üzenetek

hozzászólások


brumi1024
(veterán)

A mindenfelé látható 3er és 5er is gyanúsan otthagyja a Leafet (már a 20d/20i is, a 30d/30i pláne). Nem véletlen prémiumtermék, 200 lóerő környékén indulnak a nagyon sparmodelleket kivéve.

[ Szerkesztve ]


Mura
(csendes tag)

Tévedés:

M5 https://www.youtube.com/watch?v=vvHTN0Yi1t4
RS7 https://www.youtube.com/watch?v=scyYfbL5P9w
Néhány stock és tuning muscle car: https://www.youtube.com/watch?v=4FCb70blEMw
Lamborghini Aventador: https://www.youtube.com/watch?v=_NnNEuxqoPo
Nissan GT-R: https://www.youtube.com/watch?v=zEr5cbkNabY

1/4 mérföldön a Tesla jelenleg csak nagyon egzotikus autókkal verhető (Romac Concept, LaFerrari).


D1Rect
(félisten)
Blog

Olyan dologról vitatkozol, amit soha nem láttál élőben, fogalmad sincs róla, ezért játszol autóskártyát.
Tessék elmenni, megnézni és akkor érted miről van szó.


Mura
(csendes tag)

Javaslom, hogy olvasd el ezt a cikket:

https://danielmiessler.com/study/horsepower/

Szépen elmagyarázza, hogy mi is a forgatónyomaték és a kerekeken leadott teljesítmény összefüggése a gyorsulással. A motor névleges nyomatéka és teljesítménye ugyanis az autóskártyán kívül nem sok helyen használható a napi gyakorlatban, ha két teljesen különböző jellegű erőátvitellel rendelkező járművel van dolgunk.

Nézzük az adatokat. A BMW 320d motorja főtengelyen 380 Nm-t ad le 1750 és 2750 fordulat között. Hanyagoljuk el a hajtásláncon keletkező veszteségeket és tételezzük fel, hogy a teljes nyomaték átjut a kerekekre (nem így van, de az már bonyolult lenne). Az 1. sebességben a váltó áttétele 1:4,110, tehát a főtengely minden 4,11 fordulatára tesz meg 1 fordulatot (6. fokozatban ez már csak 0,659:1). A fizika tehát azt diktálja, hogy a motor 380 Nm forgatónyomatéka 4,11-szeresen jelentkezik a váltó után, így ez komoly 1561,8 Nm (elméletben). Combos.

A Nissan Leaf I ezzel szemben 280 Nm nyomatékot ad le a főtengelyen - azonban ez egy fix , 7.9377:1-es áttételen megy keresztül. Ez tehát azt jelenti, hogy 2222,556 Nm lesz belőle (ez is csak elmélet, bár a veszteségek váltómű és kuplung, valamint kardántengely és hátsó differenciálmű hiányában kisebbek).

Mindehhez jön, hogy a Leaf nyomatéka 0 fordulattól rendelkezésre áll, míg a 320d nyomatéka 1000-es fordulattól kezd felépülni és majdnem lineárisan növekszik 1750-ig, majd 2750 után gyorsan leesik (bár a teljesítmény-maximumot 4000 rpm-nél éri el).

Szerintem olvass utána, érdekes terület.


Mura
(csendes tag)

A róka és a szőlő
Ezopusz meséje

A róka aranyló napsütésben szaladt keresztül a mezőn. Hegyes füleivel feszülten figyelt. Beleszimatolt a levegőbe, hogy érezhető-e valamilyen veszély. Mivel róka volt, minden embert ellenségnek tekintett. A szőlőtőkék végénél megállt. Több ezer összevissza tekeredő szőlővessző fonta be a magas karókat, a vesszőkről pedig hatalmas, zamatos szőlőfürtök lógtak.
– Lopok egy kicsit, mielőtt a gazda ideér – határozta el magát. Felágaskodott és megpróbálta elérni a legközelebbi fürtöt, de az túl magasan volt. Fogát vicsorgatva hátrált, és a levegőbe ugrott, de elvétette. Dühében morogva ismét nekiveselkedett. Több mint egy órán keresztül rohangált és ugrált, de egyetlen szőlőfürtöt sem tudott elérni.
Végül feladta és elsompolygott.
– Tulajdonképpen nem is akartam azokat a fürtöket – mormogta. – Úgyis savanyúak és íztelenek.


