üzenetek

hozzászólások


Zirowe
(nagyúr)
Blog

A cikk szokás szerint remek.

Engem viszont csak az érdekelne, hogy tök jó, gazdagék megint kitaláltak valamit, jelen esetben azt, hogy "szemeteljük tele" az eget műholdakkal, de az FCC mi alapján ad engedélyt?
Értem, hogy USA cég az USA hatóságtól kér engedélyt, de egy ilyen méretű (több ezer műhold, frekvencia betelítés, stb) dologhoz nem valami nemzetközi felhatalmazású döntési szerv kellene?
Az FCC adott nekik engedélyt, oké, de végez megfelelő mélységű hatásvizsgálatokat is előtte?
Meg jelenleg több ezer/tízezer objektumról beszélünk, hol lesz ennek vége?
Illetve ha majd mindenki mindent fellőtt, amit szeretett volna, akkor az a jövőbeli missziók indítását nem fogja nagyban befolyásolni (értsd zsúfolság)?


Cifu
(nagyúr)
Blog

A frekvenciatartományok kiosztása feletti jog mindenhol nemzeti érdek, ezt az ENSZ sem írhatja felül, egyszerűen azért, mert a nagyhatalmakon túl még a középhatalmak és kishatalmak sem szeretnék, ha más mondaná meg, hogy márpedig XYZ frekvenciát ez és ez használhatja, azt a másik és így tovább. Beleszólást és vétót akar mindenki.

Ezt egy nemzetközi egyezmény és szerv próbálja koordinálni, ez a Nemzetközi Telekommunikációs Egyesület (ITU). Az ITU régiókra bontotta a szerveket, és korábban meghatározott egyes sávtartományokat arra, hogy oké, itt és itt lehet a műholdas kommunikációt használni. A függetlenséget hétköznapi szinten a régiók és országok megtartották - lásd 4G LTE frekik, ahol az ázsiai, európai és amerikai telefonok más-más frekvenciatartományokat használó modemeket kaptak (ugye a B20 sáv megléte vagy nem léte esete a kínai telefonoknál...).

Ez a műholdaknál némileg egyszerűbb, mert azért ritkán fordult elő, hogy azonos időszakban az ég azonos pontján jártak. Szóval X műhold szolgáltató bejelentette, hogy ő az adott frekin szeretne kommunikálni a műholdjával. Megnézték, hogy ütközik-e valamivel, ha nem, akkor hivatalos lett az engedélye, ha nem, akkor lehetőség volt még mindig arra, hogy egy-egy régió felett megkapja az engedélyt (és mondjuk csak ott kommunikált a műholddal). A GEO műholdak pedig a Föld egy adott pontja felett maradnak, így az esetük még egyszerűbb, mert tudni lehet, hogy oké, ők abból az irányba lesznek mindig.

Az Iridium műholdak voltak az elsők, ahol ez elkezdett probléma lenni, de mivel egy viszonylag szűk sávot használtak, ez sem volt megugorhatattlan.

A műholdas internetszolgáltatás egészen új helyzetet teremt, főleg, hogy sok sávtartományt az 5G-vel párhuzamosan pályáznak. A frekvenciatartományok menedzselése az elmúlt kb. 10-15 évben egyre durván kihívás, de nincs rá jó globális válasz, igyekeznek az országok együttműködni, de ez is egy olyan eset, amikor a piac gyorsabb választ vár, mint amit a hatóságok adni tudnak, ilyenkor jönnek az utólagos szabályok...

Önmagában az, hogy több tízezer műhold kering mondjuk 400 és 1200 km között, még nem akkora nagy probléma, ha pontosan ismerik a pályájukat, és adott esetben a műholdak képesek kis mértékű módosításra, hogy elkerüljék az összeütközést. Ezért is kell ebben az esetben átfedés a műholdak között. A pálya pár km-es módosítása hétköznapi esetnek kell minősüljün. A probléma az, hogy űrszemét, vagyis nem irányítható testekből lehetőleg ne legyen túl sok. Illetve ha van, akkor is pontosan ismerni kell a pályáját.

