üzenetek

hozzászólások


.mf
(veterán)

Szép összefoglaló írás :R

Apró észrevétel:
"És itt elérkeztünk a jelenhez, ugyanis ezután a komplett japán vasúthálózatot privatizálták, és 1987-ben létrejött a JR, azaz a Japan Railway Group (グループ Jeiāru Gurūpu),"

A fordításból kimaradt vagy a JR, vagy ennek fonetikus átirata, ジェイ・アル・グループ (magyarul J R Csoport).
De emellett más privát vasúttársaságok is vannak. Pl. én Oosakában voltam többnyire, s ott a Nankai a domináns helyi járat, viszont távolabbra már JR járatokat kellett keresni.

---

"A nagyszabású fejlesztésekért azonban a cég nagy árat fizetett. Bár a JNR állami tulajdonú volt, mégsem tartozott az országos költségvetésbe, és mint a tömegközlekedés általában, veszteséget termelt. 1987-re 27 billió jen adósságot halmozott fel, és minden megkeresett 100 jenre 147 jen kiadás tartozott, így nem meglepő módon a vállalat kissé csődbe ment. Ennek legfőbb oka épp a nagyon népszerű, de hatalmas költségekkel járó Shinkansen rendszer volt."

Nájsz. Pedig már így is borzasztó drága a hosszabb távú vasúti közlekedés...

"Az első vonal, tehát az igazi Shinkansen a Tōkaidō volt, Tokyo és Osaka között. Hogy miért pont ez?"

Mivel Oosaka az üzleti élet második legfontosabb városa Tokió után (az is csak azért, mert főváros, különben Oosaka lenne).

"A kezdeti egy vonal után ma már lehetőség van Honshu legészakibb pontjáról Kyushu legdélibb csücskébe is eljutni a szuperexpresszel, persze kérdés, hogy anyagilag megéri-e. Jelenleg Shinkansennel utazni mondjuk Fukuokába nem sokkal olcsóbb, mint repülni, ellenben tovább tart, a fapados járatok terjedésével pedig ez az arány könnyen megfordulhat."

Jaja, már egy Tokió-Oosaka út is gondolkodós, pedig ezek még viszonylag "közel" vannak egymáshoz. Shinkansen gyorsabb, de egy fél-fapados repülő olcsóbb. Pl. Kiotó-Tokió utat Shinkansennel tettük meg (N700 ;] ), de vissza Oosakába már repülővel.

" A japánok megszokták, nem tudnak ellene mit tenni, mindenki a mobilját cseszegeti, és nem vesznek tudomást egymásról (ez nem csak a vonatokon van így, hanem úgy általában jellemző a lakosságra)."

Tokióiakra. Mégiscsak egy túltelített, 25 milliós nagyváros, városon belül többórás távokkal, mindenki rühelli a közlekedést.
Nézz majd el egyszer máshová is, kisebb városokba, esetleg falvakba, teljesen más. Sőt, bár az Oosakaiakra is azt mondják, hogy eléggé sietős népesség, de még ott is több tudomást vesznek egymásról.


ledgeri
(nagyúr)

:R


mark77
(tag)

Érdekes a vasúti teherszállítás nincs? Ha van vajon hogyan oldják meg?
Éjszaka, vagy van erre nekik külön hálózat ahol csak tehervonatok mennek.
Futómű=forgóváz minden nagysebességű vonaton hasonló. A tárcsafék másodhegedűs, csak a vonat megállítására használják, amíg lehet visszatáplálnak a hálózatba.
Ha jól tudom a sinkanzen bedől a kanyarban (billenőszekrényes kocsi), hogy ne kelljen nagyon lassítani a kanyarban.

Nálunk is kurva drága a vonat, a szolgáltatás színvonala sajnos elég alacsony.


TK36
(aktív tag)

Akkor hogyan milyen nyelven tájékozódsz, angolul?
Pedig azt hittem, hogy tudsz folyékonyan beszélni japánul és - a cikk folytatásaként - interjút készítesz egy szép japán (mozdony)vezető hölggyel. Többünk nagy megelégedésére képes riport formájában. :))

Ez a japán mozdonyos témának lesz folytatása?


Zsocó
(aktív tag)
Blog

A "Minden vágánypár más és más járathoz tartozik." című képen az égen mintha lenne egy UFO! :Y


Murphistic
(aktív tag)
Blog

Van vasúti teherszállítás, főleg éjszaka. Viszont nem jelentős a kamionok és a hajók miatt. Ha jól tudom elég rugalmasan működik és akár egy konténert is elszállítanak.

Itt látszik tehervonat is: http://www.youtube.com/watch?v=UH5iMFtdBy0


.mf
(veterán)

Dehogyisnem, a cikkben is van rá utalás.
Viszont Japán egy szigetország, a hajózás bonyolítja ott az igazi teherforgalmat kifelé. Belül pedig a domborzat miatt közúti szállítás. Vonat sok helyre nem is jár. Először én is csodálkoztam, amikor repülőről láttam, hogy milyen hegyes-völgyes.


