üzenetek

hozzászólások


Teasüti
(nagyúr)
Blog

Megkopott ismereteim alapján eleve nem értem mi értelme 20 kHz fölé menni. :N
Egy CD formátumú zenében nincsenek ilyen magas hangok. DVD se megy fel ilyen magasra.
24 bites zenéhez mondjuk nem sokszor volt szerencsém, de meglepődnék rajta.
Eleve az emberi fül... blah blah blah.
Vmi olyasmi rémlik, hogy állítólag (csak erős idegzetűeknek: audiofil zagyvaság következik :D ) az ilyen ultra magas hangok töltik meg a zenét élettel, vagy vmi ilyesmi. :)) Gyakorlatilag nem is halljuk, de mindegy...

Értem amit mondasz, de ez a gyakorlatban mekkora eltéréseket jelent a névlegestől?
Ha mondjuk a határon nem -3 dB, hanem mondjuk -15. Bár akkor még mindig nem ismeretes a meredeksége a görbének.

A másik meg, ha egy surround rendszerbe illesztesz két ilyen front-ot, akkor meg amúgy is szinte mindegy meddig megy le, mert 120 hz-nél, vagy följebb már levágod a cikk értelmében.
Vagyis elégséges feltétel a szatellitektől, hogy hozzák a vágási frekit átvitelben, alatta meg úgyis mindegy.
Na most ha ez a feltétel adott, akkor meg már elegendő egy vágási freki minden hangfalra, alatta csak a szub fog szólni.
Szóval még mindig nem egészen értem mire ez a nagy cécó. :B

Ha meg átváltunk sztereó üzemmódba zenehallgatáshoz (2.0 és nem 2.1!!), akkor meg a szub nem játszik, csak a front-ok, szóval megint mindegy.

[ Szerkesztve ]


Teasüti
(nagyúr)
Blog

Tovább viszem: van annak jelentősége hol van a keresztváltó frekvenciája?
Ha a szub meg tudja jeleníteni a magasabb hangokat, akkor gyakorlatilag oda rakjuk a vágást, ahova nem szégyelljük. Ha a hangfalak le tudnak menni adott szintre, akkor a szub is fel tud jönni adott frekvenciáig.
Példa: ha a hangfalak átviteli görbéje még szép vízszintes pl. 50 Hz-ig, és a szub is fel tud menni egészen 200 Hz-ig, akkor 50 és 200 között gyakorlatilag oda rakod a vágást, ahova szimpatikus.
Erről mit lehet tudni?

Én abból szoktam kiindulni, hogy minél kevesebb dolga van egy hangszórónak, annál jobb.
Ezért szoktam mondjuk lejjebb rakni a 3 utas hangfalakat, hogy a szubnak minél könnyebb legyen.


Patice
(nagyúr)
Blog

Az én ismereteim alapján csak az az értelme 20 kHz fölé menni, mert a felharmonikusok hatása az alsóbb tartományokban is érvényesül. A mély hangoknál is ez a helyzet. A szub-basszusokat nem hallod, hanem érzed.

(CD formátumban 22 kHz-nél van a felső limit kb.)

De tényleg nem is ez a lényeg. A skála másik vége miatt linkeltem be amúgy. Az első hangfal esetében nem igazán hiszem el, hogy az le tud menni 30 Hz-ig lineárisan. A másodiknál már hihetőbb a 32 Hz, de ott már megírják pontosan, hogy az az a pont, amettől kezdve esni fog az átviteli görbe. Addig szinte lineárisan szól.

A gyakorlatban a -3 vagy -6 dB-es pontokat szokták megadni, de akár membrán-átmérő alapján is egész jó közelítő értéket lehet belőni. Egy 13 centis (~5"-os) membrán 85-80 Hz-ig képes lineárisan szólni fizikai alapon, egy 15 centis (~ 6"-os) membrán már 75-70 Hz-nél kezd vége lenni.

Ez nem azt jelenti, hogy alatta már nem is szól, csak jóval gyengébben kezd el sugározni adott frekvenciát. A mély hangok előállítása a többi hanghoz képest jóval több energiát igényel, és a nagy amplitudójú mebmrán mozgások miatt adott hangszóró torzabban tudja csal sugározni a többi frekit.

Ezért fontos, hogy meddig tud lineárisan lemenni egy doboz, mert az ez alatti frekiket érdemes átirányítani egy mélynyomóra.

Az LFE csatorna limitje a 120 Hz, nem a vágási frekvencia. :))


Patice
(nagyúr)
Blog

"Én abból szoktam kiindulni, hogy minél kevesebb dolga van egy hangszórónak, annál jobb."

Induljunk ki tényleg ebből.

Azt jól gondolod, hogy az általad leírt esetben 200 és 50 Hz közé bárhová rakhatnám a keresztezési frekit.

De az első mondatból kiindulva, az sem túl jó választás, ha nagyon magasra állítod. A sok mély hanggal azért a mélyládának is meg kell birkóznia. Minél egyszerűbb, gyengébb képességű a mélynyomó, ez annál nehezebb feladat neki.