A cikkbe nem került be a SMOG-P műhold például, ami a második (és az ATL-el a harmadik) Magyar műhold. De például az Egyesült Államokban ezt nem lehetett volna elindítani, mert 5x5x5 cm-es, vagyis minden irányban pont fele az 1U szabvány cubesatoknak, mint ami például az első Magyar műhold, a MASAT-1 volt. A készítők nagyon büszkék arra, hogy ilyen kis méretbe is mi mindent zsúfoltak bele, de közben az űrbéli testeket követő ügynökségek össze-vissza szenvendek, hogy pénzt kerítsenek a még jobb és érzékenyebb radarok kiépítésére, mert eddig nagyjából 10 cm volt az a határ, amit 1000 km-en belül stabilan mindig észleltek. A még kisebb, ráadásul nem irányítható PQ méretű műholdak sok kérdést felvetnek. (A margóra: ettől még minden dícséret megilleti a BME munkatársait és a SMOG programban részt vevőket, nem akarok tiszteletlen lenni velük!)

Ezt például sajnos a cikkben már nem tudtam kifejteni...

Itt látható amúgy a MASAT-1 és a SMOG-P arányosan:

[ Szerkesztve ]


llax
(senior tag)

"Az FCC adott nekik engedélyt, oké, de végez megfelelő mélységű hatásvizsgálatokat is előtte?"

Ha a végletekig le akarjuk egyszerűsíteni a dolgot:
Egy ideig akadékoskodtak. De miután az USA-ban tízmillióknak nincs normális netelérése és a kormányzati szervek (különösen haderőnemek) is meglátták a lehetőséget benne, kb. oda sem nézve nyomják a pecsétet...

Ha a cél az alap probléma megoldása lenne és sehol nem akarnának versenyezni a földi szolgáltatókkal (értelemszerűen nem az optikával vagy minőségi kábellel), akkor sok helyett "csak" néhány ezer műhold kellene (de fejlettebb, mint amit most indítanak). Még nincs kicsukva, hogy ez lesz a végső megvalósulás, úgy is, hogy közben 40k műholdról is beszélgetnek...


Cifu
(nagyúr)
Blog

Gondolkodtam, hogy beleírjam a katonai felhasználás esetét, mert sokan vakarták a korábbi cikknél is, hogy ugyan ki fog erre előfizetni. Aztán azóta nagyjából mindenki realizálta, hogy ez egy olcsó és brutálisan sokrétű adatkapcsolatot nyújt a hadseregnek globálisan. Ráadásul alapból lesz ahogy most kinéz, legalább 3 alternatíva a meglévők (O3b és Iridium Next) mellé...


llax
(senior tag)

Annyiból szerencsés lett volna (akár a PH közösségét is ismerve), hogy a "miért engedik ezt?" kérdés talán kevesebbszer merülne fel.

Az USAF-al most nagyon "összepuszilkóztak" (voltak és lesznek közös tesztek). Az egyik félnek ott a remény a low latency kommunikációra, a másik már látja a karán felé cammogó fejőstehenet.


Cifu
(nagyúr)
Blog

Tessék, a végére két bekezdést beraktam még... :)


jbush
(tag)

Szokés szerint remek cikk, köszönjük! :R
Ment egy PM is.


llax
(senior tag)

Még nem járok ott :)


Fred23
(nagyúr)

Köszönöm, most értem a végére csak, kis megszakításokkal olvastam el úgy 2 óra alatt! :)


llax
(senior tag)

Kis javítanivaló:

A Starship oldalon 2x van SN1 szétesős videó, az Mk1+SN1 helyett.

+ ugyanott "A texasi gyártelep kvázi le is állt a „verseny” után"
helyett a floridai állt le / költözött el (de új hely is majdnem áll most, több cuccot Texasba szállítottak). Egyébként az ott legyártott gyűrűk jó része mérethibás volt.

" a felület is sokkal simább, igényesebb volt (persze csak az Mk.1-hez viszonyítva)."
Ha láttad volna, mit szívtak az összeillesztéssel néha. Egyik oldalon kikalapálja a dudrot, megjelenik a másik oldalon :D (néha élő közvetítésben is láttam) Szóval az SN1 sem "simán" lett sima, sőt, nem is annyira lett sima... Már az előtt eldőlt, hogy ez nem repül sehová, mielőtt kivitték volna az "indítópadra". Addigra már tweet-elte Musk, hogy 3 Raptor először az SN2 alá kerül, az SN1 alá csak 1 (vélhetően földi tesztekhez). Simábbnak ígérte Musk az SN2-t, aminek büszkén tweet-elte is az alkatrészeit, amiből aztán mégse SN2, hanem egy újabb teszttartály lett (~tegnap-tegnapelőtt).

