üzenetek

hozzászólások


joghurt
(addikt)
Blog

Anno a VDNH-n láttam az űrzuhanyt a Kozmosz pavilon tartalmának szétlopása előtt. Tényleg így nézett ki. :) Ami baromira meglepő volt, az a tetején levő, az itthon is közismert Rakéta porszívóhoz kísértetiesen hasonlító valami a tetején, amiből a légzést lehetővé tevő gégecső jött ki. Először azt hittük, a kiállítás takarítószemélyzete rakta oda, hogy ne kelljen mindig cipelni, de alaposabb megszemlélés után arra jutottunk, hogy az bizony bele van építve.

(A VDNH-n jelenleg a Vosztokból és a Buran BTS-001-ből is makett van kirakva.)

Szavickaja ruhája se nem praktikus, se nem csinos (ha annak szánták) - igazi orosz ízlés. ;]
Ha jól emlékszem, vele kapcsolatban tartotta magát a piszkos fantáziákban létrejött urban legend, hogy azért a szovjetek csak teszteltették vele a "rezonáns" kísérlet egy másik válfaját. Ha értitek, mire gondolok. :B

Viszont most megint miattad nem feküdtem le időben. :(((


Cifu
(nagyúr)
Blog

@llax: pül egy új ASDS a FH miatt - két hajóval össze lehet hozni egy extrém olcsó (/kg) konfigurációt: Ha a két oldalsó booster hajóra száll, a középsőt eldobják, a max teherbírás alig csökken, árban meg nem sokkal drágább a F9 egyszer használatos változatánál... Talán kettesével-hármasával-négyesével akarnak GTO-ra műholdakat küldeni??? (a megszellőztetett árat figyelembe véve, már 2 GTO műhold esetén is vastagon alávágnak minden konkurens minden tervezett árának...)

Figyelembe véve milyen ordenáré sok műholdat kell pályára állítani a StarLink-hez, én inkább úgy vélem, hogy első sorban több száz kis MEO műholdat fog felvinni.

Ha megnézed az F9 és az FH GTO / GEO képességét, feltűnhet mennyire kicsi a különbség (jelenleg FH újra-felhasználható: 8 tonna, F9 egyszer használatos: 5,5 tonna). Hiába tud az FH jóval többet LEO-ra felvinni, a GTO / GEO pályához egy jó képességű 2. vagy 3. fokozat kellene, mint a az ULA Centaur-ja vagy az ArianeSpace ESC-A-ja. Na ilyenje a SpaceX-nek (legalábbis még) nincs.

@ph0nak: Bár érthetőnek tartom, hogy Usztyinov lelőtte az ezzel való űrutazást (a Cselomej elleni ellenszenve nem hiszem hogy az egyedüli ok volt), mert sok értelme nem lett volna ezekkel felváltani a Szojuzokat, a drágább és mérgező üzemanyagú Protonnal lehetett csak felküldeni, csak az emberek szállítására az űrállomásra és vissza pedig feleslegesen nagy volt.

Én más véleményen vagyok. A TKSz előnye volt, hogy sokkal nagyobb élet / munkatérrel bírt, mint a Szojuz. A MIR-ig a szovjet űrállomások bizony szenvedtek a kis beltérből adódó problémáktól (pl. az Almaz-örökségként magukkal hurcolt kémkamera-háztól, ami az űrállomás hátulsó részén rengeteg teret foglalt), a Szaljut-7 is igazából egy hozzá kapcsolt TKSz-el volt teljesen kihasználható. Ráadásul a TKSz feleslegessé tehette volna a Progressz-t, hiszen több tonnányi ellátmányt és hajtóanyagot cipelhetett magával.

A Proton mérgező hajtóanyag ellenérzést nehezen tudom hova rakni - a Szojuzok űrhajókban a mai napig ugyan az a hajtóanyagpáros van használatban, amit a Proton használ. Gyakorlatilag talán csak a Mercury űrprogramban nem volt embert szállító űrhajó fedélzetén hidrazin-alapú üzemanyag.

Azt is tegyük hozzá, hogy az Enyergia tervezőmérnökei is dolgoztak egy "szuper-szojuzon", a Zarján, ami a Zenyit hordozórakétával juthatott volna fel, és valahol félúton volt a Szojuz és a TKSz között egy csavarral - a rakteret is visszahozta, így akár másfél tonnát is lehozhatott a Földre.

