Hirdetés

üzenetek

hozzászólások


quailstorm
(PH! félisten)
Blog

A cikkíróhóz:

Először is köszönöm a cikket, elképesztő munka van benne, ezt látja bárki. Nagyon érdekes volt a közgazdász-szemlélet benne, ugyanakkor talán ezért van benne pár dolog, amit én másképp vagy más sorrendben adtam volna elő, az N9-es részt meg totál mellélövésnek érzem.

Az, hogy az N9-et eltemetted mielőtt a WP7-ről és Elopról beszéltél volna, az egy erős törés az idővonalon. Valamint engem zavart, hogy a WinCE WP7 és a trójai faló se az elején került tisztázásra, hanem utólag.
De itt lesz részletesen:

4. oldaltól kezdeném:

Én a hibát nem 2008-al datálnám, hanem 2006-al. Belekényelmesedtek a Nokiánál a piacvezető szerepbe, és a cikkedben az 5800, mint iPhone-ra adott válasz megengedte magának azt a luxust, hogy visszafele fejlesszen!!!
És az iPhone-ban is megtalálható (igaz ott Lite) PoverVR MBX GPU-t, ami benne volt az E90-ben, N82-ben, N95-ben, de a Lite még a Samsung Innov8-ban is, na azt kihagyták, plusz az egész S60v5-ben ugyanaz a procc volt 5230-tól 5800-ig, lehúzták alsó középkategóriára... Ja és kihagyták a VFP11-et is természetesen :W
Brutális hiba volt. Lehet rövid ideig spóroltak rajta, de rajtavesztettek.

A másik nagy hiba volt, hogy volt nekik az MBX Lite, meg VFP11:
Futott rajta: fullos Quake 3 [link]
Ez sok volt neki, 10FPS szint.

Quake 2, 30FPS alá soha nem droppolt, de inkább fix 60.

Ott volt a FutureMark E3 Demo ami grafikailag mindent lemosott a pályáról.

Ezen alapult az a techdemo és az OMAP2420-at célozta meg. 3DMarkMobile06 kereskedelmi forgalomba sose került, csak a fenti demo szivárgott ki, az telepíthető a mobilokra, van benne freecam mód is, nem videó.
Proxycon meg Samurai készült el, valamikor YT-on is fenn volt még. Ehun van.

Szóval ezt tudta a hardver.

Helyette az N-gage 2.0 alatt kiadtak ilyet: [link]
Meg ilyet: [link]
Rondábbak, jobban akadnak mint a source port Quake 2, és jobban szívták az akkut...
Valódi Open GL ES1.1-t kihasználó fizetős játék kb. 3db volt, azok is sima SW rendereres verzióra rádobott pluginok, NFS Undercover, ami filtering nélkül egy Javas mobilon is pont ugyanaz volt, meg a droidon is ismert Raging Thunder, illetve a vele azonos enginen lévő Crash Nitro Cart. Aztán ennyi...

Hát ez baromi rossz kihasználása az erőforrásoknak, és nem csoda, hogy az N-gage 2.0 még rosszabb lett játékélményben mint az eredeti N-gage.

Ezen kívül a Nokiának sok belsős szerteágazó fejlesztése volt, ami belső konfliktusokat is generált, aztán végül a sok saját helyett lett a nagy semmi ugye.

Droidos dolog is kicsit erről szólt, persze aztán a nagy netes vihar nem ezt a lényeget hozta le.
Volt egy droid 2009-ben, buta is, sokat is eszik, köt is a Google-höz. Sehogy se jó. Még a Galaxy SII megjelenésénél is egy N95 8GB vagy egy HTC HD2 jobb volt multitaskingból, mint az ezt a fogalmat nem ismerő csúcsdroid.
Eközben a Nokiának ott voltak a következők:
- Symbian OS, pici gépigény, nem túl flexibilis, de végletekig ki lehet facsarni vele a hardvert és saját.
- Maemo OS, ne feledjük, N770, azaz 2005 óta volt egy nettábla OS, ami az N900-al lett kicsit bénácska telefon is egyben. Az OS piszok jó volt, de még a Nokia se támogatta, rendes saját Maps se volt rá. Innentől mit várnak? Még az MMS támogatást is a közösség oldja meg...

Erre a Maemora húzták rá sebtében a Harmattan UI-t, és lett belőle MeeGo Harmattan, azaz Nokia N9. Így lett "ceruzás miniLinux izé kockáknak és üzletembereknek"-ből intuitív felület.
Mert azért valljuk be, a droid nem volt innovatív, és a mai napig nem vetkőzte le a virtuális meg fizikai gombokat, miközben N900-on konkrétan nem volt annyi gomb, hogy a droidot használja az ember, az opciók már a billentyűzárra került. N9-en meg végképp a gesztusok uralkodtak.
Nokia N9-en nem MeeGo van, hanem Maemo6, az egyik Debian, a másik meg Red Hat.

Úgyhogy igazából 2008-9-ben ki kellett volna már jönni a Bellével és rendesen megcsinálni az N900-at (komolyan gondolni), meg az N9-et is, bár N9 más történet már.

"Bár a MeeGo összeszedett egy kicsi, de hangos rajongótábort, a nagy többséget nem győzte meg, így gazdaságilag elhalt az amúgy nem rossz kezdeményezés."