GabN73
(addikt)
Blog

Már hiányoltalak :))

Nissanékhoz nem szeretnél ellátogatni? :)


mave13
(őstag)
Blog

Sziasztok!

old rocker:
Nagyon köszönöm az elismerő szavakat, igazán jól esik egy írótól ilyet hallani.
Dilatációs hézag. És valóban. :) Nem jutott eszembe a neve, amikor írtam, aztán meg elfelejtettem a dolgot.
Szajol biztos, hogy emlékezetben marad még sokáig, mint ahogy Komárom is. Bár ott szerencsére nem történt személyi sérülés. Japánban is voltak durva balesetek, ugyan nem shinkansen vonalakon. Viszont, itt gondolom azonnal elismerte, aki hibázott, általában nem egy ember, hanem egy munkacsoport vállal felelősséget a vezetőtől a legutolsó emberig. És a legfontosabb, hogy tanulnak ezekből a balesetekből, és fejlesztenek, átszerveznek annak érdekében, hogy ne ismétlődhessenek meg.

.mf: köszi, igazad van, a JR valahol elveszett, pótolni fogom. Ugye, aki nem tud japánul, ne akarjon úgy írni. :)
Vannak privátok, én csak a tokiói cégeket ismerem, azokat említettem meg. Több tíz társaság van országszerte, de elég kevés vonal tartozik hozzájuk.
"Nézz majd el egyszer máshová is, kisebb városokba, esetleg falvakba, teljesen más."
Jó lenne, viszont ezt erősen korlátozza a japántudásom hiánya. Kisebb településeken komoly gondban lennék. Majd április első hetében azért eltávolodok kicsit Tokiótól, kíváncsi vagyok milyenek az emberek. A fővárosiakról elég negatívak a tapasztalataim.

mark77:
Van teherszállítás, bár, ahogy a többiek is írják, nem olyan jelentős. Elvétve láttam eddig tehervonatokat, azok a keskeny nyomtávú helyközi vonalakon haladtak. Értelem szerűen a shinkansen pálya ezeknek a szerelvényeknek tabu, a nagy tokiói vonalakon meg napközben 2-3 percenként járnak a szerelvények, nincs lehetőség teherforgalomra. Éjszaka lehet, hogy több tehervonat jár, ezt nem tudom. Minden esetre, nagy teherrendező pályaudvarral Tokióban még nem találkoztam.

TK36:
Főleg angolul, ez a fővárosban nem akkora probléma, persze nyilván azért hátrány. Éttermek, kocsmák 90%-a ezáltal kilőve, és a boltban is elég ciki kézzel-lábbal kommunikálni, nem nagyon szeretem. Utazásnál is hátrány, mert a jó ajánlatok japánul érhetőek csak el, az angol oldalak kissé magas árfolyamon dolgoznak. Buszozás is kizárva, nem tudom elolvasni az állomások nevét, meg ilyen apróságok. Azért, eddig amikor nagyon kellett mindig sikerült megértetnem magam, de nem előnyös így japánba utazni.

"Ez a japán mozdonyos témának lesz folytatása?"
Vonatos folytatás biztos nem lesz, ahhoz túl amatőr vagyok, hogy mélyebbre menjek (már néha így is úgy éreztem, feszegetem a határokat), meg, akit érdekel Wikipédián rengeteg infót találhat. Gondolkodok olyan témán, mint közlekedés Tokióban úgy általában, de ez nagyon halvány ötlet, lehet, hogy az csak egy szimpla blogbejegyzés lesz, mint a többi. Képanyag van hozzá rengeteg, személyes tapasztalat is akad, tehát egy laza hangvételű személyes beszámoló lehet kijönne belőle, csak a háttér hiányzik.

GabN73:
"Nissanékhoz nem szeretnél ellátogatni?"
Yokohama, és Nissan? De, tervben van, utána kell néznem, mennyire komoly is az a múzeum, vagy kiállítás, amit múltkor találtam. Egy gyárlátogatás sem lenne rossz (persze, teljesen kizárt), az Audi is nagyon király volt Győrben... Nagoyába lenne jó eljutni, ott van a Toyota múzeuma, de az esélytelen.


.mf
(veterán)

Igen, japán nyelv ismerete nélkül kicsit bátor :) Akkor pl. Oosaka, az azért elég nagy város, s mivel üzleti központ, ezért angolul is sokan beszélnek. Vagy Kiotó, a turizmus miatt ott is sokan beszélnek, s Kiotó ősszel a momijikor gyönyörű. Sőt, többnyire, ha beszélni/beszélgetni kezdtem, először angolul válaszoltak (még ha japánul is kérdeztem), mert annyira bennük volt, hogy külföldi vagyok, tehát angolul fogok beszélni :)) A helyek nevei, főbb útvonalak irány-táblái még a kis-közepes falvakban (~100 ház) is ki vannak írva angolul, s egyetlen olyan eset sem volt, hogyha valakitől útbaigazítást kértem (mielőtt még realizálták volna, hogy beszélek japánul), ne segített volna, sőt, volt, hogy kérés nélkül is odajöttek, hogy tudnak-e segíteni :)


MongolZ
(addikt)
Blog

Nagyon jó cikk, még jobb, hogy rengeteg a kép, öröm ilyet olvasni! Köszi!


sztanozs
(veterán)
Blog

Szuper lett ez a cikk is, hozza a blogod magas szinvonalát :)


Lenry
(félisten)
Blog

faja cikk volt :R

megérte elolvasni :)

[ Szerkesztve ]


sixpak
(nagyúr)

Gratulálok, nagyszerű írás, örömmel olvastam.
Az első oldal alján lévő mozdonyokból a kanadai vasút (CN) is használt pár évtizeddel ezelőtt, ha jól emlékszem.


