[Re:] Alul motorizált autó? Mi a fenének? - BLOGOUT fórum

üzenetek

hozzászólások


bambano
(titán)
Blog

hagy javítsak ki egy tévedést a kérdésfeltevésben: ebben a topicban nem dízelt hasonlítunk össze úgy általában benzinessel, mert az az esetek zömében alulmotorizált benzines vs. hozzá képest nagy dízel.

a helyes kérdés az, milyen vezetni egy sok köbcentis benzinest meg egy dízelt. milyen sok köbcentis benzinest vezetni? mindig látod a tükörben a dízeleket...

a dízelesek mindig jönnek, hogy mekkora a nyomaték. ami önmagában akár igaz is lehetne, de ez kb. semmit nem jelent, amikor hozzátesszük, hogy az a "mekkora" nyomaték mondjuk 1750-es fordulattól 2800-ig van meg. 1750-ig agyhalál és lefulladás, utána meg csendes agónia. hogy ezt kiküszöböljék, már NYOLC fokozatú automatával nyomulnak a jobb cégek, hogy a dízelt mindig abban a fordulatszám tartományban tartsák, ahol megy is. nyilván van kivétel, pl. a bmw-nek van egy-két sportosabb dízele, amit meg lehet kicsit pörgetni, de az kivétel.

a másik probléma a turbó. egyrészt a turbó késik. akármit csinálnak, a kipufogó meghajtású turbó mindig késni fog, ezért rak a csúcsdízelébe a bmw NÉGY turbót és próbálja összelegózni, hogy valamelyik mindig pont annyit töltsön, mint amire szükség van. Az audi a turbólyuk ellen két megoldást talált ki:
- a régebbi megoldása, hogy elektronikusan visszafogja a motort. gyártanak egy motort, ami (hasraütéssel, a példa kedvéért) tudna 300 lóerőt, de elektronikusan visszafogják 200 lóerőre, ettől szép nagy sík lesz a nyomaték és a teljesítmény görbéje
- mostanában kezdik autóba tenni az elektromos meghajtású turbót, ami egy fából vaskarika marhaság. nem levegő meghajtású turbó volt már régen is, kompresszornak hívják, csak azzal (meg a villanyossal is) elveszítik a kipufogó gázból való energiavisszanyerés lehetőségét. egyébként vezetni a totálkárosok szerint jó.

sosem értettem, miért nem nyomástároló tartállyal szüntetik meg a turbólyukat...

a régi szép időkben volt dízel autóm, családban is, azokat sokat vezettem. de modern dízel csak tratkorban volt a kezem alatt :)

kérdésedre a válasz: a szabadszívású benzines és a turbók (dízel és benzin egyszerre) között a fő különbség, hogy tervezhetően épül fel a nyomaték és a lehető legkisebb a válaszidő. nincs olyan, hogy bepadlózod, várni kell, míg a hirtelen kinyitott szívószelepen először elég sok levegő bemegy a motorba, hogy legyen kipufogó nyomás, amitől majd ha kedve lesz, felépül a turbónyomás, és amikor felpörgött végre a turbó a maga kis 120 ezer körüli fordulatszámára, akkor van végre töltés és elkezd húzni a motor, de akkor meg úgy kezd el sok mostani autó, hogy hátbavág. szóval hirtelen ki akarsz fordulni egy mellékutcából a főútra, esélyes, hogy lefullad, de ha nem, pár tizedmásodperc után meg megy, mint a barom.

a bátyámnak van egy viszonylag új kétliteres benzines turbós kocsija, amit ráadásul hagyományos automatával vert meg az ég, na az valami félelmetesen tohonya. mert mire eltalálja az automata, hogy melyik fokozatba tegye a váltót, mire felpörög a turbó, mire megjön a lóerő, addigra én háromszor körbeautózom. ha már megy, akkor megy, mint a barom, nem ezzel a részével van probléma.

üzenetek