üzenetek

hozzászólások


llax
(senior tag)

Ez a repedéses dolog viszonylag régi, azt hittem, ezen már túlléptek. Itt (is) mutatkozik egy óriási haszna a fokozatok visszahozásának, az esetleges problémák nem csak egy nagy tűzijáték után jönnek a felszínre, hanem akár hamarabb is. Jelenleg talán a világ talán legmegbízhatóbb hajtóműve a Merlin, az F9 korszaktól 638 (+ 9 fél) bevetés, egyetlen, nem végzetes hibával.
Mondjuk az már nagy előrelépés, hogy nem utaztatják annyit a boostereket, de még mindig sok a két indítás között eltelt idő. Végül is ez kövezné ki az utat a BFR előtt, ezért is lenne fontos elérni a sokkal gyorsabb újrahasznosítást.

A boosterek útjait többen követik, így lehet tudni, mennyi áll rendelkezésre. Eredetileg az év második felére is sok indítás volt tervezve, a jelenleg alaposan megritkított naptárhoz már bőven utolérték magukat, de a korábbi sokkal több indítás az nem menne. Ugye kettőt kapásból félre kellett tenni, az B1050-et az EELV adapter, a B1051-et a Dragon 2 illesztése miatt, ezekkel 2-3 hónapos időtartamra legalább 4 indítás lehetett volna, méghozzá pont abban az időszakban (aug.-okt.), amit korábban emlegettem, hogy csak havi 1-1 indítás maradt. Ha innét nézzük, nincsenek nagyon lemaradva a gyártással, inkább a gyártás tervezett "felpörgetése" az, ami elmaradt, így nagy kiesés, hogy 2 darab, rég elkészült példányt is "félretettek". (Viszont ez jó előre látható volt, ezért tekinthető hiánynak.)

Ami jelenleg rendelkezésre áll: B1047 és B1049, ezek egyszer már repültek (és talán a B1048). B1050 és B1051 már lekötve. B1052 és B1053 McGregorban tesztelve, mehetnek az indítás helyére. A B1054 a cikkedben is látható, annak hajtóművei előtt tartotta a mondókáját Musk, az utána ment McGregorba. Ebből nem lesz januári FH (Arabsat-6) indítás sem (ha nagyon összekapnák magukat, a B1055 FH core lenne, akkor talán az esélye meglenne...).
Ebben csak az az érdekes, hogy ami itt "kevés" (~6 bevethető 1. fokozat) az mások számára még álomnak is túl szép lenne :)

üzenetek