[Re:] Spotify a Google Play Zene ellen - Szakmai LOGOUT fórum

üzenetek

hozzászólások


Foglalt név
(addikt)

Lehet, hogy én látom rosszul, de mintha más szintről beszélnétek. Rövid távon és közvetlenül neked van igazad, a kevés is több, mint a semmi és ha valakinek nincs tartaléka, akkor bármilyen bevételnek örül.
Ettől függetlenül a helyzet messze nem ideális és ezért szerintem egyébként az előállító réteg is felelős.
A streaming működik és jól működik, mérhető, elérhető, van rá kereslet. Ha ezt felismerte volna a zenész társadalom és létrehoz egy "cakkcervezetet", aminek a feladata egy ilyen szolgáltatás felállítása, akkor:
a., nem kéne a jogdíjakkal vesződni, mert a jogdíjbirtokos saját szervezete juttatná el a fogyasztóhoz a terméket(boldogabb felhasználok, kevesebb bürokrácia, tisztább, szárazabb, jobb)
b., a termelők csak a valós működési költséget kéne, hogy fizessék, tehát úgy is több maradna nekik, ha olcsóbban adnák.
Érdekes módon, egy vasárnapi piacon eljutnak idáig 6 általánossal a salátaárusok, itt ezt nem sikerült megoldani. Pedig a piaci elosztástól függetlenül megoldható lenne akár most is, mert a zene még mindig a "zenészé".
Kivülről nézve elég érthetetlen ez a sápolás, ami ellen a GEMA is küzd, ami még ha jó szándékot feltételezünk is eléggé félresikerülhet, ha még az is ellened van, akiért tenni próbálsz. Dehát ilyen az ember.


schawo
(titán)
Blog

Cakkcervezeteket évtizedekkel ezelőtt létrehozták, ezek az artisjus, gema és társai, úgynevezett közös jogkezelők. De ahogy a hagyományos szakszervezetek, ezek is éppúgy eltávolodtak az eredeti funkciójuktól, jobb esetben saját fejük után mennek (usa), de általában a politika utasításait követik (európa). A Tidal is pont egy másik kísérlet, hogy a zenei piac felett újra a zenészek rendelkezzenek. A tulajdonosai kör egy csomó zenészből áll. Viszont ahogy a mellékelt ábra is mutatja, "minden zenész hülye", a zenészek nem értenek a marketinghez. Márpedig egy ilyen szolgáltatást kétfelé kell marketingelni. A felhasználok, és kiadók/jogtulajdonosok felé. És ez nem igazán megy nekik, pedig technikailag messze a legjobb szolgáltatást nyújtják. De az itteni hozzászólok nagy része nem is hallott a Tidalról, ugyanígy a zenészek/kis kiadók egy része sem, így sokan elfelejtik feltölteni a zenéiket ide. Ez pedig a Tidal hibája.

A zenei piac két évtizede zsugorodik. Ez a tendencia állt meg, sőt fordult meg az elmúlt pár évben az on-demand streaming szolgáltatók (spoti, youtube, tidal) érkezésével. Szóval nem biztos, hogy őket kell savazni.

[ Szerkesztve ]


Cifu
(félisten)
Blog

Van egy kis zenei kiadóm, ami amerikai licences, szóval ránk nincs közvetlen hatással az európai kavarc.

Csak technikai szinten: ez annyit jelent, hogy amerikai aggregátor céggel dolgozol / amerikai aggregátorként vagy jelen a piacon? :F

Ha a streaming szolgáltatók nem fizetnének (nem mondom, hogy rengeteget fizetnek), akkor a kisebb zenészek semmit sem kapnának, ahogy ez működött is a streaming előtt.

Én meg az egyik legnagyobb magyar kiadó digitális értékesítéseinek elszámolásáért felelek, szóval én is látom a számokat. ;)

A félreértések elkerülése végett a Spoti stream vs. download esetén én inkább arra szerettem volna rámutatni, hogy ők stream-ként számolják el azt, amikor valójában a felhasználó ugye letölt.

Elhiszem, hogy a nagyágyúknak ez nem optimális, de a kicsik sokkal jobban járnak, mint nélkülük.

Amennyire én belelátok, a "nagyok" pont, hogy a stream-et támogatják már az utóbbi időben (Vevo és társai).

Összeségében a zenei iparnak nem lett kisebb az árbevétele a streamingszolgáltatók érkezésével, sőt képesek voltak megfordítani a zuhanó trendet, de az elosztás sokkal igazságosabb lett a pontos mérhetőség miatt.

Attól függ, mit tekintesz a streaming szolgáltatók érkezése alatt. Ha a Youtube-ot is annak tartod, akkor azért ezt a kijelentést kétséggel fogadom.

Én sem azt mondom, hogy a streaming rosszat tett a zeneiparral. Én azt mondom, hogy a Spoti especiel iszonyú agresszívan és sokszor vitatható piaci magatartással dolgozik. Én is inkább a Tidal és a Deezer mellett teszem le a voksom...

