üzenetek

hozzászólások


Cifu
(nagyúr)
Blog

Meg egyébként más okok is vannak, láthatóan sok ellensége van Musknak, akár a szakmán belül, akár az autóiparon belül, akár bárhol/mindenhol, érdekelt is a csúszások bejelentésének "elporlasztásában", mint egy-egy nagyobb, könnyebben ellene fordítható ugrás kommunikálásával.

Arról a Muskról beszélünk, aki az első feleségétől (aki hat gyereket szült neki) való válóper idején arra hivatkozott, hogy nincs vagyona, és a barátainál kell meghúznia magát? Miközben Musk a saját (akkor éppen bizonyos okokból a Tesla tulajdonába tett) Dassault Falcon 900-as luxusgépén repült Washingtonba, hogy a Teslának szánt kölcsönt kilobbizza. Ennyire volt valójában leégve.

Aki hazudott a 2008 év végén eset, amikor a Tesla és a SpaceX is pénzhiányos állapotba került, bevette a barátokat a Tesla-ba befektetőnek, mert voltak olyan barátai, akik 2 millió dollárt szánhattak ilyesmire. Hazudott a saját befektetőinek, hogy a SpaceX-től áttesz 40 millió dollárt a Tesla-ba, és ők is szálljanak be további 20 millióval a Tesla megmentése érdekében. Közben meggyőzte a NASA-t, hogy a SpaceX elég érett az ISS ellátó küldetések teljesítésére, és kapott egy 1,6 milliárdos megbízást a CRS tender keretében, ami miatt sikerült további befektetőket találnia. Úgy mentette meg a Tesla-t, hogy közben a SpaceX ha nem nyeri meg a NASA COTS-ot, akkor rövid úton csődbe megy.

De említhetjük a nemrég történt 420$-os részvényfelvásárlási twitter üzenetét is.

Musknak nem vitás, hogy vannak erényei, a SpaceX-nek nem kevésbé. De hogy vannak ellenségei? Hát ezen nem csodálkozom, maradjunk annyiban.

Meg azért azt se felejtsük már el hogy ebben az iparágban mennyire jellemző és milyen mértékű a csúszás....

Pro és kontra vannak példák, az Atlas V. például teljesen vállalható időn belül készült el anno, ahogy pl. az Orion műszaki modulja (amit barterben ugye az ESA fizet és az Airbus gyárt) is az előre vállalt időpont szintjén készült el.

Szóval igen, vannak negatív példák, de akadnak pozitívak is...

Akinek volt már komolyabb (pénzes) projekt a vállán és látta hogy még a legjobb minőségű munkások is csak a maximális és folyamatosan fenntartott-hangoztatott nyomás alatt hozzák ki amit ki kell (vagy még úgy se), és a legkisebb, pillanatnyi "kiengedés" hatására azonnal ők is leállnak/belassulnak, az nagyon más szemmel nézi ezt az egészet. Én már éltem ezt meg.

Ismét csak azt tudom mondani, hogy vannak pro és kontra példák. Én is láttam olyat, hogy folyamatosan túlóráztatott, túlhajtott emberekkel tényleg szép eredményeket értek el, de azt is végignéztem, hogy a csapat harmada egy éven belül lelépett, mert a család, a magánélet, a folyamatos stresszhelyzet és a feszült hangulat miatt nem bírták tovább a hajtást.

De arra is láttam példát, hogy kultúrált szinten, kultúrált megoldásokkal és hangulatban, ésszerűen megállapított határidőkkel is lehet dolgozni, célokat elérni, feladatokat teljesíteni. Igen, a konkurencia lehet, hogy gyorsabb, hatékonyabb lesz nálad, de cserébe élhetőbb és elfogadhatóbb munkakörülmények és munkahelyi légkör miatt nem akkora tragédia, ha néha-néha tényleg bent kell maradni vagy hétvégézni is kell.

Tudja fene, én nem az elsőt támogatom. Akkor se, ha ezen múlik, hogy pár évvel korábban lép ember a Marsra...

A cső szigetelés nélkül átmérője mekkora volt? És milyen anyagból volt a cső maga?

Nagyon vastag, talán méteres lehetett, és gondolom acélból lehetett (én csak láttam működés közben, nem az összeépítéskori állapotot...) :)


tupuk
(aktív tag)

KÉRDÉS!

Az itt kommentelő okos úriemberekhez fordulnék :) Főleg Cifuhoz és llaxhoz, de bárki más is válaszolhat :)

Szóval: Sokat gondolkodom azon milyen lehetne, milyen kellene lennie az első bázisnak a Marson. Namost a leges legelső nyilván maga a landoló űrhajó lesz, abban fognak élni - mit több jó eséllyel évekig lesznek kénytelenek az egyik űrhajóban lakni.

Épp ezért sokat gondolkodom azon hogy lehetne az állva leérkező űrhajót szépen elfektetni. Csak biztonságosabb egy oldalán szépen fekvő űrhajó mint egy éveken át lábakon álló, kényelmesebb is egy lépcsőn kisétálni belőle mint minden nap kötélen közlekedni fel-le, na és főképp: a sugárzásvédelem csak egy fekvő csőn oldható meg külső borítással, és egy 55 méter magas álló gépet nem nagyon fognak beborítani semmivel.

A nagy kérdés persze az hogy tökéletes biztonsággal, szép lassan, kontrollálva, elfektethető-e a Marson az álló BFS?

Én, mint laikus ezt találtam ki: nyilván azt a részt ahol majd feküdni fog, azt szépen ki kell egyenlíteni, sőt, valami spéci betonnal be kéne fedni.
(Ez egyébként egy külön nagy kérdésem, hogy egy olyan régióban ami az év egészében mínusz fokban van - és ilyenre fognak menni - lehet-e helyi anyagokból valamiféle betont kikeverni és azt fel is használni, ha egyébként percek alatt megfagy az egész ha szabad téren kiöntik valahová, azaz az a lassú kiszáradási folyamat, ami itt a Földön szokásos, az ott nem működik)

Na de tegyük fel hogy kész van a leendő helye, stabil sima vastag erős betonnal várja az űrhajót. Akkor azzal átellenes oldalon be kell csavarni a talajba egy vagy két jó nagy és vastag-erős, több méteres acélcsavart. Mondjuk 30 és 40 méter távolságra az űrhajótól. Ugyanebből az irányból, de már közvetlenül az űrhajó mellé építeni egy, az űrhajó magasságával megegyező, 3 lábú, összecsavarható acélcsövekből álló erős teherbíró állványt. Aztán a sok (kellő) tonna teherbírású sodronyokat hozzáerősíteni a BFS "bajszaihoz", azaz az orrszárnyaihoz, átvetni a 3 lábú szerkezet csúcsára helyezett keréken, majd elvezetni és ráhurkolni a földbe csavart talajcsavarok kilógó nyakán, és végül a végét rákötni egy szintén a földhöz erősített csörlőre, vagy akár egy Mars-rover végére.

