üzenetek

hozzászólások


.DLL
(veterán)
Blog

Egy több év múlva lehetséges jövőt hasonlítasz a mostani jelenhez. :D
"Oké, lemennek az árak (nő a fizetés:-) )legyen elérhető az elektromos autó sokkal jobban mint most."

Tehát oké, vegyük úgy, hogy majd lemennek egyszer az árak, s nagyobb tömegben elérhető lesz. Az nem most lesz.... én 10 évet mondanék erre, és akkor sem lesz Suzuki gyakoriságú.

Ahogy nő az igény, azzal együtt kell az infrastruktúrát is kiépíteni. Az ELMŰ, az egyik rendezvényen azt mondta, hogy a jelenlegi hálózat elbírná ha most az itthon futó autók 30%-a elektromos lenne. Nyilván ebben főként az éjszakai töltés van benne. 30% az rengeteg, jelenleg 1% alatti az elektromos autók aránya (talán még a PHEV-kkel együtt is).
Persze nyilván, a hálózatot is fejleszteni kell majd, de ez és a töltőpontok kiépítése addig nem fog elszaporodni amíg ingyenes a közületi töltés. Viszont addig ingyenes, amíg kevés e-autó van. Ez az ördögi kör.

A cél az lenne, hogy minden parkolóhelyen legyenek töltőpontok, lakótelepen gyorsan végig lehetne szórni az egészet normál, 230V-os oszlopokkal, kell rájuk egy RFID/NFC felület, az autóhoz meg egy kártya vagy telefonos reg., amit a töltés kezdetekor le kell csippantani az oszlopon, hó végén meg jön a számla, és ennyi. De ez még nagyon nincs sehol.

[ Szerkesztve ]


Lami66
(őstag)

Én kizártnak tartom,, hogy hosszabb távon abba az irányba menne az eautó tankolás, hogy pl. az elektromos művek mindenhova töltőt rak. Mondjuk minden villanyoszlopra és parkolók köré. Meg lehetne csinálni de az emberek nem fognak órákig tankolni.Mégl fél óra is macerás a rohanó világunkban akármilyen szupertöltéssel.
Egy fokkal valószínűbbnek tartom a cserélhető akkus rendszert, ahol az akku nem a kocsi tulajdonosáé hanem pl. a Mol-é. Bemész a benzinkútra, három perc alatt kicserélik az akkut egy teljesen feltötöttre és mehetsz tovább. Ennek az akadálya a sokféle akku lesz, hacsak nem szabványosítanak.
Még valószínűbbnek tartom ,hogy a jelenlegi akkus módszer csak kényszer szülte megoldás, és alapvetően másfelé fordul az energiatárolás módja. Pl. nem akkut tesznek a kocsikba hanem szuperkondenzátorokat, amikkel ugyan mindössze 50 km. lesz a hatótáv, viszont másodpercek alatt feltölthető akár egy piros lámpás ácsorgás alatt az úttestbe épített töltőlapkon megállva automatikusan.


bambano
(titán)
Blog

50 kilométer hatótávhoz a poszt szerint 7-9 KWh energia kell.
fejben saccolva: 230 voltról 40 amperrel veszteségmentes töltést számolva 1 óra alatt tölti fel a szuperkapacitást.
akkor egy perces töltéshez ennek a hatvanszorosa kell, az 2400 amper. egy másodperces töltéshez megint a 60x-osa kell, vagyis 144 ezer amper. másodperceket írtál, ezért legyen 5, akkor nagyságrendileg 30 KA-rel kell tölteni a szuperkapacitást, hogy pár másodperc alatt belemenjen 50 kilométerre elegendő energia.

30 kiloamperrel bármit meg lehet olvasztani, ami manapság az úton gurul, és ezen az sem változtat jelentősen, ha nem 230 volton töltöd, hanem nagyobbon.

szerintem még a víziók esetén is tartózkodjunk az ekkora marhaságoktól.