Mura
(csendes tag)

Ha a parasztos megoldásra vagy kíváncsi: a parasztnak családi háza van falun, és van hozzá szín vagy pajta, ahol van konnektor, mert a traktorhoz úgyis kell (kerékcserénél nyomatékkulcs, szerelésnél fúró/flex és a többi). Oda beáll az autóval és bedugja az ESVE-t, az autó pedig szépen feltölt.

[ Szerkesztve ]


brumi1024
(veterán)

Model X-ről volt szó és F90-ről, nem F10-ről, ahogy azt a linken láthattad volna.

(#144) Mura: Ezt én értem, de megint csak: miért számít az állítás és a cáfolat szempontjából? Ezen a linken valós mérések találhatók, nem elmélet.

[ Szerkesztve ]


dnelb
(veterán)

Hagyd, ők ezt ÉRZIK, a mért adat nem számít, nem az a valóság, hanem amit éééreznek :DDD
az 1.3 swift is gyorsnak érződik mert gagyi a kasztni meg nulla a szigetelés :D itt nagy a nyomaték aztán behaluzzák hogy fuudegyors, de a 8.5s akkor is csak 8.5s ;]
autopályán meg 85 tempomat ;]

[ Szerkesztve ]


brumi1024
(veterán)

A cikk amúgy érdekesnek tűnik, megnézem, köszi. Utoljára a Koenigsegg Regera-nál volt egész jól végigszámolva, miért úgy rakták össze ahogy.

Tesla mivel verhető témához: McLaren 720S nagyon csúnyán veri.

[ Szerkesztve ]


D1Rect
(félisten)
Blog

Fogd már fel, hogy az emberek közúton nem úgy indulnak el, mint amikor mérik az időt egy lezárt versenypályán.

Ennyi idő alatt ezt egy 3 éves is megértette volna.


dnelb
(veterán)

Az egész onnan indult el hogy az elektromos mindent IS ver lámpánál.. Jah persze, neki szabad padlóval indulni, a többieknek nem? Így nyilván ver mindent.. A leaf2 padlóval annyit tud mint egy 130 lovas 160nm 1.1 tonnás szívó benzin, ettől vagytok leseggelve. :N

[ Szerkesztve ]


bambano
(titán)
Blog

"Fogd már fel, hogy az emberek közúton nem úgy indulnak el, mint amikor": tehát az, hogy dr. mura másodnick lerajtolt egy csomó dízelt a lámpánál, akiknek fogalma sem volt arról, hogy Palik vonyítva közvetíti a versenyt, amiben részt vesznek, az akkor már hiteles infó?

illetve: (#143) D1Rect "Olyan dologról vitatkozol, amit soha nem láttál élőben, fogalmad sincs róla": mondod ezt, mikor te pont ugyanezt követed el? neked sincs fogalmad, milyen autóval járok, mégis erőlködsz, hogy de biztos legyorsul a sminkelő leafes.

ez volt az egyik legelső állítás a témában: "Gyakorlatból mondom, hogy 0-50 vagy 0-70 között (ami ugye a városi megengedett) egy TDI sem tartja az ütemet egy lepadlózott villanyautóval.". most a "gyakorlatból mondom" kitétel vagy azt jelenti, hogy csak azokról a tdi-kről nyilatkozik, amikkel ő találkozott, akkor az állítás igaz lehet, ő minden rozsdás olajkályhát lenyomott. ha meg továbbra is forszírozza, hogy az "egy tdi sem" azt jelenti, hogy *minden* tdi, akkor meg továbbra is hülyeséget beszél.