Mindeközben a még álló gép azon oldalára, amin feküdni fog, ott végig felszerelni a gép törzsére a félkör alakú majdani tartószerkezeteket. Kb 3 nagy bilincset saccolok hogy elég, elejére, végére és középre 1-1. Ezen szerkezetek két-két kiálló végeire is hozzáerősíteni egy-egy pár sodronyt, és azokat is végigvezetni az állványos-csavaros-csörlős rendszeren

És ha ez így mind megvan, akkor egy segéd-sodronnyal szépen el lehet indítani a dőlést, amit úgyis magától visz majd tovább a gravitáció. A csörlős-sodronyos szerkezettel pedig szépen lassan, kontrolláltan szépen le lehet ereszteni a helyére az egész monstrumot.

Ennél azért bonyolultabban képzelem az egészet csak nem akartam túl sokat írni, a részletekbe, illetve azok hiányába ne kössetek bele. De a lényege ez, csak egyszerűsítettem.

A 3 lábú állvány utána felhasználható lenne másra, nem "csak" ezért kéne odavinni. Pl. ha 10 méteres darabokból lenne összerakva, akkor egyből ezeket mint lábakat fel lehetne használni egy, az elfektetett 9 méteres gépcső fölé épített téglalap formájú tető lábainak, és a tetőt beborítva marsi talajjal máris ott egy jó kis sugárzásvédelem. Akár méter vastagon is be lehet borítani regolittal a tetőt, a kicsi gravi mellett bírni fogja.

No, ez a csörlős elfektető művelet működne a marsi viszonyok között, kellő biztonsággal?? Vagy irreális? :)

[ Szerkesztve ]


Cifu
(nagyúr)
Blog

Namost a leges legelső nyilván maga a landoló űrhajó lesz, abban fognak élni - mit több jó eséllyel évekig lesznek kénytelenek az egyik űrhajóban lakni.

Miért lennének?

A Bigelow féle felfújható modulokból simán lehet Hold- vagy Marsbázist építeni. Eleve így lettek tervezve, csak hát a NASA nem harapott elsőre rá, de egyre esélyesebb, hogy élni fognak előbb-utóbb vele. Kis helyigényű szállításkor, de nagy bélméretet nyújt felfújva, és anno arról volt szó, hogy a sugárvédelem terén is gondoltak mindenre.

Gyakorlatilag utólagosan betemetve, vagy ahogy a fenti képen látható, Hold (vagy Mars) porral töltött zsákokkal befedve kellő védelmet kaphat a külső behatásoktól. Induló bázisnak tökéletes lehetne.

A nagy kérdés persze az hogy tökéletes biztonsággal, szép lassan, kontrollálva, elfektethető-e a Marson az álló BFS?

Apró probléma, hogy a BFS beltere az összes eddigi CGI-n függőleges helyzethez volt berendezve, ez logikus is, kivédi ugyanis a hengeres "padló" problémáját. Ha elfekteted, akkor viszont ez fennáll, tehát a hengeres fal lesz a padló, az oldalfal, minden, ami nehezen kihasználhatóvá és felhasználhatóvá tenné azt. Szóval én especiel nem fektetném el.

Ha már mindenáron fel akarod használni, miért nem merevíted ki, és használod fel lakó- és élettérként a hajtóanyag-tartályokat is. Nem ez lenne az első, ugyebár a Skylab is ezt a megoldást használta...

Ez egyébként egy külön nagy kérdésem, hogy egy olyan régióban ami az év egészében mínusz fokban van - és ilyenre fognak menni - lehet-e helyi anyagokból valamiféle betont kikeverni és azt fel is használni, ha egyébként percek alatt megfagy az egész ha szabad téren kiöntik valahová, azaz az a lassú kiszáradási folyamat, ami itt a Földön szokásos, az ott nem működik

Először is, a Földön se probléma, ha mínuszokban akarsz betonozni, például a Kalcidur vagy Mapefast CF/L nevű adalékanyagokat felhasználva, amitől "fagyálló" lesz a betonkeverékben lévő nedvesség, ezeket kb. -10°C határig lehet használni. Vannak más trükkök is, például a folyósító adalékszerek, amelyek alacsonyabb víz/cement arány mellett is megfelelő lesz a betonkeverék szilárdsága.

Nyilván a Marsi körülményekhez a helyi anyagokat felhasznált betonkeveréket kell kifejleszteni, de ahogy a fentiekből is látszik, itt korántsem biztos, hogy akkora probléma lenne a hőmérséklet. Mindössze olyan folyósító-anyagot (vagy keveréket) kell kiválasztani, ami megfelelően viselkedik az adott körülmények között.

No, ez a csörlős elfektető művelet működne a marsi viszonyok között, kellő biztonsággal?? Vagy irreális?

A leírt elképzeléssel a fent említett gondolatmenet a problémám. Minek akarod elfektetni. Akkor inkább áss a BFS alá egy gödröt, hogy minél mélyebbre le tudd ásni, vagy egyszerűbb talán, ha körbehordod Marsi "homokkal", így stabilizálva és védve. A hajtóanyag-tartályokat felhasználhatod élőtérként, az utazó-szintek pedig megmaradnak szállásnak.

[ Szerkesztve ]


tupuk
(aktív tag)

Erre holnap fogok válaszolni.


tupuk
(aktív tag)

:)
Írok egy jó hosszú, alapos kommentet hogy megtudjam el lehet-e fektetni a gépet, mire írsz egy hasonlóan hosszú választ mindenféle érdekes dologgal, csak épp arra nem kapok választ ami annyira, de annyira érdekelne :D Így jártam.... :)

Na jó, akkor lenyelem a békát.... mást úgysem tehetek.... talán majd llax megválaszolja amit kérdeztem :)

Ezzel együtt is érdekes dolgokat írtál, ezekre reagálok:
1. Bigelow féle felfújható modulok
Érdekes, tetszető, izgi. Megfontolásra érdemes. A képeket már láttam korábban de nem mélyedtem el benne, most majd pótolni fogom.

Ezzel együtt csípőből van pár kritikám:
- Egy ilyen modul 13,7 m hosszú, és 6,7 m átmérőjű. Namost egy tartályaitól és Raptorjaitól megfosztott, végén lezárt BFS ugye egy 55 m hosszú, 9 m átmérőjű henger (egyik végén kúpba megy át). Tehát 4 db ilyen modul lenne olyan hosszú mint egy darab BFS, de átmérőre, belső térfogatra még így is kisebb lenne. Szóval a kérdés: Akkor meg minek az egész? Hol itt az előny az űrhajó saját teréhez képest? Átmenni egy nagy hengerből több kisebbe? Minek? Ráadásul ezek között a modulok között sokkal nehézkesebb a közlekedés mert elvékonyodnak a végükön, ha jól sejtem egy egészen szűk járaton lehet kikúszni a végükön. Ki költözne át egy nagy villából 4 kicsi lakásba? :)

- Súlya: 20-23 tonna. Tehát ha néggyel számolunk, ami még mindig kisebb mint egy BFS, de legalább hosszában közelíti, akkor az 80-92 tonna. Én értem hogy 6 BFS fog menni az első két turnusban, ami kb 600 tonna terhet fog majd tudni vinni, is ezt nyilván ki is használják, de akkor is nagyon erős luxusnak érzem 80-92 tonna elhasználását olyan élőhelyre ami egyébként semmivel sem jobb mint maga az űrhajó, lényegében indokolatlan kapacitás-duplázás.