#06658560
(félisten)
Blog

Körmend-Nyíregy oda-visza van 100+ km? A Tokió-Oszaka is úgy annyi?
A sebességrekord csak Shinkanzenre értendö, vagy mindenféle kerekes verzióra is worldwide?
Nekem nem tünik drágának a jegy.


mave13
(őstag)
Blog

Üdv!

.mf:
Sajna már nincs rá idő. Kyoto ősszel kimaradt, azt bánom egy kicsit azóta is.
A helyiek, főleg túrázáskor valóban nagyon kedvesek, ha tudnak biztos, hogy azonnal segítenek. Tapasztalat, hogy elég jól megértik az angolt, és pár szóval mindenki tud válaszolni is, többen pedig egész korrektül beszélik. Egyébként Tokión kívül, mondjuk túrázás közben tényleg mások az emberek, az tény.

Kopi31415:
"Körmend-Nyíregy oda-visza van 100+ km? A Tokió-Oszaka is úgy annyi?"
1000+ km, egyébként, igen, ugyan annyi, csak Japán esetében ez nem az ország két majdnem legtávolabbi pontját jelenti, hanem csak két várost egymástól nem olyan vészesen távol... Azért 58k 1000 km-re elég tisztes kilométerpénz, akármilyen gyors is a szolgáltatás. 25000 jenből kb. két és fél hétig simán megélek mindenféle extra nélkül...

"A sebességrekord csak Shinkanzenre értendö, vagy mindenféle kerekes verzióra is worldwide?"
Ez csak a Shinkansen vonalra értendő. Ha jól tudom a hagyományos vasúti sebességrekordot a TGV tartja, 500+ km/h-val. Persze, a Maglev mindent visz.

Egyébként, fizikus beállítottságúaktól megkérdezném, hogy lehetséges-e a földön haladó járművel (pl. vonat) átlépni a hangsebességet? Ha igen, akkor a Maglev esetében mi jelentheti a fő korlátozó tényezőt? Mert ott még különösebb súrlódás sincs. Persze, TFH van elég hely, és nincsenek éles kanyarok a pályában.


#06658560
(félisten)
Blog

Azért egy Bp-Köln repjegy, normál vonatút is simán van 200-300€ Retúr, de akár egy útra is lehet ennyi, a menetidö meg 15 óra vonattal, repülövel van versenyképes idöben, szóval én ehhez mérten mondom, hogy nem rossz. S ennyi pénzböl is sokáig megélek, ha belegondolok napi szinten elvagyok 10€-ból étkezésben.

A TGV nincs nagoyn lemaradva a maglevtöl jelenlegi szinten, valami 570-km/h körüli a csúcstempója.

Szárazföldön már lett átlépve a hangsebesség, Thrust SSC nevü gázubinás négykerekü izével. Vonattal is kivitelezhetö, normál kerekesnél a kerekeknél az áramlás felhajtóerejét kell kompenzálni szárnyakkal s akkor megoldható, csak pakold bele a megfelelö energiát- maglevnél is kb hasonló, bár ott a pálya masszivitása is kérdéses, megoldható-e a vonat és a pálya közötti résen beiztos M1-nél nagyobb lesz a sebesség, ami komolyan terheli.

[ Szerkesztve ]


mave13
(őstag)
Blog

Végül is, ha így vesszük, jogos. Mondjuk, ha választhatok, hogy vonat, vagy repülő, inkább a vonat. :)

TGV világrekord:
"További problémát okozott az áramszedő, mivel 540 km/h-nál már 0,4 másodpercenként haladt el a szerelvény a felsővezetéki oszlopok mellett, és az így keltett aerodinamikus turbulencia miatt az áramszedő magasságváltozása meghaladta a megengedett értéket."
Azért ez se kicsit volt elmebeteg vállalkozás. 25000 lóerő, 574 km/h...


#06658560
(félisten)
Blog

Ha választhatok, hogy háorm óra vagy tizenöt, akkor egyértelmüen repülö.


Huma
(addikt)
Blog

Múltkor pedzegették hogy kb 3000km/h-val haladó vonatok készítése simán lehetséges a mai technológiával. Csupán irgalmatlanul drága. A vonat egy vákuumcsőben haladó mágnesvasút lenne. Szóval a hangsebességet simán túl lehet lépni egy ilyen vonattal, de megépülni kb sohasem fog mert olyan drága. Szerintem előbb fogunk téridőt görbítgetni. :D

üzenetek