üzenetek

hozzászólások


Cifu
(nagyúr)
Blog

@Jim-X: De ugye BFR-t akartal irni?

Valóban, sajnos ezektől a hárombetűsektől kikészülök már. :)

Plusz az az 51 hajtomu...na...ok nem Szovjetunio, meg nem 60-70-es evek, de akkor is...

A Raptor első verziója sokkal nagyobb hajtómű lett volna, teljesítménye terén pedig a Merlin kilencszerese (az első oldalon ott vannak a korai tervekről az ábra, többek között az egy (Raptor) hajtóműves Falcon 9-ről. Időközben valami okból egy kisebb méretű, de (relatíve) nagy teljesítményű megoldás lett belőle. A miértet nem kötötték az orrunkra, de nem kell hozzá nagy fantázia, hogy a Raptor könnyedén behelyettesíthető majd a Merlin helyére, vagyis először a Falcon 9 második fokozatában lesz használva, aztán később, a Falcon 9 v2 esetében már az első fokozatban is. Ráadásul a fejlesztést egy nagy részét az USAF fogja fizetni, hogy a Raptor hajtóműves második fokozattal nagyobb terhet vihessenek fel...

Csak érdekességként, a BFR esetében az "eredeti" Raptor is 14 hajtóművet jelentett volna (a Falcon XX "csak" 10 hajtóművel bírt volna).

@medekedem: Odaküldeni vagy ötven robotot, hogy terraformálják a marsot.

Az eddigi Mars terra-formálási elképzelések mind brutális költségeket és megoldandó technikai nehézségek mellett is több száz éves lezajlásról szólnak. Ráadásul ott van a fundamentális kérdés, hogy ki fogja ennek a költségeit fizetni? Ha valaki kifizeti, akkor onnantól kezdve ő megkapja a Mars tulajdonjogát? Vagy hogyan lenne ez kivitelezve?

Ki az az elvetemült aki az ARÉNA plázában akarná leélni hátralévő életét.

Vannak olyan elvetemültek, akik hegyeket másznak egész életükben. Az sem a luxus körülményekről és a kockázat hiányáról szól.

De lehet sorolni a példákat, Antarktiszi kutatóbázisok személyzete, tengerhajózásban dolgozó matrózok, és így tovább.

@Kopi31415: Azért egymillió emberrel alfa tesztelni még ebben az iparágban is elég meredek. És Musk valahogy nagyon csak így szeret gondolkodni a jelek szerint.

Nem akartam a cikkben minden gondolat-fonalat végigvezetni, mert így is nagyon hosszú lett, de nézd meg egy kicsit a másik oldalról.

Musk hajdan elkezdett dolgozni a Mars Oázis programon. Hallottál róla valaha azelőtt, hogy itt olvastad? Mikor a cikket írtam, próbaképpen nekiálltam úgy rákeresni, hogy 2003 előtti hírek (vagyis mielőtt még a SpaceX miatt a történelem része lett). Szinte semmi. A Mars Society oldalán és még pár űrkutatással foglalkozó portálon és fórumon említik csak meg. Tudományos szempontból pedig nem elhanyagolható kísérlet lett volna, mégse érdekelt senkit egy maroknyi Mars-rajongón túl.

Mikor Musk elkezdett arról beszélni, hogy embert juttatna el a Marsra, már sokkal nagyobb figyelmet kapott. Azóta egyre nagyobb és nagyobb célokat "tűz ki", és a média habzsolja. Mivel pedig a SpaceX ha sokkal kisebb célokat is, de sikerrel teljesít, az, amit mond, már nem vehető félvállról.

Szigorúan saját vélemény, de Musknak valójában nem célja az egymillió ember Marsra küldése. Ezért mutattam rá arra, hogy 100 ember, pláne 200 ember az ITS-be zsúfolva aligha realitás. Mondjuk 20-30 még igen. De akkor is, nem 4-5 embert küldünk oda, hogy leszúrjanak egy zászlót, hanem ténylegesen egy permanens bázist hozzunk létre a Mars felszínén, ahhoz pedig több hasznos teher és több ember kell. Az ITS pedig erre képes (lehet).

Gondolj bele, Musk is említette, hogy az ITS egész rendszerének kifejlesztése és megépítése 10 milliárd dolláros nagyságrend. Kinek van ennyi pénze? Musk előadja magát, hogy ő valójában minden pénzét az álma megvalósítására költi, de az első oldalon ott van feketén-fehéren, hogy ez nem igaz, 17 millió dolláros házat vesz magának, a második feleségétől pedig eddig már csaknem 20 millió dollár árán vált el kétszer. Ha valóban a Mars kolonizálása a fő célja, és mindent ezért áldoz be, akkor eladná a Tesla részvényeit, abból alsó hangon is 4-5 milliárd dollárt realizálhatna. De nem ezt teszi...

Nem, az ITS kifejlesztését csak állami, pontosabban NASA pénzből reális megvalósítani. Ezért említettem az SLS és az Orion árát. Az a két komponens egyenként kerülne annyiba, mint az ITS. Oké, az ITS terén alul lőtte az árat, legyen annyi, mint az SLS és az Orion együtt. De ez esetben is egy komplett rendszer van a kezében, míg a NASA-nak még az SLS és az Orion mellé kellene egy transzfer-űrhajó és egy leszállóegység. Amire eddig kb. 0 dollárt költött. Plusz az egész rendszer egyszer használatos elemekből épül fel, és teljes kiépültsége esetén is maximum 4-6 embert vihet magával a Marsra.

Musk számára a hírverés a lényeg. Ha kiállna, és azt mondaná, hogy kérem, itt van egy jobb alternatíva az SLS és az Orion helyett, tessék azok helyett inkább ezt pénzelni, az harmad ekkora médianyilvánosságot nem kapott volna. No de ha kiáll, és azt mondja, hogy kérem, és 200 000 dollárért fejenként egy úton 100 embert viszek a Marsra, luxuskörülmények között, akkor rögtön mindenhol a címoldalra kerül. Pont ez valahol az egész írásom lényege, hogy szép a 200 000 dolláros jegyár és a 100 ember, de valahogy nem jön ki a matek, mert a jegyár közelebb lesz a megadott duplájához, a 100 ember és a luxuskörülmények pedig nem értelmezhető adott méretű térben. Vagy nem 100 ember, vagy nem luxus körülmények. A többiről nem is szólva (450 tonnás teherbírás, 80 napos út, stb.).

Mivel a hírekbe került, és sok ember beszél róla, így politikai tényező lett a téma. Rakjuk a Musk által elmondottakat a Kongresszus általi kinyilatkozás mellé, mely szerint a NASA-nak 2041 előtt embert kell küldenie a Marsra. Laikus szemnek ordító a különbség...

Musk direkt hajt erre, kell neki a Hype, hogy meg tudja szerezni a politikusok és a NASA támogatását...

...és nem beszél arról, hogy eleinte nem teljes kapacitáson mennének.

Az előadáson valóban nem.

Később igen, egész pontosan: "But the first manned mission, he said, would have “about a dozen people.” (Forrás)

[ Szerkesztve ]

üzenetek