- Az is érdekes hogy ez az egyik érved: "Ha elfekteted, akkor viszont ez fennáll, tehát a hengeres fal lesz a padló, az oldalfal, minden, ami nehezen kihasználhatóvá és felhasználhatóvá tenné azt." - Majd kínálsz helyette egy ugyanúgy hengeres testet ami ugyanúgy fekszik vízszintesen :)

Amúgy nyilván simán át lehet majd építeni egy BFS belső terét, ez még csak nem is űrtechnika, ha el tudnak jutni a Marsra a történelem legfejlettebb rakétáival, akkor némi belső átrendezés sem lesz megoldhatatlan probléma nekik :)

Összegezve: nem mondom hogy nem tetszik, mert tetszik, a Holdon vagy a világűrben pl. jól fog jönni, de pont a Marson ahol már eleve lesz 6 darab hatalmas és erős cső, ott így nem látom értelmét.
Talán egyet lehetne vinni a Marsra is ha tényleg nem tudják mivel kitölteni az utolsó 20-23 tonnát, tesztelésre, próbának, vagy "intim helységnek" - :) - jól jöhet. Vagy ha nagyon ki akarnak települni valami valamiért érdekesnek tűnő, de a fő bázistól távoli helyre (pl. találnak valahol egy barlangot, vagy egy hosszú tanulmányozásra érdemes helyet, föld alatti tavat, netán élő mikroorganizmusokat, vagy valami más izgit), akkor oda lehet egyet vinni amolyan lakókocsinak. De összességben ahol lesz 6 BFS (és ebből kettő eleve emberi tartózkodásra tervezett), ott még egy ilyenre sem pazarolnék 20 tonnát. Kell az a 20-23 tonna nagyon majd másnak....

2. "Ha már mindenáron fel akarod használni, miért nem merevíted ki, és használod fel lakó- és élettérként a hajtóanyag-tartályokat is."
A kimerevítős részt nem értem, de igen: fel akarom használni az egész hajótestet. A tartályokat akár külön élettérként használnám, akár tartályként, hisz ugye nekik is kell majd bőven tartály víznek, oxigénnek, hidrogénnek, metánnak, meg még szennyvíznek is....

3. Beton: :DD Nem hiszem el hogy ehhez is értesz, mi vagy te egy polihisztor? :D
Én nem tudtam hogy vannak ilyen adalékanyagok, de ez jó hír, akkor - ha nem is simán, de elvben - lehet betonozni a Marson is, akár mínuszban is. Ez nagyon jó hír, csak idő kérdése és ezt használni fogják.
Egyúttal a leszálló-padok kiépítésének problémájára is ez a válasz gondolom.

Visszatérve a legnagyobb bánatomra válasz nélkül maradt fő-kérdésem, amennyiben az az elfektetés teljes biztonsággal megvalósítható, akkor számomra továbbra is az tűnik nyerő megoldásnak.


Redneck
(veterán)
Blog

Jó kis cikk!

Nem vagyok naprakész a technikai részét illetően, ezért totál úgy jön le hogy ez a faszi egy csomót kamuzik. Elhiszem hogy okos, és tettek már lépéseket, de valahogy nem látom a nagy áttörést a polgári űrrepülést illetően. Az itt leírtak alapján a 2023 lehet akár 2025 is. Vagy 2028. Ki tudja?

A yepp szó használatáért, pedig részemről járna a faszkorbács. :(((


Cifu
(nagyúr)
Blog

Elfektetés-kérdéskör: Nézd, az adott rövid szöveges vázlattal több gondom is lenne személy szerint, ezek:

1.: Miért kellene az űrhajóval megegyező magasságú keret? A lényeg a tömegközéppont, ha a kábeleket a mellső stabilizátor-szárnyakhoz akarnád kötni, még akkor is lehetne azoknál alacsonyabb keret.
2.: Miért a mellső stabilizátor-szárnyakhoz akarod kötni? Én inkább a testhez erősíteném őket.
3.: A BFS / BFR építés fekve történik, élek a gyanúval, hogy vannak rögzítési pontok eleve a testen.
4.: A lábak elcsúszásának lehetőségét meg kell akadályozni, érdekes kérdés, hogy vajon a lábak képesek lennének-e elviselni a lefektetéskor jelentkező oldalirányú erőket.

Itt egy érdekes kép ami köthető az adott témához, ezt a Von Braun féle Mars-űrrepülőgépek "talpra" állítását mutatja, ezzel is lennének problémáim, de a koncepció alapjában véve ügyes:

Akkor meg minek az egész? Hol itt az előny az űrhajó saját teréhez képest?

A lényege, hogy kis méretű és relatíve könnyű szerkezetű egységekből lehet bázist építeni. Akár az űrhajó ideiglenes vagy végleges felhasználása mellett, akár azok nélkül. A Bigelow féle modulok legnagyobb előnye, hogy már létező technológia, ha kifizeted, a Bigelow Aerospace akár holnap nekiállhat megépíteni őket...

Ráadásul ezek között a modulok között sokkal nehézkesebb a közlekedés mert elvékonyodnak a végükön, ha jól sejtem egy egészen szűk járaton lehet kikúszni a végükön. Ki költözne át egy nagy villából 4 kicsi lakásba?

:F

Bigelow 10 méter átmérőjű modulokat tervezett a Holdbázishoz:

Nem hiszem el hogy ehhez is értesz, mi vagy te egy polihisztor?

Nem, csak édesapám útépítő mérnök volt... ;)


petipetya
(nagyúr)
Blog

Nem rossz, de ez még mindig csak erkélyről kidobott papírrepülőzésnek számít a szememben. Minimum egy holdbázis, vagy Marsra szállás miatt húznám fel (csak az egyik) a szemöldökömet, mivel fejben már régen az Európa jege alatt kutatjuk az életet szondákkal, járművekkel stb.


llax
(senior tag)

"mivel fejben már régen az Európa jege alatt kutatjuk az életet szondákkal, járművekkel stb"

Az ilyen kutatás és az alkalmas szondák kifejlesztése nem a SpaceX "hatásköre". Semmilyen szinten. Semmi közük hozzá. Az olajmezők és a gyártáshoz szükséges nyersanyagok lelőhelyei után sem az autógyárak kutatnak, pedig ott még szorosabb is a függés. A SpaceX az egész témában jelenleg "csak" járműgyártó.


llax
(senior tag)

"ezért totál úgy jön le hogy ez a faszi egy csomót kamuzik"

Nem hazudik ő, csak optimistább az átlagnál :)
A nagy áttöréshez az eszközök és az igények megfelelő összehozása szükséges. A SpaceX dolgozik az eszközökön. Azt simán el tudom képzelni, hogy a 20-as évek elejére teherszállításra alkalmas eszközök már lesznek (a jelenlegi financiális háttér is max. arra elég), ekkora talán még nem tudja az ígért paramétereket (az F9 is kapott verziószámokat), de talán nagyobb terhet tudna eljuttatni a Marsig, mint bárki eddig. Mondjuk jelenleg is ők tudnák messze a legnagyobbat elindítani (Falcon Heavy), de az nagyon kevés, ha később emberes utazással is számolni akarnak.