közben azt is látom, hogy a téves állítás bizonyítására történő erőlködésben a leaf titokban kicserélődött teslára. pedig a kettő nem egy kategória. szerintem menjünk vissza a gyökerekhez, beszéljünk arról, hogy a dr. mura régebbi leafjet meg lehet-e előzni lámpánál, és ha igen, mivel. szerintem egy m550d-vel biztosan, de abban is komolyan hiszek, hogy annál szerényebb autókkal is.

még"visszább" térve, (#9) brumi1024-ben ez az észrevétel hangzott el a cikkben szereplő mondattal kapcsolatban: "ami miatt vigyorog a sofőr, a többi autós pedig inkább megdöbben: a 7,9 másodperces 0-100 km/h gyorsulás simán a hothatch kategória" hogy ez gyenge hothatchnek, és ebben teljesen igaza van. az én mostani autóm 7.5-öt megy 0-100-on, pedig egy túlsúlyos túrakocsi, semmi hothatch. úgyhogy már az is kétséges, egy 0-50-en, de pláne egy 0-70-en elém tudna-e állni dr. mura gyengébb leafje egy lámpától, de hogy utána csak a kipufogómat nézné, az biztos. funkcionális analfabéták kedvéért: nem azt írtam, hogy hamarabb végezne-e a 0-50-nel, hanem azt kérdőjelezem meg, hogy nyerne-e annyit, hogy biztonságosan besoroljon elém. szerintem nem.


Lami66
(őstag)

Az alapvető probléma nem az, hogy téved/lódít amikor azt állítja, az Ő SAJÁT eautója legyorsul mindenkit, hanem, hogy olyanok hadakoznak vele akik ellenérveiket a netről guglizzák össsze és nem a saját garázsukból. Mindössze ez a probléma: guglihuszárok vs. valós mindennapos élettapasztalat.


dnelb
(veterán)

Ha ez a probléma, akkor nyomhatunk egy 0-130-at bármikor, csak szólj :D Legalább meglátod milyen amikor tudják hogy verseny van, nem csak azt hiszed... ;]

[ Szerkesztve ]


.DLL
(veterán)
Blog

A váltók után még szokott lenni egy "final drive gear" ami a differenciálműben van. Ott is létrejön még egy redukció: kb. 4-szeres, ezt akár cserélni is lehet, ha kapni lehet az autóhoz más áttételű difit.
Itt a srác a Honda S2000-esében tervezi a final drive cseréjét, azt elemzi, hogy jobban gyorsulhat-e: [Engineering Explained]
Szóval ezt még vedd hozzá a végső nyomaték kiszámításakor.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Btw, ezzel a véleményemmel általában egyedül vagyok, de szerintem az állandó-mágneses elektromos autókba is kellene egy 2 fokozatú váltó, mert autópálya tempónál a fix áttétel miatt folyamatosan 10000 RPM körül kell pörögnie a motornak, ahol a nyomatékgörbéje már meredeken megy lefelé. Oké, teljesítménye a magas fordulatszám miatt még van, de már akkor is kevesebb, és a hatásfok sem a csúcson áll, pedig az lényeges szempont lenne energiafelhasználás miatt. Ezek a csúcsok ahogy néztem néhány meghajtó motorról amit találtam olyan 6000 RPM körül vannak, folyamatos üzemet e körülre kéne belőni.

Tehát autópálya fokozatban olyanra tervezném az áttételt, hogy az adott kerékméretnél mondjuk a 140km/h-hoz tartozó motor fordulat, az a folyamatos teljesítménygörbe csúcsára essen (vagy e csúcs, és a hatásfok-csúcs közé).

