üzenetek

hozzászólások


Jim Tonic
(nagyúr)
Blog

Az oroszok igen. :)


opr
(veterán)

Tudom, hogy kicsit extrem a kerdes, de ugy vagyok vele, hogy hatha itt valaszra lelek. Gugli nem igazan segitett, bar oszinten szolva keresni is nehez ra, mert sok trajectory lib van, de mind max GEO-ig mukodik, En meg eleve kb onnan "indulnek".
Szoval, esetleg nem tud valamelyikotok olyan (akar fizetos, akar opensource) C/C++/C#/akarmi, max atirom librol, amit lehet hasznalni palyatervezesre/inditasi ablak keresesre varialhato inditasi es celbolygoval, kulonbozo hajtomuvekre (deltaV, toloero ido, akarmi) parameterezhetoen?

Egy sajat hazi projekthez kene, de eleg brutal mennyisegu idot venne igenybe a megirasa, igy remenykedem benne, hogy hatha van valaki, aki mar megirta. A NASA-nak van ilyenje, de az egyszeru halando szamara nem igazan elerheto. :(

[ Szerkesztve ]


UnA
(Korrektor)
Blog

Szerintem a második link nem rossz, mert végigvezeti az algoritmust, de ha *bármelyik* bolygót akarod számolni, akkor a pályaadatokat is mind be kell gyűjteni.


opr
(veterán)

Koszonom, megvizsgalom oket!
Ha mas nem, kiindulasi alapnak tokeletes, aztan majd alkotok valamit. :R


Lalikiraly
(addikt)
Blog

Sziasztok!

Ezt most kezdtem olvasni éppen.

Esetleg érdekes lehet!

https://qubit.hu/2018/05/06/hogyan-lettunk-a-vilag-hetedik-urhajos-nemzete-nyolc-magyar-aki-nelkul-nem-tortenhetett-volna-meg


#78693120
(aktív tag)

A napokban néztem a NASA legnagyobb pillanatai dokumentum sorozatot. Mivel végigolvastam a cikksorozatot (még egyszer köszönet érte), ezért fejben jól össze tudtam vetni, hogy a szovjetek éppen hol tartottak, meg min dolgoztak.
Nagyon érdekes volt így együtt. :)

Szerintem nagy hiba volt, hogy az űrsiklókat használható utód nélkül váltották le. Akár egy korábbi programhoz is visszanyúlhattak volna, pl.: az Apollo kapszulákat előtte továbbfejleszhették volna. Pont azt mondták a NASA irányítók, űrhajósok, stb. is a filmben, hogy már rutinszerűen tudtak azokkal repülni.


Cifu
(nagyúr)
Blog

Szerintem nagy hiba volt, hogy az űrsiklókat használható utód nélkül váltották le.

Apró probléma, hogy ha nem így történik, akkor lehet, hogy sose váltják le őket. A NASA nem kapott extra pénzt az űrsikló leváltására vonatkozó programokra - se az X-30-ra, se az X-33 / Venture Star, sem a CCDev programra. Az Orion nem az űrsikló leváltására született meg végül! És mégis irgalmatlan pénzt költöttek el rá. Ehhez képest az Orion várhatóan 2022 előtt nem fog embert vinni a világűrbe, a CCDev két űrhajója, a SpaceX Dragon v2 és a Boeing Starliner pedig ahogy most kinéz, csak 2019-ben mehet először személyzettel az űrbe, és akár 2020-ig se tudja betölteni az ISS ellátását célzó feladatukat.

Ha az űrsiklót tovább reptetik, akkor a törvényhozásnak több pénzt kellett volna biztosítania, amit valahonnan el kell venni - a NASA költségvetését érdemben 4 évtizede nem emelték...

Az pedig tény, hogy az űrsikló abban a formájában bizony veszélyes volt. Meg drága.


#78693120
(aktív tag)

Ez így már érthető, csak most 2 szék közé estek. A kereskedelmi megoldások meg nincsenek készen. (Olvastam a két régi cikkedet ezekről.)

Ja, várom a folytatást. :D

[ Szerkesztve ]


Cifu
(nagyúr)
Blog

Nézd egy kicsit a másik oldalról.

Ha az űrsiklót nem állítják le, akkor indításonként nagyjából 500-600 millió dollárt kell biztosítani. Valójában még ennél is többet, mert életben kell tartani az űrsikló működését biztosító háttér-gépezetet. Még ha csak évi 3 repüléssel is számolsz, akkor is elmegy 2 milliárd dollár erre. Mivel nincs plusz keret a pótlásra, csak abban bízhatnak, hogy ezt az összeget "egészben" megkapja az űrsiklót váltó megoldás - legyen bármi is az.

A másik óriási kötél a nyakon egy újabb katasztrófa megtörténése. A NASA két űrsiklót veszített el, és komolyabb átépítés nélkül az űrsikló nem lett volna biztonságosabb. Csúnya statisztikával élve 50 indításonként egy űrsiklót vesztettek. Közel volt a 150-edig indítás (134.-dik volt ugye az utolsó), és még ha nem is vagy babonás, ott a félsz mindenkiben, hogy mitörténik, ha...

