üzenetek

hozzászólások


#65675776
(titán)

Attól függetlenül, hogy gyors háborúra készültek (ami maximum a naivitásukat bizonyítja) egy dolog. Ettől még nem kellett volna leállni a fejlesztésekkel. És igazából nem is álltak le, elvégre zajlott a Fóka és a Schwalbe fejlesztése is, hogy a többi repülőeszközéről ne is beszéljünk. Ahogy nyilvánvaló volt, hogy a Fi-103 és az A4 sem fog elkészülni, pláne nem lesz bevethető '43 előtt. A Schwalbe már '41 körül frontérett lehetett volna.

Az orosz repülőgépek a LaGG-3-tól kezdve simán felvették a versenyt építési minőségben is a német gépekkel. Ami miatt nagy mennyiségben hullottak, az a megfelelően kiképzett pilóták hiányára vezethető vissza. A németek a háború közepére kb hasonló szintre jutottak, onnan már csak romlott náluk a helyzet, míg pl a szovjeteknél látványosan javult. Ahogy a szárazföldi csapatok minden területén is. Repülőgép- és harcjárműépítésben a németek csak nagyon rövid ideig voltak fölényben. Utóbbiban valójában kb soha. A megalománia nem fölény.

Igen, a Bismarck-ot egy halom nála elavultabb, elsősorban I. vh-s eszközzel támadták. Nem meglepő, hogy képes volt ellenállni nekik. Ha lett volna ott egy South Dakota, az érdekessé tette volna a csatát. De akárcsak egy amerikai hordozó a nem kevés Dauntless-ével önmagában elég lett volna ellene. A briteknek akkoriban nem volt igazán jól használható hajófedélzeti zuhanóbombázó és torpedóvető gépük. A Swordfish kissé elavult volt már akkoriban. (Mégis egy ilyen gép vitte be a valójában végzetes találatot...) A Bismarck-ot egyébként eleve úgy építették, hogy kibírjon ilyen jellegű csapásokat. Lehet sok kárt okozott, de nem sok végzeteset. Viszont a német flotta ütőerejének a 30%-át elveszítette ezen hajó elsüllyedésével. Ergo a briteknek több mint megérte a befektetett erőforrásokat.

A Tiger messze volt a tökéletestől. Tervezésnek meg nem nevezném, hogy minden irányban megnövelték a PzIV-et, és raktak bele egy erősebb motort és ágyút. Kezdetben nem azzal veszítették el a csatákat, hogy volt erősebb ellenfelük. Szimplán azzal, hogy az ellenfélk eszközei nagyságrenddel megbízhatóbbak voltak. Az oroszok egyébként azonos védettséget 10t-val könnyebb szerkezettel el tudtak érni, ráadásul az a hk még mozgékonyabb is volt, mivel nem volt alulmotorizált. Na ez technikai fölény volt, csak éppen nem a németek oldaláról.

A "mentalitásbeli" probléma az volt, hogy a németek igazából soha sem ismerték fel, hogy a hadviselés hangsúlya áttevődött a levegőbe. De nem a vadászgépekre, hanem a csapásmérésre, elsősorban a harcászati jellegűre. Ezért nem fejezték be a hordozóikat, ezért nem volt soha elegendő mennyiségű csatarepülőgépük. Pedig a Stukák ezt mutatták már Spanyolországban is, csak láthatóan rosszul vonták le a következtetéseket. Be is szívták végül. A nyílt vizeken minden haderőnemük a repülőgépekkel szemben veszítette el a háborút. Ahogy a hk csapataikra is a legnagyobb veszély mindig is a levegőből leselkedett. Nembaj, ők azért kiküldték a Bismarck-ot és a Prinz Eugen-t mindenféle légi fedezet nélkül a nyílt vizekre. Mondjuk az angolok meg ezekután voltak olyan ügyesek, hogy a Prince of Wales-t és a Repulse-t kiküldték kb ugyaníg a japánok ellen. A japánok viszont nem is erőlködtek felszíni egységekkel, kapásból légitámadással indultak nekik. A britek is többet értek volna a Bismarck ellen egy repülőgép hordozóval.

yerico: A Tiger I alváz nem véletlenül maradt ki, nem gyártották együtt a Tiger II alvázzal.

A T60/70/80 más tészta. Az sok anyagot nem emésztett fel. Most a klasszikus, ma MBT-nek nevezett hk osztályokról van szó. Ezekből az oroszok soha nem gyártottak kettőnél többet egyszerre. Pedig volt nyersanyaguk hegyekbe. A kisebb, alapvetően kisegítő feladatokra szolgáló eszközök anyagigénye alig volt több egy páncélautónál.

Az, hogy a Sherman dízel változatát elvetették az amerikaiak egy más okra vezethető vissza. Simán született egy határozat, hogy a logisztika egyszerűsítése miatt a szárazföldi járműveik kizárólag benzinüzeműek lesznek. Emiatt törölték a saját számukra gyártott M4A2-k gyártását. Amit addig legyártottak maguknak, azt átadták a briteknek. Utána meg még 10000db-ot legyártottak az oroszoknak, akik nagyonis sokra tartották a járművet. Pl a 76-os ágyúját jobbnak tartották a saját 76,2-eseiknél. Leginkább csak gárdaalakulatokat szereltek fel Sherman-ekkel.

[ Szerkesztve ]

üzenetek