Ha a legnagyobb terveik nem jönnek be, viszont összejön egy minimális karbantartással üzemeltethető űrjármű (akár csak teherszállításra), már akkor is nyertek. Muszáj előre menekülniük mert jön a konkurencia.


tupuk
(aktív tag)

Na akkor erre is válaszolok.... igazából sokat gondolkodtam hogy milyen mélységben válaszoljak, vagy egyáltalán nekikezdjek-e, érdemes-e ilyen hatalmas, és fórumos keretek között rendesen nem is átbeszélhető témába belevágni. Ezek a kérdések ugyanis egyszerre erkölcsi kérdések, és világnézetet is érintenek, kurva nagy falat.

De mégis, egészen tömören próbálok reagálni, de messze nem a teljesség igényével, mert arra egyszerűen nincs időm.

Úgy általában is nem szeretek ítélkezni tőlem több ezer km-re élő emberek magánélete kapcsán, akikről még a saját szomszédaiknak és az édes jó anyjuknak sincs elég infója, nemhogy a nyilvánosságnak. Ezt ha másról nem, még magamról is tudom. Legfeljebb ostoba celebek élnek a nyilvánosság előtt (és -ért) kiteregetve mindent, 50-es IQ felett az emberek nem így működnek. Mi több pl. egy váláskor még az is bőven reális hogy maguk az érintett felek sincsenek minden infó birtokában, mert a felek még egymásnak sem mondanak el mindent, akár taktikából, akár - idealisztikus esetben - a másik óvásából, és életük végéig őrzik a titkaikat.

Szóval ez az "azt olvastam, ez az ítéletem" - féle móka nekem annyira nem jön be.

Egy. Kettő: Lila gőzöm sincs arról milyen volt Musk válása. Lehet hogy utolsó rohadt szar ember. Tényleg. Nem tudom. De az is lehet a felesége ki akarta forgatni a vagyonából, vagy legalábbis irreálisan sokat akart tőle, és ezért kényszerült Musk arra a taktikai önvédelemre amit leírtál. Nyilván egy férfitől, pláne egy dúsgazdag férfitől elvárható, hogy ha elválik, akkor tisztes anyagi támogatásban részesítse a gyerekeit, illetve az azokat tovább nevelő anyjukat. A kérdés hogy ki mennyit ért "tisztes" alatt. És ez ugyebár nagyon szubjekítv.... Van egy olyan sejtésem hogy Musk exfelesége nem a magyar átlag-élet-színvonalból indult ki :) De valószínűleg nem is az amerikai középosztályéból.

Ismét mondom: lila gőzöm sincs a részletekről, tehát minden eset játszik. És az is biztos hogy a nyilvánosság nem tud mindent, egyszerűen a magánügyek természetéből fakadóan.

Három.: vannak emberek akik 25 éves és 75 éves énje között annyi a különbség hogy öregebbek, csúnyábbak és gyengébbek lettek 50 év alatt. Ismerek én is ilyeneket, úgy maradtak ahogy voltak. És vannak olyanok akik nem bliccelték el az életüket és fejlődtek. Tehát az hogy valaki hogy viselkedett fiatalon éretlenül, az nem biztos hogy úgy is maradt. Én pl. nagyon másképp viselkednék a mai agyammal ha ismét 20 éves lehetnék, sok mindent bánok. Mondjuk drámai hibákra nem kell gondolni, de azért nem tetszik minden amit csináltam. Meg hát ki nem követett el hibákat az életében? Csak nem vagyok ezzel egyedül... Ha az a mércéje egy embernek hogy hibázott-e valaha, akkor mindenki szar alak.

Hogy maga Musk fejlődött-e morálisan vagy sem azt nem tudhatom. Azt sem hogy tényleg fasz volt-e a válásakor. De elég okos embernek tűnik, ami ugyan nem garancia a morális építkezésre, de azért az esélyt megadja rá.

Amit a 2. bekezdésedben írsz, az üzleti kavarásokról a Tesla és a SpX kapcsán.... Hát bocs, de ez végképp nem ütős érv a szememben. Mérnöki kérdésekben láthatóan nagyon jó vagy és köztiszteletnek örvendesz itt a logouton, teljesen jogosan, de ez más természetű kérdés, és amit itt felhoztál az egy "12-egytucat" kavarás-taktikázás az üzleti életben. Ebben semmi különös nincs. Ezek a biznisz világában nem hogy mindennaposak, de természetesek. Egy részük nyilván immorális, de bőven lehet és van is olyan ami a morális szűrőn is átmegy.

Ismét a saját példámat tudom felhozni amikor elég nagy felelősség nyomta a vállam egy projektért - és ezt mindenkinek aki ítélkezni akar javaslom, hogy előtte ő maga is vállaljon egyszer hasonló felelősséget. Nagyon másképp néz ki ám abból a szemszögből a világ... A fotelből meg könnyű ítélkezni. Képzeld el - én átéltem ezt - hogy benne vagy egy projektben ami már sok pénzt, időt (éveket), rengeteg munkát felemésztett. Nem csak a te időd, pénzed, munkád, de másokét is. Főleg másokét... Olyanokért akik miattad szálltak be. Már mások beleölt energiájáért, hitéért, bizalmáért is felelős vagy. És jön egy válság, ami az egész projektet bedőléssel fenyegeti. És akkor oda az egész, nem csak a te álmod dől be, de azok is elveszítik a beleölt bizalmukat, pénzüket, munkájukat akik eddig neked hittek és ezért dolgoztak neked. Viszont mindebből egy kis hazugsággal ki tudod menteni a projektet. És tudod is előre hogy azzal megmenekül a projekt. Mit választasz? Persze fekete-öves fotel-morál-szakértőként könnyű ítélkezni, de azért, na. A saját maximális morális tisztaságod a fő szempont, vagy hogy az egész félkész projektet és sok ember munkáját, pénzét, hitét megmentsd egy kis hazugság árán?
Csak a mesékben van az hogy mindig a jó és a rossz közül kell választani. A valóságban gyakran két rossz közül kell választani. Van hogy mások érdekében kell hazudni. Vannak ilyenek, nem is ritkán.

Az meg hogy egy cég hazudik a saját részvényeseinek, befektetőinek, az nem hogy gyakori, de tán nincs olyan cég a világon amelyik nem ezt csinálja. A cégek önvédelmi-túlélési természete ez. Igen, ha ez átlép egy határt, akkor már bűn. Mind morálisan, mind jogilag bűn. Bár az is biztos hogy céget - és így a befektetők pénzét - mentettek már meg ilyen hazugságokkal. A Tesla is így élt túl, ahogy sok más cég is.

Azok a cégek, amik sokra vitték, azok sokat is kockáztattak. Másképp nem lehet. Sokszor jutottak a lehetőségek határaihoz (vagy azon túl is) mert másképp nem mehetett a dolog. Ha lenne könnyű és biztos módja milliárdos cégek felépítésének, akkor minden embernek milliárdos cégei lennének.
Ha egy cég úgy dönt hogy a maximális biztonság és kényelem útját választja, akkor a fékezés-leállás, hátradőlés útját választja. Ami lehet teljesen jó és legitim is, sokan mondják is hogy oké, már akkora a cégem hogy ez így jó nekem, tetszik, szép az éves haszon is, nem akarok tovább fejlődni, szépen beállok erre a méretre.Ilyen is van, ismerek olyat aki a saját egészsége miatt fékezett be (a stressz kezdte kinyírni). Nincs ezzel baj, de aki újat akar, fejlődni annak ennél sokkal többet kell tennie.