El tudna indulni akár ilyen áttétel mellett is, de azért mégiscsak lassabb lenne, és a motort hosszabb ideig kellene nagy indítóárammal táplálni, azért valljuk be, hiába van 0-tól "teljes nyomaték", ezt az elektronikák okosan adagolják egy görbe szerint, hogy a cucc hosszú életű legyen. De amint a fenti videóból is lejön, egy nagyobb arányú áttétel segít a gyors elindulásban és az elektromos motornak is van egy ideális tartománya, ami se nem 0 se nem 10000, ezt azért lássuk be.
Tehát lenne egy "városi" fokozat 100-110km/h-ig, ami az autópálya fokozatnál erősebb redukciót és nagyobb nyomatékot eredményezne, így az elektronikát és a motort kímélve lehetne jobban elindulni, és városban dinamikusabban közlekedni. Ha meg autópályázni kell, és a sebesség átlépi a 100-110km/h-t akkor a váltó átkapcsol a fentebb vázolt fokozatba, és a motor fordulat a még nyomatékos 5-7 ezres tarttományba eshet vissza.

AC indukciós motorok, mint a Tesláé jobban "szeretik" a magas fordulatot is cserébe alapból kisebb a hatásfokuk. Az állandó mégneseseknek nagyon jó a csúcs hatásfokuk, de a fordulatszámtartományuk (idális) az szűkebb. Kérdés, hogy tudnának-e olyan egyszerű, jó hatásfokú 2 gangos váltót csinálni, aminek a vesztesége nem nyeli le a váltásból származó hatékonyabb üzemet a motor felől, sőt nem csak hogy nem nyeli le, hanem még meg is érné belepakolni (anyagilag). Ezzel persze saját magam is megkérdőjelezem, de csak így lehet nyitottnak maradni. :) Mindenesetre Formula-E-ben eléggé megy a fejlesztés, hogy ki milyen áttételes-váltós-nem váltós autóból hozza ki a legtöbbet. Nem csak az időből, hanem az energiából is. És ezek a tapasztalatok mindenkinek jók lesznek majd a későbbiekben.

[ Szerkesztve ]


Lami66
(őstag)

Beszéld le Mura-val. Elvége őt akaod cáfolni. De ne egy 0-130 at nyomjatok le hanem harminc darab 0-70et


D1Rect
(félisten)
Blog

Akkor mégis érthetően írtam le, hogy miről van szó. Megnyugodtam, hogy nem én vagyok a hülye.

(#154) Krisztián: Mindig vannak idióták, akik egy motoros elindulásra azt hiszik, hogy versenyezni akarsz.
Pedig nem, motorral csak így indul el az ember, az elektromos autó ugyanez pepitában.


brumi1024
(veterán)

Hát ez nagyon mellément.

[ Szerkesztve ]


gyurica úr
(tag)

Oké, lemennek az árak (nő a fizetés:-) )legyen elérhető az elektromos autó sokkal jobban mint most. Akkor hogy fogják tölteni?

Töltőállomásokon, plázában, mhelyen, akárhol van 2-3-4 hely, és igény lenne 8-10-re.

Lakótelepen, több emeletes házakban ahol nincsmélygarázs, hogy fogják tölteni az autókat?

Benzinkuton megáll az autópályán 10 autó és van 4-6 töltési lehetőség. Akkor aki később jött az várakozik fél órát a másikra, majd a saját fél óráját is kivárja mert nincs más lehetőség?

jelenleg nem alkalmas se hosszútávra, se nagy tömegben az elektromos autó a mindennapi használatra.

városban, ingázásra, családi házhoz valószínűleg igen.

Szívesen olvasnék egy CNG-s tesztet összehasonlítva egy elektromossal, és egy hibriddel.


bambano
(titán)
Blog

totalcaron volt cng-s "teszt", elmentek egy bemutatóra egy cng-s zafirával, és leírták az úti élményeiket, érzéseiket. az alapján az jött ki, hogy a cng még annyira sem használható, mint a villany.

a jelenleg használható alternatíva a jelenben az lpg, illetve a jövőben a mesterséges benzin lesz. szerintem soha nem fogjuk legyőzni azt a különbséget, hogy az akkupakkoknál KW-okról beszélünk, a benzinnél meg MJ-okról.

üzenetek