Itt vannak gondok, sok.
Eleve mire kész lett az N9, trójai Elop már nyírt mindent, amit ért, például a Meltemit. [link]

Amúgy itt szintén odaszúrnék a droidnak, az iOS-en is használható Qt-QML az messze hardverközelibb, mint a dalvikVM volt... N900 tulajként meg tudom hogy szép és smooth appot lehet úgy csinálni, de ahol dolgozom ott is ilyennel csináltak Linux iOS crossplatform appot.

Szóval mire az N9-et kiadták, eleve tudta a piac, hogy csak azért adták ki, mert kész van és talán dacosak a fejlesztők, ne végezze a kukában az egész. De még annyira se marketingelték, mint a N900-at, pedig arra se jött üzleti alkalmazás semmi, volt egy QuickOffice, egy Sygic meg egy AngryBirds azt csá...
Szóval N9 úgymond halva született, és nyilván ilyen eszközre a kutya se fog fejleszteni, N950-et meg kereskedelmi forgalomba nem hozták. Kapott a FishLabs-től egy Galaxy on Fire 2-t azért...

Tehát az N9 fogadtatása, azon kívül hogy UI és kezelhetőség szempontjából rettentően pozitív volt, más jelzőt nem igazán kaphat, mert nem a termék minőségén múlt a sikeressége. Jövő nélküli OS az így jár.

Miért gondolom ezt?

HP Palm Pré. HP WebOS. HP TouchPad. Emlékszik rá valaki? Szerintem annyira se mint az N9-re.
Na az nekiindult a piacnak, és csak az N900-on a Pré Environment compatibility layeren keresztül csak az én mobilomon csak 70+ játék van felrakva, de a Monopolytól a Need for Speedeken át a NOVA HD-ig minden.
Bada OS dettó.
De még a Symbian^3-re is kijött ilyen Asphalt 6 (meg sok más), szóval az is tényező volt.

Azt ezeknek nincs legendája, N9-nek meg van. Symbi utólag került ide.

Úgyhogy ha egy cég maga sem gondolja komolyan az eszközét, akkor tényleg nem a piaci fogadtatáson múlik a dolog.

Én viszont őszintén örültem volna, ha a hardverpazarló droidnak marad értelmes ellenfele, de nem lett így, a Jolla próbálkozás áll legközelebb ahhoz, amit szerettem volna. Na meg a BB OS 10 volt még ilyen.

Ennyit a félrecsúszott fejlesztésekről.

WP7-nél én azzal kezdtem volna a cikkben, hogy Windows CE 6 alapú. Ami azt jelenti, hogy az csak egy UI teszt volt a vásárlók pénzén, elég aljasság, MS-nél biztosan tudták hogy nem megoldható később a frissítés.
WinCE6 meg nem egy multimédiás OS na, cserébe a WP7 még a WinMO-s okosságokat se tudta (csak rommáhackelve). A korlátozások a kijelzőfelbontással is innen adódtak.

Az ARM-re lefordított, átírt Windows NT 6.2, na az egy sokkal jobb húzás volt, WP8-8.1 tényleg stabil volt, 520 sikeres volt abban a piaci környezetben, ahol legfeljebb ilyen Huawei Y300-at tudtál venni helyette.
Az OS hibáit te már leírtad, én az appokra azt tudnám mondani, hogy önteni kellett volna a pénzt a külső fejlesztőknek, hogy portoljanak ezerrel, meg appíró versenyt kiírni, ami nem volt idegen a Nokáitól. N9-re volt, N950 prototípusokat lehetett vele nyerni. Nem így lett, még a saját cuccait se csinálta meg MS...

Win8 a PC-n is egy botrány húzás volt, mert 8.1 u1-ig abszolút élet- és egérellenes volt az egész. Ha eleve az jön ki, ami a 8.1 u1-ben, akkor más lenne. Ugyanis a Win8.1 az tudott egy olyat, amit szerintem a 10 rosszabbul tud, egységes UI mindenen, ami működik is. Tableten a charms sokkal jobb, mint a W10.
Akkoriban még volt Ubuntus Unity próbálkozás is tableten, ami hamar elhalt de volt szerencsém hozzá (SmartQ T20), meg HP TouchPad ugye, BB PlayBook. Azért a Win8 gesztusok jók lett volna értelmesen megcsinálva, de nem 1 bukta után betéve azokat a funkciókat (egyszerre több metro app elválasztva), amiknek alapnak kellett volna lenni.
Win RT meg no komment, az marhaság volt.

Btw a W10M-nél volt még egy tárhelykorlát is (8GB min.), a Lumia 530-nál ezen is bukott el a dolog, az csak 4GB-os. A Lumia 520-on én fogdostam W10M-et, Insider buildek mentek rajta, jó nem volt de W10 volt és futott (akadt).
Haverok akkor nagyon rá voltak erre izgulva és mivel mindkettő infós, szét is hackelték őket.
Aztán egyik még vett egy Lumia 650-et, de az semmire se volt már jó, oké, megkaptuk ami hiányzott a 8.1-ből, plusz tényleg instabilabb lett és 0 részesedés mellett érdektelenné vált.

Én ennyit tudnék hozzáfűzni a cikk tartalmához, Nadella döntését üzletileg megértem, ugyanakkor végtelenül bosszant, hogy 2 pólusú lett a piac, és eltűntek azok a vad Nokiás innovációk is.

[ Szerkesztve ]

üzenetek