Raptoroknál SN20+-nál tartanak, a 300bar/250t verziók eleinte minden értelemben fixek lesznek (se throttling, se gimbal), mondjuk nagy számú hajtómű esetén sok ilyet közéjük lehet "csempészni".

[ Szerkesztve ]


Cifu
(nagyúr)
Blog

Javítottam! :R

Ha láttad volna, mit szívtak az összeillesztéssel néha.

Láttam, de azt Musk is megmondta, most a cél egy szuborbitális repülésre képes "víztorony" legyártása volt a feladat. Nem várták és nem is várhatják el a tökéletességet. Az Mk.1-hez képest az SN1 egy nagyságrendi ugrás. Ha az SN1 is fejlődik ennyit, akkor az SN10 környékére már belejönnek, beletanulnak annyira, hogy nem lesz ilyen Benny Hill show a gyűrűk összeillesztése.

Raptoroknál SN20+-nál tartanak, a 300bar/250t verziók eleinte minden értelemben fixek lesznek (se throttling, se gimbal), mondjuk nagy számú hajtómű esetén sok ilyet közéjük lehet "csempészni".

Yepp, de ugye az a Super Heavy-nél lesz téma inkább. Arról meg konkrétan alig tudunk valamit. Még azt se, hogy hány hajtóműve lesz... :D


NomadND1
(senior tag)

Profi és hiánypótló írás :R :R


llax
(senior tag)

"Yepp, de ugye az a Super Heavy-nél lesz téma inkább."

Raptort se láttunk még olyat :) Mindenesetre van realitása a nagyobb tolóerőnek, ha egyszerűsítenek a szerkezeten. Az SH-n a felénél több is lehet olyan. Ez is nagyban befolyásolja, hogy végül mennyi kell alá. Még nagyon képlékeny minden. (az SS-nél is...)


kamov.
(újonc)

Jó cikk.
Amit viszont észrevettem, hogy a Starliner szuborbitális kezdeti pályája nem NASA, hanem Boeing kérés.
Itt is olvasható.

https://www.nasaspaceflight.com/2019/12/boeing-ula-momentous-starliner-uncrewed-test-flight/

A Crew Dragont a Falcon-9 egyből orbitlás pályára viszi, hasonlóan ahogy a Szojuzoknál is történik a dolog.


llax
(senior tag)

A Crew Dragon is egy viszonylag lapos, így extra delta-v igényű repüléssel indul, csak ott gondolom az F9-ben ehhez bőven van tartalék.


UnA
(Korrektor)
Blog

"az űrhajó és a rakéta belső órája 11 órányi eltéréssel bírt"

Nekem ez a kedvencem. ;)

Persze én is sokszor láttam már hibás órát szerveren (régen), de a 11 óra az azért vicces, mert nem is értem, hogy melyik helyi idő lehetett ez...


llax
(senior tag)

Ez az, amit az űrhajósok egy checklist alkalmával, még a Földön kiszúrhattak volna (a szinkron hiányát kevésbé). Mondjuk ez a telemetrián is észrevehették volna, a repülés bármely szakaszában...

Nem tudom, tudod-e, de a Starilner-nek ez volt a veszélytelenebb szoftverhibája (ha semmi nem sikerül, max leszállnak 1 keringés után - esetleg vízre). Egy nagyon sokkal súlyosabb, valódi katasztrófa esélyével fenyegető csak később derült ki. (az majd mehet a 2020-as összefoglalóba - vagy ha esetleg külön ír róla Cifu - mondjuk annak csak minden vizsgálat lezárulta után lenne komolyabban értelme)

[ Szerkesztve ]


Letsgo2Mars
(újonc)

Jó tömény cikk, köszi, szinte feldolgozhatatlan.

Szerintetek elindul 2022-ben a tervezett két cargo Starship a Marsra?


gafz
(csendes tag)

Hmmm... talán akkorra már kibírja az aktuális prototípus a nyomáspróbát. :)


llax
(senior tag)

Kevés esély van rá.
Nem nulla, de kevés, több okból is, vannak olyan dolgok is, amik nem a SpaceX-en múlnak.

[ Szerkesztve ]

üzenetek