Amúgy azok a barátai akik befektettek, azok gondolom a Paypalos haverjai voltak. Ha már moralizálunk: szerintem az internetmilliárdosok nem érdemelnek annyi pénzt amennyit kerestek-keresnek. Ahogy Bill Gates sem. Egyszerűen a világ igazságtalan, amivel sokan pórul járnak, kevesek meg jól. Az internetmilliárdosok a nyerő felén vannak annak hogy a világ igazságtalan szerkezetű, messze túl vannak fizetve. Annyira nem jók, annyit nem tesznek hozzá a világhoz amennyi pénzt kerestek. Tehát az hogy Musk pár túlfizetett netmilliárdos haverjától kölcsönkért 2-2 millió dollárt, ami egyébként nekik annyi mint neked 20 ezer forint, és ami morális alapon amúgy sem lehetett volna az ő pénzük így viszont jó célt szolgáltak, azzal nekem semmi bajom nincs. Ilyen 2 meg 20 millió dollárok az amerikai üzleti életben egyszerűen nevetséges összegek. Vannak olyan amerikai startupok, amik a nagyi dugi 5-10 millió dollárjából indultak el. Ezek csak a magyar kisemberek szeméből nézve gigantikus összegek.

A NASA-s vonalra meg végképp nem tudok mit mondani :D
Először is amit vállalt hogy "a SpaceX elég érett az ISS ellátó küldetések teljesítésére", ez igaz volt. Így is lett. Tehát eleve nincs semmi gond. De ha át is verte volna a NASA-t, azaz az amerikai államot.... könyörgöm.... az USA-nak régóta milliárd dollárokkal kéne tömködnie Muskot.... a két kezüket össze kéne tenniük az örömtől hogy valaki megteszi helyettük azt, amit nekik már évtizedek óta meg kellett volna tenniük... Most kezdjem sorolni mekkora az USA költségvetése, meg mekkora a hadseregük költségvetése? És hogy mennyit szánnak eközben progresszióra?

A világ már (több) ezer évvel előrébb tarthatna ha a progresszió erőit támogatják. Az első igazán nagy, mai értelemben is értelmezhető tudományos-technológiai forradalma az ókori Görögországban volt (Illetve erről tudunk, valószínűleg sok civilizációról nem tudunk semmit amik nyom nélkül tűntek el. A majákról pl. épp most derült ki hogy sokkal nagyobb és fejlettebb civilizáció volt mint eddig hittük). Ha nem szakad meg az, ami ott a görögöknél elkezdődött, akkor már az ük-ük-ükapáink is mobillal telefonáltak volna az elektromos helikopterjükről, meg már városok lennének a Marson, meg kutatóállomások a Jupiter és a Szaturnusz holdjain. Az átlagéletkor 100 év felett lenne, egy halom betegséget végleg megszüntettek volna, automata orvos-robotok műtenének meg 5 perc alatt, laborban fejlesztett új egészséges szervekkel pótolnák a sérült vagy csak elöregedett szerveket, már magzat-korban kiszednék a később hibát okozható géneket, és a többi, és a többi... Már itt tarthatnánk és ezen is túl, ha a progresszív embereket támogatták volna a történelem során. Ahogy azt kellett volna és kellene ma is. És ez mesze nem csak az adott emberek haszna lett volna, hanem az egész emberiségé. Bőven..... Musk átbassza NASA-t, azaz az amerikai államot? Nagyon helyes!! Tegye csak minél többször! Így is kurva kicsi támogatást kap a közösségtől, és több pénzzel jóval előrébb lenne már ő is. A progresszió erői képviselik az igazi közérdeket, tehát azokat kell előre sorolni!

Kissé messze mentem, de itt ugye világnézeti ütközések is vannak amire ki kellett térnem, és erről még rengeteget lehetne írni, amire nincs időm, de próbáltam felvillantani pár másik szempontot is.

Mindettől Musk lehet egy ócska szar ember. Tényleg. Nem ismerem személyesen, nem tudom milyen. De amiket leírtál azok alapján ítélkezni nem lehet, és azok alapján Musk épp olyan eséllyel lehet egy szent lovag is mint sötét alak.

A SpX-es csapat préseléséről már nincs erőm írni, csak annyit hogy nem kötelező ott dolgozni, aki kényelmes melóra vágyik az elmehet, vagy eleve ne is menjen oda. Pontosan lehet tudni hogy a SpX nem egy átlagos zabhegyező cég, nem átlagos ambíciói vannak és nem is átlagos a munkatempó sem. Aki nem akar részt venni egy nagy dologban, kiszállhat. Ha meg benne akar lenni akkor vállalja a nyomást.

[ Szerkesztve ]


tupuk
(aktív tag)

Ne haragudj, eddig csak finoman utaltam rá, de most már kénytelen vagyok egyenesen kimondani: te kissé felületesen olvasod amit írok.
A kábeleket - mint írtam - nem csak az orrszárnyakhoz kötném, hanem a három félkör alakú bilincses tartószerkezethez is. Ez utóbbiról egy egész külön bekezdést is írtam. De nem is a részleteken kéne rágódni, pl. én is pontosan tudom hogy a lábak nem bírnák az oldalirányú erőket, stb., de hát pont ezek miatt írtam hogy:
"Ennél azért bonyolultabban képzelem az egészet csak nem akartam túl sokat írni, a részletekbe, illetve azok hiányába ne kössetek bele. De a lényege ez, csak egyszerűsítettem."

Szóval maga a csörlős elfektetés alapelve érdekelt volna hogy működne-e (a részletek kellő kidolgozásával), bár már ez sem érdekel annyira mert időközben meggyőztem magam hogy igen: működne :)

A Von Braun-féle képet köszönöm, ismerem jól, én is sokat nézegettem már, próbáltam tanulni tőle. Bár eddig azt hittem ez is egy elfektetési ábra, de ezek szerint felállítási :) Von Braun az űrhajó testére akarta szerelni az a segéd-póznát, amit én külön a gép mellé helyeznék, de végső soron hasonló a két logika.

Ami a Bigelow felfújható blokkjait illeti: szerintem te is érzed hogy nem írtál igazán semmi olyat ami erős érv lenne a használatuk mellett. Persze úgy általában tök jópofák, de ahol egy vagy több BFS van már, ott egyszerűen nincs hozzáadott értékük, nem adnak annyi előnyt amennyit az áruk súlyban.

Amikor a BFS-ek leszállnak a Marson akkor már a BFS-ek is létező technológiák lesznek, tehát az az előny hogy a Bigelow cuccai már ma is léteznek, az elvész. Más előnyüket nem látom. Oké, van 10 méteres verzió is (én a wikiről lestem le az adatokat tegnap, a B330-as jelű egységet, ott a 6,7 métert említették). A 10 méteres nyilván még nehezebb.... És egy méterrel nagyobb átmérőt adnak mint a BFS, miközben a BFS ugye egy 18-20 emelet magasságú épület méretű és egy egységes belső teret nyújtó hatalmas nagy tömb. Azaz olyan nagy igény sem lesz szerintem még több helyre, illetve ha mégis, akkor másodlagos helyszínnek, vagy külön "munkahelynek", kísérleti zöldháznak/farmnak, üzemanyag-gyárnak, vagy bármire, be lehet fogni a többi BFS-t is.