Már nem csak a nagy marketingköltségvetésű produkcióknak jut pénz. A nekik kevesebb jut tortából, mert eleszik előlük a kicsik a kaját, és ez fáj nekik nagyon.

Ezt gondolom most a magyar piacra érted? ;)

De ahogy a hagyományos szakszervezetek, ezek is éppúgy eltávolodtak az eredeti funkciójuktól, jobb esetben saját fejük után mennek (usa), de általában a politika utasításait követik (európa).

Especiel nem tudom, hogy milyen politikai utasítást követ az Artisjus vagy a GEMA, de biztos én látom rosszul. :)

A Tidal is pont egy másik kísérlet, hogy a zenei piac felett újra a zenészek rendelkezzenek. A tulajdonosai kör egy csomó zenészből áll. Viszont ahogy a mellékelt ábra is mutatja, "minden zenész hülye", a zenészek nem értenek a marketinghez.

+1 :DDD

De az itteni hozzászólok nagy része nem is hallott a Tidalról, ugyanígy a zenészek/kis kiadók egy része sem, így sokan elfelejtik feltölteni a zenéiket ide. Ez pedig a Tidal hibája.

Itthon szvsz a Tidal nem rúg labdába, kezdve ott, hogy nincs magyar nyelv...
Mondjuk ez megint a Tidal hibája...

[ Szerkesztve ]


Cifu
(félisten)
Blog

Megbocsáss, de tippre te nagyon nem vagy tisztában a zeneiparral és a jogdíjakkal. :)

Kezdjük például ott, hogy az elméletedben ki van hagyva a zeneszerző / szövegíró jogdíja. Ugyebár ha XY előadó úgy dönt, hogy ő mondjuk a Knight Rider főcímzenéjének alapjára akar felénekelni valamit (egy időben folyton ez ment :D), akkor a zeneszerzőknek, Stu Philipsnek és Glen A. Larson-nak kell ezért tejelni (jogosítani). Ez megállapodás kérdése, lehet fix összeg, lehet royalty százalék, stb.

A másik fele viszont az, hogy ha ezt mondjuk rádiók játsszák le, vagy fizikai hanghordozón kerül kiadásra, akkor pl. az Artisjus-nak az ebből befolyt pénzekből nekik is kell juttatni.

Félreértés ne essék, senki nem mondta, hogy ez tökéletesen működő rendszer. De egy rendszer...


Dave™
(nagyúr)
Blog

De van lehetőség, fel lehet tölteni. Használom is.


schawo
(titán)
Blog

Nyilván nem vagyok aggregátor, akkor nem kis kiadó lennénk. Amerikai cég vagyunk, és amerikai aggregátorral dolgozunk és elsősorban amerikaikat adunk ki. :DDD

[ Szerkesztve ]


Cifu
(félisten)
Blog

Nyilván nem vagyok aggregátor, akkor nem kis kiadó lennénk.

Minden viszonyítás kérdése... :DDD


nyisziati
(veterán)
Blog

Deezernél leírhatná már valaki, hogy kell MP3-at feltölteni, mert nekem eddig nem sikerült. :(

[ Szerkesztve ]


tothjozsi96
(addikt)

Pedig egyszerű. :)

Bal oldali menüsávban kiválasztod a "Zenéim" menüpontot. Aztán ami megnyílik ott pedig az "MP3-ak"-ra kattints.

Aztán ott lesz hogy MP3 kiválasztása.

Ennyi.. :)


nyisziati
(veterán)
Blog

Á.
Tehát ez csak PC-n érhető el, mobilon nem. Köszi.


vicze
(félisten)

Tudtommal a feltöltés a "match" alapú, tehát csak azt tudod "feltölteni" ami meg van a rendszerben, ami nincs azt nem.
Ha rosszul tudom, adnál egy linket róla? Nem igazán találok erről semmit.

[ Szerkesztve ]


Kofa
(csendes tag)

A Spotify-ban kérheted, hogy töltse le (pl. WiFi-n). A telefont utána havonta egyszer elég megmutatni a Spotify-nak (ill. fordítva, a telefonon futó Spotify app-nak havonta megmutatni, hogy él az előfizetés).


Lenry
(félisten)
Blog

GPM-et nem próbáltam, hangminőségre süket vagyok, de amióta van prémium Spotify előfizetésem, azóta lassan a havi 7GB-s mobilnet is kevés kezd lenni :D


Shatter98
(tag)

En ugyan even ota soundcloudot hasznaltam(hasznalok) de pont most terveztem platform cserelni (nem sorolnam hosszasan miert) szoval pont kapora jott a cikk ;) ugy tunik nekem inkabb Spotify lesz ebbol


Kasya
(nagyúr)
Blog

Nekem pont kijön. Évente csak 2-3x tűnik kevésnek ;D


Foglalt név
(addikt)