Lami66
(őstag)

Kicsit jobban kifejtem, mert látom, sikerült megtalálni a "miért hülyeség ez így ahogy van" faktort.
Nézzük hol lehet faragni ezeken a számokon.
A probléma ott van, hogy Te rögtön kőbe vésted, hogy 1 szálon töltődik a kondi 240V-al. És ezen korlátokkal kell másodpercek alatt 9 kWh-át átpumpálni. Szóval át kell lépni az egy kábel/240 Volt korlátokat
Ha nem 240V, hanem 400V (ipari áram) akkor már nem egy óra hanem 35 perc, de én gavallér vagyok, legyen 40 perc.
Ha nem egy szálon töltődik, hanem 10 szálon párhuzamosan, akkor már nem 40 perc hanem csak 4. Mindez 0-ról 100% esetén. Egy átlagos tankolás is eltart kb ennyi ideig, persze az nem 40 km-enként történik. De a gyakorlat nem így működik, még diesel esetén sem, hogy nullánál tankolsz és mindig tele rakod (gondoljunk pl. a mobiltelefon töltésre)
Itt átváltok másodpercekre, mert percekben macerás. Tehát tartunk 4 percnél =240 másodperc (10 szálon 400V-tal). Ezzel el tudsz menni elméletileg 50 km-t, de legyen csak 40 (engedtem 20 %-ot). Egy városban, még akár Budapest és közvetlen környéke ez már működőképes. De mi van ha közben valamilyen módon kap energia utánpótlást? Ha nem 40 km-enként áll meg 4 percre, hanem pl. városban minden nagyobb kereszteződésben, vagy nagyobb parkolókban (mondjuk 4 km-enként, tehát tized annyi energia) akkor a 240 másodperc máris csak 24 másodperc, és kaptál 4 km-nyi energiát. Ennél még piros lámpánál is tovább ácsorogsz.

[ Szerkesztve ]


bambano
(titán)
Blog

elképzeltem az általad kitalált megoldást. lássuk.

"döngetek" 32-vel a hungárián a 3. sávban, mert kifogyóban van a szuperkapacitás. jön egy lámpa, megállok, kiugrom a kocsiból, kiszaladok az út szélén elhelyezett oszlophoz, lecsippantom a kártyámat, hogy az útban levő töltő tudja, hogy nekem kell kiszámlázni. Majd észreveszem, hogy a 10 csatornás töltés nem működik, mert rosszul álltam be, megbeszélem a mögöttem álldogáló sóderes kamaz vezetőjével, hogy tolasson már hátra, mert 5 centivel odébb kell állnom. oké működik már a töltés, ott dekkolok 4 percet, ami 360 másodperc, a 90 másodperces ciklusidőre hangolt lámpáknál ez pont négy kör. ennyi idő alatt kapok 40-50 kilométerre elegendő naftát.

és közben anyám nem csuklik, a sóderes kamaz vezetőjével emelt szintű irodalmi eszmecseréket folytatunk a depresszió megjelenéséről a nagy orosz klasszikusok, kiemelten Tolsztoj műveiben, és a feltorlódott kocsisor vége se lóg a dunába 3 kerülettel alrébb...

mindezt ráadásul úgy, hogyha elém tolakodik valaki a sorban, akkor lehet, hogy én már nem tudok olyan helyen megállni, ahol van az útban töltés, úgyhogy nem Coulombot kapok, hanem lovat, részletre.

tehát komolyra fordítva a szót:

- egy szálon harmincezer amperrel kellene tölteni ahhoz, hogy 5 másodperc alatt belemenjen az 50 kilométerre elég elektron.
- ezt lehet valamilyen szinten csökkenteni, ezen nem is vitatkoztam, csak azt kellene megérteni, hogy ahhoz, hogy olyan szintre csökkentsd a szükséges áramerősséget, ami már elfogadható, olyan szintű párhuzamosításra lenne szükség, amit nem tudsz megoldani. nem 10-esre, hanem alsó hangon 100-asra vagy többre. hogy néz ki egy autó hely a lámpa előtt, ami alatt 100-150 pár 200 amperre tervezett érintkező van, ami sose koszos, sose taposta le a kra3, stb? (megnéztem, egy átlagos ívhegesztő 100 amperrel hegeszt, egy jobb meg 160-nal. tehát ha nem akarod, hogy az autód lendületből odahegedjen a töltő elektródáihoz, akkor sokkal több, mint 200 threadben töltöd).