Több olvasata is van a dolognak.

Lehet úgy kiolvasni, hogy a NASA ezzel a drasztikus módszerrel akarta a törvényhozás orra alá dörgölni, hogy oké, ha nem akarjátok, hogy repüljön az űrsikló, adjatok több pénzt. Adtak, csak éppen az Orion / SLS programra, ami nem oldja meg a NASA rövid távú gondjait.

Lehet úgy kiolvasni, hogy a törvényhozás akarta végre agyoncsapni az űrsikló programot, mielőtt újabb amerikai űrhajósok halnak meg benne. A NASA-n belül is volt egy erős nyomás, hogy repüljön tovább, és végül ugye két részletben további utakat "nyert" az űrsikló a végső nyugdíjazása előtt. A törvényhozás nem akarta, hogy a NASA ilyen "trükkökel" a végtelenségig elhúzza a váltást, ezért elvágták a köldökzsinórt. Kerül amibe kerül.

Lehet olyan olvasata is, hogy az SLS / Orion lobby úgy volt vele, hogy őket nem érdekli az űrsikló, arra számítanak, hogy az űrsikló pénze az SLS / Orion felé folyik majd, amely így több pénzt kap, hamarabb elkészülhet, és megoldhat minden gondot. Az egyik fele ennek megvalósult (rohadt sok pénzt költenek az SLS / Orion-ra), a másik nem, mert az Orion nem fog LEO feladatokat (mint az ISS űrállomás személyzetcseréje) végrehajtani, erre a NASA kereskedelmi alapú megoldást akart.


Cifu
(nagyúr)
Blog

Ja, várom a folytatást. :D

A folyatás készül(get), csak több döccenő volt benne, mint számítottam rá. Most megvettem egy Mir-el foglalkozó könyvet, hogy kicsit színesítsem a szöveget, mert a cikk "első" 0.99-es verziója olyan száraz és élvezhetettlen volt, hogy az agysejtjeim rituális öngyilkosságot követtek el, amikor UnA-nak való küldés előtt még egyszer átolvastam. Így nem küldtem el lektorálásra (emberségből nem akartam, hogy UnA is átélje ezt ;] ).

Nekiálltam több körben további háttéranyag-gyűjtésnek, de effektíve értékelhető dolgot nem találtam a neten. Se angol, se orosz nyelven. A Spacefacts.de és az astronautix.com is pár mondatos, általában száraz tényeket közöl (a Progressz XY bedokkolt..., lekapcsolódott...., a Szojuz TM-XY bedokkolt, lekapcsolódott, végrehajtottak ABC tudományos feladatokat... és így tovább - és tényleg ennyire rossz volt a 0.99-es változat, magyar nyelven). Az orosz oldalak se nagyon mondanak többet, sőt, általában kevesebbet.

Most dolgozom tehát azon, hogy az eredeti szöveget valahogy fogyaszthatóbb formába öntsem - amiben a 8 ezer forintért megvett David M. Harland - The Story of Space Station Mir c. könyv nyújt némi segítséget... :B

[ Szerkesztve ]


BatchMan
(senior tag)

Hajrá Cifu!
Előre a XIV rész megalkotására!


#78693120
(aktív tag)

Köszönöm, így tényleg érthetőbb. Szerintem, ha nem lenne ennyi politika a történetben (USA és orosz oldalról sem), akkor lehet, hogy már sokkal előrébb járnánk...


doberman
(senior tag)

Vagyunk itt jónéhányan akik türelmesen vissza-vissza kacsintanak az újabb részekért...
:C


Cifu
(nagyúr)
Blog

@BatchMan & @doberman: Köszönöm a drukkolást, igyekszem. :R

@serrin: Szerintem, ha nem lenne ennyi politika a történetben (USA és orosz oldalról sem), akkor lehet, hogy már sokkal előrébb járnánk...

Megint visszájára kell fordítanom témát: ha nincs a politika, akkor ki pénzelte volna az űrprogramokat? A politika volt az, amely jóváhagyta a (katonai) rakétaprogramokat, amelyek irgalmatlan pénzt égettek el, és elnézték neki azt, hogy annyi rakéta robbant fel az indítóálláson vagy nem sokkal a start után. Az ilyen események egy kereskedelmi program gerincét megroppantják. A politika támogatta a Szputnyik és Vanguard műholdak létrehozását. A politika támogatta azt, hogy ember menjen a világűrbe.

Ha mindez kereskedelmi alapon kellett volna, hogy megvalósuljon, bizony lehet, hogy még itt sem járnánk...


nalaca000
(tag)

Nem szeretnélek sürgetni vagy ilyesmi, félre ne értsd, de én már naponta kétszer ellenőrzöm, hogy kijött-e az új rész. :K
A jó munkához idő kell...


Cifu
(nagyúr)
Blog

Ezen a héten biztos nem. Még korrekúrára is vár, tehát leghamarabb jövő hétvége szerintem.

