üzenetek

hozzászólások


Cifu
(nagyúr)
Blog

Ez a repedéses dolog viszonylag régi, azt hittem, ezen már túlléptek.

Más indokról nem tudok. A COPV terén ugyebár ott tartunk, hogy az első Block 5-ösök állítólag régi COPV-al készültek. Szóval sok a kérdőjel, a SpaceX meg nem igyekszik ezekre választ adni... :F

Jelenleg talán a világ talán legmegbízhatóbb hajtóműve a Merlin, az F9 korszaktól 638 (+ 9 fél) bevetés, egyetlen, nem végzetes hibával.

Szerintem azért az RD-107A/-108A még jobban áll. :)

Végül is ez kövezné ki az utat a BFR előtt, ezért is lenne fontos elérni a sokkal gyorsabb újrahasznosítást.

Egen, de ehhez kell a biztonsági tényező, hogy nem lesznek anomáliák az újrafelhasználás terén. Nagyon sajnálom, hogy a SpaceX üres, semmitmondó információkat oszt csak meg ezzel kapcsolatban. :(

Mérvadó, hogy az ArianeSpace eleve úgy készül, hogy 5-nél többször nem fog újrafelhasználni első fokozatot a jelenlegi tervek szerint. A tapasztalataik szerint nagyjából ennyit lehet elvárni a jelenleg megvalósítható hajtóművekkel. A Blue Origin ha jól rémlik 10 indításra tervezi a Be-4-et.

Szigorúan saját vélemény, de csodálkoznék, ha egy-egy BFR / BFS 5-10 alkalomnál többször lenne újra hasznosítható. Ez egyébként csak azért elgondolkoztató, mert ugye űrugrásra épülő távolsági járatokban gondolkoznak - állítólag.

Ami jelenleg rendelkezésre áll: B1047 és B1049, ezek egyszer már repültek (és talán a B1048). B1050 és B1051 már lekötve. B1052 és B1053 McGregorban tesztelve, mehetnek az indítás helyére.

A B1046-ost miért nem sorolod ide? :F
A hangárban Musk és Maezawa bejelentésekor legalább két kész vagy legalábbis közel kész Core fokozatot látunk. (B1055? és B1056?).

Így szerintem ha feszített tempóban is, de meglehet a januári FH indítás. Persze én is úgy gondolom, hogy inkább február / március lesz belőle... :P


llax
(senior tag)

"az első Block 5-ösök állítólag régi COPV-al készültek"

A B1051-ben már minden hír szerint a 2.0 verzió van.

"Szerintem azért az RD-107A/-108A még jobban áll."

Ez igaz :) (csakis az "A" változatokra) Talán 700 darabnál járnak? (ha jól számoltam... ott a felsőbb fokozatokkal szokott gond lenni)

"Mérvadó, hogy az ArianeSpace eleve úgy készül, hogy 5-nél többször nem fog újrafelhasználni első fokozatot a jelenlegi tervek szerint."

Ennek várjuk ki a végét. Előbb legalább egyet, egyszer használjanak újra :) Az nagyon odébb van. A közeli jövőben egyedül a Blue Origin esetén láthatunk valamit. Még akár a BFR első tesztrepülése is megelőzheti őket.

"Szigorúan saját vélemény, de csodálkoznék, ha egy-egy BFR / BFS 5-10 alkalomnál többször lenne újra hasznosítható. Ez egyébként csak azért elgondolkoztató, mert ugye űrugrásra épülő távolsági járatokban gondolkoznak - állítólag."

Mindegy honnét nézzük, ez a földi személyszállítós dolog valahogy nem nagyon akar összeállni.
Nekem pl a BFS ablakai sem tetszenek, még tized annyi ablakfelület is jelentős tömeggel "büntet" (erősebbeknek kell lenniük egy utasszállítóénál)...
Aztán ott a gyorsulás: ha ballisztikus pályára indul, nem lehet a végletekig mérsékelni, egyszerű polgári utasszállításra perceken át tartó, min. 2G terhelés nem túl szerencsés... (+ üléshelyzet, övek, tárgyak az utastérben, stb...)

"A B1046-ost miért nem sorolod ide?"

Az már 2x repült. Több helyen is max. 2 útról beszélgetnek az első néhány B5 kapcsán. Ezek szerint a B1047-nek van még egy útja, állítólag a B1048-nak egy 3. útja is lehet.

"A hangárban Musk és Maezawa bejelentésekor legalább két kész vagy legalábbis közel kész Core fokozatot látunk."

A B1054 hajtóművei előtt áll Musk. Ami mellettük van, annál gyanúsan fehér az interstage... Az vagy B3/B4, vagy valami más, pl. FH core van készülőben :)


llax
(senior tag)

"A B1046-ost miért nem sorolod ide? :F"

Vagy mégis soroljuk oda? :) Egyre inkább úgy néz ki, hogy egy hónap múlva az viszi az SSO-A műholdjait. Bár a példány nincs megerősítve, csak arról beszélnek, hogy ez a küldetés megy harmadjára használt fokozattal. 2x repült B5 csak kettő van, a B1048 nem túl régen repült, a B1046-ot eddig ugyan Floridában használták, de tett egy látogatást McGregor-ban.


ONEFREE
(aktív tag)

Szerintem amíg nem változik a meghajtás addig játék a betűkkel ez az álom.


syC
(addikt)
Blog

Imádom ezt a faszit, amiért a fölösleges energiáit ilyen őrültségekbe fekteti... :)


llax
(senior tag)

A közeli jövőben nem fog változni a meghajtás. Nagy tömegű űrjármű gyors és nagymértékű sebességváltoztatására évtizedekig biztosan maradnak a jó öreg kémiai hajtóművek.

Ugyan léteznek a maguk nemében nagyon hatékony hajtóművek (ion, plazma), egyre nagyobb számban használják is azokat, de minden, ami nem kémiai vagy nukleáris, azok elektromos teljesítményigénye akkora, hogy jelenleg (és talán sokáig) csak nagyon kicsi tolóerő igény esetén tűnik értelmes választásnak. A kisebb kémiai hajtóművekkel összemérhető tolóerőhöz négyzetkilométer nagyságrendű napelem, vagy atomreaktor kellene nekik.
A világ összes legyártott/laborban működő (talán több száz) ilyen "egzotikus" hajtóművének együttes tolóereje nincs akkora, mint pl. A Falcon 9 (a 9+1-ből) egyetlen Merlin hajtóművéé (ami nem is tartozik a nagyobb hajtóművek közé).


ONEFREE
(aktív tag)

Tudom, hogy igazad van.


llax
(senior tag)

Mi jött ki tegnap a gyárból és indult McGregor irányába? :)


#58682368
(aktív tag)

Brutáljól néz ki ez a rakéta!


llax
(senior tag)

Reszkess ULA, az F9-re meglett a cat.3 minősítés :)

[ Szerkesztve ]

üzenetek