Azért csak dolgozzanak a többi hangszórók is addig amíg lineárisak. :))

Kérdés még, hogy te meddig hallod irányítottnak a mély hangokat. Vannak akik már 200 Hz-től nem tudják belőni, van aki csak 80 Hz alatt.

A példádnál maradva, ha a dobozod lineáris 50 Hz-ig, akkor mozinál a vágási frekit erre a doboz-párra 50 Hz-re raknám, vagy esetleg pár Hz-el feljebb, mondjuk 55 Hz-re.

[ Szerkesztve ]


Teasüti
(nagyúr)
Blog

Akkor lényegében az emberi hallásból kiindulva oda rakjuk a vágást, ami alatt már nem halljuk irányítottnak a hangot?


VoidXs
(nagyúr)
Blog

Nálam a basszus kezelése levágás után EQ-val dől el. A 40 Hz maxra kell menjen, mivel ez szól a legritkábban, viszont egyben a legfontosabb, lényegében ez remegtet meg mindent, 60-80 maradhat alapon, a 100-120 pedig tűnjön el, ez adja a dörmögést a beszédbe.


Teasüti
(nagyúr)
Blog

Olybá tűnik te se olyan hanggal szólaltatod meg a filmeket, ahogy azt a stúdióban szánták. :D
Vagy felemás hangcuccod van?
Mert ott vmi nem illeszkedik, nem harmonizál, az fix.

Nálam akkor torzult a beszédhang, ha a szub jóval hangosabb volt a szatelliteknél.
Hangosabb, mint kéne neki. Persze van, aki így szereti. :)

[ Szerkesztve ]


VoidXs
(nagyúr)
Blog

Ez egy 10k-s Genius, csodát nem kell tőle várni. Szerintem csak azért van erre szükségem, mert az alacsonyabb frekvencia ennek halkabbat is jelent. 5.1 gamer headsetnél semmi gondom, ott EQ nélkül is tökéletes.

[ Szerkesztve ]


Teasüti
(nagyúr)
Blog

Akkor gondolom a mély hang potmétere maxra van tolva, a sima hangerőszabályzást meg nem tudja követi mély már ennél jobban. :)


VoidXs
(nagyúr)
Blog

Az "erősítője" csinálja ezt. Nincsen maxra tolva, csak 80 dB körül, úgy meg úgysem hallgatom.


Revox66
(aktív tag)

Jó írás lett köszi :R

Annyiban szólnék hozzá a témához, hogy a front hangfalak beállításánál vannak ezek a kicsi, és nagy módok, részben egyet értek vele, viszont, ha sztereóban használod nem fog zavarni, hogy a frontok nem szólnak x-hz alatt ? Mindenesetre kipróbálom ha lesz időm rá. Gondolom erősítő függő, nálam yamaha rxv -n 90hz van megadva. :)
Viszont régebben kísérleteztem a centerrel annak némileg jobb hangja volt kis beállításon. :)


#75912448
(addikt)

Nem, mert sztereóra nem használunk subot :) ildomos direct, vagy pure directben módban zenét hallgatni.


nebulo5
(senior tag)

+1 ! És akkor, minden frekvencia a frontokra megy ki!


Revox66
(aktív tag)

Köszönöm a válaszotokat :R


Tirexi
(addikt)
Blog

Na próbáltam azóta rakosgatni de röhögni fogsz... ott adja a legjobb mélyet. Legalább is ahol ülök ott azon a helyen lehet a legszebb mélyeket hallani. Szal még is csak jó az elrendezés SZÁMOMRA.


PuMbA
(titán)

"Kérdés még, hogy te meddig hallod irányítottnak a mély hangokat. Vannak akik már 200 Hz-től nem tudják belőni, van aki csak 80 Hz alatt."

Általánosan mindenki csak 80Hz alatt nem tudja belőni, csak az olcsó bögreszettek miatt találták ki a magasabb beállítást, ami egyértelműen rosszabb hangzást eredményez :) Van olyan eset, hogy pl a 120Hz-et nem tudsz belőni, de ez nem mindig igaz.

[ Szerkesztve ]


Teasüti
(nagyúr)
Blog

Tehát akkor ha 80 Hz-re rakom a keresztváltót, akkor kapom a legideálisabb eredményt?


Patice
(nagyúr)
Blog

Kiindulási pontnak megfelelő. Utána próbálgatod lejjebb feljebb állítani és meghallgatod, melyik tetszik jobban.


PuMbA
(titán)

Ha le tud menni a többi hangfal könnyen 80Hz-ig, akkor még 70-re is mehet :)

[ Szerkesztve ]


krystman
(őstag)

Hát ez sok mindentől függ, hogy hová állítod a ládát. Ez függ attól is, hogy maguk a szatelitek, vagy hangfalak hol fogynak el. Ha lejebb állítod pl 60-70hz-re, miközben a hangfalak meg 100hz-nél elfogynak, akkor hiányos lesz a hangja. Ha meg nagyon fel van véve a láda frekije, és közel van a szekrényhez pl. akkor nagyon puhan a magas mély majd. Érdemes akkor távolabb tenni majd.

üzenetek