ha magadtól még nem jöttél volna rá, akkor elmondom neked: ha egy töltő helyen, ahol a 30 ezer amperről lecsökkentették 400 voltos töltéssel és 10 párhuzamos threaddel az áramot 2000 amperre, átzúg egy motoros, az pont úgy fog kinézni, mint amikor a terminátorban sok villámlás közepette megjön a gömb, majd kipereg belőle a főszereplő. és nem mindenkinél lesz gitár [link], mint az ifjú einsteinnél [link], hogy lecsökkentse a túltöltést. szóval átmegy a zebrán egy anyuka egy fémes babakocsival, a kölökből rögtön addams family lesz.

ezt fokozza, hogy hány töltőhelyet alakítasz ki egy lámpánál? és mi a bánatos francot kezdesz a zöldhullámmal? mert most, ha ügyes vagy, a fradi pályánál elkapod a ritmust, és szerencsés esetben csak az árpád hídnál állsz meg, addig csak húzod a szikrát minden töltőpontnál, ami fölött 80-nal eltoltad a verdát, mert nem lehetsz lassabb, mint a mögötted jövő 60 tonnás, agresszív vezetővel felszerelt kamion.

szóval ez az ötlet első látásra is veretes ökörség volt, és második látásra is az maradt.


Lami66
(őstag)

Remélem nem sértődsz meg ha akadémiai professzorokhoz hasonlítalak. Pont olyan vagy, mint azok a komoly tudású emberek, akik kategorikusan kijelentették, hogy a repülés nem lehetséges. És pár évtizeddel előtte az volt a tudomány álláspontja, hogy az emberi test nem bír ki 30 km-nél nagyobb sebességet. Ahogy nagyanyám is tátott szájjal nézte, hogy a fenébe fér bele az az ember abba a kis dobozba. És 40 évvel ezelőtt én sem hittem volna, hogy valaha lesz telefonunk, amikor az igénylésünket be akartuk adni, csak annyit mondott a hivatalnok, hogy ugyan már, a maguk utcájában már van kettőnek is, mit akarnak még.
Szerintem a jövő megoldásait nem mi fogjuk kitalálni.
Amikről beszéltem, már létező és működő technológiák.
Kondenzátoros busz
Cserélhető akkus autók


dr.Mura
(tag)

Az "elektromos autóba váltót" történet teljesen reális, hiszen az elektromotornak is van ideális működési tartománya (egyrészt hatásfok, másrészt nyomaték vagy teljesítmény szempontból - és ezek nem is esnek egybe). Nem annyira "kényes", mint a belső égésű, de ebben is vannak tartalékok.

A váltó azonban hoz több egyértelmű hátrányt - plusz súly, plusz karbantartás, plusz hibalehetőség. Valószínűleg amikor már nincs további optimalizációs lehetőség, akkor mennek majd erre rá (régen a benzinmotorokon is csak 3-4 sebességes váltók voltak, mostanra meg van 10 sebességes is, bár az már inkább csak marketing-történet).

A villany-hajtásban bőven van még optimalizációs lehetőség sok gyártónál - meg kell csak nézni, hogy egy Hyundai Ioniq Electic ugyanazzal a sebességgel és ugyanazon a távon 15-20%-kal kedvezőbb fogyasztást tud produkálni, mint a nála újabb fejlesztésű Leaf II (ami szintén nem egy rossz autó - csak a Hyundai mérnökei valamit jobban csináltak), így egyes körülmények mellett (autópálya, hideg idő) a 28 kWh-s akksival többet megy, mint a Leaf II a 40 kWh-val.


.DLL
(veterán)
Blog

"Mondjuk minden villanyoszlopra és parkolók köré. Meg lehetne csinálni de az emberek nem fognak órákig tankolni."

Éjjel, éjjel, éjjel!
Ha éjjel feltöltődik és teli akkuval indulsz, akkor általában elég lesz a következő este csatlakoztatni.
Nagy utazás az más, oda villámtöltők kellenek, de a válaszom annak szólt aki a garázs nélküli, utcai, társasházi parkolást kérdezte.
A jelen az sajnos még nagyon nem kedvez nekik, mertbgarázs hiányában éjjel nem tudnak tölteni.