Jó cucc ez a Bigelow-kamra, a Holdon vagy a világűrben jól fog jönni, de a Marson indokolatlan. Az a 20+ tonna kell majd fontosabb dolgokra. Egyelőre kitartok a saját verzióm mellett, de örömmel fogadok más ötletet ha van jobb, realisztikus, előrelépést jelentő, és nem túl drága.


llax
(senior tag)

"csak épp arra nem kapok választ ami annyira, de annyira érdekelne"

Ez már egy olyan részletkérdés, amire szerintem jelen pillanatban még az illetékesek sem tudnának választ adni. Ha esetleg ötletként fel is merült a BFS "elfektetése", azzal szerintem komolyabban nem foglalkoznak. Nagyon "törékenyek" a rakéta fokozatok, vízszintesen megfelelő keretbe kell azokat fektetni, felállításuk-lefektetésük csak több ponton alátámasztva lehetséges. Még úgy is, hogy (üresen) egyébként nagyon könnyűek a méretükhöz képest. Korábban olyanok is készültek - pl.régebbi Atlas verziók -, amik még a saját tömegüket sem "bírták" el, a ma használt rakéták ennél szilárdabbak, de jelentősebb erőhatásokat továbbra is csak túlnyomás alatt viselnek el.

Én nem szaladnék ennyire előre. A sci-fi soha nem volt a kedvencen :)
Könnyen szállítható és elegendően nagy méretű lakótérnek jelenleg én is csak a Bigelow felfújható egységeit tudom elképzelni. Azon legalább komolyan dolgoznak, tesztelték korábban is és jelenleg az ISS-en is tesztelik. Az már több, mint CGI... A technológia adott, már csak elegendően nagy méretben kell elkészíteni.


Cifu
(nagyúr)
Blog

Szóval ez az "azt olvastam, ez az ítéletem" - féle móka nekem annyira nem jön be.

Akkor kicsit másik oldalról: Musk twitterüzenetei és jövőképei viszont gondolom igen. ;)

Mint említettem, nem vitatom el a SpaceX érdemeit, messze nem, sikerült alaposan felrázniuk a hordozórakéták piacát, és ez vitán felül Musk érdeme is. Utólag mókás vagy szomorú, hogy a Rocketplane Kistler anno a SpaceX mellett úgy nyerte meg a COTS / CRS tendert, hogy ők teljesen újrafelhasználható rakétákat terveztek, míg a SpaceX (akkor még hivatalosan) nem. Ha a Rocketplane Kistler össze tudott volna kalapozni 500 millió dollárt (ekkora önrészt követelt meg a NASA), akkor lehet, hogy teljesen másképpen nézne ki a hordozórakéta piac, mint ma. De Walter Kistler és Bob Citron nem volt olyan ügyes üzletember, mint Elon Musk. A Rocketplane Kistler kiesett, a SpaceX meg a mennybe ment.

Ami viszont számomra picit kiakasztó, az a Musk által vetített kép, amit magáról is kiállít (gondolom senkinek sem újdonság, hogy mennyire exhibicionista), sokak számára vonzó, a mögötte lévő sötét, de legalábbis szürke tartományba eső dolgok meg mintha meg se történtek volna.

Egyébként két éve írtam egy kicsit bővebben Elon Muskról és a SpaceX előéletéről, lásd erre.

De az is lehet a felesége ki akarta forgatni a vagyonából, vagy legalábbis irreálisan sokat akart tőle, és ezért kényszerült Musk arra a taktikai önvédelemre amit leírtál.

Akkor már Talulah Riley-vel járt, és az ex-felesége elég határozottan ki akart állni az őt (és gyermekeit) illető vagyonért. Tessék, itt leírta a saját verzióját, érdemes elolvasni. Anno volt egy blogja, ahol végigkövette a válás eseményeit, sajnos most már nem elérhető (vagy legalábbis nem találom). Maradjunk annyiban, hogy nem a Musk fele vagyonát kérte, de egy tisztes részt belőle ( erről itt lehet olvasni ). Musk pedig nem éppen szép módszerekkel igyekezett kibújni ez alól.

Csak úgy mellesleg, Riley két évvel 2010-ben kötött házasságuk után 4,5 millió dollár bánatpénzzel vált el Musktól, majd újraházasodtak 2013-ban, és 2016-ban megint elváltak - akkor 16 millió dollárral távozott a "kasszától".

Hogy maga Musk fejlődött-e morálisan vagy sem azt nem tudhatom. Azt sem hogy tényleg fasz volt-e a válásakor. De elég okos embernek tűnik, ami ugyan nem garancia a morális építkezésre, de azért az esélyt megadja rá.

Akkor légy szíves olvasd el a fentieket, meg a belinkelt oldalakat. ;)
Hidd el, elég alaposan utánajártam a témának, nem csak egy oldalról, több oldalról.

Ezek alapján írtam azt, amit.

Ezek a biznisz világában nem hogy mindennaposak, de természetesek. Egy részük nyilván immorális, de bőven lehet és van is olyan ami a morális szűrőn is átmegy.

Ettől még a szememben az ilyen húzások minimum megkérdőjelezhetőek. Tudod ez az a kategória, hogy amikor tőled lopnak, akkor micsoda szemét a világ, ha meg te lopsz, akkor meg megrántod a vállad, hogy hát mindenki ezt csinálja. Ja, ok.

Én leírom azt is, amikor az SLS és az Orion programokra a NASA minimum megkérdőjelezhetően kidob 20+ milliárd dollárt (de a végén az első indításig lehet összejön a 30 milliárd is), meg azt, hogy az Enyergia az 1990-es években a Proton-K indítások bevételeinek 40%-áért volt hajlandó csak Blok-DM (harmadik) fokozatot adni, mert tudták, hogy a kereskedelmi indításokhoz a Hrunyicsevi gyáregységnek szüksége van rá, és nincs alternatívája. Akkor a SpaceX viselt dolgairól miért is kellene csendben maradnom? :F

A kábeleket - mint írtam - nem csak az orrszárnyakhoz kötném, hanem a három félkör alakú bilincses tartószerkezethez is.

Én pedig a reggeli szűkös időben (közben a párom már felettem állt, mert indulnánk az anyóshoz :D) ki is fejtettem hogy az adott esetben feltehetően eleve a testen lennének megfelelő rögzítési pontok. Nem írtam le mellé, hogy emiatt a bilincseket mellőzni lehetne, de gondoltam ez így érthető gondolatpárosítás lesz. :)

Bár eddig azt hittem ez is egy elfektetési ábra, de ezek szerint felállítási

Felállítási, hiszen szárnyakkal, repülőgépként szálltak volna le, aztán a szárnyakat leszerelik (ott vannak a Mars felszínén, mellettük), és "talpraállítják" a rakétatestet a visszatéréshez.

Ami a Bigelow felfújható blokkjait illeti: szerintem te is érzed hogy nem írtál igazán semmi olyat ami erős érv lenne a használatuk mellett.