Nagyon hosszú lett. Az biztos, hogy átszervezem a jövőbeni részek gondolatmenetét, mert ha minden Mir EO-ról (tartós személyzet) 10 000+ karaktert írok, akkor sose lesz vége, plusz én is belebolondulok....

[ Szerkesztve ]


doberman
(senior tag)

mesenincs... Te is függő lettél. ;] ki így, ki úgy kezeli az újabb olvasnivaló hiányát... :B


tha_answer
(őstag)

https://jalopnik.com/did-the-soviets-build-a-better-shuttle-than-we-did-1713379466

"The Soviet Energia-Buran system did have some real technical advantages over the NASA Space Shuttle program. But, NASA did manage to do a hell of a lot more with their program, like, you know, actually going to space and doing interesting things. In an ideal world, there would have been cooperation, and perhaps US orbiters could have been retrofitted to work with Energia launchers, and perhaps we’d even have been able to use Energia rockets for Mars missions and and and we’d have permanent lunar bases and Space Unicorns and Infinite Energy satellites that run on rainbows and love and and and...

Sorry. I guess that’s just not the way the world works."


Cifu
(nagyúr)
Blog

Azért kiváncsi lennék azokra a bizonyos "technikai előnyökre". Az orosz források folyton felhozzák az automata repülés lehetőségét, dehát alapvetően sose kellett volna személyzet nélkül repülniük.


tha_answer
(őstag)

Akkor sztem nem olvastad el a linket.
Pl a shuttle nagyhajtomuvei csak ballasztnak voltak jok meg felesleges helyfoglalonak.


Cifu
(nagyúr)
Blog

Bárr nem írtam oda, az első mondatom irónia volt.

A Jalopnik se találta fel a forró vizet - fogták a Buranról szóló orosz oldalakat (Russianspaceweb, Buran.ru) és kiemelték a hírértékűnek vélt részeket. A teljes kép nélkül így úgy tűnik, hogy jajj, mennyivel okosabban csinálták a szovjetek. Csakhogy ez hülyeség.

Azt felejtették el megemlíteni, hogy az amerikai űrsikló eredendően arra épült, hogy minél olcsóbb legyen a világűrbe jutás. A koncepció az volt, hogy a lehető legtöbb újrafelhasznált elem legyen a járműben, így végül ugyebár csak a külső hajtóanyag-tartály veszik el az indításnál. Mi az, ami drága? Például a hajtóművek. Tehát azok visszahozatala nem is lehet kérdéses. Ezt a Buran / Enyergia párost tekintve hibának nevezni finoman szólva is nevetséges, hiszen a szovjetek eredendően azért építették függetlenül működő rakétának az Enyergiát, mert Valentyin Glusko egy olyan óriás-rakétát akart, amelyik képes 20 tonna körüli terhet eljuttatni a Holdhoz, az általa vágyott Szovjet Holdprogram számára. Ezért nincs a Buran-on főhajtómű. Igen, ez mellékesen megnövelte a teherbírását, hiszen nem kell magával cipelni a hajtóműveket és azok kiszolgáló berendezéseit. Cserébe azok a hajtóművek mindig odavesznek, nem lehet őket újrafelhasználni...

Utólag azon is könnyű mosolyogni, hogy mennyivel jobb folyékony hajtóanyagú gyorsítórakétákat használni a szilárd hajtóanyagú SRB-k helyett. Csakhogy az amerikai űrsikló azért kapott Szilárd hajtóanyagú gyorsítórakétát, mert ez volt az olcsóbb megoldás. Eredetileg ők is folyékony hajtóanyagú megoldást akartak, sőt, folyamatosan lebegtetve volt a lehetőség - csak hát pénzt nem kaptak rá. Az SRB olcsóbb volt, így azt valósították meg.


A McDonnell-Douglas újrafelhasználható folyékony hajtóanyagú gyorsítórakéta terve az 1970-es évekből

Erre olvasható a döntés részletes háttere.

Az automata repülésről már írtam - a szovjet megközelítés az volt, hogy minden űrhajójuknak képesnek kell személyzet nélkül is végrehajtani az űrrepülést. A Vosztoktól a Szojuzon át a VKK űrrepülőgépig ez mindig így volt. Ezzel szemben az amerikai megközelítés az volt, hogy az emberrel repülő űrhajó az emberrel repüljön, ha csak lehet. Mindkettő megközelítésnek megvan a pro és kontra oldala. Ha olvastad a cikksorozatot, tudhatod, hogy a szovjet űrhajósok (Gagarin, Tityov) és az űrhajósok vezetője (Kamanyin) is több esetben kikelt amiatt, mert a rosszul működő automata rendszerek miatt volt sikertelen a személyzet nélküli tesztrepülés (pl. korai Szojuz tesztrepülések). Az ő nézetük is az volt, hogy az űrhajós olyan, mint a tesztpilóta, rizikós a feladata, de ha a fedélzeten van, akkor ő oldja meg a felmerülő problémákat.


tha_answer
(őstag)

Koszonom a valaszt! :R :Y

üzenetek