üzenetek

hozzászólások


Frawly
(veterán)

Az elég furcsa, az Opus 32 kbps alatt egy VoIP kódeket használ, valamin szűk sávú tömörítést. Ezek szerint nem vágja le, de nyilván a minőség mindenképp kaka lesz, nem lesz alkalmas zenére, ezért nincs értelme arról beszélni, hogy hol vág, hol nem. Mindenképp lo-fi minőséget eredményez. Továbbá de, ha valaki ilyen telón, vagy átlagos hordozható lejátszón hallgatja, átlagosabb fülessel, 10 kHz felett azok elég bajosan visznek át, ha át is visznek kicsivel többet, olyan alacsony dB értékkel, hogy vagy hallhatatlan, mert a hangosabb tartományok elnyomják, vagy torzulásig kell hozzá hajtani a hangerőt, de ennél a minőség megint csorbát szenved. Aki meg rendes 20-20kHz-et ténylegesen tudó berendezésen hallgatja, az meg nem 32-128 kbps-ot használ erre, hanem 320 kbps-ot vagy losslesst, ezért felesleges ezzel foglalkozni.

Egyébként meg rosszul teszi az Opus, hogy alacsony bitrátán nem vág. LAME-sek pont azért vágnak, mert úgy több bitráta jut a jobban hallható tartományokra, és nekik van igazuk. Nem azért vágnak, hogy a hifistákat meg a 20kHz-fetisisztákat szivassák, hanem mert megéri. Tudom, kompromisszum, de az alacsony bitráta mindig kompromisszumos, enélkül is.

Plusz mp3-nál azt is figyelembe kell venni, hogy vágási helytől függetlenül a 16 kHz feletti tartomány kódolása, ha nincs levágva, mindig pontatlanabb, ez a szabványból ered, lásd sfb21 problémája. Természetesen ez is elméleti probléma, mert ennek ellenére ezt a pontatlanságot pszichoakusztiusan azok sem hallják, akik hallanak 16 kHz felett, de elég sokan, főleg a nem fiatalok, úgyse hallanak ennél feljebb.

Teszteken az a mérvadó, amilyen beállítással tömörítve lett. Tehát elfogadott a VBR 128 kbps, akkor is, ha az eredményezett fájl mondjuk 135 kbps-ra sikerül. Ez még ugyanaz a kategória, a lényeg, hogy ne lógjon át a 160 és 192 kbps-os kategóriában, mert az már más műfaj. Néhány encoder tud ABR-t (LAME) vagy CVBR-t (AAC), ezek is VBR-ek, de kicsit pontosabban tartják az átlag bitrátát. De még ezeknél is előfordul, hogy pár kbps-mal több lesz az adott fájl átlagbitrátája. Ebből nem kell ügyet csinálni, meg kapcsolókkal trükközni miatta.

A VBR sose egzakt tudomány. Nálam a 320 kbps-os CVBR és TVBR AAC is kb. 339-349 kbps-os fájlokat gyárt. Az Vorbis oggenc -q8-nak 256 kbps-nak kéne lennie, de sokszor már a 300-hoz van közelebb, és sokszor a -q9 (320 kbps-nak kéne lennie) alig foglal többet. De pl. a -q10 profilnak is 500 kbps-nak kéne lennie, és sokszor csak ilyen 447-459. Ez ahogy sikerül, a tömörítendő fájltól függ.

Korábban azt írtad, hogy: „Az OPUS (letöltés) nálam nem akar nomalizálni, és a VBR-t kell választani.” Erre írom, hogy nem, nem kell, de nagyon ajánlott, és nem érdemes CBR-rel felülbírálni. Ez a CBR még régi beidegződés sok embernél, az mp2-mp3 korszakból, mert ezek a codecek még CBR-re készültek alapvetően. Az ettől modernebbek viszont eleve VBR-re. Mégis sokan abban a tévhitben élnek, hogy a CBR a jobb minőség, pedig nincs így.

[ Szerkesztve ]

üzenetek