De, én két opciót vázoltam fel: ha a BFS már nem száll többet fel, akkor a BFS-t lehet "bázisnak" használni, hajtóanyagtartályokat élettérré átminősíteni, és így tovább. De pláne az első időben miért pazaroljunk erre BFS-eket? A Bigelow féle modulok hatékonyan felhasználhatóak, ki vannak fejlesztve, meglévő technológia. Ezekből lehetne az első tartós személyzet otthona, és a személyszállító BFS-ek visszaindulhatnak a Földre...

Amikor a BFS-ek leszállnak a Marson akkor már a BFS-ek is létező technológiák lesznek, tehát az az előny hogy a Bigelow cuccai már ma is léteznek, az elvész.

Lásd fent. A BFS eredendően nem Mars-bázisnak lett tervezve. Fel lehet használni ilyen célból az első időben, de ha kéznél van egy technológia, amit erre fel lehet használni, akkor miért ne éljenek vele?

Jó cucc ez a Bigelow-kamra, a Holdon vagy a világűrben jól fog jönni, de a Marson indokolatlan.

:F
Lakótér, munkatér indokolatlan? :F

Az a 20+ tonna kell majd fontosabb dolgokra. Egyelőre kitartok a saját verzióm mellett, de örömmel fogadok más ötletet ha van jobb, realisztikus, előrelépést jelentő, és nem túl drága.

Na ez az a kategória, amire köpni-nyelni nem tudok. :DDD
Sem neked, sem nekem nem lesz közünk ahhoz, hogy mire kell majd adott esetben a Mars-ra szállított hasznos tömeg. Koncepciókat lehet felhozni, hogy melyiknek van létjogosultsága és melyiknek nincs, de ettől még elutasítani egy életképes koncepciót azért, mert neked a sajátod tetszik, hátőizé... :C


tupuk
(aktív tag)

Nagyon nem szívesen írom ezt le, mert hát szar így befejezni, de így nem látom az értelmét a beszélgetésnek. Már nem csak egy-egy szavam vagy rövidebb bekezdésem nézed egyszerűen levegőnek, hanem fél kommentnyi írásaim. Az ellenérveket meg gúnyos szmájlikkal pótolod.

A Bigelow témáról a 45-ös számú kommentemben vagy 5-6 bekezdésen át írtam jó hosszan, aztán az 52-es számúban még legalább 10 sornyit. Sok mindent lehet rám mondani, de hogy nincsenek érveim, nem fogalmaztam meg jó alaposan konkrét, kézzelfogható állításokat (amik lehetnek hülyeségek is persze, de léteznek, ezt csak nem lehet tagadni), na ezt nem.

Ezek után minderre egy darab konkrét ellenérvet kapok: "de ha kéznél van egy technológia, amit erre fel lehet használni, akkor miért ne éljenek vele?"
Leírtam hogy miért ne?
Nagyon-nagyon alaposan leírtam.
Akkor miért van levegőnek nézve?
Minek írjak ha átnézel rajta?

Mindezt úgy hogy az előző kommentemben is már kénytelen voltam szóvá tenni hogy mintha átsiklanál a mondataimon..
Aztán meg fokozod is:
- "Lakótér, munkatér indokolatlan? :F" (Hol is írtam én ilyet??)
- "Na ez az a kategória, amire köpni-nyelni nem tudok. :DDD" (Én se...)

Továbbra is érdeklődéssel fogom olvasni a cikkeid, elismerem az érdemeid a témában, de azért hogy folyamatosan levegőnek nézd amit írok (ellenben olyanra kérdezz vissza amit nem írtam), hát ezért nincs értelme írnom neked. Kár pedig mert a téma a szívem csücske, de ha nem megy akkor nem megy.


kenwood
(veterán)
Blog

eletbiztositast kell kotni,es akkor csak jol johet ki az asszon' a dologbol :DDD


llax
(senior tag)

Cifu!

Te találkoztál olyan információkkal, ami szerint az első F9 B5-ök 1. fokozatai továbbra is csak kétszer repülnek? Semmi hivatalos infóval nem találkoztam, de a ma másodszor indult B1048 kapcsán emlegetik, hogy ez lesz az első, ami harmadszor is repülni fog, de többen (reddit) ebben is kételkednek. Ha ebből valami is igaz, akkor viszont tényleg van némi booster hiány (talán a COPV 2.0-ra várva lassult le a gyártás?).


Cifu
(nagyúr)
Blog

A SpaceX nem nagyon mond semmit e téren. Annyit tudunk, hogy a Block 4-esig tartó indításoknál a Merlin-1D(+) hajtóművek turbopumpáiban repedéseket találtak, ez volt az alapvető oka annak, hogy a korábbi (Block 3 és Block 4) Core fokozatok esetében nem is próbálkoztak a 2-nél több újrafelhasználással.

A Block 5 állítólag előrelépés lesz ebben, de feltehetően legalábbis az első időkben továbbra is folyamatosan szét kell szerelni a hajtóműveket, hogy meggyőződjenek arról, hogy a hajtóművek bírják a strapát.

Innen a saját megfigyelésem / véleményem: Amennyire tudjuk, a már repült fokozatok nem utaznak vissza Texasba, hogy összeszerelve komplett hajtóműtesztet hajtsanak végre rajtuk. Szóval feltehetően nem a fokozattal / hajtóanyag-rendszerrel van a probléma...


llax
(senior tag)

Ez a repedéses dolog viszonylag régi, azt hittem, ezen már túlléptek. Itt (is) mutatkozik egy óriási haszna a fokozatok visszahozásának, az esetleges problémák nem csak egy nagy tűzijáték után jönnek a felszínre, hanem akár hamarabb is. Jelenleg talán a világ talán legmegbízhatóbb hajtóműve a Merlin, az F9 korszaktól 638 (+ 9 fél) bevetés, egyetlen, nem végzetes hibával.
Mondjuk az már nagy előrelépés, hogy nem utaztatják annyit a boostereket, de még mindig sok a két indítás között eltelt idő. Végül is ez kövezné ki az utat a BFR előtt, ezért is lenne fontos elérni a sokkal gyorsabb újrahasznosítást.

A boosterek útjait többen követik, így lehet tudni, mennyi áll rendelkezésre. Eredetileg az év második felére is sok indítás volt tervezve, a jelenleg alaposan megritkított naptárhoz már bőven utolérték magukat, de a korábbi sokkal több indítás az nem menne. Ugye kettőt kapásból félre kellett tenni, az B1050-et az EELV adapter, a B1051-et a Dragon 2 illesztése miatt, ezekkel 2-3 hónapos időtartamra legalább 4 indítás lehetett volna, méghozzá pont abban az időszakban (aug.-okt.), amit korábban emlegettem, hogy csak havi 1-1 indítás maradt. Ha innét nézzük, nincsenek nagyon lemaradva a gyártással, inkább a gyártás tervezett "felpörgetése" az, ami elmaradt, így nagy kiesés, hogy 2 darab, rég elkészült példányt is "félretettek". (Viszont ez jó előre látható volt, ezért tekinthető hiánynak.)