A végére pedig egy apró gondolat: az 1980-as évek elejére hét kész TKSz űrhajó volt a Hrunyicsevi gépgyárban. 1981-re három TKSz indítást készítettek elő, megvolt a személyzet, a feladat, a hardver. Itt a TKSz-2 út személyzete, érdemes megfigyelni, hogy az űrruhájuk nem a Szojuzokon használt Szokol, és hogy a jobb mellkason ott a Szaljut felvarró. Megvolt minden az űrrepüléshez, és itt fújták le. Ez nettó pazarlás volt, akár hogy is nézzük....

@Joghur: A VDNH-n jelenleg a Vosztokból és a Buran BTS-001-ből is makett van kirakva.

Pardon, de nem a BTSz-001 (aka OK-ML1) hanem az OK-TVA van kiállítva. Persze Buran felirattal, csakmertazért....


joghurt
(addikt)
Blog

A hivatalos tájékoztató szövegét írtam, nem a valóságot. ;)


SupaCow
(tag)
Blog

Gratulálok a cikkhez.

Bevallom mi tegnap a párommal megnéztük a Szaljut-7 című filmet és azért jöttem kutakodni a logoutra, hátha valaki leírja, elemzi : ) Szóval köszönöm. :R


llax
(senior tag)

"Ha megnézed az F9 és az FH GTO / GEO képességét, feltűnhet mennyire kicsi a különbség (jelenleg FH újra-felhasználható: 8 tonna, F9 egyszer használatos: 5,5 "

Ez igaz*, de csak akkor, ha az oldalsó boosterek RTLS repülnek, a középső hajóra száll. Musk februárban tweetelte ki az általam említett konfigurációt (oldalsó boosterek hajóra, középső exp.), a full expendable kapacitás 90%-a körül várható, ami 20t felett lenne GTO-ra (hirdetett full exp.: 26,7t), ami jelenleg mindenkinél nagyobb a piacon és emellett "piszok olcsó" is.
*(mégsem teljesen: az F9 reusable 5,5t, exp. 8t felett, de pont itt, pár cikkel korábban beszéltük: 6,1t GTO is majdnem reusable lett, csak az időjárás közbeszólt)

Elon Musk:
Side boosters landing on droneships & center expended is only ~10% performance penalty vs fully expended. Cost is only slightly higher than an expended F9, so around $95M.
Persze írt arról is, amit Te is írtál:
East, to support high flight rates for F9 and dual ocean landings for FH side boosters
De az is kérdés, Dél-Texasból terveznek-e reusable küldetést (onnét csak korlátozott számú GTO indítás várható, akkor ált. kell az ASDS).

Amúgy egyébként a Starlink megvalósulásával kapcsolatban vannak enyhébb kételyeim (sok az a műhold, annyira sok, hogy a pályáik menedzselése is problémás lehet) és a fizetőképes kereslettel kapcsolatban is... A szükségessége nem kérdés, a Föld lakosságának egy jelentős hányadához még sokáig nem fog elérni semmilyen kábel, de a gyérebben lakott (vagy nagyon elmaradott) területekre mobilnet sem.


Cifu
(nagyúr)
Blog

Musk februárban tweetelte ki az általam említett konfigurációt (oldalsó boosterek hajóra, középső exp.), a full expendable kapacitás 90%-a körül várható, ami 20t felett lenne GTO-ra (hirdetett full exp.: 26,7t), ami jelenleg mindenkinél nagyobb a piacon és emellett "piszok olcsó" is.

Várjuk meg ennek a végét. Én továbbra is élek a gyanúval, hogy az említett, a teljesen feláldozotthoz képest 10%-al alacsonyabb teherbírású, 2x hajóra és 1x feláldozott Core fokozat változat csak LEO-ra vonatkozik. Csodálkoznék, ha 20 tonnát tudna GTO-ra vinni ebben a kontexusban...

De az is kérdés, Dél-Texasból terveznek-e reusable küldetést (onnét csak korlátozott számú GTO indítás várható, akkor ált. kell az ASDS).

Én pont arra számítok, hogy hamarosan csak a NASA / USAF indítások lesznek Floridából és a Vandenbergről megoldva, a kereskedelmiek pedig költöznek Texasba...