Teljesen igazad van, nem teszem ki magam ilyen stressznek :)
Talán éppen ezért lehet érdekes a nézőpontom, hiszen a külső és a belső szemlélő, máshogy látja a dolgokat esetenként (legalábbis Einstein szerint :) ).
Az elméletemben, az általad hozott példa irreleváns, mert a zeneszerző/szövegíró is a termelő halmaz része. Az elvetemült piacos példában akkora anomáliát okoz, hogy továbbra is 20Ft a krumpli kilója mindenkinél, de kivételt képezhet Józsi, aki a lángos mellett rósejbnit is árul, fenntartva ezzel az árusok energiaegyensúlyát is.
Nem szeretném elvenni a kenyereteket, de történelmileg elérkezettnek érezném az időt bizonyos racionalizálásokra a kereskedő réteg tekintetében. A XX. század technikai fejlődése végképp indokolatlanná tette a közvetítő réteg magas járulékát, mert már nem minden harmadik hajó legénysége él túl egy indiai fűszerszállítást. Az internet nyújtotta lehetőségek pedig elérhetővé teszik a szinte globális közvetlen termelő-fogyasztó interakciót.
Persze nem látom a számokat, mint ti, más zsebében pedig nem turkálunk, de érzésre pár Madonna szintű karaktert leszámítva, nem a zenészek/zeneszerzők akik az igazi nyertesei ennek az eddig zsugorodó piacnak, ahol a lejtmenet ellenére azért még dolgoznak páran, sőt új szereplők is vannak, a fejvesztve menekülés helyett.

[ Szerkesztve ]


Cifu
(félisten)
Blog

Szereplők vannak, és a hazai piac is megmutatta, hogy nem csak "fentről" (kiadó által megtámogatva) lehet elérni valamint (mint a Wellhello), hanem "lentről", vagyis csak lelkesedésből, egy jó zenét összerakva, Youtubera feltöltve, saját maga promotálva (lásd Halott Pénz).

Viszont azt is látni kell, hogy amíg az 1980-as és 90-es években pusztán a zenekiadásból meg lehetett élni (vagyis fellépések nélkül), a 2000-es évek után az az időszak letűnt. A nélkül, hogy konkrét számokat írnék le, azt azért leírhatom, hogy a spektrum bármelyik szintjén is van a zenész, egyetlen saját szintjén lévő fellépés hoz annyi pénzt számára, mint amennyit 2-3 hónapnyi zeneeladás (ami itthon amúgy is bő 2/3-ad részben a Youtube-ból folyik be, a maradékon osztozik a Spoti, iTunes egyenlő arányban és a maradék (Xbox Music-tól kezdve a Deezerig) már csak a csonton rágódnak).

Ez pedig világviszonylatban is így van, még egy Madonna is tippre annyit kaszálhat egy teltházas koncertjén, mint amennyit az összes digitális és fizikai értékesítésből egy-két hónap alatt (ami persze hétköznapi szemmel nézve is hatalmas összeg, csak hát az arányok...). Nem véletlen, hogy újra ekkora divat lett a koncertezés, és régi előadók is nekiálltak koncertezni sok-sok év után. Egyszerűen azért, mert abból jobban lehet pénzt keresni.

A digitális zeneértékesítés sem veszett balta feje, csak éppen a zeneipar elkényelmesedett kicsit a 80-as és 90-es években. Mostanra szerencsére belátták, hogy az internet és a digitális zeneértékesítés nem rossz dolog, és ebből próbálnak pénzt csinálni. Viszont még mindig megy az útkeresés, hogyan is kéne ezt jól csinálni....

[ Szerkesztve ]


schawo
(titán)
Blog

Ne haragudj, de az idézőjelek között leírtam a lényeget kicsit följebb. Ez évszázados tény, és az internet sem segít ezen.

[ Szerkesztve ]


Foglalt név
(addikt)

Köszönöm az informatív választ!

Ami engem nem átlag fogyasztóként zavar, hogy nem látom a számomra élhető alternatívát. Széles körből, de viszonylag kevés számot hallgatok, változó környezetben. A stream számomra így pazarlás, mert folyamatos hálózati erőforrás igénye van, miközben a tárigényem kicsi. Az ajánlórendszerek AI ide vagy oda nem értenek még sajnos, így ez sem add semmi pluszt számomra. Koncertre a távolság miatt nem járok, viszont annak a pár előadónak, akit tehetségesnek gondolok szívesen fizetnék, de nem számomra használhatatlan saját logós portékáért vagy fizikai adathordozóért, ami lejátszó nélkül mit sem ér.
Ergo amit nem találok/hiányolok az egy-egy saját webshop, ahol le tudom tölteni a számokat/albumokat. Nem szeretnék DRM-el, iTunes telepítéssel bajlódni, hanem bepötyögni, hogy halottpenz.hu, letöltés menüpont, köszönömszépen.
Tudom vén hülye vagyok, a tömegből van annyi pénz, hogy senki nem fog vesződni az én baromságaimmal azokért a pár ezer forintokért.


Foglalt név
(addikt)

Ne legyünk ennyire durvák, hívjuk őket "művésznek". Bohókásak, na. :)

üzenetek