Ami jelenleg rendelkezésre áll: B1047 és B1049, ezek egyszer már repültek (és talán a B1048). B1050 és B1051 már lekötve. B1052 és B1053 McGregorban tesztelve, mehetnek az indítás helyére. A B1054 a cikkedben is látható, annak hajtóművei előtt tartotta a mondókáját Musk, az utána ment McGregorba. Ebből nem lesz januári FH (Arabsat-6) indítás sem (ha nagyon összekapnák magukat, a B1055 FH core lenne, akkor talán az esélye meglenne...).
Ebben csak az az érdekes, hogy ami itt "kevés" (~6 bevethető 1. fokozat) az mások számára még álomnak is túl szép lenne :)


Dare2Live
(nagyúr)
Blog

Látványosakat pöfékel lefelé jövet így északa. [link]


Cifu
(nagyúr)
Blog

Ez a repedéses dolog viszonylag régi, azt hittem, ezen már túlléptek.

Más indokról nem tudok. A COPV terén ugyebár ott tartunk, hogy az első Block 5-ösök állítólag régi COPV-al készültek. Szóval sok a kérdőjel, a SpaceX meg nem igyekszik ezekre választ adni... :F

Jelenleg talán a világ talán legmegbízhatóbb hajtóműve a Merlin, az F9 korszaktól 638 (+ 9 fél) bevetés, egyetlen, nem végzetes hibával.

Szerintem azért az RD-107A/-108A még jobban áll. :)

Végül is ez kövezné ki az utat a BFR előtt, ezért is lenne fontos elérni a sokkal gyorsabb újrahasznosítást.

Egen, de ehhez kell a biztonsági tényező, hogy nem lesznek anomáliák az újrafelhasználás terén. Nagyon sajnálom, hogy a SpaceX üres, semmitmondó információkat oszt csak meg ezzel kapcsolatban. :(

Mérvadó, hogy az ArianeSpace eleve úgy készül, hogy 5-nél többször nem fog újrafelhasználni első fokozatot a jelenlegi tervek szerint. A tapasztalataik szerint nagyjából ennyit lehet elvárni a jelenleg megvalósítható hajtóművekkel. A Blue Origin ha jól rémlik 10 indításra tervezi a Be-4-et.

Szigorúan saját vélemény, de csodálkoznék, ha egy-egy BFR / BFS 5-10 alkalomnál többször lenne újra hasznosítható. Ez egyébként csak azért elgondolkoztató, mert ugye űrugrásra épülő távolsági járatokban gondolkoznak - állítólag.

Ami jelenleg rendelkezésre áll: B1047 és B1049, ezek egyszer már repültek (és talán a B1048). B1050 és B1051 már lekötve. B1052 és B1053 McGregorban tesztelve, mehetnek az indítás helyére.

A B1046-ost miért nem sorolod ide? :F
A hangárban Musk és Maezawa bejelentésekor legalább két kész vagy legalábbis közel kész Core fokozatot látunk. (B1055? és B1056?).

Így szerintem ha feszített tempóban is, de meglehet a januári FH indítás. Persze én is úgy gondolom, hogy inkább február / március lesz belőle... :P


llax
(senior tag)

"az első Block 5-ösök állítólag régi COPV-al készültek"

A B1051-ben már minden hír szerint a 2.0 verzió van.

"Szerintem azért az RD-107A/-108A még jobban áll."

Ez igaz :) (csakis az "A" változatokra) Talán 700 darabnál járnak? (ha jól számoltam... ott a felsőbb fokozatokkal szokott gond lenni)

"Mérvadó, hogy az ArianeSpace eleve úgy készül, hogy 5-nél többször nem fog újrafelhasználni első fokozatot a jelenlegi tervek szerint."

Ennek várjuk ki a végét. Előbb legalább egyet, egyszer használjanak újra :) Az nagyon odébb van. A közeli jövőben egyedül a Blue Origin esetén láthatunk valamit. Még akár a BFR első tesztrepülése is megelőzheti őket.

"Szigorúan saját vélemény, de csodálkoznék, ha egy-egy BFR / BFS 5-10 alkalomnál többször lenne újra hasznosítható. Ez egyébként csak azért elgondolkoztató, mert ugye űrugrásra épülő távolsági járatokban gondolkoznak - állítólag."

Mindegy honnét nézzük, ez a földi személyszállítós dolog valahogy nem nagyon akar összeállni.
Nekem pl a BFS ablakai sem tetszenek, még tized annyi ablakfelület is jelentős tömeggel "büntet" (erősebbeknek kell lenniük egy utasszállítóénál)...
Aztán ott a gyorsulás: ha ballisztikus pályára indul, nem lehet a végletekig mérsékelni, egyszerű polgári utasszállításra perceken át tartó, min. 2G terhelés nem túl szerencsés... (+ üléshelyzet, övek, tárgyak az utastérben, stb...)

"A B1046-ost miért nem sorolod ide?"

Az már 2x repült. Több helyen is max. 2 útról beszélgetnek az első néhány B5 kapcsán. Ezek szerint a B1047-nek van még egy útja, állítólag a B1048-nak egy 3. útja is lehet.

"A hangárban Musk és Maezawa bejelentésekor legalább két kész vagy legalábbis közel kész Core fokozatot látunk."

A B1054 hajtóművei előtt áll Musk. Ami mellettük van, annál gyanúsan fehér az interstage... Az vagy B3/B4, vagy valami más, pl. FH core van készülőben :)


llax
(senior tag)

"A B1046-ost miért nem sorolod ide? :F"

Vagy mégis soroljuk oda? :) Egyre inkább úgy néz ki, hogy egy hónap múlva az viszi az SSO-A műholdjait. Bár a példány nincs megerősítve, csak arról beszélnek, hogy ez a küldetés megy harmadjára használt fokozattal. 2x repült B5 csak kettő van, a B1048 nem túl régen repült, a B1046-ot eddig ugyan Floridában használták, de tett egy látogatást McGregor-ban.


ONEFREE
(aktív tag)

Szerintem amíg nem változik a meghajtás addig játék a betűkkel ez az álom.


syC
(addikt)
Blog

Imádom ezt a faszit, amiért a fölösleges energiáit ilyen őrültségekbe fekteti... :)


llax
(senior tag)

A közeli jövőben nem fog változni a meghajtás. Nagy tömegű űrjármű gyors és nagymértékű sebességváltoztatására évtizedekig biztosan maradnak a jó öreg kémiai hajtóművek.

Ugyan léteznek a maguk nemében nagyon hatékony hajtóművek (ion, plazma), egyre nagyobb számban használják is azokat, de minden, ami nem kémiai vagy nukleáris, azok elektromos teljesítményigénye akkora, hogy jelenleg (és talán sokáig) csak nagyon kicsi tolóerő igény esetén tűnik értelmes választásnak. A kisebb kémiai hajtóművekkel összemérhető tolóerőhöz négyzetkilométer nagyságrendű napelem, vagy atomreaktor kellene nekik.
A világ összes legyártott/laborban működő (talán több száz) ilyen "egzotikus" hajtóművének együttes tolóereje nincs akkora, mint pl. A Falcon 9 (a 9+1-ből) egyetlen Merlin hajtóművéé (ami nem is tartozik a nagyobb hajtóművek közé).


ONEFREE
(aktív tag)

Tudom, hogy igazad van.


llax
(senior tag)

Mi jött ki tegnap a gyárból és indult McGregor irányába? :)


#58682368
(aktív tag)

Brutáljól néz ki ez a rakéta!


llax
(senior tag)

Reszkess ULA, az F9-re meglett a cat.3 minősítés :)

[ Szerkesztve ]

üzenetek