üzenetek

hozzászólások


Cifu
(nagyúr)
Blog

@azbest: Persze, nagy arányú az állami megrendelés, de ez nem támogatás.

Ezen vitatkoznék, mert a piaci ár felett veszik meg a szolgáltatás. Emiatt sírnak jó ideje az ArianeSpace-nél, hogy az Ariane 6 indításokat is kötelezően vásárolják meg az ESA tagországok (piaci ár felett), mert máskülönben nem lesz életképes az Ariane 6.

Nem mindegy, hogy egy Falcon 9-ért 60 millió dollárt kap a SpaceX, vagy 90 milliót, ugyanezért nem mindegy az ArianeSpace-nek sem, hogy sikerül-e fix áron előre lekötni az Ariane 6 indítások legalább egy részét, vagy piaci áron kell azokat értékesíteniük...

@Tuomas: Ha úgy vesszük, a Space Force küldetés is piaci, mert ott az egyik vetélytárs az ULA a Delta-val, továbbá a Nasa általi resupply küldetések is piaci alapú, mert ott meg a másik beszállító a Northrop Grumman a Cygnus-al.

Most nem akartam hazai példákkal előjönni... :DDD
Ez nem piaci verseny, inkább úgy fogalmaznék, hogy egy zárt pályás verseny. Az ULA-hoz képest tudnak olcsóbbak lenni. Ez az ULA-nak rossz, mert egy csomó téren kénytelen volt költségeket csökkenteni (embereket elküldeni és a többi), ami azt jelenti, hogy egyszerűen nem volt elég hatékony a működése.

A CRS és a CC is hasonló eset, a NASA-nak nem szimpla verseny hívott életre, hanem két párhuzamos megrendelést fogadott el, nem titkoltan azért, hogy ha az egyik fél valamiért befuccsol (akármi miatt), akkor ne álljon meg az élet.

Mindkét esetben a SpaceX a konkurensénél jóval olcsóbban vállalta ugyanazt. Sőt, a CRS-nél nem is ugyanazt, mert ott ők visszahozni a Földre hasznos terhet, a Northrop Grumman pedig csak a szemetet tudja elégetni a légkörben.

Ettől függetlenül a hírek szerint az Axiom olcsóbban vásárol Dragon ülést, mint a NASA...
Megint egy érdekes kérdés, akkor milyen piaci árakról beszélünk...

[ Szerkesztve ]

üzenetek