy kicsi kitartást kívánok, minden részét élvezettel olvastam eddig (sőt egy baráti társaságnak csemegéztem belőle a forrást is megemlítve). Hajrá! :)

[ Szerkesztve ]


Cifu
(nagyúr)
Blog

Köszönöm, készül az összegzés az idei évről. Mozgalmas volt, nagyon is - már azon kell gondolkoznom, hogy mi az, amit inkább kihagyjak belőle. :D


llax
(senior tag)

Ma megvolt egy booster 7. használata és egyben az F9 100. startja. Egyre jobb számok a SpaceX részéről...

Az SN8 sikerére most 33%-ot mond Musk :)
Nem véletlen, hogy az SN9 és SN10 is még csak erre a kis ugrásra készül, az sem véletlen, hogy sok példány van egy időben gyártásban (jelenleg SN15-ig)...

Az elemek illesztése folyamatosan javul, ahogy egyre több céleszközt/berendezést használnak. A 4mm anyag, teljes keresztmetszetben hegesztve elég rendesen "elhúz".

[ Szerkesztve ]


Cifu
(nagyúr)
Blog

Ebben amúgy az a félelmetes, hogy az újrafelhasználás továbbra is csak a SpaceX-nél létező dolog. Ilyenkor kíváncsi lennék, hogy hol vannak a CNES és az ArianeSpace emberei, akik váltig állították, hogy a SpaceX újrafelhasználási törekvése valójában egy átverés és különben sem fog sose működni... :U


pilóta
(nagyúr)

Elég ütős video: [link]

Érdemes megnézni, főleg annak fényében, hogy a média szerint ez egy "sikertelen" kísérlet volt. Ha ez forgalomba áll, akkor durván gyerekjáték lesz bármi más, amit űrhajózás címen műveltek eddig...

Végre nem a rómaiak határozzák meg, mekkora lehet egy rakéta :D


llax
(senior tag)

"a média szerint ez egy "sikertelen" kísérlet volt"

Ugyanazok többsége egy betűt nem írt volna róla, ha épségben leszáll...
Itt nem, de másik, hasonló témájú topikban megjegyeztem, hogy pl. az Űrvilág a komplett cikkben írt annyit a robbanásról, mint sok bulvár és azok tech rovatai a címben. Egy sort kb. :)

Aki tudta, hogy mit kell nézni ennél a repülésnél, azt a robbanás érdekelte a legkevésbé. Úgy lett volna igazán szép, ha egyben leszáll, de a manőverezés szebbre és pontosabbra sikerült, mint az addig kiadott animációkon.

üzenetek