Amúgy egyébként a Starlink megvalósulásával kapcsolatban vannak enyhébb kételyeim (sok az a műhold, annyira sok, hogy a pályáik menedzselése is problémás lehet) és a fizetőképes kereslettel kapcsolatban is... A szükségessége nem kérdés, a Föld lakosságának egy jelentős hányadához még sokáig nem fog elérni semmilyen kábel, de a gyérebben lakott (vagy nagyon elmaradott) területekre mobilnet sem.

Én pedig egyre kevesebb kétellyel bírok. Hajók, repülőgépek is jönnek majd a műholdas netre, és szinte garantált, hogy a GEO műholdas internet-szolgáltatást oda meg vissza agyonvágja. A kérdéses inkább a verseny kimenetele lesz. A OneWeb gőzerővel dolgozik, vértapasztalt és/vagy tőkeerős cégekkel a háta mögött. Nem féltem a SpaceX-et, de ez nem lesz lefutott verseny, az fix.


llax
(senior tag)

"Csodálkoznék, ha 20 tonnát tudna GTO-ra vinni ebben a kontexusban..."

Ha valós a hirdetett 26,7t GTO kapacitás full exp. módban, akkor én nem csodálkoznék. A core booster teljes kihasználása óriási előnyt jelent és a hajóra szálláshoz is jóval kevesebb üzemanyag tartalék kell.

"a kereskedelmiek pedig költöznek Texasba..."

Az eddigi kommunikációjuk szerint csak GTO és maximum 12 start/év. A Mexikói-öböl és karibi térség "alakja" miatt nagyon komoly range safety korlátok vannak, a 12 startos korlát az öbölben lévő olajkutak miatt van, ugyanis a startok idejére ezek közül többet is el kell hagynia a személyzetnek + a hajóforgalom is sokkal nagyobb probléma, mint a floridai startoknál. Korábban még mást (többet) terveztek (Spacex féle optimizmus), de mindenféle hatósági és egyéb egyeztetés után "ennyi maradt".

A Starlink szükségességét egy pillanatig sem vitatom (és remélhetőleg verseny is lesz). Csak félelmetesen nagy a két szolgáltató műholdjainak száma...


Cifu
(nagyúr)
Blog

Az eddigi kommunikációjuk szerint csak GTO és maximum 12 start/év. A Mexikói-öböl és karibi térség "alakja" miatt nagyon komoly range safety korlátok vannak, a 12 startos korlát az öbölben lévő olajkutak miatt van, ugyanis a startok idejére ezek közül többet is el kell hagynia a személyzetnek + a hajóforgalom is sokkal nagyobb probléma, mint a floridai startoknál. Korábban még mást (többet) terveztek (Spacex féle optimizmus), de mindenféle hatósági és egyéb egyeztetés után "ennyi maradt".

Na erről a hírről lemaradtam, mint a borravaló... :(
Hiába, ez a cikksorozat sacc per kábé most kitölti az életem...


lazac_
(tag)

A Szaljut-6 cikkben ámuldozva olvastam, hogy hagymát/fokhagymát vittek a kedves látogatók. Örömmel olvasom, hogy '82-re megjött az eszük :D...
Kiváló írás ismét, köszönöm! :R


-=MrLF=-
(senior tag)
Blog

Ezt a cikket is köszi.


DjFlanker
(aktív tag)

Friss, kapcsolódó hír..

[link]


Lalikiraly
(addikt)
Blog

Megintcsak köszönöm szépen! A filmet pedig mindenképp megnézem. Szuper. Varom a folytatást :)


gafz
(csendes tag)

Akkor azért készül olyan lassan a Boca Chica-i indító, mint a luca széke...
Kiürítik az olajkutakat, majd halaszták a kilövést pár napig: jó kis termeléskiesést kell megtéríteni...


arelim
(tag)

ki vette észre, hogy volkov mivel szedi össze a levágott hajtincseit?

igen, rakéta porszívóval.


Cifu
(nagyúr)
Blog

Rakéta porszívó. :)
A Mir-en is rendszeresítve volt belőle egy piros... :DDD


arelim
(tag)

de csak azért piros, mert az ment a műbőr ülésekhez. :D

üzenetek