(#167) dr.Mura: a nála újabb fejlesztésű Leaf II..."
Elvileg a II. hajtáslánca megegyezik az 1-ével, csakbaz akku nagyobb áramot tud leadni, így hozzá igazították az elektronikát, hogy nagyobb teljesítményt tudjon. Van bennünk chiptuning-potenciál... :)) (kérdés, mennyi és milyen áron)


cousin333
(addikt)
Blog

"egy Hyundai Ioniq Electic ugyanazzal a sebességgel és ugyanazon a távon 15-20%-kal kedvezőbb fogyasztást tud produkálni, mint a nála újabb fejlesztésű Leaf II"

Gyanítom azért, mert a Hyundai könnyebb, gyengébb és nem utolsó sorban jobb a légellenállása (Cw 0,24 vs 0,28, ha jól emlékszem). Tippre kisebb a homlokfelülete is.


cousin333
(addikt)
Blog

Most olvasom, hogy az év második felében érkezik a Leaf 2019-es kiadása E-Plus néven. A fenntartásokkal kezelendő információk alapján egész érdekes (és vállalható) lesz: [link]


.DLL
(veterán)
Blog

Jól hangzik, elektromos modelleknek is kell egy rendes motorválaszték, mint a benzineseknek 1.2, 1.6, 1.8 vagy 2.0, stb.


cousin333
(addikt)
Blog

Úgy tűnik, ez a trend. A Hyundai is "hamarosan" érkezik a Kona Electric modellel, abból eleve két verzió lesz: egy kisebb akksis, gyengébb motorral, meg egy nagyobb, nyilván drágábban.


dr.Mura
(tag)

Az elektromos autók tekintetében egészen más korlátai vannak a hajtásláncnak, mint a belső égésűeknél.

https://www.engineering.com/BIM/ArticleID/11406/Tiny-Electric-Motor-Delivers-80-Horsepower.aspx

Ez a motor pl. 14 kilogramm tömegben 80 le teljesítményt nyújt, és elég kicsi lenne ahhoz, hogy kerekenkénti hajtást is meg tudjon valósítani (torque vectoring és más lehetőségek beleértve). A hatásfok 96%. A szűk keresztmetszet így már nem a motor maga, hanem az azt ellátó elektronika és amögött pedig az akkumlátor-csomag.

Az autó tehát nagyon-nagyon hasonló lesz egy CPU-hoz - ugyanaz a "szilikon", de egészen más teljesítmény, függően attól, hogy a gyártó mit állít be.


bambano
(titán)
Blog

az egy másik topic.


.DLL
(veterán)
Blog

Tudom, Mate Rimac is elmondta, hogy az autóikban is az akkumulátor a szűk keresztmetszet, nem a motor.


D1Rect
(félisten)
Blog

Mindenhol az aksi a szűk keresztmetszet, amikor tényleg jön egy "forradalmi" újítás, akár a költsége, akár a tömege, akár az energiasűrűségben sikerül egy nagyságrendet lépni (10x), már sokkal jobbak lesznek ezek a termékek. (minden ami hordozható és elektromossággal működik)


dr.Mura
(tag)

Ha jobban megnézzük, szépen lassan, "sunnyogva", de ez már most is folyamatban van. 10 éves távlatban nézve (vissza), az akkumlátor költségek töredékére estek, az energiasűrűség pedig többszörösére nőtt.

https://www.researchgate.net/figure/Evolution-of-battery-energy-density-and-cost-Global-EV-outlook-2016_fig3_309313559

Ez nem jelenti azt, hogy "itt van már a Kánaán", hanem annyit, hogy egy forradalmi változás helyett folyamatos, inkrementális javulás van, ami felveti a számítógépeknél és telefonoknál már állandó dilemmát, hogy "most megveszem, vagy várok az egy év múlva kijövő jobbra...".

Ez viszont mindenkinek a saját döntése.


.Szaki.
(addikt)
Blog

Amikor még annyira új volt a Leaf II, hogy balkormányos még nem is készült belőle, akkor vettem egy üléspróbát, és nagyon rendben volt, de azért így látva a Leaf II-t, egy e-Golf mellett durva, hogy mennyivel autószerűbbnek tűnik a germán.


axioma
(veterán)

Van itt a forumban "altalanos" elektromos autos topik? Az indexet ismerem, ott inkabb a barkacsolok vannak, en vennek hasznaltat a kozeljovoben.


dr.Mura
(tag)

Inkább FB-n érdemes. Ott van villanyautós csoport, és szívesen adnak tanácsot is (van mindenféle elektromos autó tulajdonos, kisebb hitviták kialakulnak, de lehet egy jó képet kapni)

üzenetek